Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 6 juli 2005 21:10:49 schreef free_electron:
zet hem op 10millivolt per divisie : ruisband is 5 millivolt. ) zet hem op 10 volt per divisie : ruisband is 5 volt. wat je ziet is de eigenruis van de barrelshifter. Die blaue draagbare dingetjes met kleuren LCD werken bijna allemaal zo. alleen de dure niet.
Ik heb net even naar een TDS210 gekeken en deze geeft ongeveer 1mv(p-p) ruis op de gevoeligste stand (2mV/div), en deze loopt niet gelijk op in andere standjes, bij 10mV/div. kun je hem niet eens meer onderscheiden van de dikte van je trace.
En de TDS210 is toch echt de goedkoopste scoop uit de TDS lijn.
Ik ga even een mailtje sturen naar Tek over het gebruik van een CCD maar ik weet niet beter dan dat bij invoering van de instavu techniek (vanaf TDS540 en TDS754) er gebruik wordt gemaakt van snelle A/D convertors.
je hebt het verkeerd om. tt mid jaren 90 was Tektronix No1. hun TDS540 reeks heeft ze de nek om gewrongen .Om over de 764 maar te zwijgen. uitgebrande beeldbuizen na 2 jaar ... oeps design foutje. TDS540 : desync in de samplers. Allemaal de schld van dat Equivalent TIme gebeuren. Jaja ze halen 2 Gigsample per seconde. Moet ze eens in realtime forceren. je mag van geluk spreken al je nog 200 megasample haalt. als je 2 kanalen aanzet zakt naar 100 megasample. en dat voor een ding van 25000 euro .
TDS540 doet bij gebruik van beide kanalen 1Gs/s real time per kanaal.
De equivalent sampling time is zelfs 100Gs/s.
En aliasing dat die dingen hebben... en tis zo simpel op te lossen dor gewoon de frequntie va het ingangssignaal te meten en te vergelijken met de tijdbasis en het beeld te 'banden ' als je aan't undersamplen bent.
Noem mij 1 DSO die geen last heeft van aliasing?
En een beetje techneut WEET dat ie met een bemonsterend meetinstrument werkt. (daarom wordt ook de sample rate vermeld in het scherm
)
Gimmicks zoals DPO daar zijn ze sterk in. al eens een glitch gezien in DPO mode ? Vast niet want je mag al blij zijn als ie zijn display 1 keer per seconde kan refreshen.
Ik vindt het DPO gebeuren fantastisch, en vele oudere techneuten met mij, want je kan mooi de trend in het signaal volgen net als bij een oude analoge scoop.
De scherm update is zekers niet slecht ik denk dat er minimaal wel 60 frames per seconde geschreven worden worden op de LCD (3600wfms/s voor de TDS3000 serie), ook de detectie van glitches heb ik geen enkel probleem mee geconstateerd.
En je met bij TEK ook niks anders doen dan betalen. firmware update : betalen
gelul, 100% gratis
, extra features ? betalen.
Bij HP krijg je een tweede scoop er zeker gratis bij???
Bij HP zijn firmware updates gratis.
Bij Tek dus ook, en bij HP moet je ook betalen voor extra features, so what's your point...
wij hadden een 10 tal TDS540 en 2 764's. we hebben ze weggegeven aan scholen en allemaal HP infiiums gekocht. Als je eenmaal 'verbrand' bend geweest omdat een scoop niet correct meet en je een ganse chip moet herdesignen weegt de kost van 10 TDS540 daar niet tegen op. Dus weg ermee. en Tek komt er NOOIT meer in.
Er zijn echter nog genoeg chipfabrikanten die Tek gebruik, national semiconductor bijvoorbeeld en linear technology.
.. In 1998 heeft HP zijn Infiniium platform gelanceerd. Ik was erbij in de Expo in Gent toen ie voor het eerst in de benelux te zien was. Ik heb daar de mensen van Tektronix zelf horen zeggen : 'Now we are dead'. ( kstond er vlak naast. )
Tek leeft nog steeds, 1998 is technologies gezien de oudheid, dus de ervaring van toen is vandaag niet meer geldig, ook HP heeft in het verleden diverse modellen gemaakt die ronduit slecht te noemen zijn in verhouding tot de hedendaagse oscilloscopen.
Ik vindt het een beetje jammer dat jij Tek neer probeert te zetten als rotzooi.
Simpel omdat jij er enige slechte ervaringen mee hebt gehad, momenteel is tektronix de best verkopende fabrikant van oscilloscopen ter wereld, simpelweg omdat zij de geavanceerde digitale oscilloscopen voor een breed publiek toegangkelijk hebben gemaakt (low cost).
