Wel, een eerste ruwe inschatting van de bovengrens is mogelijk. Door R1 en R2 flink te verkleinen (2.2k en 4.7k) en tevens C1 (10n + 4.7n parallel) kom ik tot de volgende mooie resultaten (voor deze "oude" opamp):
Zoals te zien begint de slew-rate beperking van de opamp een rol te spelen; deze is volgens de spec 0.5V/us (stijgende flank) - en dat klopt zo te zien uit het eerste plaatje aardig - en legt daarmee een harde bovengrens aan de stijgtijd. Echter, als de eisen aan de amplitude van het signaal laag zijn kan door snel schakelen via de Schmitt-trigger (Op2) toch nog een stuk om deze beperking heen gewerkt worden.
De praktische bovengrens van ca. 63kHz in deze specifieke setup ligt hoger dan ik gedacht had, en er is nog steeds een mooi frequentiebereik (f_min = 7.45 kHz)! En misschien is er nog meer rek ... .
Mogelijk is deze nieuwe schakeling voor Philips EE adepten (met tenminste één doos uit de EE2001 serie) dus bijzonder interessant ... .
Voor diegenen die graag LT-Spice willen gebruiken voor het evalueren/doorrekenen van hun Philips EE designs (inclusief de EE2001 schakelingen met de specifieke en electronisch afwijkende LM3900 Norton Opamp!): op mijn website over de Philips EE dozen heb ik een artikel hierover toegevoegd. Reacties/suggesties voor verbeteringen zijn van harte welkom!
/Jurjen
All,
Sinds lange tijd ben ik deze zomer weer actief met de Philips EE; (ook) ik ben opgegroeid met philips EE. Weer aan de slag met radio's, blijft geweldig. Vanuit mijn jeugd heb ik de 'moderne' EE2005 spoelen; de oude (witte oscilator- en rode MF spoelen) heb ik nooit gehad.
De afgelopen jaren heb ik e.e.a. gekocht en zodoende nieuw en oud compleet; EE 1000 en EE 2000. Deze week heb Ik de 5.07 kortegolfontvanger gebouwd, maar aan de praat krijgen kost de nodige moeite. Een BF194 bleek defect en ik moet m nog afregelen. Met het meetapparaat voor MF bandfilter (4.25) en een frequentieteller heb ik de spoelen afgesteld. Ik ben erachter gekomen dat bij de MF spoelen er kennelijk twee waarden voor de condensator gebruikt zijn, 2.2 nF en 2.4 nF. Nooit geweten.
Uiteindelijk wil ik ook de regenontvanger bouwen, de verbeteringen/varianten van Jurjen zijn zeer interessant. Nog genoeg te doen dus 
Welkom in deze thread Pieter, leuk dat er telkens nieuwe Philips EE fans opduiken die nog er mee bezig zijn, en bovendien de passie voor radio's hebben
. De nachten worden weer langer en dat is goed voor de ontvangst ... .
Enkele tips die misschien voor jou relevant zijn:
- Voor elke toepassing kan het zinvol zijn op op het Rigert Forum eens te kijken/zoeken naar praktische tips over de betreffende schakeling, dat forum vormt heden ten dage dé verzamelplaats over actuele discussies.
- Wat betreft de rode en witte spoelen; met een kniptangetje heb ik de aansluitingen net ietsje korter gemaakt zodat ze gemakkelijker te bevestigen zijn.
- De Superhets (MG en KG) van EE2005 hebben bij mij uiteindelijk wel goed gewerkt maar de afregeling ervan is een klusje inderdaad. Bij de MG-variant kan ik aanraden niet zowel de MG als LG spoel te gebruiken, maar alleen de MG spoel. Meer tips over de superhets heb ik op deze pagina, het is een tijdje geleden maar ik denk dat ze nog steeds relevant kunnen zijn. Goed ook dat je de afregeling van de MG-spoelen alvast ter hand hebt genomen.
