Helaas, komt niet eens in de buuuurt...

Toch bedankt.

Jammer, was mooi geweest.

Ik zoek een T-filter, smd, 3,5x1,6mm. Ziet er ongeveer zo uit. Gemeten op een goede: 100nH en 220nF (op 10 kHz gemeten) dus [50nH----220n naar gnd----50nH] Er zit een 2A gelijkrichter achter en de voeding is 24V, per gelijkrichter ~ poot zit er 1.

Wat is de juiste zoekterm want ik vind niks anders dan RF versies die hooguit 100mA aan kunnen. (Farnell of Mouser)

Of ze die exacte waarde hebben weet ik niet, maar Murata zal vast wel wat hebben (niet gekeken verder)

Murata_filter.pdf

Ik had de hele Murata catalogus al doorgewerkt. De meeste zijn bedoeld voor signaalleidingen. Het is voor de scheepvaart, anders had ik er wel twee spoeltjes en een condensator in geknutseld :-) De precieze waardes zullen niet zo nauw komen, het is RFI/EMI onderdrukking. De reden dat ze dood zijn is waarschijnlijk de kapotte gelijkrichter erna. Beetje knullige constructie met 2 voedingen en dus 2 brug-gelijkrichters parallel.

Op woensdag 9 juli 2025 17:06:04 schreef fatbeard:
Voordat ik weer een dag bezig ben met nereenigne (reverse engineeren): heeft/weet iemand het schema van een Meanwell RS50(-48) voeding??
Het regelbereik is te klein: ik moet onder de 40V uitkomen, bij voorkeur rond de 36...

Er zit vast ergens een TL341 in, in de buurt van een optocoupler, in de terugkoppeling. Daar zit dan vast een weerstandsdeler aan de uitgangsspanning mee verbonden... Daar kun je een beetje mee spelen.

Die TL431 zit waarschijnlijk in een TO-92 package, soms ook wat anders tot klein SMD spul aan toe. Je kunt ook vanaf de uitgangsspanning de spanningsdeler opzoeken. Goed, dat is gnireenigne, maar nereenigne is keul!

EDIT: Heck, er zit een instelpotje in. Dan heb je de spanningsdeler al gevonden.

Heb hier een draadloze (RF) platte "opbouwschakelaar" voor een Duco ventilatiebox, is stiekem iets van Niko, dat staat er in relief op op de voorzijde. Aan de achterzijde zit een batterijtje, en de "grondplaat" van het ding heeft de gaatjes voor de schroefjes van een inbouwdoos.

Ding op zou de tegels in de badkamer moeten komen. Heb geen inbouwdoos daar, en niet zoveel trek om in de tegels te gaan boren (es kijken hoe lang die ventilatiebox meegaat). In de voeg zou ook kunnen, maar dan heb ik een schakelaar die halverwege 2 tegels hangt. Kan dubbelzijdige tape achterop die grondplaat plakken, maar dan zit ik eens in de paar jaar met die kleverige troep. Flosdraadje er achterlangs halen werkt trouwens goed om zoiets los te krijgen.

Volgens mijn ex ben ik soms een moeilijk mannetje :+

Rookmelders hang je op met zo'n rond grondplaatje waarna je de eigenlijke rookmelder op de bajonetsluiting draait.

Is zoiets er ook voor schakelmateriaal, met 2 schroefkopjes op dezelfde maat als een inbouwdoos? Als dat er is en ik die met dubbelzijdig tape op de tegel kan plakken, kan ik die schakelaar er simpelweg afdraaien als ik het batterijtje moet vervangen _/-\o_

Heb al gezocht, maar niets kunnen vinden. Wel grondplaten voor opbouwmateriaal maar dat is meestal weer groter. Niko heeft ook zelf dit soort schakelaars, maar ik heb daar geen losse montageplaatjes gezien.

Ding op zou de tegels in de badkamer moeten komen. Heb geen inbouwdoos daar, en niet zoveel trek om in de tegels te gaan boren (es kijken hoe lang die ventilatiebox meegaat). In de voeg zou ook kunnen, maar dan heb ik een schakelaar die halverwege 2 tegels hangt. Kan dubbelzijdige tape achterop die grondplaat plakken, maar dan zit ik eens in de paar jaar met die kleverige troep.

Ik zou gewoon goede constructiekit gebruiken (Tec7 Xtack Extreme, of Bison Polymax). Dat gebruik ik tegenwoordig als ik dingen op tegels monteer. Geen boren nodig, en het zit steviger vast dan met een paar schroeven.