Fabrikanten als agilent, zien hierdoor een zeer groot deel van hun markt verdwijnen en komen plotseling ook met goedkopere modellen op de markt.
Welke kwa features niks beter of slechter zijn dan de Tek's.
De markt voor supersnelle en geavanceerde oscilloscopen is natuurlijk klein en er is ook aardig wat competitie drang, maar juist daardoor zullen er weinig of geen kwaliteits verschillen zijn, anders ben je nl. snel uitgerangeerd.
als je de 3e grootste chip fabrikantter wereld bent kan je al eens iets kopen
Dat spreekt voor zich
, en de volgende keer als je nog eens een Tek wilt weggeven, mail me dan even, dan kom ik hem wel ophalen 
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 8 juli 2005 09:05:57 schreef Xenobinol:
...en de volgende keer als je nog eens een Tek wilt weggeven, mail me dan even, dan kom ik hem wel ophalen
Me too, me too! 
Misschien de volgende keer niet meer weggeven aan scholen, maar aan CO-leden 
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Ik verwacht binnenkort een mailtje terug van tektronix over het gebruik van de CCD's en ruis issues bij de low budget TDS-jes.
Hou jullie op de hoogte.
Xenobinol
Evilest Aedolon
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Op 8 juli 2005 16:18:43 schreef Evilest Aedolon:
sinds wanneer worden niet-werkwoorden ook met dt geschreven?
Volgensmij zit jij op het verkeerde forum.
[Bericht gewijzigd door JuuL op ]
Xenobinol
Op 8 juli 2005 16:18:43 schreef Evilest Aedolon:
sinds wanneer worden niet-werkwoorden ook met dt geschreven?
Al sinds ik een onvoldoende kreeg voor nederlandse taal 
Evilest Aedolon
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Op 8 juli 2005 16:29:26 schreef High met Henk:
in formulevorm du/dt ofzow, zou jij toch moeten weten E.A.!!
Wat heeft de leibnitz notatie ermee te maken?!
Ach, Evilest Zeurpiet probeert in elke thread de boel om zeep te helpen. Gewoon niet op reageren, dan houd het vanzelf wel op.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
van de instavu techniek (vanaf TDS540 en TDS754) er gebruik wordt gemaakt van snelle A/D convertors.
Bij de 540 en consoorten wel ja.
Maar die kleine 'handhelds' die ze maken met kleuren lcd die je ook op batterijen kan laten lopen en waar die kleine 'stickjes' inpluggen met extra software gebruiken zijn wel degelijk CCD's met een trage A/D.
TDS540 doet bij gebruik van beide kanalen 1Gs/s real time per kanaal.
De equivalent sampling time is zelfs 100Gs/s.
en als je de 4 kanalen aanzet gaat valt ie naar 500 Msample en krijg je een desync probleem als je niet oplet.
De sync is alleen gegarandeerd tussen kanaal 1 en 3 en 2 en 4. bij 4 kanalen worden de stralen afwisselend gerefreshd want de MPX schakelt 1-2 en 3-4 afwisselend om.
Er is dus geen tijdcorelatie meer tussen 1-3 en 2-4. Dit in tegenstelling tot HP die 4 samplers gebruikt en bij hoge frequentie de samplers laat interleaven en ze niet gaat multplexen.
En equivalent time is rommel. Laat die sampler gas geven en zet er een diep geheugen achter. punt
Noem mij 1 DSO die geen last heeft van aliasing?
eh ... wel alle HP's die nu op de markt zijn. al wat je daar voor nodig hebt is een frequentiecounter ingebouwd in de scoop. als ingangsfrequentie hoger wordt dan half sampelsnelheid laat de machine je gewoon een gekleurd vlak zien. je krijgt dus nooit een ge-aliased beeld te zien maar net hetzelfde als op een klassieke analoge scoop : een omhullende : Doe de test Neem een 100MHz sinus die in AM gemoduleerd is met 5 KHz en een modulatiediepte van 10%. zet de scoop zo dat je 1 periode van het gemoduleerd signaal krijgt ( de 5khz) kijk naar je carrier : die zou mooi 1 vlak moeten zijn. bij veeel sccops krijg je daar ene andere frequentie te zin omdat ze ondersamplen.
Bij HP krijg je de omhullende boven en onder te zien netjes opgevuld daartussen net zoals bij een analoge scoop. Het hoogste component wordt bekeken en de display unit past zijn beeldvorming aan.
