rob040
Special Member
Ik heb vandaag mijn op eBay bestelde TDA7052N's binnengekregen, het is de rechter op de foto:
Ik zie dat het NXP logo anders is dan ik gewend ben (zie foto links) en de datum wijkt wat af 2 038 i.p.v. wat ik zou verwachten 2038.
Nou kan het zijn dat ze in 2020 al lang niet meer in productie waren en het toch 2000 week 38 moet zijn.
Vraag is, is de rechter een fake? Ik twijfel nogal.
Heb in ieder geval het logo van NXP nog nooit gezien zo opgebouwd uit gewone letters.
Ook bij NXP geen datasheet gevonden over een 'N' versie. Wel 'A' en 'AT' en 'B' versies
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Als die allang obsolete is verwacht ik ook dat de linkse fake is. Daar staat normaal het Philips logo ipv NXP.
-edit- Het datasheet is van 1994 wanneer is het eigenlijk allemaal NXP geworden? (=> 2006 of zo)
Last time buy volgens Philips/NXP: 2002-12-31
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die linkse is een geval van verder uitzoeken hoe dat zit, ziet er op het eerste gezicht plausibel uit met datumcode 2010 week 43 en maskernummer 2, maar het is even de vraag of ze in 2010 nog wel gemaakt werden.
De rechtse heeft geen plausibel maskernummer (8) dus dat zal wel een valse zijn.
Bovendien, bestaat het typenummer met suffix N wel?
Aanvulling 1: Mouser heeft ze het laatst geleverd als TDA7052A/N2,112 dus maskernummer 2 is vrijwel zeker het hoogst gebruikte maskernummer. Dus links blijft plausibel en rechts is al door de mand gevallen.
Nou kan het opzich best dat de Chinezen een goede second source hebben gebakken (Unisonic Taiwan maakte ze bijvoorbeeld ook), waar het IC ongeveer goed is en alleen de opdruk vals... Ik zou hem dus gewoon testen.
Aanvulling 2: NXP zegt inderdaad dat er in 2002 een last buy was. Snap ik eigenlijk niet, voor zo'n relatief populair IC was dat vrij vroeg want zoveel andere jellybean versterkertjes waren er tpen nou ook weer niet. Dat zou van het linker IC ook een vervalsing maken, maar dan wel eentje die bijvoorbeeld de opdruk van een Philips exemplaar uit 2000 gekopieerd heeft. Dan zou je dat aan het batchnummer op de middelste regel moeten kunnen zien als je het juiste vergelijkingsmateriaal hebt.
Dus of vals, of de info van NXP klopt niet.
Voorlopige conclusie: Rechts 100% vals maar de moeite waard om te testen, links vreemd geval met kans op vals. @rob040 waar komt die vandaan?
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Die rechtse is duidelijk uitgesoldeerd. Als ze al zo weinig moeite hebben gedaan die pootjes netjes te maken hebben ze vast weinig moeite gedaan met de tekstopdruk. Veeg even met een doekje met aceton over de tekst en kijk of eea oplost, dan is het fake. Anders kan het best een normale zijn, waarbij ik zo niet kan zeggen of de tekstopdruk klopt.
Als je geen aceton hebt, kijk dan of de ruwheid van de epoxy/plastic aan de bovenkant hetzelfde is als aan de onderkant en zijkant. Zo nee, fake. Dan hebben ze er een extra laagje opgezet en daarin gelaserd.
Al dat werk voor een paar componenten, lijkt me wel een beetje vreemd.
rob040
Special Member
@Maarten: Ze komen van eBay. De linker foto is puur om het logo door mij geplaatst. Die heb ik niet zelf, foto komt van een andere verkoper.
Nou was er in den beginne alleen een TDA7052. Daar kon je het volume niet elektronisch regelen.
Bij later geïntroduceerde TDA7052A kon dat wel middels een gelijkspanning.
Ik wil een versie zonder regeling, maar of dat ooit een N is geworden weet ik niet. Ik heb er nooit iets van gezien in een datasheet.
