Vrijdag mijn printje betaald, nadat het verzoek in het Spam filter was gekomen. Daarna mijn adres gegevens gemaild, ik kan niet wachten tot de printjes worden verstuurd....

Als je niet kan wachten dan ga je toch iets anders doen. Ik heb om eerlijk te zijn ook niet de tijd en de zin om er op te gaan wachten op een geven moment moet je toch een keer naar de wc of iets gaan eten. :+

[Bericht gewijzigd door benleentje op (20%)]

Voor degene die al betaald hebben; de printjes zijn zojuist op de post gegaan.

Op maandag 5 mei 2025 17:16:53 schreef benleentje:
Als je niet kan wachten dan ga je toch iets anders doen. Ik heb om eerlijk te zijn ook niet de tijd en de zin om er op te gaan wachten op een geven moment moet je toch een keer naar de wc of iets gaan eten. :+

Door te zeggen "Ik kan niet wachten" druk ik mijn enthousiasme uit voor iets dat binnenkort zal gebeuren.

Jouw opmerking vind ik niet grappig, ook niet door toevoeging van je emoticon.

Op maandag 5 mei 2025 19:34:55 schreef Ricotjuh:
Voor degene die al betaald hebben; de printjes zijn zojuist op de post gegaan.

Ik heb het printje zojuist ontvangen.
Goed verpakt en het printje ziet er netjes uit!

Op dinsdag 6 mei 2025 08:13:41 schreef flash2b:
[...]

Door te zeggen "Ik kan niet wachten" druk ik mijn enthousiasme uit voor iets dat binnenkort zal gebeuren.

Jouw opmerking vind ik niet grappig, ook niet door toevoeging van je emoticon.

Uitdrukkingen die geen letterlijke info bevatten zijn moeilijk te begrijpen voor mensen die niet Nederlandstalig zijn opgevoed maar ook autisten begrijpen het vaak niet.

Ik hoop het pakje snel te ontvangen is wel klare taal. Maar goed erg off topic natuurlijk.

De post is hier geweest.
De print zat er helaas niet bij.
Maar wachten tot morgen.

Op dinsdag 6 mei 2025 08:13:41 schreef flash2b:
[...]

Ja dat begrijp ik al autist ook nog wel. Maar het grappige eraan is dat ik het heel erg letterlijk neem dat je niet kan wachten want zo lees ik nu eenmaal de dingen. Echter begrijp ik ook de dubbele betekenis erachter.

Maar wat ik niet snap is waarom je je er zo over opwind. Want het was nooit als belediging bedoelt maar meer om te laten zien hoe soms dingen bij mij binnen komen.

Op woensdag 7 mei 2025 18:04:27 schreef benleentje:
...maar meer om te laten zien hoe soms dingen bij mij binnen komen.

En zo zie jij weer hoe jouw opmerking bij een ander binnen komt :-)

groet! Gertjan.

Zolang die opmerking dan maar eerst de deur opent voor hij binnen komt :-)

Op woensdag 7 mei 2025 18:58:27 schreef miedema:
[...]
En zo zie jij weer hoe jouw opmerking bij een ander binnen komt :-)

groet! Gertjan.

Ja dat is soms best jammer, maar het was zeker niet bedoel om iemand te beledigen. Dus sorry daarvoor.

Maar helaas moet je op een forum daar ook wel een klein beetje tegen kunnen. En dan bedoel ik tegen onbedoelde opmerkingen waar je aanstoot van neemt.

Op woensdag 7 mei 2025 19:01:34 schreef fred101:
Zolang die opmerking dan maar eerst de deur opent voor hij binnen komt :-)

De post in ieder geval wel die kwam gewoon hard binnen de deur hoefde er niet eens voor open. Soms heb je ook van die blauwe die komen nog harder binnen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (27%)]

Het printje lag vanavond netjes in de bus.
De postbode komt hier op de meest rare tijden.
Maar het is er, keurig verpakt!
Nu de onderdelen verzamelen :)

Dank je Rico voor deze aktie!