Als je druk bezig bent aan een ontwerpen heb je genoeg andere dingen aanje hoofd dan ook nog eens te gaan zien of je niet aant ondersamplen bent. De scoop moet dat detecteren. Die dingen zijn duur genoeg.
Ik vindt het DPO gebeuren fantastisch, en vele oudere techneuten met mij
tjah smaken verschillen. bij ons is er geen een over te spreken. Het enige waar het goed voor is is eye- patterns en dan nog ... de dpo is zo traag dat er veel glitches veroren gaan in het eye. Bij HP gebeurt dit niet. Zij hebben iets gelijkaardig aan DPO maar het princiepe is anders. De minste glitch is ogenblikkelijk zichtbaar. Tis wel niet in fancy kleurtjes zoals de DPO natuurlijk 
Simpel omdat jij er enige slechte ervaringen mee hebt gehad,
Vrachtwagen dieselmotor opgeblazen omdat puls volgorde incorrect was, klant bijna kwijt en een respin op silicium. Dat was een ZEEEER dure grap. Vele malen de prijs van de TDS540. Chip stuurt common rail injectie systeem. Af en toe draaide de afvuur volgorde om .... Volgens de TEK was er geen vuitje an de lucht. Je verwisselt 2 probes ( kanaal 1 en 2. ) en hopla daar ist probleem . je draai de probes terug en't probleem is weg.
Later is gebleken dat dit het probleem was: ( we hebben dit bevestigd gekregen van TEK ): De trigger unit van de 540 chopt mee. Dit wil zeggen dat tijdens het choppen de scoop hersynct en dan gaat de tijdrelatie verloren gaan.
dit was het probleem:
--___----____----____-- 1
___----____----____---- 2
_----____----____----__ 3
---____----____----____ 4
| blok1| |blok 2|
Door de manier waarop de scoop gebouwd is meet je 1 en 3
bij de volgende swepe meet je 2 en 4
trigger op dalende flank
eerst word kanaal 1 en 3 in blok 1 geschreven op het scherm:
___----_ 1
---____- 3
daarna wordt er gescwitcht naar 2 en 4 en wordt er hertriggerd. Kanaal 2 en 4 van blok 2 worden nu bij het scherm gezet.
____---- 2
----____ 4
[code]
je totaal beeld is dus :
[code]
___----_ 1
____---- 2
---____- 3
----____ 4
En das niet wat daar in werkelijkheid aan ligt ! Heel leuk hoor.
De oplosing: ALTIJD met externe trigger werken. ( externe trigger inang zelfde signaal voeren van kanaal 1 en daarop laten trigeen dan syncen ze wel correct.
Ik geef wel toe dat dat nu wel zal opgelost zijn. Maar jammergenoeg blijft het wantrouwen.... Onze field apps hebben ook van die tek 2000 familei scoopjes maar als er echt moet gemeten worden voor kwalificatie blijft het een HP infiniium. Niemand bij ons gelooft de teks. T'kan misschien subjectief zijn maar we stoten ons gene twee maal aan dezelfde steen.
uZion
Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!
Op 8 juli 2005 09:05:57 schreef Xenobinol:
Ik heb net even naar een TDS210 gekeken en deze geeft ongeveer 1mv(p-p) ruis op de gevoeligste stand (2mV/div), en deze loopt niet gelijk op in andere standjes, bij 10mV/div. kun je hem niet eens meer onderscheiden van de dikte van je trace.
Een dikke trace wil ik wel niet hebben.
please ...
Captnoord
mov eax, 0x666
[offtopic] hey free_electron hoe staat het met de digiscoop? nu we het toch over scoops hebben, ja ik weet dat je verhuist ben en dat je nog lekker bezig bent met je boek maar serieus gaat het nog wat worden?
Xenobinol
Zo, ik heb eindelijk antwoord van Tektronix:
The Tektronix value products use fast-in-slow-out samplers in front of traditional A/D converters. (These samplers are not traditional CCDs, but are similar in concept, when used at the highest sweep speeds. At lower sweep speeds, they serve only as track&hold circuits.) This is a key technology for high-speed DRT sampling, which is really not available from competitive products at the same price points. It is also a critical part of the ability to provide such small, low-power, and battery-powered products.
The higher-performance products use track&holds in front of extremely high-speed A/D converters. These track&holds sample the waveforms before A/D conversion, and also enable interleaving of channels. (Since the value products provide high sample rate on all channels, no interleaving is necessary.)
@free_electron: het probleem wat jij schetst is inderdaad een heel vervelend probleem, eigenlijk krijg je twee aparte scoops in 1 apparaat die niet goed synchroon lopen.
