Welke kookplaat is dit, áls het al een kookplaat is?

Op Mp vond ik deze, met 2 plaatjes erbij.

Beschrijving:
Home
Witgoed en Apparatuur
Kookplaten
Advertentie m2286135194

elektrische kookplaat, Witgoed en Apparatuur, Kookplaten, Zo goed als nieuw, Vrijstaand, Elektrisch, 3 kookzones of minder, Ophalen
elektrische kookplaat, Witgoed en Apparatuur, Kookplaten, Zo goed als nieuw, Vrijstaand, Elektrisch, 3 kookzones of minder, Ophalen

2/2
Kenmerken
Conditie
Zo goed als nieuw
Soort
Vrijstaand
Type
Elektrisch
Kookzones
3 kookzones of minder

Ik kon niks vinden met zoeken via trefwoorden.
De Link-app dacht dat het een insectenteller is.
Iemand een idee?
Ik was op zoek naar een enkele kookplaat inductie of keramisch.

Het lijkt mij een antieke warmhoudplaat.
Leuk voor de verzameling, maar die stekker past niet in de inmiddels normale randaarde stopcontacten.

In mijn perceptie zijn er genoeg elektrische eenpitters verkrijgbaar? Een nieuwe inductie kost volgens "google" een paar tientjes.

Op zaterdag 27 september 2025 09:21:36 schreef Aart:
Leuk voor de verzameling, maar die stekker past niet in de inmiddels normale randaarde stopcontacten.

Zit er een gat in die stekker voor de aardingspen? Lijkt mij dan ook ooit bedoeld voor Belgische en/of Franse markt, of zelfs Oost-Europa. Dat soort stekker is erg zeldzaam geworden.

@Aart, dankjewel. Ook als warmhoudplaatje kon ik deze niet vinden. Het vermoeden dat het een oudje was, bracht me hier met mijn vraag. De verouderde steker was me nog niet eens opgevallen.

Voor die enkele keer dat ik nog zelf 'kook', leek me een tweedehands van max € 10,00 goed genoeg. Meestal doen ze het - of doen ze het niet.

Misschien toch maar een nieuwe inductie voor een paar 10tjes...

New Beetle ook bedankt, ik zeg de bieding op en kijk verder.

Op MP kan je zien dat de stekker geen gat heeft, dus ook geen BE of FR-product. Wel vreemd, dat ding lijkt mij zeker niet ouder dan jaren 70. Hadden stopcontacten in NL toen nog geen aarding?

Ziet er zeker nog jong uit. Niet verkleurd of zo, misschien lang in de verpakking of donkere kast bewaard.
Steker past toch wel in de platte wc-dozen, zonder randaarde. Ik zie ze nog wel voor me, in de woonkamer op het theetafeltje.
Verkoper heb ik inmiddels verwittigd en mijn bod teruggetrokken.

Ik gebruik zo nu en dan ook zo'n warmhoudplaat om pcb's die ik ga repareren voor te verwarmen.
Of defecte leds makkelijker te desolderen.

In mijn hok van 20 vierkante meter bouwjaar 1981 zitten 4 dubbele wcd's, zonder RA. Mocht toen gewoon, volgens de toen geldende norm.
In het bekopte keukentje zitten twee RA wcd's.
Als de TS in iets uit of van voor die tijd woont, is die stekker geen probleem. En anders maak je een verloopje.
Een verloop andersom raad ik overigens wel af.. ;)

AI zegt tosti of wafel app. Das niet goed.Het is een warmhoudplaatje.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (58%)]

Een nieuwe kost niet veel meer, deze is te koop onder tientallen merknamen: https://www.kabelshop.nl/Alpina-Elektrische-kookplaat-Alpina-1-pits-6-…

Op zaterdag 27 september 2025 10:21:12 schreef mvdk:
In mijn hok van 20 vierkante meter bouwjaar 1981 zitten 4 dubbele wcd's, zonder RA. Mocht toen gewoon, volgens de toen geldende norm.
In het bekopte keukentje zitten twee RA wcd's.
Als de TS in iets uit of van voor die tijd woont, is die stekker geen probleem. En anders maak je een verloopje.

En had je toen ook woningen met stopcontacten met randaarding?

Hubie, mijn AI kon ik nog niet raadplegen, omdat ik al het max aantal foto's* van die dag gebruikt had.
Wel heb ik de app Google Link gebruikt en die maakte er een insectenteller van, het kon ook een koffiezetapparaat zijn. :)

*Dat ging over een ander onderwerp, namelijk een stel plafond camera's met recorder die ik mocht opvissen uit een container bij een winkelpand dat verbouwd ging worden. Bij gratis ChatGTP mag je maar 2 (of 3) plaatjes per dag uploaden. Ik ga daarover een nieuw topic starten in de juiste rubriek alhier, zo meteen.

Op zaterdag 27 september 2025 10:21:12 schreef mvdk:

Ik zoek een enkele kookplaat, geen warmhoudplaatje...

Op zaterdag 27 september 2025 10:28:41 schreef New Beetle:
[...]En had je toen ook woningen met stopcontacten met randaarding?