- Op de middengolf is 'savonds wel degelijk eea. interessants te ontvangen, juist ook nu de west-Europese stations verdwenen zijn en dus andere, verder weg liggende stations beter doorkomen. Ik kan dan mijn verbeterde EE2003 Reflex ontvanger zeer aanbevelen, deze is gemakkelijk te maken en heeft geen ingewikkelde afregeling (en daardoor makkelijker dan de superhets). Bovendien is hij behoorlijk gevoelig: overdag komen nog steeds enkele Engelse zenders binnen. Ik zou dan de variant met de push-pull eindversterker kiezen: meer geluid bij veel lager stroomverbruik! Dat is bij batterijvoeding natuurlijk erg belangrijk. Deze heb ik een jaar geleden gebouwd, staat nog steeds en wordt af en toe gebruikt.
Succes ermee, we horen vast nog wel van je!
/Jurjen
Dank voor de suggesties! Rigert Forum is ook zeer interessant. Schakeling 5.07 heb ik redelijk werkend, volgens het originele schema en met een lange draad als antenne. Ik heb het gevoel dat er meer in zit
. Dus ik wil nog wat experimenteren met een FET HF versterkertrap en een miniwhip antenne.
Heeft hier iemand ervaring met loop-antennes en de Philips EE (KG) radios?
Later meer!
Dat ziet er letterlijk mooi uit! En goed om te vernemen dat hij al werkt.
Wel wil ik nog even opmerken dat op het frequentieberiek van de 5.07 ("Visserijband") je zonder extra BFO tegenwoordig maar heel weinig meer zult ontvangen, alle communicatie is van AM (deze ontvanger) naar SSB gegaan, er zijn daar vrijwel geen AM-zenders meer over. Ik denk dat je daarom veel meer succes zult hebben met 5.08 (de "echte" kortegolf - je hoeft alleen de zelfgewikkelde spoelen en een enkele keramische C te vervangen), met AM-type zenders, die zijn daar gelukkig nog wel.
Het blijft mooi en alles is zelfs nog eigenlijk te reproduceren muv de spoelen denk ik ? Dat zal wat moeilijker worden ?
Op mijn Philips EE website heb ik de design gegevens van het Push-Pull audio amplifier bordje gepubliceerd. Er zijn alleen maar voordelen ten opzichte van de standaard audio eindversterker (de witte BC238 transistor met feedback weerstand en koppelcondensator), en dus kan ik deze van harte aanbevelen om zelf te maken:
https://www.kranenborg.org/electronics-philips-ee/52-a-compact-push-pu…
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op vrijdag 8 augustus 2025 12:33:02 schreef bprosman:
Het blijft mooi en alles is zelfs nog eigenlijk te reproduceren muv de spoelen denk ik ? Dat zal wat moeilijker worden ?
Zelfs dat is redelijk mogelijk.
De draad diameters en aantal windingen zou dan iemand al bepaald moeten hebben (een bestaande spoel afwikkelen of simuleren?).
Misschien is er wel iemand die van de spoelvormen een 3D model heeft getekend zodat je die kunt 3D printen? Dan kun je de spoeltjes zelf namaken.
Zelf ben ik niet actief in de EE dozen, alhoewel ik er wel een stuk of 3 heb.
Misschien een idee om een github opensource archief te maken waar diverse leuke print ontwerpen etc systematisch in opgeslagen worden, inclusief freecad 3D designs van replacement parts?
Dan kunnen diverse "contributors" hun ontwerpen daar netjes in zetten dmv pull-requests zodat de boel ook een beetje gemodereerd is.
Op donderdag 21 augustus 2025 12:43:20 schreef henri62:
[...] Zelfs dat is redelijk mogelijk.De draad diameters en aantal windingen zou dan iemand al bepaald moeten hebben (een bestaande spoel afwikkelen of simuleren?).
