Het gaat hier om een camper en niet om een boot. Derhalve is het per definitie mono-fase.

Dan heb je de optie met CEE form, die er op 1 manier in kan en duidelijk fase en nul heeft.
Echter een schucko kan er op 2 manieren in. Waarbij je fase en nul omdraait.

Als de ALS nu eens weigert (zeker niet ongebruikelijk) dan schakel je dus WEL de nul af met een kortsluiting, maar niet de fase..
Gevolg als de kortsluiting naar aarde ook is (snoer wat doorgaat): het blijft gewoon knetteren.

En dan ga je iets fixen: owh ik zet de zekering af en kan eraan werken.. jammer joh. Je krijgt me toch een oplawaai...

Tja, monofase, zonder gedefinieerde nul is het inderdaad tricky en zou ik het niet zo doen....

Op donderdag 18 september 2025 14:48:53 schreef Jinny:
Hmmm, ik heb gewoon 32A vd paal, 3f ook nog. :+

Maar verder, ik heb in het buitenland best wel vaak 16 of 25A gezien vd paal.
10 of 6A is nogal zuinig Nederlands waar ze er ook steeds meer vanaf stappen.

Ergo, ik zou voor dubbelpolige automaten gaan en liever (beroepsdeformatie inderdaad) voor een A merk, Hager, Eaton, enz.
Kost iets meer, maar dan ben je in mijn ogen beter gezekerd dan met dit soort meuk.

32A ga je aan een paal van een camping of camperplaats niet vinden. Als je al 16A krijgt mag je gelukkig zijn. 3F nog nergens tegen gekomen. De aansluitingen zijn normaal zoals deze.

Op aanlegplaatsen voor beroepsvaart is het uiteraard een ander verhaal, als er al palen voorzien zijn. In de jachthavens op ons kanaal is het allemaal CEE 16A.

Dat lijkt mij hout?

Eerlijk gezegd zou ik dat soort spullen nooit op hout plaatsen maar fenolplaat.

Indien correct uitgevoerd is hout geen enkel probleem. Thuis hangen de zekeringkasten al >40 jaar tegen een wand van spaanplaat. In een caravan zijn het ook geen fenolplaten. Fenol wordt ook niet gezien als een gezond product. Gebruik je dat in een locatie waar je leeft en slaapt?

Een gepensioneerde brandweerman zegde altijd, liever een houten gebouw als 1 met stalen gebinten. Bij hot kan je nog inschatten wanneer het gaat invallen. Staal klapt plotseling in elkaar zonder de minste verwittiging.

@New Beetle hier onder: Slaap je in de keuken of de badkamer? Een camper of caravan zijn grote delen van het jaar bijna hermetisch afgesloten waardoor fenoldampen er lang kunnen resideren. De ruimte is ook vele malen kleiner dan een gemiddelde keuken of badkamer. Correcte zekeringen voor de gebruikte draden en er is geen probleem.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (25%)]

Op donderdag 18 september 2025 18:20:13 schreef buckfast_beekeeper:
Indien correct uitgevoerd is hout geen enkel probleem. Thuis hangen de zekeringkasten al >40 jaar tegen een wand van spaanplaat. In een caravan zijn het ook geen fenolplaten.

Zekeringkasten hebben een achterwand. Zonder die achterwand op een houten plaat wordt in BE zonder pardon afgekeurd. Keurders zijn hier heel streng op, waarschijnlijk vanwege woningbranden in het verleden, met precies dat als oorzaak. Evelo kan hier misschien wat toelichting geven,

Heel moeilijk in te schatten wat de brandveiligheid van die onderdelen op de foto van de TS zijn. Je zit daar ook met behoorlijke stromen vanwege de lage 12V spanning, en potentieel warmteontwikkeling bij contactweerstand.

Fenolplaat wordt ook voor binnentoepassingen gebruikt o.a. keukens en douches.

Op donderdag 18 september 2025 18:58:31 schreef New Beetle:
[...]Zekeringkasten hebben een achterwand. Zonder die achterwand op een houten plaat wordt in BE zonder pardon afgekeurd. Keurders zijn hier heel streng op, waarschijnlijk vanwege woningbranden in het verleden, met precies dat als oorzaak. Evelo kan hier misschien wat toelichting geven,

Fenolplaat wordt ook voor binnentoepassingen gebruikt o.a. keukens en douches.

dat geld hier in NL ook, meterkasten maar ook opbouw wcd's en schakelaars dienen een grondplaat te hebben op een brandbare ondergrond. kwam er pas tegen van legrand in een groot gebouw, hangen er een 100 van die een open achterkant hebben. prima voor bijv intercom voedingen maar niet als meterkast dus.

