En die focussering, kan ik daar nog iets mee, Kris?
Het zou ook scherper kunnen als de focussering over het hele beeld gelijk is.

De Humax setup heeft een tulp video out en een Scart.

Mijn Humax 5050 heeft wel degelijk een Y uitgang. Je ziet verticaal Y, Yr en Yb, je beruikt alleen de bovenste, en de audio uitgangen.
Niet te verwarren met de video uitgang, dat is composiet dus daar zit het kleursignaal wel in.

Focussering als dat niet volledig gelijk loopt over het beeld dan kan dat komen door iets te lage gloeispanning of buis is ietwat aan verslijten.

Ik zou geen Y signalen gebruiken vanaf de Humax maar de Composiet video.

Inderdaad een superstrak beeld, deze kan zo een museum in. Bravissimo! Heb je inmiddels het plaatje weer op de tuner zitten? Als de focussering ietswat afhankelijk is van de plek op het scherm dan zou ik de focus leggen onderin waar de ondertiteling zit, maar experimenteer erop los. Voorzichtig zijn als er in een werkende TV wordt ingesteld. Je kan ook de netspanning loggen over langere tijd bij jou in huis. Om te kijken hoe laag die is tijdens de rush hours ter plekke. Die gloeispanning zou ik wel binnen de nominale +/- 10% houden die wordt opgegeven. Heb je een meter die min/max/average kan loggen?

Op donderdag 5 juni 2025 02:38:28 schreef pararuud:
Mijn Humax 5050 heeft wel degelijk een Y uitgang. Je ziet verticaal Y, Yr en Yb, je beruikt alleen de bovenste, en de audio uitgangen.
Niet te verwarren met de video uitgang, dat is composiet dus daar zit het kleursignaal wel in.

Dit is mijn Humax kastje. Hier zit geen Y-uitgang op...

Toch nog wat over de VDR's: :)

En wat zou dat dan betekenen voor mijn (gesneuvelde) VDR?
Zo te zien zwart-bruin-zwart.

De kleuren kan ik ook niet echt iets van maken in dit geval, wel van de code.
E298 ED/P268. (is een VDR voor 1200V bij 10mA stroom)
E299 ZZ/11 = E299 ED/P 353 (is een VDR van 300V bij 1mA stroom)

[Bericht gewijzigd door Arco op (21%)]

Ik heb de P628 er in gezet, zonder de serieweerstand van 1k5. Zoals met de 17TX250A Dat zou dan geen probleem opleveren?

Het geheel nadert nu werkelijk de perfectie..
Ik heb de focussering beter gekregen, omdat het afbuigjuk niet maximaal tegen de beeldbuis aanzat.

De gloeispanning van de beeldbuis bleek weinig invloed te hebben op de beeldkwaliteit, dat ding heeft een vrij groot bereik. Hoe lager de spanning, hoe donkerder het bereik. maar zelfs op 3,75V doet hij het nog.

Wat ook erg mooi aan dit toestel is, is dat hij totaal geen 'vegen' voor witte vlakken vertoont.

Ik ben voor andere toestellen hier wel eens een topic over gestart. Uiteindelijk bouwde ik voor die dingen een kathodevolger in om de capacitieve belasting van de Wehnelt te verlagen.

Dat is hier totaal niet aan de orde, zelfs op maximaal contrast blijft alles netjes.

Wat een toestel!

Uiteindelijk heb ik het ding mooi rustig aan de praat gekregen, na wat vallen en opstaan. Na vervanging van de lijntrafo en wat buizen, de kanalenkiezer van overbodige ballast ontdaan, contacten gereinigd, een serieweerstand om de 235V naar 220V te brengen.
En minstens zo belangrijk: alle componenten nalopen op (bijna) sluiting.
Een heel belangrijk item hierin was een montagesteun, dat gebruikt werd voor aarding van diverse componenten, deze zat los.
De schroef was er bijna helemaal uitgedraaid.
Dat zou heel goed kunnen verklaren waarom hij het soms wel dan weer niet deed na uit-en inbouwen.

Wat blijft er nog over te doen? Weinig. Het enige is dat het geluid niet naar nul kan, ook niet met de volumeregelaar helemaal uit. Je hoort dus altijd wel ietsjes.
Het is nog de vraag of ik daar wat mee ga doen. De bodemplaat zit er alweer in, de stap is heel klein naar de achterwand er weer op en dan..

genieten...!

Op donderdag 5 juni 2025 21:50:08 schreef Bavelt:
Het geheel nadert nu werkelijk de perfectie..
Ik heb de focussering beter gekregen, omdat het afbuigjuk niet maximaal tegen de beeldbuis aanzat.

[bijlage]

check de positie van het juk wou ik je nu nog meegeven, maar je hebt het zelf al gevonden :-)

Op donderdag 5 juni 2025 01:12:52 schreef Bavelt:
En die focussering, kan ik daar nog iets mee, Kris?
Het zou ook scherper kunnen als de focussering over het hele beeld gelijk is.

De Humax setup heeft een tulp video out en een Scart.