Loshalen blijft mogelijk met een snijdraad ('garroting wire'), waarna de kitresten mechanisch verwijderd kunnen worden (er af peuteren).

Zo zit de WC-borstel in de WC, het handdoeken-haakje, en de haakjes in de keuken gemonteerd.

Het zit op die manier ook veel duurzamer vast dan met die TESA-strips.

Zoals een vroegere collega in de bouw altijd zei, 'agge 't nie mir wit, gebruik kit!'

Je kan ook zo iets gebruiken.
Die heb ik ook wel eens gezien in een cm diep maar kan ze niet snel vinden.

https://www.kabeldirect.nl/opbouwdoos-voor-slimme-wifi-schakelaars-86x…

Fred,
Jouw foto lijkt een gewone X2Y condensator. Daar zitten geen spoelen in, alleen 2 condensatoren van speciale constructie. De DC-stroom loopt door de printbanen en niet door de component. Alleen de stoorsignalen lopen via de condensatoren naar GND.
Murata heeft wel filters met LC. b.v. de BNX002, of de smd opvolger de BNX022. Die laatste lijkt niet op jouw foto.

Die grondplaatjes voor rookmelders heb ik bij de action gezien.

Op maandag 21 juli 2025 21:20:58 schreef Henk H.:
Is zoiets er ook voor schakelmateriaal, met 2 schroefkopjes op dezelfde maat als een inbouwdoos? Als dat er is en ik die met dubbelzijdig tape op de tegel kan plakken, kan ik die schakelaar er simpelweg afdraaien als ik het batterijtje moet vervangen _/-\o_

Als het echt moet vastklikken is het wel specifiek voor de dikte van het plaatje dat er op moet klikken. Als je het met schroefjes doet ben je dat probleem kwijt, maar heb je weer dikte nodig om die schroefdraad in kwijt te raken...

Maar het is wel een goed idee... Typisch iets dat iemand uit zijn openScad en printer kan schudden...

iets als:

// montageplaatje met afstand tussen de 'pilaartjes' van een standaard inbouwdoos

//afmetingen montageplaat
L = 68;
B = L;
//dikte montageplaat
TH=2;
//hartafstand pilaartjes
D = 60;
//dikte van plaatje waar pilaartje doorheen moet ( = hoogte pilaartje zonder kop)
H=2;
K=1; // dikte van kop

$fs=0.1;
module pilaartje(){
    cylinder(d=2.8,h=H+TH);
    translate([0,0,H+TH]) cylinder(d=5,h=K);
    }

translate([-0.5*L,-0.5*B,0]) cube([L,B,TH]);
translate([-0.5*D,0,0]) pilaartje();
translate([0.5*D,0,0]) pilaartje();

OpenScad code en .stl toegevoegd hieronder. Maar!! Ik weet niet of de maten correct zijn. Dus zelf aanpassen naar smaak alvorens te printen!

Sowiso de hoogte van de pilaartjes is heel erg gegokt en geheid mis, maar ook de hartafstand is maar van het eerst het beste plaatje dat ik ervan online kun vinden overgenomen en mogelijk mis.

(Bij mijn Zehnder ventilatie-afstandsbediening zat het achterplaatje erbij, dat zit met dubbelzijdig foamtape geplakt, en de schakelaar kan daar afgeschoven worden om de batterij te wisselen. Als de tape het niet eerder opgeeft dan dat het schuifsysteem loskomt...)

Alternatief zou je er een sterke platte magneet achterop kunnen plakken, en 'm tegen een metaalplaatje kleven. Zo doet IKEA dat met hun 'tradfri' lamp afstandbedieningen. Die plakken dus ook zonder enige montagemoeite op een stalen deurframe :D

Het losse middendeel van de schakelaar kun je toch lostrekken? (de rest blijft dan op de muur geplakt)
Zo werkt het bij Itho tenminste, en die zijn vrijwel identiek.

Wat is een equivalent voor MJE15032/15033? Deze worden volop gebruikt in de ontwerpen van Rod Elliott, maar lijken obsolete te zijn bij de meeste distributors. Elliott spreekt van een opvolger MJE15034/15035 maar die zijn er helemaal niet doorgekomen, lijkt me. Wat kan ik de plaats gebruiken? Moet een complementair paar zijn, en 200V= aankunnen.