Maar ik neem aan dat dit probleem tegenwoordig verholpen is.
@TS: is het niet mogelijk dat je ergens even met beide scoops kan spelen en ons daarna verslag uitbrengt
.
Beste COers,
Ik ben al tijdje aan het kijken voor een digitale scoop en probeer informatie te vinden om een juiste beslissing te nemen.
Ik ontwikkel embedded microcontroller systemen. En wil hiervoor een scoop aanschaffen.
(Microchip, AVR, ARM. I2C,SPI, IR, ruisverhoudingen, PWM, sensors, opamps enz enz)
Ik werk de afgelopen tijd ook met RFID (13.56 MHz) en zoek hiervoor ook een scoop.
Het probleem is het budget. Ik ben van plan om nu een low end scoop te kopen waarmee nog net te werken is. En over ongeveer 5 jaar een echte goeie scoop te kopen van Agilent, LeCroy of vergelijkbaar merk en budget.
Ik heb nu de volgende scoops op het oog.
Prijs range 900 tot 1900 euro.
Conrad: (www.conrad.nl)
DIG.OSCILLOSCOOP 100MHZ MONO
Bestnr.: 121832 – 89
DIG. OSCILLOSCOOP TDS1012
Bestnr.: 120934 – 89
ANAL.DIG. OSCILLOSCOOP HAMEG
Bestnr.: 121836 – 89
Ik zou eigenlijk de scoops willen uittesten weet iemand of dit ergens mogelijk is?
En weet iemand een bedrijf waar ik ook deze/andere scoops in de prijs range kan kopen?
De Voltcraft scoop kost 925 euro maar heeft maar een 125k geheugen. Is hiermee te werken?
De TDS10112 ik heb veel slecht verhalen gehoord over de low ends Textronics is dit een miskoop?
De HAMEG heeft goede specificaties maar kost 1719 euro en is 794 euro duurder dan de Volcraft is dit het geld waard?
Ik vind het ook fijn om een gebruiksvriendelijke GUI te hebben, en dat de metingen makkelijk en goed bewaard kunnen worden.
Heeft iemand ervaringen met de scoops? (ik kan niets vinden over de DSO 6100S van Voltcraft op het forum)
Wat raden jullie aan? But please remember money is a issue!
Met vriendelijke groet,
Jelle de Jong
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
hey . koop gewoon nu de scoop van agilent.
ze hebben er al vana 995 euro. daarvoor kan je niet sukkelen
en in je vangebereik van je budget ( 1900 euro ) heb je al een geweldige scoop van Agilent
DSO3152A bijvoorbeeld
DSO3102A
kijk ook eens naar 54600 machine : 2 analoog + 16 digitale kanalen ( tis een soort combo met logic analyser erin. heeeeeeeel interessant ding. ik heb er zo eentje voor mijn neus stan voor het general purpose werk )
lees mijn posts over trektopnix. blijf gewoon weg van die machienes. ( behalve als je een high end koopt van 5000+ euro. )
al die low end machienes zijn miserie zoeken.
en laat je vooral niet vangen door equivalent time sampling. dat werkt alleen bij repetitieve signalen. foutzoeken en debugging zijn geen repititive signalen ...
[Bericht gewijzigd door free_electron op ]
Ik zou in iedergeval niet voor de Voltcraft gaan. Heb er geen ervaring mee, maar ik heb wel andere apparatuur van hun gezien en de kwaliteid is niet echt goed.
Gezien je budget ben ik het met free eens en kijk eens naar een agilent.
Maar de scopes van hameg zijn ook altijd goed. Mischien dat iemand ervaring er mee heeft (ik alleen een 'oude' 20 MHz hameg type ?? en die beviel goed).
free_electron
Silicon Member
andere mogelijkheid is yokogawa
das industrieel spul. ze hebben ook scoops. die dingen zijn goed en zitten goed in elkaar
yokpgawa is zelfde kaliber als Hewlett-packard en Tek en dergelijke . met andere woorden ti sgene kak-merk zoals metex en tenma en hung-chang en andere tching tchang tchong merken
Agilent is ook niet perfect.
Bij mij op school hebben ze na de aankoop hun scopen (54621A denk ik) teruggezonden omdat er problemen waren met de EMC. Leuk hoor zo'n schakelende voeding in je scope als je analoge schakelingen aan het meten bent. Ze hebben toen de voeding vervangen en de behuizing bespoten met koper.
free_electron
Silicon Member
Op 12 januari 2006 19:41:50 schreef acheron:
Agilent is ook niet perfect.