Misschien is er wel iemand die van de spoelvormen een 3D model heeft getekend zodat je die kunt 3D printen? Dan kun je de spoeltjes zelf namaken.
Zelf ben ik niet actief in de EE dozen, alhoewel ik er wel een stuk of 3 heb.
Misschien een idee om een github opensource archief te maken waar diverse leuke print ontwerpen etc systematisch in opgeslagen worden, inclusief freecad 3D designs van replacement parts?
Dan kunnen diverse "contributors" hun ontwerpen daar netjes in zetten dmv pull-requests zodat de boel ook een beetje gemodereerd is.
Er bestaat al wel iets :
https://www.thingiverse.com/search?q=philips+ee&page=1
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Helaas alleen de stl files zo te zien. Je zou de design files ook moeten hebben. Dan is een repo veel waardevoller en kun je beter samen werken en dingen verbeteren.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (18%)]
alexandre
Golden Member
Als meelezer van dit onderwerp was ik zo getriggerd dat ik een aantal EE dozen heb aangeschaft. Worden regelmatig aangeboden maar meestal ontbreekt er het een en ander.
Begonnen met doos 2003. Inmiddels diverse schakelingen opgebouwd, het is een leuke bezigheid.
Onlangs een uitbreiding met doos EE2050T. De T staat voor Teleac die halverwege de 70er jaren een TV cursus, moderne elektronica, verzorgde. Bovengenoemde doos is een gewone 2050 en dan uitgebreid met extra onderdelen waaronder een trafo, extra weerstanden, condensatoren, halfgeleiders enz. Ook twee IC's op een montageplaatje.
Jammer genoeg ontbreekt het Teleac cursusboek. Maar wel staan er op internet de meeste TV uitzendingen van de cursus. Prachtig, niet alleen dor het super nostalgisch karakter.
Mocht iemand de mij ontbrekende documentatie bezitten dan houd ik mij aanbevolen voor b.v. een kopie daarvan.
Op zaterdag 27 september 2025 13:31:48 schreef alexandre:
Als meelezer van dit onderwerp was ik zo getriggerd dat ik een aantal EE dozen heb aangeschaft. Worden regelmatig aangeboden maar meestal ontbreekt er het een en ander.Begonnen met doos 2003. Inmiddels diverse schakelingen opgebouwd, het is een leuke bezigheid.
Onlangs een uitbreiding met doos EE2050T. De T staat voor Teleac die halverwege de 70er jaren een TV cursus, moderne elektronica, verzorgde. Bovengenoemde doos is een gewone 2050 en dan uitgebreid met extra onderdelen waaronder een trafo, extra weerstanden, condensatoren, halfgeleiders enz. Ook twee IC's op een montageplaatje.Jammer genoeg ontbreekt het Teleac cursusboek. Maar wel staan er op internet de meeste TV uitzendingen van de cursus. Prachtig, niet alleen dor het super nostalgisch karakter.
Mocht iemand de mij ontbrekende documentatie bezitten dan houd ik mij aanbevolen voor b.v. een kopie daarvan.
Hoi alexandre ik heb je een email gestuurd met een scan van de Teleac manual.
Ik lees dit topic ook regelmatig.
Ik heb jaren geleden een 2e hands EE 2050 gekocht met het doel om mijn kleinzoon
interesse voor elektronica bij te brengen. Helaas is dat niet erg gelukt, hij is bijna 21 nu,
maar geen interesse hierin (meer).
Ik ga over een tijdje verhuizen en o.a. deze doos met toebehoren moet weg!
Ik wil er eigenlijk niets voor hebben, vind het leuk om er iemand een plezier mee te doen!
Het geheel is qua onderdelen niet helemaal compleet, maar ook zelf enkele items toegevoegd.
Hieronder enkele foto's, ik zet het ook op V&A.
Mocht iemand interesse hebben, stuur een email!
