Op donderdag 22 mei 2025 02:49:58 schreef harry64:
Je hebt gewoon het hele binnenwerk van de tv meegenomen?
Ja. De verkoper bleek het toestel twee keer te hebben verkocht. Ik wilde de lijntrafo, de andere de kast voor decoratie.
Salomon's oordeel: sloop jij het chassis er maar uit, en de kast gaat naar de ander. Die was niet geïnteresseerd in 'het ijzer'.
Dus naast de lijntrafo heb ik nu nog wat extra spul, waaronder de VHF tuner en een heel servies aan buizen..
Gaaf
Ik zag laatst dat iemand van zo'n kast een 'kattebak' had gemaakt. Dus BB en ijzer er uit en kassie kat kijken. 
Op woensdag 21 mei 2025 18:37:10 schreef harry64:
foutje...
Voor het trafo avontuur ga ik een apart draadje openen.
Vandaag i.i.g. de lijnpulsfabriek gebouwd volgens onderstaand en die werkt in 1x perfect.[bijlage]
Ik begrijp dat de primaire spoel van de lijntrafo dus wel 'iets' doet?
Ja. Mijn bedoeling is om een in timing en 'vermogens' gerefereerd signaal in een andere wikkeling te stoppen die er op blijft zitten. Op dit moment is dat S67, pen 2 en 3 op de stekker.
[..]
Als die windingen i.d.d. windingsluiting hadden moet dat zichtbaar zijn.
Lijntrafo draadje hier: Reparatie Lijntrafo 17TX291A
[Bericht gewijzigd door harry64 op (50%)]
Op woensdag 21 mei 2025 21:20:07 schreef Arco:
Schoonspoelen met IPA en opnieuw beginnen...
Het kan wel met sommige speciaal daarvoor bedoelde olien en vetten, maar grafiet richt minder schade aan...
Ik dacht ik ga het toch eens proberen met het kabeltje.
En was een knap eind en toen..brak het kabeltje bij het spannen..\ 
Zo'n ding kom je denk ik niet makkelijk aan. Misschien met een nylon draad (vissnoer) maar eens proberen zoiets e maken....
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Radio Twenthe verkocht altijd rolletjes met soepel nylon en staaldraad...
Ik weet niet hoe lang en hoe dik die kabel is? (ik heb nog e.e.a. liggen)
[Bericht gewijzigd door Arco op (34%)]
Ik heb een tijdje lopen prutsen met nylonsnoer (0,3mm).
Ik krijg het wel door de buitenkabel en krijg het ook wel gemonteerd bij de knop op de balk.
Alleen de 'slag' die hij maakt bij het indrukken/uitdrukken is te klein, waardoor de schakelaar te weinig beweegt.
Ben er nog niet achter hoe het kan. Het snoer lijkt niet te rekken, dat is het volgens mij niet.
De buitenkabel is 1,5mm, de binnenkabel 0,5 mm
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik kan misschien toch het oude kabeltje gebruiken; hij is nl 2,5 cm van het einde geknapt. Ik kom dus 2,5 cm tekort.
De hele kabel op zich heeft nog wel ruimte van de kanalenkiezer naar de knoppenbalk, ik zou dus die 2,5 cm van de buitenkabel kunnen afknippen.
De lengte van de buitenkabel is 46 cm.
Moet ik alleen zien hoe ik dat kabeltje van een einde voorzie; deze was met een soort klembusje vastgeklemd.
Arco
Special Member
Die ik heb zijn 55-65cm, dus dat zal passen.
Wat zit er aan de uiteinden? Gewoon een 'recht' kabeltje met een platgeknepen koperen busje of wat anders? (lusje of zo)
Inkorten is meestal niet de beste oplossing: de bochten worden dan strakker en het kabeltje loopt moeilijker...
[Bericht gewijzigd door Arco op (24%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het binnenwerk van een kroonsteentje kan geschikt zijn. Je zou ook eens bij de fietsenmaker kunnen vragen of die een kabeltje op maat kan maken.
Op zaterdag 24 mei 2025 15:18:24 schreef Arco:
Die ik heb zijn 55-65cm, dus dat zal passen.
Wat zit er aan de uiteinden? Gewoon een 'recht' kabeltje met een platgeknepen koperen busje of wat anders? (lusje of zo)Inkorten is meestal niet de beste oplossing: de bochten worden dan strakker en het kabeltje loopt moeilijker...
[bijlage]
De eindstops zijn inderdaad platknepen koperen buisjes
Hieronder het geheel in onderdelen:
Boven de isolatiemantel.
Onder de kabel met nog een stukje binnenkabel zichtbaar.