Bij mij op school hebben ze na de aankoop hun scopen (54621A denk ik) teruggezonden omdat er problemen waren met de EMC.
bij de 54 reeks waren er inderdaad problemen met EMC in de goedkope modelletjes. de reden was de beeldbuis die daar in zat.
vandaar dat in de nieuwe machines alles LCD is.
Ik heb nu tijdelijk een Agilent 54621A in gebruik deze machine kost nu nog steeds ongeveer $3250.00.
http://www.tequipment.net/Agilent54621A.asp
En dan komt free_electron met een machine die in ondanks het zoeken nog niet tegen ben gekomen de Agilent DSO3102A.
http://www.tequipment.net/AgilentDSO3102A.asp
Offerte aangevraagd en kosten zijn €1140.46
PS. Kosten exclusief BTW.
Het grote verschil wat ik zie is dat de 54621A 4MB MegaZoom heeft en de 3102A 4 kpts(kan iemand mij vertellen wat ik hier bij moet voorstellen ~ 4000 sample points?)
Is de 3102A een nieuw model ik vind de USB en groot display en lage ingangscapaciteit functies wel mooi.
weet iemand nog meer belangrijke punten naast de standaard specificaties?
Jammer dat de pc software 125 euro kost.
Heeft iemand ervaring met deze scoop?
Is er een plek in Nederland waar je dit soort scoops kan testen voor dat je ze koopt?
http://www.home.agilent.com/cgi-bin/pub/agilent/Product/cp_Product.jsp…
Ik wil free_electro erg bedankten voor al het werk en tijd dat hij altijd steekt in het beantwoorden in mijn vragen. Het wordt erg gerespecteerd.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Agilent Technologies Netherlands B.V.
Test & Measurement - Produkt Selectie en Aankoop
Kantoor uren: 8.30-17.30
Verzoek tot informatie van produkten, huur en lease mogelijkheden, refurbished instrumenten.
+31 (0) 20-547 2111 phone
+31 (0) 20-547 2190 fax
Gewoon bellen, vragen of ze 'm hebben staan en een afspraak maken. Zo heb ik ooit daar een refurbished model gekocht, scheelde een pak geld.
Op 12 januari 2006 21:00:46 schreef Roland van Leusden:
Agilent Technologies Netherlands B.V.[...]
Gewoon bellen, vragen of ze 'm hebben staan en een afspraak maken. Zo heb ik ooit daar een refurbished model gekocht, scheelde een pak geld.
Ik ga contact met ze opnemen nog even doorsparen en dan aanschaffen. Bedankt voor het advies.
free_electron
Silicon Member
Op 12 januari 2006 20:17:00 schreef Jelle de Jong:
Ik heb nu tijdelijk een Agilent 54621A in gebruik deze machine kost nu nog steeds ongeveer $3250.00.
http://www.tequipment.net/Agilent54621A.aspEn dan komt free_electron met een machine die in ondanks het zoeken nog niet tegen ben gekomen de Agilent DSO3102A.
http://www.tequipment.net/AgilentDSO3102A.aspOfferte aangevraagd en kosten zijn €1140.46
PS. Kosten exclusief BTW.Het grote verschil wat ik zie is dat de 54621A 4MB MegaZoom heeft en de 3102A 4 kpts(kan iemand mij vertellen wat ik hier bij moet voorstellen ~ 4000 sample points?)
Is de 3102A een nieuw model ik vind de USB en groot display en lage ingangscapaciteit functies wel mooi.
weet iemand nog meer belangrijke punten naast de standaard specificaties?
Jammer dat de pc software 125 euro kost.
Heeft iemand ervaring met deze scoop?
Is er een plek in Nederland waar je dit soort scoops kan testen voor dat je ze koopt?
http://www.home.agilent.com/cgi-bin/pub/agilent/Product/cp_Product.jsp…
Ik wil free_electro erg bedankten voor al het werk en tijd dat hij altijd steekt in het beantwoorden in mijn vragen. Het wordt erg gerespecteerd.
ik heb hier een 56624D voor min neus staan ( de megazoom met de 16 digitale kanalen erbij )
das een echt werkpaard.
voor het echte meetwerk heb ik een 54845A voor mijn neus staan ( nu uit produktie en vervangen door ander model.)
1.5GHZ analoge bandbreedte 4 kanalen. ole! sampelt 4 gigasample realtime. (equivalent boven de 200 dacht ik ) antennesignaaltje van GSM mee bekijken. das coooooool .
ik heb int labo bijna alle modellen uit de Infiniium reeks.