Op maandag 12 mei 2025 13:09:44 schreef rob040:
[...]
Tsja, zo kun je het ook brengen.

Ik ben nog altijd van mening dat een verandering een verbetering moet zijn. Zo niet, hup de prullenbak in met het idee. ;-)

Maar goed, ik hoop nog steeds dat de legacy versie blijft bestaan, dan is of blijft iedereen tevreden. :-)

Wat wij als gebruiker zien zal niet de enige verandering zijn. Voorzover ik begrijp (...) is de toekomstige onderhoudbaarheid/veiligheid van de oude versie naar huidig inzicht niet optimaal. Dan moet je wel eens wat omgooien om te voorkomen dat je in de toekomst jezelf als beheerders klem zet. En ja, ronde hoeken, vierkanten hoeken, 50 tinten grijs ;) , over smaak valt niet te twisten. Met de komst van extra compact laat het team / Jeroen volgens mij zien dat de opmerkingen in dit topic best wel ter harte worden genomen...

Er staat nu "meer van deze adverteerder" bij de advertenties in Vraag&Aanbod, dat vind ik wel een verbetering. (Met name om door Fatbeards zolderopruiming te snuffelen, maar er zijn meer mensen die van tijd tot tijd meerdere dingen aanbieden)

In de legacy layout was het mogelijk https://www.circuitsonline.net/my in 1 klik te bereiken, dat zou in de nieuwe ook wel fijn zijn om in 1x de meest recente topics waarin je actief was te zien.

De nieuwe layout op 'extra compact' (of 'compact') begin ik zo wel aan te wennen en/of is toch een stukje beter geworden dan dat 'ie eerst was.

Bij het bezoeken van de site deze melding gekregen :

Het zal wel te maken hebben met "Werk in uitvoering" van de site.

Schoolvoorbeeld van een site die op een onwijs grote monitor ontworpen is: een veel te groot font en veel te grote witruimtes. Met als gevolg dat je op een beetje normale monitor hooguit drie alinea's tekst ziet in een veel te groot (en vet!?) font dat je eigenlijk alleen voor (sub-)kopjes zou moeten gebruiken. Het leest niet lekker en je scrollt je suf.
Wat de index betreft: op mijn scherm van 20 inch passen maar welgeteld 11 onderwerpen; in het standaardfont van mijn browser zouden dat er 45 kunnen zijn...
Ergo, de nieuwe layout is mi. een miskleun.

Ik vind zelf het oude ontwerp ook veel beter. Het is voor het eerst in lange tijd dat ik weer op dit forum kijk, schrok behoorlijk toen ik het zag. Ik vind het nieuwe ontwerp gewoon kaal. De desktop site moet natuurlijk niet ten koste gaan om de navigatie op een telefoonscherm makkelijker te maken, dat is hoe ik erover denk.

Even wat feedback van iemand die voornamelijk leest op een smartphone, in portretmodus.
Alelreerst: de extra-compact modus heeft nu een tekstdichtheid die meer in lijn is met andere fora. Top!
Al zou dat dus wel de standaard mogen zijn voor niet-ingelogde gebruikers

Het feit dat alle meta-data op losse regels staat levert nog wel een hoop overhead op. Zie hier een voorbeeld: username, postdatum en reactieknop kunnen op een mobiel scherm prima op één regel om 40% ruimte over te houden.

Ik zou persoonlijk ook heel blij worden van een instelling om naast de avatars ook de signatures uit te zetten! Levert nog meer ruimte op voor echte informatie.

De overzichtpagina's zouden veel baat hebben bij de focus op nuttige informatie.
- Het icoon neemt onevenredig veel ruimte in voor de hoeveelheid informatie die het biedt -> die mag dus veel kleiner
- De tijdstempels voor laatste post zijn veel gedetailleerder dan nodig in een overzichtlijst -> maak dit dynamisch ('vandaag' hh:mm of hh:mm:ss, 'gisteren' dd-mm hh:mm, 'vorig jaar' dd-mm-yyyy).
Dit zou overigens prima forumbreed dynamisch gemaakt kunnen worden.
- Het aantal pagina's is irrelevant op een overzichtspagina op een klein scherm. Skip deze gerust om de het aantal line-wraps op een pagina te voorkomen. De timestamp van de laatste post kan prima linken naar de laatste post.

Hier een voorbeeldje. Er past zo 30% meer nuttige informatie (topictitels) op de pagina terwijl het niet onrustiger wordt.

Ik vind er zelfs nog wat voor te zeggen om de topictitel op één regel af te kappen. Klein scherm, weinig informatie. Meer weten? Doorklikken of scherm draaien.

+1 (+10 is meteen weer zo promoterig)
Knap fotoshop werk!
Maar inderdaad, op deze manieren komt de feitelijke informatie beter tot zijn recht en slijt het scrollwieltje (of je duim/vinger/telefoonfront) aanmerkelijk minder.

Een forum lezen op een mobiel wie neemt dat nu serieus?