[edit: ] Farnell lijkt de 15034/15035 wel aan te bieden - maar de PNP is wel drie keer zo duur als de NPN. Bizar.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (15%)]

Dankje, Roland. Ik heb toch maar de 15034/15035 bij Farnell besteld, kben benieuwd hoe het zal verlopen.

Op maandag 21 juli 2025 21:20:58 schreef Henk H.:
Heb hier een draadloze (RF) platte "opbouwschakelaar" voor een Duco ventilatiebox, is stiekem iets van Niko, dat staat er in relief op op de voorzijde. Aan de achterzijde zit een batterijtje, en de "grondplaat" van het ding heeft de gaatjes voor de schroefjes van een inbouwdoos.

[bijlage]

[bijlage]

Ding op zou de tegels in de badkamer moeten komen. Heb geen inbouwdoos daar, en niet zoveel trek om in de tegels te gaan boren (es kijken hoe lang die ventilatiebox meegaat). In de voeg zou ook kunnen, maar dan heb ik een schakelaar die halverwege 2 tegels hangt. Kan dubbelzijdige tape achterop die grondplaat plakken, maar dan zit ik eens in de paar jaar met die kleverige troep. Flosdraadje er achterlangs halen werkt trouwens goed om zoiets los te krijgen.

Volgens mijn ex ben ik soms een moeilijk mannetje :+

Rookmelders hang je op met zo'n rond grondplaatje waarna je de eigenlijke rookmelder op de bajonetsluiting draait.

[bijlage]

Heb al gezocht, maar niets kunnen vinden. Wel grondplaten voor opbouwmateriaal maar dat is meestal weer groter. Niko heeft ook zelf dit soort schakelaars, maar ik heb daar geen losse montageplaatjes gezien.

Volgens mij leveren zie hier standaard vierkant dubbelzijdig schuimtape bij wat op het frame plakt waar de schroefgaatjes voor een inbouwdoos inzitten. Hiermee plak je de wandzender op de ondergrond.
Misschien als je Duco een lief mailtje stuurt, dat ze er 1 of 2 gratis aan je opsturen.

1
Weet iemand waar ik een dergelijke accu kan krijgen?
Deze komt uir een fietspomp van de Lidl, maar heeft geen capaciteit meer.
Waar te koop

2
Kan iemand mij zeggen hoe deze pluggen heten en waar ik ze kan krijgen. (vroeger in auto- of botenshop) maar die zie je niet meer ;)
Ik zoek ook een recht contra deel (moet een verlengsnoer worden)
Waar te koop

Met de batterij kan ik niet helpen, maar de getoonde stekker lijkt sterk op wat in de kampeerwereld courant was (en misschien nog steeds is) als alternatief voor de aanstekerplug, die notoir is voor zijn slechte contacten.
Zie bv.
https://www.reimo.com/solrSearch?q=stecker+12V&cf=D4Q&vw=list

Da's toch een gewone sigarenaanstekerplug?
De Lidl zal die accu's toch nog wel kunnen leveren? (anders zelf eentje maken van 4 x 14500 cel...)
https://www.123accu.nl/DR-5-x-123accu-IFR14500-batterij-3-2-V-600-mAh-…

[Bericht gewijzigd door Arco op (24%)]

Nee, tenzij "gewoon" voor u iets anders betekent dan voor mij.
De aanstekerplug die ik "gewoon" noem maakt voor de plus enkel frontaal contact, met alle gevolgen vandien. Wat we hier zien maakt zijdelings contact.

Overigens: men mag er ook sigaretten mee aansteken ;)

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (22%)]

Op woensdag 30 juli 2025 17:52:10 schreef Arco:
De Lidl zal die accu's toch nog wel kunnen leveren? (anders zelf eentje maken van 4 x 14500 cel...)
https://www.123accu.nl/DR-5-x-123accu-IFR14500-batterij-3-2-V-600-mAh-…

Nee, hij is kleiner en werd/wordt ook voor bootjes gebruikt. Hij heeft het voordeel dat er ook waterdichte contactdozen voor zijn. Zo ook achterop mijn busje.
Ik moet daar nu een verlengkabel voor maken.

@Arco, ik zal Lidel eens polsen, maar ik had liever eentje met een betere kwaliteit gevonden

Dat de LiFoPO4 zo snel kapot is zal wel komen door te weinig opladen. (dat vindt geeneen accu leuk.)

Had CO lid 'trix' ook niet een post over waar die dingen (camper 12V stekkers) nog te koop zijn?

edit Yep: sigaretten aansteker male ?

[Bericht gewijzigd door henri62 op (25%)]