Ik zou graag een zgn alternerend knipperlicht maken, zoals die ingebouwd is in (onder andere) ANWB service wagens.
Daarbij gaat een tweede knipperlicht knipperen in tegenfase met het originele knipperlicht.

Ik zat te denken aan een schakeling / circuit met een NE555 timer. Het circuit dient dus te reageren op een aan/uit (ingang hoog/laag) signaal en dit signaal te inverteren (uitgang laag/hoog).
Zodra de ingang voor een bepaalde periode laag is dient ook de uitgang laag te worden.

Opmerkingen:
er bestaat een 'ANWB' relais waarmee dit mogelijk is, echter:
- deze is momenteel niet verkrijgbaar, daarnaast ook duur
- zelf zo'n schakeling maken lijkt me leuk / uitdaging
- dit is eerder een topic geweest, maar geen antwoord op gekomen:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/66490

Gewoon een extra relais eraan die voed je met het signaal van de hendel op het common contact (p contact of nummer 30)

De spoel zet je parallel met de lamp.

Klaar

Daar heeft de TS dan weer niks aan, ervan uitgaande dat het om een bestaande auto gaat en niet om modelbouw o.i.d.

Ik sluit me aan bij High met Henk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]

Huh, ik lees nergens dat het over een bestaande auto zou gaan ?!

Als het elektronisch moet zijn, of begint vanaf nul, dan is het schema van @Arco een prima uitgangspunt; om meer licht/vermogen aan te sturen kan men eenvoudig drivers toevoegen.

Gaat het daarentegen wel degelijk om een bestaande auto, dan is inderdaad het toevoegen van een relais simpel en effectief; hopelijk gaat dat relais dan nog een poosje mee, niet vanzelfsprekend in een auto.

Ts heeft het over knipperlicht.. dus ik vermoedde idd in bestaand voertuig. Staat ook in sectie voertuig electronica.

Let op dat de lamp ook uitgaat als er geen richting aangegeven wordt.
Mijn voorstel doet dat.

En relais doen het prima in auto's gaan zelden defect.
Overigens kan een negative edge triggered tijdrelais ook.

er bestaat een 'ANWB' relais waarmee dit mogelijk is

Hier is een ANWB relais te koop. Maar nabouw kan natuurlijk ook.

https://www.mtsignalering.nl/products/sfc200-wig-wag-grootlicht?srslti…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (16%)]

Zodra de ingang voor een bepaalde periode laag is dient ook de uitgang laag te worden.

Dat lijkt me niet zo moeilijk. Gewoon doorlussen?.

Op zaterdag 19 juli 2025 13:22:09 schreef High met Henk:
Gewoon een extra relais eraan die voed je met het signaal van de hendel op het common contact (p contact of nummer 30)

De spoel zet je parallel met de lamp.

Klaar

interessant, maar omdat ik niet veel ervaring heb met voertuig electronica, zou ik graag meer detail horen hoe dit gedaan kan worden. Bijvoorbeeld, hoe het contact te vinden, moeten er draden worden getrokken & welke, hoe het relais te verbinden, schema, …

Ik zal kijken of ik iets kan kladderen, echter zit nu even voor werk in buitenland en druk programma.

Wat voor auto gaat het om?
Als de clignoteur voor de hendel zit is het lastiger.

Dan ga je er al van uit dat die auto überhaupt nog een clignoteur heeft. Dat zit bij veel auto's al +20 jaar in de ecu.

+1
Is idd via obd programmeren, net zoals gedimde knipperlichten vooraan.
Zag het ooit op een Golf (?) waarbij knipperlichten 1 helft op chassis, 1 helft op achterklep.
Best origineel en zeker veel minder irritant dan dat dynamisch geflikker.

Met een clignoteur krijg je dat zonder schoonheidsfoutjes ook niet klaar.
Denk dat je een oplossing eerder in het tuning circuit gaat vinden.

Er zijn hier weer "randvoorwaarden" die niet in de openingspost staan. En dan gaan mensen gokken en sommige mensen gokken de ene kant op en anderen de andere.

En na diverse hints geeft de TS wel een reactie maar geen verduidelijking.

Op maandag 21 juli 2025 09:35:05 schreef Sine:
Dan ga je er al van uit dat die auto überhaupt nog een clignoteur heeft. Dat zit bij veel auto's al +20 jaar in de ecu.

Dan werkt de schakeling die ik voorstelde ook niet. De clignoteur zit namelijk vaak voor de schakelaar. Dus zou het lampje geen voeding hebben als het knipperlicht uit is.

Als je een ECU hebt is het dus simpeler :)

Dan ga je er nog van uit dat de schakelaar aan het stuur een vaste 12V schakelt. Of je moet alles in de ecu doen, en dat is niet altijd simpeler ;)

De eenvoudigste variant die ik heb gezien verknoop je enkel met het knipperlicht, en er zit niet veel meer in dan een timer die de maximale 'aan-tijd' van de lamp bepaald, deze is iets langer dan een halve knipper periode.

Als Knipperlicht aan:
  - Als 2e lamp aan, dan: Zet 2e lamp uit

Knipperlicht uit
  - Zet 2e lamp aan 
  - Laat 2e lamp doven als timer verstreken is

Wacht op volgende knipperlicht aan

Die herken je ook als je ze ziet, als het knipperlicht wordt uitgeschakeld licht de 2e lamp net iets langer na voordat deze uit gaat.

Dat is prima met wat discrete logica te fabrieken.

Of met een 2ct uC

Gewoon een tijdrelais met negative Edge trigger die dan een puls uitgeeft.

Gewoon te koop bij Omron.
H3DK is er in 12V

Als je de A1 voedt met een geïnverteerd signaal (NC relais) van de originele knipperlamp.
De B1 een vaste voeding.

Relais instellen op B2, D of E.
En uiteraard je tijd ietsjes langer als de knipper frequentie; alleen de laatste haalt dan deze tijd.

De voeding wel ergens van een geschakelde wegnemen, zodat je geen sluipverbruik krijgt van timer relais

Op zondag 20 juli 2025 23:33:37 schreef Marq:
[...]

interessant, maar omdat ik niet veel ervaring heb met voertuig electronica, zou ik graag meer detail horen hoe dit gedaan kan worden. Bijvoorbeeld, hoe het contact te vinden, moeten er draden worden getrokken & welke, hoe het relais te verbinden, schema, …

Op dinsdag 22 juli 2025 00:40:15 schreef High met Henk:

Voor de een gewoon en voor TS denk ik dat die geen idee heeft waar men het over heeft. :?

Op dinsdag 22 juli 2025 00:40:15 schreef High met Henk:

Inderdaad iets in die richting, al zou ik het zelf met een quand NAND en een paar stevige FET's oplossen.

Minder relais is meer beter ;)

Iets wat je kant en klaar kan kopen is beter.

Een printje solderen gaat TS niet lukken.
Een paar relais bedraden schat ik beter in..

Op maandag 21 juli 2025 08:49:06 schreef High met Henk:
Ik zal kijken of ik iets kan kladderen, echter zit nu even voor werk in buitenland en druk programma.

Wat voor auto gaat het om?
Als de clignoteur voor de hendel zit is het lastiger.

Een Yaris Hybrid uit 2016.
En de meeste reageerders op de post hebben gelijk… veel van hun bijdragen zeggen mij weinig.