Op donderdag 5 juni 2025 03:15:04 schreef smd:

Ik zou geen Y signalen gebruiken vanaf de Humax maar de Composiet video.

Waarom niet? in zijn jonge jaren kreeg die tv ook enkel het Y signaal binnen.

De kleur voegt niets toe, maar wel: storende dotjes, 1,1 MHz stoorbalken en een verkeerde helderheid in gekleurde vlakken. de dotjes zijn zeer zichtbaar in Bavelts recentste foto..

De DVD speler heeft wel een Y-uitgang (groene tulp plug).
Maar daar reageert de modulator niet op...

Op donderdag 5 juni 2025 23:29:43 schreef Bavelt:
De DVD speler heeft wel een Y-uitgang (groene tulp plug).
Maar daar reageert de modulator niet op...

staat er iets bij zoals "component output"? en is die groen plug vergezeld van een rode en een blauwe met Pr en Pb als notatie? dan zou het moeten werken.

Kijk wel eens de instellingen vande DVD speler na, component output moet aan staan en mag niet upscalen naar HD. (dat is teveel van het goede voor dit bolleke :-) )

Op donderdag 5 juni 2025 12:30:32 schreef Arco:
De kleuren kan ik ook niet echt iets van maken in dit geval, wel van de code.
E298 ED/P268. (is een VDR voor 1200V bij 10mA stroom)
E299 ZZ/11 = E299 ED/P 353 (is een VDR van 300V bij 1mA stroom)

het is -heel zeker- geen van beiden.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (24%)]

Op vrijdag 6 juni 2025 00:09:42 schreef kris van damme:
[...]

staat er iets bij zoals "component output"? en is die groen plug vergezeld van een rode en een blauwe met Pr en Pb als notatie? dan zou het moeten werken.

Dit is de DVD speler:

Op vrijdag 6 juni 2025 00:09:42 schreef kris van damme:
[...]

Kijk wel eens de instellingen vande DVD speler na, component output moet aan staan en mag niet upscalen naar HD. (dat is teveel van het goede voor dit bolleke :-) )

Maar je kunt het menu niet zien met de Y als output..
Wellicht kan ik dat instellen met eerst video output, dan overschakelen en dan de Y-plug er in.

Ga ik morgen proberen..

dat is idd de juiste Y uitgang. moet werken. kijk eens in het menu van de speler. Kan zijn dat je moet kiezen tusen scart of component. Kan ook dat die uitgang defect zit. test die uitgang eens bvb met je scoop.

In ieder geval via de Y uitgang krijg je een nog mooier zwart-wit beeld, zonder 4,433 MHz modulatiedotten in gekleurde vlakken.

edit : intussen heeft Bavelt een stukje van de gebruiksaanwijzing gepost. je moet idd kiezen tussen RGB en component...

Op woensdag 4 juni 2025 22:51:01 schreef Bavelt:
[bijlage]

Superstrak beeld. Dit is toch geweldig? Voor een toestel van 63 jaar oud...

Ja, ja, de verkiezingscampagne is nu echt begonnen....

Op donderdag 5 juni 2025 10:12:16 schreef Bavelt:
[...]
Dit is mijn Humax kastje. Hier zit geen Y-uitgang op...

[bijlage]

Klopt,
En let op de netaansluiting trek ontlasting zit niet helemaal goed.

Ik heb de Y uitgang nog nooit gebruikt, dus weet niet of het werkt.

Op vrijdag 6 juni 2025 01:21:25 schreef kris van damme: je moet idd kiezen tussen RGB en component...

Ik ben benieuwd of het beeld (menu) wegvalt als ik van video output wissel..

Mooi plaatje hoor! Misschien beter dan in zijn jonge jaren!

Op vrijdag 6 juni 2025 01:50:29 schreef Bavelt:
[...]
Ik ben benieuwd of het beeld (menu) wegvalt als ik van video output wissel..

niet op de composiet uitgang (de gele tulp), die blijft werken. de Keuze , volgens de handleiding, is tussen component of RGB (de scart).

Op vrijdag 6 juni 2025 01:33:57 schreef pararuud:
[...]

Ik heb de Y uitgang nog nooit gebruikt, dus weet niet of het werkt.

Waarom zou het niet werken? Y output is VS signaal (video + sync). de gele tulp is CVBS.
Aan de C (colour) en de B (burst) heeft de tv niks wat positief bijdraagt.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (35%)]

Het is gelukt met dat Y-signaal.

Jammer dat mijn Humax die niet heeft (ik had er hier 3 liggen en via MP verkocht...)
Dat is altijd zo, ligt al een tijdje, doe maar weg en vervolgens heb je het een dag later nodig...

Maar het werkt:

https://www.youtube.com/watch?v=NtUiieIQy5g Pipo koeien, pipo koeien!

Ook leuk om een tournee te doen rond hulp/verpleeghuizen, de mensen gaan helemaal los op nostalgia. De entertainment wordt meestal gerund door vrijwilligers.

https://www.youtube.com/shorts/FDwFZhXPNmg
In werkelijkheid is het mooier, het is wat lastig om met een telefoontje vanaf de TV op te nemen..

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (49%)]