Wat een verademing, op m'n Desktop ziet het er zo uit :

Volgens Jeroen bezoeken 62% dit forum met een telefoon. Ik hoor bij de minderheid die dat niet doet. Op zo'n priegelig schermpje zonder tobo te moeten werken vind ik een crime.

Het lezen (van het forum) op zo'n priegelig mobiel schermpje is als het lezen van een boek met tunnelvisie...
Gewoon verschrikkelijk.

Hoe komt ie aan die 62%? Zijn dat allen ingelogde gebruikers???
Vast een uit-de-mouw-geschud marketing getal...

Ik bezoek CO met diverse laptops, net welke ik onder handbereik heb.
Dat zijn tot vandaag uitsluitend Linux exemplaren.
Heel misschien ziet de software dat als telefoon? (Android is immers ook Linux gebaseerd)

Op vrijdag 16 mei 2025 00:50:51 schreef Bobosje:
Het lezen (van het forum) op zo'n priegelig mobiel schermpje is als het lezen van een boek met tunnelvisie...
Gewoon verschrikkelijk.

Hoe komt ie aan die 62%? Zijn dat allen ingelogde gebruikers???
Vast een uit-de-mouw-geschud marketing getal...

iedere counter geeft dit soort informatie, die maken geen onderscheid tussen ingelogd en niet ingelogd. Het aantal mobiele internetters is langer ruim groter dan het aantal met een PC. Niet alleen op CO.
Neemt niet weg dat beide soort gebruikers serieus genomen moeten worden. Wat jij er van vind hoeft niet aan iedereen opgelegd te worden .

Op vrijdag 16 mei 2025 07:09:04 schreef Jinny:
Ik bezoek CO met diverse laptops, net welke ik onder handbereik heb.
Dat zijn tot vandaag uitsluitend Linux exemplaren.
Heel misschien ziet de software dat als telefoon? (Android is immers ook Linux gebaseerd)

linux word niet gezien als android. Android word ook niet altijd gezien als mobiel. Mijn teller op mijn website zag een van mijn PC'c die ik tijdelijk op android liet draaien gewoon als "PC op android".

Dan weet je direct hoeveel verstand ik -daarvan- heb... :+

Ik vond het getal ook ERG hoog, het enige wat ik nog kan bedenken is dat er verschillende bots en scrapers zich wellicht voordoen als een mobiel ding.

Of ik heb een compleet verkeerd beeld van hoe sites gebruikt worden tegenwoordig, dat zou ook zomaar kunnen ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op (28%)]

Ik lees veel op CO via de mobiel en dat gaat prima, maar wel met de juiste (eerder genoemde) browser. Ook in de oude layout ging dat al goed, wederom dankzij die browser. Horizontaal heen en weer moeten scrollen omdat de regels buiten beeld lopen is daarintegen wel compleet kilo utrecht tango.

En niet te vergeten als er een bericht wordt ingeklopt dan is een normaal toetsenbord toch wel fijn.

Op vrijdag 16 mei 2025 07:48:29 schreef GJ_:
iedere counter geeft dit soort informatie, die maken geen onderscheid tussen ingelogd en niet ingelogd. Het aantal mobiele internetters is langer ruim groter dan het aantal met een PC. Niet alleen op CO.
Neemt niet weg dat beide soort gebruikers serieus genomen moeten worden. Wat jij er van vind hoeft niet aan iedereen opgelegd te worden .

Als men van de ingelogde (serieuze) CO gebruikers zou meten hoeveel procent daarvan werkelijk mobiel is dan zou dat een beter en eerlijker beeld geven naar mijn mening.
Mobieltjes zijn wereldwijd inderdaad in de meerderheid dus de kans dat er meer mobieltjes op CO belanden dan PC's (toevallig dan wel niet toevallig) is inderdaad groter.

Goed dat beide soorten gebruikers serieus moeten worden genomen. Ik leg niemand iets op, ieder zijn mobiel of PC ding.

Hi,

Laat ik nog eens iets zeggen over het nieuwe ontwerp, daar ik toch niets te doen heb... :+
Na ongeveer vier dagen op mijn werkstation met de nieuwe interface gewerkt te hebben ben ik weer terug naar de oude, Pfffffff.

Om even wat opmerkingen te ontkrachten...
Alles wordt in werking gezet in de nieuwe interface om de mobiele gebruikers van dienst te zijn, dat trek ik dus in twijfel.

Hieronder gewoon in de praktijk hoe geweldig die nieuwe interface er uit ziet en ja dat is sarcasme.
Drie verschillende mobiele apparaten heb ik gebruikt die ik even direct om mij heen had.
Mijn eigen telefoon Note-9 , mijn tablet Samsung 8-Inch 4 jaar oud en van een bezoeker even de telefoon geleend welke een Samsung 22 Ultra is.
Op alle drie de Device’s wordt de standaard Samsung browser gebruikt.

Van alle drie de Device’s zijn de browsers gereset, standaard zoomfactor enz.
Op de telefoons direct naar /forum gegaan en naar het verschil gekeken tussen twee telefoons.

