weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op woensdag 28 mei 2025 17:23:30 schreef Ad_3:
In plaats van puntlassen heb ik ze gesoldeerd in de "Bosch Power pack 400" met behulp van soldeerwater via AliExpress bestelde "Stainless Steel Liquid Flux Soldering Paste Flux Liquid Solder".
Even los van het risico van solderen aan dergelijke cellen dan een extra waarschuwing wat betreft soldeerwater en fluxmiddelen: het nadeel van dat spul bij gebruik bij samenstellen van accu's is dat je het maar moeilijk kan reinigen omdat je er slecht bij komt na solderen van aansluitstrips.
En dat is vervelend, want flux en andere vloeimiddelen moet je altijd schoonmaken (ja, ook no-clean flux, want testen of alles gereageerd heeft is voor ons ondoenlijk).
Flux (en vast ook dat soldeerwater) is corrosief en tast je onderdelen en verbindingen aan als je het niet volledig neutraliseert met alcohol.
Het vervelende van alcohol is dan weer dat het onder de isolatiekous van de cellen kruipt, met mogelijk meegenomen fluxresten.
Oftewel: niet een methode die ik aan zou raden.
Omdat het in dit geval ook nog een spul voor RVS betreft (voor zover dat klopt, bij aliexpress weet je het nooit), zou het wel eens agressiever spul kunnen zijn dan 'standaard' soldeerwater/flux.
Verder ben ik ook benieuwd naar dat wat Brightnoise vraagt 
Op woensdag 28 mei 2025 17:29:11 schreef Brightnoise:
Vertel ook wat je ervaringen zijn met de BMS-protectie. Heb je de aansluitingen onder spanning gehouden? Of werkte het gewoon na uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Heb je een truuk om de protectie te omzeilen? Kun je nog gewoon opladen net zoals vroeger?Reuzebenieuwd!
BMS was een verhaal apart. Ik heb de accu een paar keer onder handen genomen.
In eerste instantie bleek dat 1 pakket (4 cellen parallel) geen spanning bevatten en zich gedroegen als zijnde onderbroken (vanaf labvoeding 20 Volt, geen stroom) gedroegen.
Na vervangen door andere (gebruikte) cellen liet de accu het wederom zeer snel afweten, vandaar de beslissing om nu alle cellen te vervangen.
Ik sluit niet uit zelf kortstondig sluiting te hebben gemaakt, bij controle met een loupe stuitte ik op een klein brandplekje op een SMD transistor.
Tijdens zoektocht stuitte ik op "Piet van Meel" die gebruikte, maar gecontroleerde BMS modules levert. Op verzoek heeft hij een defect exemplaar toegevoegd.
Twee componenten heb ik vanaf het defecte exemplaar overgezet, dat bleek te werken, het geteste exemplaar bewaar ik als reserve.
Volgens het relaas van de genoemde leverancier blijken de BMS modules ook nogal eens de geest te geven. Op het geleverde defecte exemplaar was een fors deel verbrand.
@weardguy
Effect (corrosie) van flux probeer ik altijd zo veel mogelijk tegen te gaan door extreem weinig te gebruiken.
In dit geval door vooraf met een in flux gedrenkt wattenstaafje over de te solderen plaats te wrijven.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ik gebruik nog altijd het goede oude Colofonium flux, niks is beter. Moet je helemaal niet opkuisen, het hars beschermt tegen vocht en oxidatie, en is zelf totaal inert. Weg met al die chemische rommel, ik gebruik gewoon zuiver hars. Eventueel opgelost in IPA, heerlijk om te gebruiken en... Goedkoop!
Alle anderen die ik had heb ik naar milieu straat afgeleverd.
Is er iemand die ervaring heeft met puntlassen van de cellen? Welk niet te duur apparaat kun je daarvoor gebruiken?