Ouder type Miele tafelmodel koelkast achterkant schoonmaken.....doen of laten.

Beste Forumgenoten,

Geen reparatie vraag deze keer, maar een vraag om advies......hopelijk is dat toegestaan. :)

Onze trouwe Miele tafelmodel koelkast K 2316 S lijkt ondanks eerdere twijfel ( https://www.circuitsonline.net/forum/view/159055 ) inmiddels echt onverwoestbaar.

Maar omdat ik net een bepaald item las op het web las vroeg ik me af hoe het zit met het wel of niet schoonmaken van de achterkant.

Onze koelkast staat (net als onze modernere Miele vriezer) onder een aanrechtblad, op gipsblokken, redelijk ingebouwd. Van achter is er genoeg ruimte voor ventilatie en in de afwerk plint onder de machine zit een rooster.

De koelkast naar voren en tevoorschijn trekken en weer op de plek zetten was / is een heel gedoe en dat zal niet gaan zonder (flink) wat te bewegen.

De laatste keer dat ik de achterkant (rooster e.d.) heb schoongemaakt is inmiddels heel wat jaren geleden.

Omdat ik wel eens heb gelezen dat het verzetten / bewegen van een oudere koelkast / vriezer het einde daarvan kan betekenen vraag ik me af of het wel of niet wenselijk is de kast weer een keer naar voren te halen en schoon te maken.

De koelkast werkt prima, geen klachten.

Advies is als altijd welkom en wordt op prijs gesteld.

Ik heb net (in ietwat onhandige positie) vanuit de kast naast de koelkast wat foto's gemaakt met mn mobiel.

Ziet er niet al te stoffig uit daar. Viel me reuze mee. Wellicht omdat er daar genoeg ventilatie / luchtstroom is.

Viel me wel de oxidatie op, op de leiding maar als ik google daarop lees ik dat dat "normaal" is bij de productie.....

[Bericht gewijzigd door Max1966 op (11%)]

Ziet er goed uit, verder niets aan doen. Corrosie is de Flux middel tijdens soldeer proces , kan geen kwaad. Zo oud is de kast ook niet, is al met kunststof behuizing rond compressor, dus ouder dan 15 jaar zal deze niet zijn. Metalen behuizingen zijn echt oud, een jaartje of 25 en meer!!

[Bericht gewijzigd door smd op (45%)]

Dank voor de reactie. Goed om te horen.

Terugrekenend wanneer we deze koelkast hebben gekocht, nog in het gulden tijdperk, is deze kast op z'n minst 23 jaar oud.

En dat pleit enorm voor de kwaliteit in ieder geval. _/-\o_

Kan me haast niet voorstellen, dat waren destijds nog metalen onderkanten en geen kunststof. Heb je een foto van typeplaatje?

Ik heb online een foto gevonden van het typeplaatje....

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2367525#2367525

van het typeplaatje van Max!

Het ziet er allemaal picobello uit.

Het enige wat je zou kunnen doen is te meten hoeveel stroom het ding in 24u gebruikt. Dat vergelijken met een moderne kast en zien of vervanging misschien toch nodig is of juist niet.

Op woensdag 27 augustus 2025 18:23:44 schreef smd:
Kan me haast niet voorstellen, dat waren destijds nog metalen onderkanten en geen kunststof. Heb je een foto van typeplaatje?

Opgelet. De jaren gaan sneller dan je denkt. Voor je het weet zijn we oud.

Dat is waar EricN, maar ik weet wel dat de oudere Liebherr (lees Miele) kasten dit wel hadden, is veel later dat ze kunststof kasten / bakken gebruikten. @ Hensz: minder interessant wat verbruikt, want als je nu een vergelijkbare kast zoekt ben je een slordige 700 Euro kwijt en ja, dan duurt het lang eer je de waarde heb terugverdiend.

Op donderdag 28 augustus 2025 18:03:48 schreef smd:
@ Hensz: minder interessant wat verbruikt, want als je nu een vergelijkbare kast zoekt ben je een slordige 700 Euro kwijt en ja, dan duurt het lang eer je de waarde heb terugverdiend.

Als het ding een paar Watt/uur meer gebruikt duurt het idd erg lang, maar gaat het naar de 25W dan speel je quitte na 13 jaar. Bij 30W na 11 jaar. Meten is weten.

Dank nog voor de reacties. Altijd leuk en leerzaam.

De koelkast is toch echt rond de 23 jaar oud. Waarschijnlijk nog ouder. Richting of meer dan 25 jaar.

Ziet er nog als nieuw uit van buiten en binnen.

En is inmiddels allang de toenmalige (wat hogere) aanschafprijs in guldens dubbel en dwars waard.

Een hele, hele dikke pluim voor Miele / Liebherr voor de kwaliteit van toen is op de plaats.

Wat waarschijnlijk ook wel helpt is dat de koelkast altijd netjes is behandeld / schoongehouden en in een 2 persoon huishouden staat.

Als ik het typeplaatje bekijk verbruikt de koelkast theoretisch 100 watt per uur als die aan het koelen is.
In mijn optiek redelijk energiezuinig en gezien de staat waarin de koelkast zich bevind nog niet aan vervanging toe.

Als het het afgebeelde typeplaatje is heb ik wel gelijk, de kast is geproduceerd week 46 2004, dus never nooit gulden tijd.. is een zuinige en sterke koelkast! was destijds al een A+

Op vrijdag 29 augustus 2025 18:45:01 schreef smd:
Als het het afgebeelde typeplaatje is heb ik wel gelijk, de kast is geproduceerd week 46 2004, dus never nooit gulden tijd.. is een zuinige en sterke koelkast! was destijds al een A+

Zowel mijn vriendin en ik zijn er van overtuigd (nog steeds ;) ) dat deze koelkast in het guldentijdperk gekocht is. Eind jaren 90.

Als het goed is hebben we zelfs de aankoopbon nog ergens, dus dat wordt zoeken. ;)

Achterop het bijgeleverde boekje / handleiding staat de code NL 3799. Kan dat '99 zijn?

Maar als de productsticker feitelijk iets anders zegt dan is dat natuurlijk doorslaggevend.

Op vrijdag 29 augustus 2025 10:32:05 schreef Max1966:
Ziet er nog als nieuw uit van buiten en binnen.

Op vrijdag 29 augustus 2025 13:15:25 schreef ronny530:
In mijn optiek redelijk energiezuinig en gezien de staat waarin de koelkast zich bevind nog niet aan vervanging toe.

Hoe het ding eruit ziet zegt niks over de koeleigenschappen, de staat van de compressor of koelmiddelverlies. Het ding is 25 jaar oud en kan dus van alles hebben opgelopen. Hoeft niet, kán.
Net als bij een auto, hij kan er nog zo mooi uitzien maar alleen door het ding op de brug te zetten, kun je erachter komen hoe verrot het ding is of niet.
Amen.