Dit is mijn Samsung Note-9, je hebt een Hubble telescoop nodig om het te lezen,
dit in de standaard instelling in de hoog beeld modus die iedereen zo prettig schijnt te vinden...
https://www.bramcam.nl/Diversen/Note-9-Laatste-Discussie.png
.

Dit is de zelfde pagina maar dan op de Samsung 22 Ultra, mooi he die dynamische schaling en ja, dat is weer sarcasme.
https://www.bramcam.nl/Diversen/S22-Ultra-Laatste-Discussie.png
.

En dit is het plaatje van het tablet, hier heb ik gekozen voor de Home Page om de onzin opbouw goed te laten zien.
Ik ben diep onder de indruk van deze pagina, waar b.v. belangrijke info moet staan (in het midden) zie je ............ witte ruimte.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Android-Tablet-Forum.png
.

Zover ik begrepen heb was een sterk argument om naar de nieuwe versie over te gaan dat het allemaal beter moest worden op mobiele Device’s en
ik laat hier nog maar drie plaatjes zien van de vele die mogelijk zijn.

Laat ik het ook even over het “editor window” hebben, dat is alsof je lichamelijke oefeningen moet doen in de bezemkast!
Goede Actie om dat zover te beperken! en ja dat is sarcasme!

Ik krijg steeds meer de indruk dat de Forum Goden in hun "Moderne Interface" bubbel blijven hangen.
Er is al zoveel tegengas gegeven en nooit komen er goede argumenten terug, waarom blijf ik mij nog steeds afvragen...

Groet,
Bram

waarom blijf ik mij nog steeds afvragen...

Ik kan alleen verzinnen dat het idee de natuurlijke selectie is; de oudjes sterven uit en de jonkies die alleen een smartfoon hebben worden bediend.
Net zoiets als darmkanker onderzoek dat stopt ook na het 75ste levensjaar.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (12%)]

Op:
https://www.circuitsonline.net/poll
staat een heleboel poll's.
Waarom organiseren wij geen poll waarin de actieve gebruikers van dit forum hun voorkeur kunnen uitspreken voor een van beide ontwerpen (of keuze tussen beide)?

Daar weet je op voorhand de uitkomst al van, elke layout change van elk forum ooit roept weerstand op bij de gebruikers.

Al was het maar omdat je dingen opnieuw moet gaan zoeken en niet meer werken volgens je muscle memory. Ook de overgang naar de huidige 'legacy' layout stootte op flinke weerstand destijds.

Case in point:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/76120

Nogmaals de tip om eens te kijken naar het tweakers forum. Dat is een uitstekend voorbeeld van een responsive forumontwerp dat bruikbaar is op alle schermen.

Uiteraard hoeft CO geen regelrechte kopie te worden maar het is altijd slim om inspiratie opdoen op een website die een soortgelijke doelgroep heeft en die is ontworpen door professionele UX designers.

Discussie over wie welk apparaat graag gebruikt en hoe debiel het wel niet is om een andere voorkeur te hebben lijkt me overbodig in dit topic. Feit is dat er een grote groep desktopgebruikers is maar dat er ook een grote groep mobiele gebruikers is. Als CO het komende decennium relevant wil blijven dan is een responsive ontwerp simpelweg noodzakelijk; dat hebben de mods goed ingezien.

De keuze voor het huidige framework is nou eenmaal gemaakt en daar zit al een hoop -vrijwillig- werk in. Dit framework kan echter prima getweakt worden om de vele whitespace te verminderen een de bruikbaarheid te verbeteren.

De vraag is alleen of jeroen daar nog heel veel zin in heeft als het gros van de mensen hier niet met opbouwende feedback komt maar alleen maar roeptoetert dat vroeger alles beter was...

Misschien is het een idee om een focusgroep van gebruikers te maken om constructieve feedback te verzamelen die dan ook daadwerkelijk gehoord wordt?

Op vrijdag 16 mei 2025 12:14:05 schreef wieltje:
Discussie over wie welk apparaat graag gebruikt en hoe debiel het wel niet is om een andere voorkeur te hebben lijkt me overbodig in dit topic. Feit is dat er een grote groep desktopgebruikers is maar dat er ook een grote groep mobiele gebruikers is. Als CO het komende decennium relevant wil blijven dan is een responsive ontwerp simpelweg noodzakelijk; dat hebben de mods goed ingezien.

Die discussie is niet overbodig anders wordt de mobiele layout default voor iedere gebruiker onafhankelijk van het device omdat er geen responsive layout komt en daar draait het nu net om.

Op vrijdag 16 mei 2025 12:28:42 schreef Bobosje:
[...]

Die discussie is niet overbodig anders wordt de mobiele layout default voor iedere gebruiker onafhankelijk van het device omdat er geen responsive layout komt en daar draait het nu net om.

Er is al een responsive lay-out, alleen de consensus lijkt te zijn dat er voor de grote schermen nog teveel witruimte is.