Edit Is opgehaald door CO-Lid
In de EE2001-serie staat de LM3900 centraal, en in het EE2013 handboek staan diverse bruikbare basisschakelingen. In de welbekende Application AN-72 van deze Opamp staan echter ook zeer nuttige schakelingen die niet in de handboeken staan. Een daarvan in de spanningsreferentie gebaseerd op een Zenerdiode, bijv. die uit de EE2014 van 5.1V. Daarmee is het bijvoorbeeld mogelijk om - samen met het meetinstrument uit dezelfde doos - de EE2013 FM-Ontvanger met aanraakbediening om te bouwen tot een "luxere versie" met uitlezing waarbij de frequentie niet afhankelijk is van de batterijspanning (want die potentiële afhankelijkheid is een consequentie van het gebruik van een varicap). De spanningsreferentie is ongetwijfeld ook heel nuttig in andere toepassingen (interfacing met digitaal/microcontrollers), mede omdat met een extra weerstand andere spanningen instelbaar zijn.
Hier beneden alvast een voorschot van een zeer compacte variant van de FM-ontvanger, documentatie volgt later! Merk ook op dat het RF-gedeelte een andere, beter functionerende variant is. Daarnaast is een betere variant van de BB110 varicap toegepast, nl. de BB209 met een grotere frequentie-range (o.a. hier verkrijgbaar). Tenslotte heb ik ook een bordje met een push-pull (AB) versterker toegevoegd (zoals eerder in deze thread gepresenteerd). Maar ook dan paste het allemaal maar net, ik moest zelfs doorbouwen onder de voet van het meetinstrument ...
. Maar op het standaard-breadboard is dit allemaal gemakkelijk op te bouwen (en de push-pull versterker met discrete Philips EE componenten, zoals ik bijv. voor de verbeterde variant van de 5.03 middengolfontvanger gedaan heb).
[Dubbelposting - geachte moderator, willen jullie deze weghalen? Dank!]
[Bericht gewijzigd door kranenborg op (93%)]
Philips EE + miniTesla (link1, link2) + aangepast breadboard-ontwerp = iets nieuws met toekomst voor ons als Philips EE adepten! (zo het nu lijkt).
Zie hier het resultaat (breadboard met miniTesla-steekmaat is 3D-geprint):
Ik ben nu aan het onderzoeken in hoeverre Philips EE componenten (zoals het - aangepaste - breadboard, de transistorplaatjes, potentiometer, Ultrasoon-elementen etc.) en het nieuwe miniTesla-concept (gebaseerd op het Philips EE veertje) te combineren zijn, maar de eerste indruk is veelbelovend, en zal er binnenkort een pagina op mijn website aan wijden. Ook heb ik er op het Rigert-forum een discussie over gestart.
Doordat het breadboard-raster veel fijner is (wel een iets afwijkende hor./ver. steekmaat: 16mm ipv 15mm afstand tussen gaatjes ivm. compatibiliteit met andere platformen zoals Lego, GoBilda etc.) lijkt het mogelijk om complexere schakelingen te plaatsen:
Groet!
/Jurjen
Op vrijdag 4 juli 2025 15:57:58 schreef kranenborg:
Toch een leuk nieuwtje te melden over genoemde VLF-ontvangst van Grimeton/SAQ op 17.2 kHz eergisteren (de transmitter zond uit wegens haar 100-jarig bestaan)!Ik kon zelf wegens een gewijzigde werkplanning niet de testzending op 1 juli en de twee "officiele" uitzendingen op 2 juli met mijn eigen mooie ontvanger meemaken (de volgende kans komt in December, en dat gaan we doen), maar gelukkig is het Stephan op het bekende Rigert-Forum wel gelukt, gewoon met schakeling 7.02 (Peilapparaat voor TV-ontvangers) van EE2005, ternauwernood, maar toch! Zie hier de gehele thread: https://www.rigert.com/ee-forum/viewtopic.php?p=19013#p19013
Groet!