Hi, :-)

Bij mij lag ook vandaag het printje in de bus.
Voor ontspanning deze avond heb ik er even 2 uurtjes tegenaan gegooid en dit is het resultaat...

https://www.bramcam.nl/Diversen/rico-print-01.png

Voor ik de schakelaars er op monteerd, meet ik eerst de weerstanden en condensatoren na die aan de schakelaars verbonden zitten.

Mijn schakelaars zijn NOS typen, dus die haal ik uit elkaar en geef ze een DEOXIT beurt.
Laters meer, zoals b.v. of het printje werkt!

Groet,
Bram

Kijk, mooi dat de printjes stilletjes aan binnendruppelen. Ik zie jullie versies graag hier verschijnen

Bram, ziet er goed uit!

Tip voor Ricotjuh: Nette print. Als je weer eens een print maakt, zet dan de component identificatie (R1, C1 etc.) naast de footprint, in plaats van er in. Dan kun je ook op een bestukte print nog makkelijk terug vinden wie wat is.
Het zijn die kleine dingen die het leven veraangenamen....

groet, Gertjan.

Dag Gertjan,

Op zich is je opmerking terecht. Maar toch is dit (voor mijzelf) een bewuste keuze. Normaal gesproken tekenen ik voornamelijk gitaarpedaal effecten. En de hobby voor mij is om dit vaak een zo klein mogelijke behuizing te gieten.
Dit betekend dat ik vaak niet de ruimte heb om de component identificatie ernaast te zetten. Daarnaast tekenen ik normgaal gesproken enkel voor mijn eigen, dus alle informatie van de printplaat heb ik digitaal en weet ik zelf altijd welke waarde/type het component moet hebben. Dus voor mij is dit juist een bewuste keuze.
Hierbij een voorbeeld hoe dicht de componenten op elkaar kunnen zitten. Dus veel vrije ruimte eromheen heb ik niet.

Ha Ricotjuh,

Die printen van je zien er goed uit, en inderdaad mooi compact. Vroeger werden printontwerpers bij Philips beoordeeld op hoeveel componenten per vierkante centimeter er op hun ontwerpen zaten. Je zou daar hoog scoren :-)

Verder is het natuurlijk zo, dat als jij iets ontwerpt, dat je dat uiteraard moet doen zoals jij dat het beste vindt. Ieder heeft z'n eigen voorkeuren en werkwijzen.

Aan mijn kant vind ik die leesbare RefDefs op de print erg handig als ik met het schema er bij wat wil meten. Of veel later fout moet zoeken. Ik weet dan waar ik moet zijn, zonder een plattegrond van de print er bij te zoeken.

Ook met jouw compacte bestukking zou ik nog een eind komen:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2025/Ricotjuh-pcb-124795-600pix.png
Het lukt niet bij alle componenten, maar toch ruim voldoende om makkelijk je weg op die print te vinden.

Nogmaals, doe vooral wat je zelf handig vindt! Het was slechts een tip...

groet, Gertjan.

Gertjan,

Ik zie het ook als positieve feedback, waarvoor dank.
Ik wilde enkel duidelijk maken met mij post waarom ik de keus heb gemaakt om het anders te doen.
En hoe je het doet, alles heeft wel zijn voors en tegens.

Hi,

De eerste testen gedaan, dat was eerst zoeken naar een jFet, daar ik niet de gene op voorraad had, die nodig was.
De jFet heb ik in een voetje geplaatst, dus uitwisselen is makkelijk, maar eerst testen of de Wienbrug eigenlijk wel werkte...
Dat doe je door de Source en de Drain door te verbinden, dan heb je de maximale versterking en deze wordt bepaald door R9 en R10.
Dit doorverbinden geeft een geclipte Sinus, in deze toestand kan je b.v. vast de vier frequenties testen.
Hou er rekening mee, dat bij de 10Hz frequentie het even kan duren voor hij opstart, dit omdat C5 zijn spanningswaarde nog moet aannemen, dit in de normale niet doorverbonden toestand.
Er is voor de 10Hz een langere regeltijd nodig voor de output stabiel is.
Deze schakeling is echter veel sneller dan een Wienbrug met een NTC of een lampje, denk dan aan 10 seconde voor de output stabiel is bij 10Hz, de regeltijd met de Fet is dus gunstig.