Op donderdag 18 september 2025 16:49:28 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

32A ga je aan een paal van een camping of camperplaats niet vinden. Als je al 16A krijgt mag je gelukkig zijn. 3F nog nergens tegen gekomen. De aansluitingen zijn normaal zoals deze.

Op aanlegplaatsen voor beroepsvaart is het uiteraard een ander verhaal, als er al palen voorzien zijn. In de jachthavens op ons kanaal is het allemaal CEE 16A.

Ik was ook niet echt serieus qua camping en 3f.

Daar ik doorgaans op (ex)beroepsvaart plekken lig is er vrijwel altijd minimaal 3f 32A voorhanden. (of 63 of 125, soms zelfs powerlock)
Ook omdat de schepen geen generator meer mogen laten lopen in de haven.

Op donderdag 18 september 2025 20:35:57 schreef Jinny:
[...]
Ik was ook niet echt serieus qua camping en 3f.

Daar ik doorgaans op (ex)beroepsvaart plekken lig is er vrijwel altijd minimaal 3f 32A voorhanden. (of 63 of 125, soms zelfs powerlock)
Ook omdat de schepen geen generator meer mogen laten lopen in de haven.

dus je hebt een verloopje 4mm2 rml naar powerlock gemaakt om de boot te voedden, 500A kom je een heel eind mee :P

wat is powerlock (in deze context)?

Het probleem met mogelijke verwisseling van fase en nul kun je eenvoudig oplossen. Zet een neonpitje tussen fase en aarde. Brandt die, dan is het okee. Zo niet dan zit het verwisseld. En als je het inbouwen van een neonpit te lastig vind, controleer dan met zo'n verfoeide spanningzoeker hoe het zit.

Sowieso zou ik dubbelpolige automaten nemen.

Bij CEE heb je, in theorie, een vaste fase en nul. Maar ja, als je sommige campings ziet is het maar de vraag of dat ook zo aangesloten zit.

Zit je op een plek met Schuko en dus een verloopkabel dan heb je 50% kans. Dat moet je niet willen. Leuk als de nul springt bij overbelasting, maar je apparaat blijft wel lekker onder spanning staan.

Los daarvan zou ik die busbar vervangen door een vaste zekeringhouder met midi zekeringen. Die automatische zekeringen op je foto gaan vroeg of laat gegarandeerd ellende geven. Die ANL zekering zou ik ook niet aanraden.
Gebruik goede midi zekeringen en houders (Littelfuse, MTA) als het betrouwbaar moet zijn.

Op donderdag 18 september 2025 21:11:47 schreef Paulinha_B:
wat is powerlock (in deze context)?

Losse kabels die met speciale connectors aangesloten worden.
Tot heul veul Amps geschikt

Op donderdag 18 september 2025 21:09:14 schreef testman:
[...]

dus je hebt een verloopje 4mm2 rml naar powerlock gemaakt om de boot te voedden, 500A kom je een heel eind mee :P

Testman, ik verloop zelf tot max 63A, hoger ga ik niet met mijn 4qmm draadje.

Op donderdag 18 september 2025 21:32:50 schreef Jinny:
[...]
[bijlage]
[...]

had van de week nog een stel powerlocks in handen, 660A konden die aan. 4mm2 aan powerlocks kan prima met 3F 16A als last, maar als de kabel even sluiting maakt tussen wal en scheepshuid dan heb je er meteen een raampje bij :P

Ik heb max 3f 25A als last...
Plus dat ik maar 3 vd 5 touwtjes gebruik.
Alleen de drie fases, de rest niet.

Op donderdag 18 september 2025 21:32:50 schreef Jinny:
[...]
[bijlage]
[...]

O, dat is ongeveer het zelfde als de powercon van Neutrik.
Die gebruik ik nog wel eens, zeer betrouwbaar.

Op vrijdag 19 september 2025 08:00:30 schreef revado:
[...]

