werken met 11 relais totaal.

JA dat lijkt veel. Echter zijn 6 relais en 2 timers. Omdat fatbird is uitgegaan van standaard 2x wissel relais moeten er soms 2 tegelijk schakelen en die 2 relais tegelijkertijd kan je zien als 1 relais.

Qua opbouw is het ook niet zo heel moeilijk gewoon letterlijk het schema volgen. Als je de relais besteld in binnen heb dan zou de pin nummers van de relais even in de tekening erbij zetten, dat is misschien nog wel het moeilijkste deel. Als in het schema eenmaal alles goed genummerd is, dan is de opbouw letterlijk draadje voor draad van nummertje naar nummertje aansluiten.

Zou ik het voor mezelf ontwerpen zou ik CMOS ICs en een H-brug gebruiken omdat dat op de lange duur betrouwbaarder is dan met relais,

Toch op het werk hadden we ook machine van voor de PLC met wel 40 relais erin en dat schakelende per dag ook heel veel. Ik heb in 15 jaar maar 1 keer een relais moeten vervangen. En dat waren relais zonder voetje. Als je relais neemt die in een voetje staan dan zijn simpel te vervangen. En dat klikken van al die relais dat heeft wel iets.

Het zullen ook vooral de relais zijn die de rijstroom schakelen die hebben het het zwaarst die andere relais gaan veel langer mee. Ik zou het ook bij goedkope relais houden die in een voetje zitten.

Ach Heel veel schakelen zal het niet, scenery bouwen is het leuks en het bedenken van beweging op de baan als molens, graafmachines, spoorweg overgangen, veel zwaailichten en geluiden, als sirenes, kerkklokken, stations geluiden enz. allemaal van dat ali spul, als met stappenmotors, mp3 spelers
en veel meer. Rijden doe ik alleen als de kleinkinderen er zijn. nogmaals bedankt voor het meedenken.

Ik heb toch nog een vraag, is het beveiligd tegen sluiting als er b.v. 2 microswitch bediend worden ?

Ja. Als je beide tegelijk bedient dan willen er wel 2 relais tegelijk opkomen maar de ene blokkeert dan de ander relais.

TOP dus er ontstaat geen sluiting, perfect. bedankt voor de info

Op donderdag 19 juni 2025 09:36:20 schreef scoljee:
Ach Heel veel schakelen zal het niet, scenery bouwen is het leuks en het bedenken van beweging op de baan als molens, graafmachines, spoorweg overgangen, veel zwaailichten en geluiden, als sirenes, kerkklokken, stations geluiden enz. allemaal van dat ali spul, als met stappenmotors, mp3 spelers
en veel meer. Rijden doe ik alleen als de kleinkinderen er zijn. nogmaals bedankt voor het meedenken.

Leren programmeren en onder andere servo's gebruiken. Dan wordt de sky zowat de limiet. En alles wordt heel flexibel.

Tja, ik heb hele klapperkasten nagelopen, werkte uitstekend op een programmerfoutje in een aansturende PLC na.
Relais kunnen uiterst betrouwbaar zijn.

Betreft mijn pendelbaantje, na de vakantieprikkelen weer begonnen met bouwen, printjes zijn zo goed als klaar. volgende week ga ik testen of het werkt, hierbij enkele foto's

Hallo, inmiddels zijn de printjes aangesloten helaast werkt het niet zoals het moet de relais nummer 7 en relais 7 A schakelen niet maar klapperen dit doen ze als ik de microswitchen bedien. ik ben al een tijdje aan het zoeken kom er niet uit. ik heb nog een vraag ? het schema laat de treintjes toch rijden als de timers afvallen na de timertijd.

de wet van Morchen of zoiets

De Morgan: (geen bier) EN (geen limonade) = geen (bier OF limonade). :)

...zo wordt Booleaanse logica ineens een heel stuk makkelijker te begrijpen.... _/-\o_

Het volgende, als de microswitchen baan 1 worden ingedrukt gaat timer 5 in, en het relais behorende bij switch 1 gaat zoemen , en als je switch 2 indrukt gaat relais 2 zoemen ?
als de microswitchen baan 2 worden ingedrukt gaat timer 6 in, en het relais behorende bij switch 1 gaat relais 3 zoemen , als je swich 2 indrukt gaat relais 4 zoemen. alle relais heb ik getest of ze schakelen en dat doen ze bij het opzetten van een plus en een min. als een relais gaat zoemen wat is er dan loos ? heeft dit te maken met de diode ? ik kom hier even niet uit

Een relais gaat zoemen als de stroom en daarmee ook de spanning die over het relais komt te staan te laag is.