Links het afgebroken stukje.
En de stut-stukjes.
Aan een fietskabel zitten vaak ook eindstopjes met een gat er in en een schroefje er op om de kabel te klemmen.
Ik zal eens in mijn 'afdeling metalen' kijken of ik nog wat bruikbaars heb
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (16%)]
Arco
Special Member
De koperen 'eindstopjes' kun je met een klein instrumentschroevendraaiertje wel open steken...
Kan eventueel wel een paar kabeltjes opsturen. (of een stuk nieuwe kabel, maar die is 0.3mm)
Op zaterdag 24 mei 2025 16:45:38 schreef Arco:
De koperen 'eindstopjes' kun je met een klein instrumentschroevendraaiertje wel open steken...
Kan eventueel wel een paar kabeltjes opsturen. (of een stuk nieuwe kabel, maar die is 0.3mm)
@Arco, dank voor het aanbod!
Ik ben vanmiddag even op pad gegaan, we hebben hier een heel grote Bouwmarkt (Bauhaus).
Die hadden ijzerkabeltjes van 0,5 mm en dicht te knijpen stopjes.
Weliswaar geen gevlochten kabel, maar het lijkt me sterk genoeg.
Ga ik even proberen!
Lukt het niet, dan kom ik bij je terug, Arco!
Het lijkt gelukt!
Het was even zoeken naar een geschikt eindstopje, omdat er maar weinig ruimte beschikbaar is in de knoppenbalk.
De oplossing vond ik in een dupont-pinnetje, daar kun je mooi een draadje mee vastklemmen. De pin zelf afknippen en het lijkt aardig op wat er zat.
De schakelaar op de Tuner doet het nu!
Nu maar weer verder.
nu nog uitvogelen wat een Dupont pinnetje is. (ik neem aan dat je niet een dure Dupont pen gesloopt hebt
)
voor Harry.. heb het -intussen- oude pulsgeneratortje (hierboven beschreven ) even van stal gehaald om je er op te wijzen dat je geen 15625Hz sync pulsen moet namaken om een trafo zelfstandig tot volledige werking te krijgen.
het kastje met regelbare frequentie, dutycycle en voedingsspanning.
over de trafo, 20V/div. de attackpuls is negatief en zie je niet. wat je ziet is de flyback puls , 100V die wat gestoord is door een luie schakelstransistor (Barkhausen apres la lettre..) en daarna wat uitslingering die er niet moet wezen als alles perfect was.
De trafo draait voor 100% en zelfs iets meer (meer dan 10kVolt)
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (34%)]
Zo eentje..
[attachment=0]
Op zondag 25 mei 2025 01:14:05 schreef Bavelt:
Zo eentje..
Alleen het eerste gedeelte gebruikt, pin afgeknipt.
Op zondag 25 mei 2025 00:50:06 schreef kris van damme:
voor Harry.. heb het -intussen- oude pulsgeneratortje (hierboven beschreven ) even van stal gehaald om je er op te wijzen dat je geen 15625Hz sync pulsen moet namaken om een trafo zelfstandig tot volledige werking te krijgen.
Dat is mooi. Ik neem het mee naar het lijntrafo draadje. 
TV weer in elkaar gezet. Speelde even om vervolgens na 10 minuten weg beeld- en rook.
Belooft nog niet veel goeds. Hopelijk niet weer de lijntrafo.
Maar dat moet ik nog uitzoeken. Er zaten ook wat componenten achter de HSP-kooi die niet lekker zaten, bijna contact met elkaar etc.
Maar bij het meten viel me iets op:
In het schema is het 4e rooster van de beeldbuis, AW43-88, pin 4 aangesloten op de +4.
In werkelijkheid heeft men pin 3 en 4 doorverbonden. Terwijl de draad die naar pin 4 zou gaan niet is aangesloten (afgeknipt en teruggebogen in de kabelmantel).
Modificatie? Het slooptoestel heeft hetzelfde. Dus geen incident.
Wat zou de bedoeling zijn geweest om dit 4e rooster aan het 2e rooster te koppelen?
Met het 2e rooster wordt mede de helderheid geregeld. (via een instelpotmeter).
Op 4 zit ook G4, het 4e rooster, vn de focussering. Dat kan je op verschillende spanningen aansluiten, zelfs op massa, voor het beste resultaat. Kennelijk is hier doorverbinden met G2 het beste.
De spreiding was groot tijdens de productie van de beeldbuizen dus dat lijkt mij een plausibele verklaring. /ot Overigens sta ik voor een dilemma zal ik een goedwerkende 4:3 TV met een fles slopen voor het schaduwmasker of niet? Moeilijk!