O, dat is ongeveer het zelfde als de powercon van Neutrik.
Die gebruik ik nog wel eens, zeer betrouwbaar.

neutrik powercon's gaan tot 32A, powerlocks tot 660A en hebben per ader 1 stekker, kan max 240mm2 in. die worden vaker gebruikt op evenementen en als generator koppeling omdat die stekkers handzamer zijn als 1 grote die dergelijke stromen aankan. de kabel in koper is al niet te hanteren laat staan een stekker van dat formaat.

Iedereen bedankt voor het meedenken en alle suggesties.!

Ik had het al wel gelezen maar nog geen tijd gehad te reageren omdat we ook de vakantie in de camper al op stapel hadden staan., en daar zijn we inmiddels weer van terug.

De automaten had ik vooraf gewisseld. Wil daar geen risico mee lopen.
De rest van de kast had ik wel vertrouwen in (dikte kabels, zekeringen, ed. ) maar heb ik ook goed in de gaten gehouden de eerste week bij alles wat we gedaan hebben.

Het enige waar ik tegenaan ben gelopen is een kwalitatief slechte hoofdschakelaar. Deze werd te warm tijdens het gebruik van een 1000w waterkokertje.
Waardoor weet ik niet precies maar de Ective omvormer merkte dit op, begon te piepen en schakelde zichzelf uit.
Daarna nogmaals geprobeerd en toen hij wederom begon te piepen merkte ik dat de hoofdschakelaar veel te heet werd en de knop stond scheef op de schakelaar.
Kortom., gered door de omvormer en ik heb de schakelaar meteen vervangen.
Later bleek de hoofdschakelaar binnenin helemaal versmolten., dus blij dat het niet echt fout is gegaan.
Ik vermoed slecht materiaal of contact in de schakelaar als oorzaak.

Verder geen problemen meer gehad en alles lijkt goed te functioneren.

Hier nog foto's van de hoofdschakelaar., en de belasting op dat moment.

je hebt nogal wat china spul zitten opgenomen in vermogens bekabeling, ik zou er een goede rookmelder bijhangen.. dat spul kan van ijzer zijn en dus veel te veel weerstand hebben voor de opgegeven stromen. de omvormer ging gewoon plat op onderspanning door die smeltende schakelaar.

Gelukkig zijn er in het buitenland ook camper winkels waar je een andere schakelaar kunt kopen., en had ik wat gereedschap meegenomen dus kon het ook snel vervangen.

Ik las overigens tussen de comments iets over kabeldiktes. Daarvan wist ik en heb bij alles aansluitingen een maat dikker genomen.
Hoofdkabel is 70mm2 en de rest varieert van 16mm2 tot 35mm2 dus daar bestaat geen enkele twijfel.

[Bericht gewijzigd door Ronnie Wood op (37%)]

Oeps., Dubbel...

[Bericht gewijzigd door Ronnie Wood op (94%)]

Op maandag 10 november 2025 19:04:16 schreef testman:
je hebt nogal wat china spul zitten opgenomen in vermogens bekabeling, ik zou er een goede rookmelder bijhangen.. dat spul kan van ijzer zijn en dus veel te veel weerstand hebben voor de opgegeven stromen. de omvormer ging gewoon plat op onderspanning door die smeltende schakelaar.

De pest met dat spul is dat het ook bij gerenommeerde zaken in het schap ligt. dus je weet soms vooraf niet wat je hebt.

dat plaatje in de schakelaar, eens met een magneet getest? blijft het hangen dan is het rommel. ook de bouten zijn vaak van ijzer. de betere DC schakelaars en contactoren hebben er messing of bronzen contacten inzitten. de nieuwe schakelaar lijkt een goedkoper ding, maar die zijn beter. merk je aan de prijs ook vaak wel. wel nog vastzetten op het hout..

nu heb je wel een 70mm2 kabel gebruikt, maar weet je wat het zwakke punt is? dat railtje met m6 boutjes. de kabelschoen is groter als m6. in netspanning installaties een afkeurpunt, heb er genoeg vervangen bij grotere vermogens als deze..

https://alhadra.eu/wp-content/uploads/2021/03/koper-aardrail-compleet.png

dit soort rails zijn een stuk beter, worden op t werk voor aarding gebruikt, maar ik heb er wel meer van gebouwd :P

[Bericht gewijzigd door testman op (39%)]

Als je hier langs komt, wissel ik die EMAT zooi ook. Heb ik ook 1x in een camper ingebouwd...

Als die klant hier ooit komt, ruil ik het gratis om voor goed spul...