Een 5V relais als voorbeeld zal denk ik bij 3,5V nog net werken, maar dat hangt ook van zijn kwaliteit af.
Dan op 5V en 2 diodes ertussen zou dat net teveel kunnen zijn.

Echter ik heb niet op het schema gekeken.

Je kan op het zoemende relais wel rustig de spanning meten want hij gaat er niet direct van stuk. Vaak gaan zoemende relais helemaal niet stuk maar ook dat hangt weer van de kwaliteit af.

Ook zou je met een regelbare voeding op de relaisspoel kunnen bepalen op welke spanning vanaf 0V deze aantrekt . Maar voor betrouwbaar te schakelen moet je wel boven de minimale spanning zitten.

... en ik ook niet: timer 5? Timer 6? Staan geen van beide in mijn schema...

Het zoemen van de relais komt voort uit een ontwerpfout: de relais onderbreken hun eigen stroom. Is op te lossen door parallel aan elk relais een elcootje van 10u te plaatsen.

dus een elco over parralel over de relais zou moeten werken .
Hierbij zend ik nog even het schema van fatbeard mee en een foto van mijn
schema in decimale cijfers timer 1 en 2 zijn dan timer 5 en 6
dit even als opheldering.

Kan het niet veel simpeler?

Als je op punten 1 en 2 de rijspanning aanbied rijdt het treintje naar het einde en zal daar stoppen na de onderbreking in de rail. Na ompolen van de spanning rijdt 'ie de andere kant op tot hij daar voorbij de onderbreking komt.

Het probleem is daarmee gereduceerd tot het periodiek ompolen van de spanning. Dat kan met 1 relais die je aanstuurt met een eenvoudige 555-timer schakeling.

(Als het treintje niet stopt aan het eind, dan moet je de diodes andersom zetten).

Ik heb het niet zelf verzonnen, ik denk dat ik dit ooit gezien heb in een Elektuur halfgeleidergids.

zoiets heb ik al geprobeerd, maar het is zo als het ene treintje een berg inrijd na de timertijd het andere treintje uit de andere berg moet rijden naar een station, en dan weer na de timertijd de berg inrijd en na de timertijd het andere treintje weer uit een berg naar het station rijd.
Even terugkomen op het besturingschema hier heb ik IN4148 dioden gebruikt, foto is niet scherp helaas

Vandaag nog een en ander geprobeerd, en de print nogmaals gecontroleerd, nu zit ik in dubio om nog 10 microfarad elco's te plaatsen ? en nog eens een tijdje te proberen, of alles aan de wilgen te hangen en een aduino kenner het zaakje tegen betaling te laten maken inclusief het programmeren hiervan zodat ik het plug and play kan aansluiten. Kan ik namelijk verder met de scenery.

Of je koopt zoiets: https://viessmann-modell.com/elektronik/analog/138pendelzugsteuerung-f…
Met 4 draadjes aansluiten aan de baan en gaan met die banaan.

Naar de 5214 heb ik lang geleden gekeken, maar gaat niet lukken de baantjes op n spoor zijn 41 cm lang de helft in de berg de andere helf is het station. dit is voor beide opstellingen. het railbusje is 17,5 cm lang en is dus net niet zichtbaar in de berg.( het is dus eigenlijk meer garage in garage uit). baantje te kort.
en dan nog als het ene treintje verdwijnt moet het andere treintje ( na ingestelde tijd) tevoorschijn komen.
en dat om en om. Aan het einde van de baantjes zit een onzichtbare microswitch in een stootblok gebouwd, dus als de treintjes hier tegenaan rijden schakelen ze.

Met een microcontroller moet dat lukken, maar dat kun je niet zelf heb ik begrepen?

De oplossing is nog simpeler dan ik eerder meldde: het common contact van de microswitches moet direct aan massa, niet via het relaiscontact; geen extra onderdelen nodig.
Gewoon van vier draadjes op je print verleggen...

Bedankt voor de info, ga vandaag 4 C draadjes van de microswitch verleggen aan massa. in de hoop dat dit de oplossing is. Met een microcontroller gaat mij echt niet lukken.

Ik heb net de draadjes common van de microswith aan massa gesoldeerd i.p.v. aan de relais, helaas bij het aanzetten van de 12v spanning op de print, gaan de timers aan ( leds branden) en alle relais beginnen te zoemen. Op het moment dat timer 5 ( is timer 1) uitschakelt zoemen niet alle relais meer. Als timer 6 ( is timer 2) uitschakelt is het stil.
Moeten 5.2 ( V.2) en 6.2 (VI.2) ook niet aan massa ?? bij het bedienen van de microswitchen van baan 1 en baan 2 gaan de timers in werking.

Als alle relais zoemen heb je het niet op gelijkspanning aangesloten lijkt mij.