De 17.2 kHz SAQ/Grimeton uitzendingen (link) komen er zeer spoedig weer aan (testzendingen op vrijdagmiddag 19 december, de uitending zelf op de 24e 'sochtends), en dat is altijd weer een uitdaging!
Bij de laatste (ad-hoc ingelaste) uitzending van dit jaar (op UN Peace Day, 25 oktober) werd duidelijk dat mijn VLF ontvanger zeer waarschijnlijk niet gevoelig genoeg was (hij pikte wel de bekende stations op dus werkte an sich prima). Omdat ik mij ten doel gesteld toch een keer SAQ met zelf-ontworpen Philips EE ontvanger binnen te halen, werd duidelijk dat ik een extra versterkertrap toe zou moeten voegen om de kansen op succes te verhogen. Dat betekent ook dat ik me dan naar een storingsvrije plek moet begeven, maar dat moet ik er dan maar voor over hebben.
Gelukkig is het gelukt om op een toch al vol bordje nog de extra versterkingstrap (instelbaar met een trimmer) toe te voegen:
Daarvoor moest wel de ruimte voor de spoel efficiënter benut worden, en daar blijkt dan opnieuw het voordeel van de EE1000 serie t.o.v. EE2000 etc.: de veertjes om de vijf LW-spoelen te koppelen kunnen omgekeerd geplaatst worden. Daardoor kan de ferrietspoel boven de koppelingen zitten en komt een rijtje gaatjes op het breadboard vrij. Bijkomend voordeel is dat de bijbehorende spaghetti naar de onderkant verdwijnt en het geheel er daarmee nog netter uit ziet.
Ben zeer benieuwd of het deze keer wel lukt. Hieronder nog het nieuwste schema, de architectuur van het geheel en een recent plaatje:
Groet!
/Jurjen
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Erg mooi en duidelijk schema, Jurjen. En mooi blokschema. Eenvoudig en to the point. En goed leesbaar.
En het apparaat dat je ermee gebouwd hebt ziet er ook erg mooi uit.
Hallo,
Ook ik ben na lange tijd geleden de EE1050-1052 bouwdozen te hebben gehad weer begonnen met op Marktplaats gekochte EE2000 en EE2010 bouwdozen. De handleidingen (NL/DE) zijn gedownload en componenten aangevuld waar nodig en aangevuld met meer keramische condensatoren zoals gebruikt bij verbeterde en aanvullende schakelingen. De transistoren (BF194, BC238, BC328, FET BF245A zijn getest en lijken nog te werken. Het is mij opgevallen dat het massieve geïsoleerde draad lastig te krijgen is. Ik wil graag een radio bouwen voor de VHF 117-137 MHz frequentie band (Luchtvaart Communicatie). Het radio schema 5.04 zou hiervoor geschikt moeten zijn maar ik heb vele opmerkingen over deze radio gezien en deze zou vaak niet werken. Zou het mogelijk zijn schakeling 5.08 voor VHF te gebruiken/ombouwen?
Groeten,
Paul
Hoi Paul, welkom op het forum en bij de Philips EE adepten in deze thread.
Inderdaad is de 5.04 FM-ontvanger niet de gemakkelijkste (lange leidingen, geen aparte (super)regeneratie-instelling). Maar omdat je zowel de EE2000 alsook de EE2010 hebt, kan ik je mijn versie gebaseerd op een betere superreg aanbevelen - mede omdat deze een capaiteitsdiode gebruikt, dus die kan heel dicht bij de spoel zitten terwijl de spanningsinstelling ver weg in een console kan zitten. Bovendien heeft dit ontwerp wel een aparte regeneratie-regeling en dat komt heel goed uit als je eerst test op de reguliere FM-band en daarna overgaat naar de luchtvaartband.
Het ontvanger-ontwerp is niet van mij, maar ik heb het wel met succes toegepast met Philips EE, ook heel stabiel met de luchtvaartband. Dit was wel een tijdje geleden, als het nog steeds zo is dat er AM-modulatie gebruikt wordt, dan is dit een zeer bruikbaar concept.