Ik heb IC1 die in de Wienbrug zit ook vervangen door een aantal andere OpAmp's.
TL071, TL081, OPA140 en de mooie ADA4625-1, wat mij betreft mag het bij dit meetinstrumentje een TL071 of een TL081 blijven.
De uitgang is vrijwel plankrecht wat niveau betreft bij alle vier frequenties.

Ook nog even verder gekeken naar de werking van de schakeling en dat is de Power versterker met de L165V, deze genereerd op een hele hoge frequentie.
R20 in de schakeling die het genereren van de L165 moet voorkomen is niet voldoende.
Er is echter ook een Zobel netwerkje over de uitgang nodig.
Morgen zoek ik uit wat de minimale waarde is waarbij het genereren niet meer optreed.
De standaard waarde voor de R en de C nemen voor dit netwerkje, resulteert bij 10KHz in meer dissipatie van de L165V, dus hogere koelvin temperatuur.
Ik zal een mooi plekje uitzoeken om de condensator en de weerstand te plaatsen en een foto hier van laten zien.
Ook zal ik laten zien waar je de generatie op de Sinus optreed d.m.v. een foto.

Als je nog een OpAmp moet kopen voor IC3ab denk dan aan de LF412,
deze is goedkoop en heeft een betere commonmode onderdrukking dan de TL072 of de TL082.
Ook hierbij is het geen moetje, het orginele IC werkt ook goed genoeg. :-)
Ik heb de weerstanden rond IC3b uitgezocht, dat zijn de 10K weerstanden, zodat de commonmode onderdrukking hoog wordt.
Dit is in principe ook de bedoeling is, maar voor de meeste zal het verschil niet merkbaar zijn.
Maar ik experimenteer graag met schakelingen. ;)

Wel nog een opmerking over de koeling, ik heb een koelvin op de L165v welke de bedoeling is, naar mijn mening is dit wat weinig.
Bij 22 graden omgeving temperatuur is de koelvin als de L165V niets doet net boven de 40C.
Dit alles open en bloot op de meetbank, in een kastje kan het zomers dan lekker oplopen...

Genoeg voor vandaag, tijd voor een tukkie!

Groet,
Bram

Helaas is mijn printje nog niet binnen. |:(

Dank voor de suggesties, blackdog. Een LF412 heb ik waarschijnlijk nog wel.

@blackdog ik ben er ook wel blij mee.
IK had in dit topic vernomen dat voor de jfet 112 ook moet kunnen. Ik heb er 10st van besteld bij Reichelt. IK hoop dat je deze ook hebt en voor me wil testen. Maar anders hoor ik wel welke het word en koop is die.

Hi,

Even snel tussendoor...

De Serie J111, J112 en J113 zijn niet geschikt, ze zijn te stijl en daardoor is de loop niet stabiel.
Alleen net tijd gehad om ook nog even de BF410A te testen, en daar werkt de schakeling goed mee.

Het is de bedoeling dat de jFet die eigenschappen heeft, waarmee de trimpot de uitgangspanning op de gewenste +-10V ingesteld kan worden op het hoogste bereik en de loop stabiel is.

Laters meer, nu wat anders doen.

Groet,
Bram

Wil ik de BF410 bestellen kom ik wij een webwinkel gotron uit en daar hebben ze de BF256a ook nog liggen terwijl ik die vorige maand niet kon vinden. IS dit wel een betrouwbare winkel?

Een BF410 voor 90 cent en de BF256a voor 83 cent lijken mij normale prijzen.

Zelfs de L165 hebben ze nog liggen voor 6,79. Ik heb er zelf nog wel 2 liggen maar wou er ook ooit nog iets anders mee gaan doen.

Van elk van bovenstaande iets meer dan 10 in voorraad.

Vaker besteld. Prima winkel

BF256A en L165 is gewoon in NL te koop bij Display Elektronica .
https://display-elektronica.nl/L165V