Ik wist niet dat het maskernummer als laatste digit stond.
Dan kan mijn IC uit 2022 of 2012 komen. 2022 lijkt niet mogelijk (al lang uit productie) en 2012 blijkbaar ook al?
In de advertentie stond een Philips vermeld:
Dat zou maskerversie 6 zijn en komen uit of 1991 of 2001.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Daar is toch ook weer wat raars mee, maar ik heb te weinig opdrukken genoteerd staan om een goede vergelijking te maken.
De enige referentie die ik heb is een gesloopte echte uit een L6 chassis van 2001.
Daar is de opdruk
TDA7052
G25896
YnH1282
dus maskernummer 2.
Als ik geen fout heb gemaakt bij het noteren zou dat dus ook een niet-A versie zijn.
rob040
Special Member
Op woensdag 20 augustus 2025 13:47:57 schreef Hoeben:
Die rechtse is duidelijk uitgesoldeerd. Als ze al zo weinig moeite hebben gedaan die pootjes netjes te maken hebben ze vast weinig moeite gedaan met de tekstopdruk. Veeg even met een doekje met aceton over de tekst en kijk of eea oplost, dan is het fake. Anders kan het best een normale zijn, waarbij ik zo niet kan zeggen of de tekstopdruk klopt.Als je geen aceton hebt, kijk dan of de ruwheid van de epoxy/plastic aan de bovenkant hetzelfde is als aan de onderkant en zijkant. Zo nee, fake. Dan hebben ze er een extra laagje opgezet en daarin gelaserd.
Al dat werk voor een paar componenten, lijkt me wel een beetje vreemd.
Nou goed gezien. Het was mij nog niet opgevallen, de pootjes zijn in zijn geheel vertind en niet helemaal strak (licht gebogen, vervormd) zoals je bij een nieuw exemplaar zou verwachten.
rob040
Special Member
Op woensdag 20 augustus 2025 14:20:33 schreef maartenbakker:
Als ik geen fout heb gemaakt bij het noteren zou dat dus ook een niet-A versie zijn.
Even snel in het schema gekeken, maar dat moet wel een A versie zijn, want pin 4 is de volumeregeling.
Die is bij de niet A not connected.
rob040
Special Member
Ik heb het geld al terug. Mail gestuurd met motivatie en gevraagd of ik een claim moest indienen bij eBay.
Dat heeft verkoper dus niet afgewacht. 
maartenbakker
Golden Member
Dat was een gangbare Amerikaanse aanduiding, dus vooral bij voormalige Signeticstypes en niet bij voormalige Philipstypes denk ik.
Bij Philips was het géén letter voor DIP/DIL en een T voor SMD.
Op woensdag 20 augustus 2025 14:31:24 schreef rob040:
[...]
Even snel in het schema gekeken, maar dat moet wel een A versie zijn, want pin 4 is de volumeregeling.
Die is bij de niet A not connected.
In mijn docu (L6.1 gegokt) staat een diversiteitstabel en hangt het van het toestel af wat er in zit (A versie vooral bij multisystem denk ik).
KGE
Golden Member
Op woensdag 20 augustus 2025 18:45:10 schreef maartenbakker:
Dat was een gangbare Amerikaanse aanduiding, dus vooral bij voormalige Signeticstypes en niet bij voormalige Philipstypes denk ik.Bij Philips was het géén letter voor DIP/DIL en een T voor SMD.
Ja klopt idd, maar bij Philips was het wel de toevoeging op de ordercode.
ST heeft overigens wel de N op de chip staan achter de typeaanduiding.
Ik heb nog wel eens de SE555 van zowel Philips als ST gebruikt (kan wat meer spanning hebben), zal eens kijken of er bij de Philips versie ook een N achter staat.
maartenbakker
Golden Member
Ik verwacht van wel; SE555 is een Signeticstype.
Ik realiseer me nu dat het misschien meer een pro-electron-dingetje is dan een Philipsdingetje.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (51%)]
Dit draadje is aan het overlopen,
Deel2 hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/169778
[Bericht gewijzigd door Sine op (34%)]