De laatste versie van het ontwerp vind je hier
De discussie er over op het Rigert forum vind je hier
En tenslotte: ik heb een zeer compacte versie gemaakt, zie hier
Groet,
Jurjen
Beste Jurjen,
Dank je wel. Ik heb de laatste super superreg.pdf gedownload en ga die binnenkort eens bouwen. Ben heel benieuwd. Ik heb prive gevlogen en heb mijn RT licentie dus het vliegertaaltje is mij zeer bekend! Ik denk dat de EE2000 en 2010 mooi op elkaar aansluiten en maken juist ook schakelingen met de LM3900 mogelijk.
Groet,
Paul
Ik heb vandaag de superregeneratieve ontvanger gebouwd met spoelen voor beide frequentie banden. Zoveel mogelijk met de oorspronkelijke weerstand en capaciteit waarden. Helaas zonder succes, ik hoor niets, zelfs geen ruis. Het geheel staat onder spanning, ik kan geen fouten of vergeten verbindingen vinden. Misschien moet ik eerst maar eens een volledig originele radio bouwen zoals de 5.06.
nonius
set SCE to AUX.
Het probleem dat ik vroeger altijd had met die tonveer-verbindingen was dat ze soms slecht contact maakten. Dan was het een kwestie van wat heen-en-weer bewegen van de draden, of het ronddraaien van de component. Te grote weerstanden zijn evt. ook op te sporen met een multimeter.
Helaas zonder succes, ik hoor niets, zelfs geen ruis.
Krijg je ook geen brom te horen bij het op strategische punten aanraken van onderdelen met een brom-injecterende vinger? Want anders zou ik het in de buurt van de LF-versterker gaan zoeken.
Volgens mij is dit het schema van de ontvanger?
Bij het aanraken van de rode punten zou ik een flinke brom uit de luidspreker verwachten. Hoort u geen brom dan van achteren naar voren terugwerken: eerst bij potmeter P3 brom injecteren met de vinger; Geen brom? Probleem in versterker rond T4 oplossen. Wel brom? Dan is dus de versterker rond T4 ok, dan brom injecteren op basis T3. Etc.etc., en zo terugwerken naar het RF-deel van de schakeling. Dus bij het foutzoeken terugwerken vanaf de luidspreker naar de antenne.
Overigens, is het gebruikelijk om de transistoren te monteren en aan te sluiten zoals u heeft gedaan? Ik stak vroeger de draadjes door de bovenkant van de veren heen, dus boven het transistor-printplaatje (waar bij u blauwe kunststof lijkt te zitten). Of heb ik het vroeger altijd fout gedaan dan? (is ook goed mogelijk)
Mocht het een troost zijn, het is mij vroeger ook nooit gelukt de (originele) Philips superreg aan de praat te krijgen.... en ik wilde nog wel zo graag horen wat de vliegers allemaal tegen elkaar zeiden. (pas vele jaren later erachter gekomen dat het allemaal sowieso hoogst oninterressante zaken zijn. Luisteren naar opdrogende verf is spannender....
)
Off-topic en niet de oorzaak van het niet-werken, maar op de boardlayout zie ik de tekst 'red rot rogue'. Volgens mij moet dat 'red rot rouge' zijn. (nonius legt z'n rogue potlood neer)
[Edit: is de polariteit van varicap CD1 in dat schema wel correct? Een varicap hoort normaal in sperrichting te staan. Afhankelijk van de positie van de loper van P1 staat CD1 in doorlaatrichting? Mijn fout, ik had over het hoofd gezien dat de kathode van de varicap via L1 en R2 aan de positieve voeding hing....]
Inderdaad bij de transistoren de tonveren aan de bovenkant gebruiken. Anders krijg je een slecht contact en dit is dus de reden dat de super-reg niet werkt.