Randaarde bestaat al heel lang. In ieder geval al in de jaren '50, toen was het verplicht voor b.v. keukens en wasmachines.
Sinds 1996 moeten in Nederland alle wcd's voorzien zijn van randaarde.

Op zaterdag 27 september 2025 10:41:50 schreef KlaasZ:
[...]Randaarde bestaat al heel lang. In ieder geval al in de jaren '50, toen was het verplicht voor b.v. keukens en wasmachines.
Sinds 1996 moeten in Nederland alle wcd's voorzien zijn van randaarde.

Wel heel onlogisch van Philips dan dat daar zo’n stekker aan zit.

Het apparaat zal dubbel geisoleerd zijn.

Op zaterdag 27 september 2025 10:46:50 schreef Hunebedbouwer:
Het apparaat zal dubbel geisoleerd zijn.

Ja, dat kan. Maar je krijgt die stekker nooit in een stopcontact met randaarde. Overigens ook niet in een met penaarde.

Op zaterdag 27 september 2025 10:28:12 schreef Arco:
Een nieuwe kost niet veel meer, deze is te koop onder tientallen merknamen: https://www.kabelshop.nl/Alpina-Elektrische-kookplaat-Alpina-1-pits-6-…

Ik ken ze, ik heb er ook gehad. China bagger, 10 keer gebruiken en ze zijn kapot. Die oude Philips is veel degelijker.

Ik zou er wel even een ander snoer aan zetten, en indien mogelijk ook aarden. Even openhalen dus. Ik betwijfel of die metalen warmteplaat genoeg isolatie heeft, als hij dat al heeft. Ik probeer altijd geaard te werken met elektronica, anders heb je hier en daar veel te hoge spanningen, je hebt zo 115V te pakken op je bedrading. Niet gezond voor je FETjes.

Die stekker is een oude voor niet-geaarde wandcontactdozen. Dat was vroeger, en in mijn huis ook in een hoop kamers. Op mijn zolder zit een geaarde en een niet-geaarde, wat helemaal niet mag, zo door het bouwbedrijf nog aangelegd. De reden voor deze wandcontactdozen: goedkoper om te bouwen want je spaart een aarddraad uit.

Op zaterdag 27 september 2025 10:50:35 schreef New Beetle:
[...]Ja, dat kan. Maar je krijgt die stekker nooit in een stopcontact met randaarde. Overigens ook niet in een met penaarde.

Jawel hoor met een zaag en wat knippen maak je dat passend in een wcd met ra. Vroeger nog wel eens gedaan.

Op zaterdag 27 september 2025 10:45:35 schreef New Beetle:
[...]Wel heel onlogisch van Philips dan dat daar zo’n stekker aan zit.

Hoezo? Was volgen mij nog in de jaren 90 heel normaal.

Dit ding zal uit de jaren '70 zijn schat ik. De steker is gewoon volgens de norm. Het lijkt me een theelichtje. Aan warme apparaten zaten toen denk ik nooit eurostekers, zelfs al zal dit ding minder dan 2,5A trekken.

Mogelijk heeft het er iets mee te maken dat dit apparaat niet in vochtige ruimtes gebruikt mag worden. Dat kon je toen simpel voorkomen met dit model steker.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (27%)]

Philips gebruikte deze vorm van stekker in die tijd wel vaker bij dubbel geïsoleerde apparaten.
Aan de draad zelf te zien blijkt dat ook want die is dun en plat en dus niet voorzien van een aarde draad.

Het apparaat zelf lijkt me een verwarmingsplaat van de toen zo populaire vleesfondue.
De verwarmingsplaat kon met een fonduepan gevuld met olie o.i.d. op de eettafel gezet worden eventueel middels een verlengsnoer op een huiskamer stopcontact aangesloten worden.

Een super handig apparaat want als het rode lampje uitging was de fonduepan op temperatuur en word door de ingebouwde thermostaat op temperatuur gehouden.

Dat het apparaat er nog als nieuw uitziet komt waarschijnlijk door het in een keukenkast bewaren want vleesfondueén werd alleen op speciale dagen gedaan.

Op zaterdag 27 september 2025 10:28:12 schreef Arco:

Klopt, maar ik zoek eerder op inductie. En het mag gebruikt zijn, als het goed is, er wordt al genoeg weggegooid.

Hiervoor had ik een kookplaat, ook van MP, in mijn woonplaats, dus geen verzendkosten, kostte een tientje. Verkoper dacht dat die goed was. Eergisteren opgehaald.

Deed het aanvankelijk goed, maar als ik de steker erin laat zitten, blijft de achterste plaat geluiden maken alsof die aan- en uit gaat.

AI vond dat deze uit 1987 zou kunnen komen. Knap, want ikzelf kon niks vinden.

Nu wil ik proberen de schuifregelaar te gaan bekijken, of die te repareren is. Stand 0 moet gewoon UIT zijn toch? Als dat lukt, zoek ik dus niet langer naar een kookplaat!

Op zaterdag 27 september 2025 11:46:04 schreef benleentje:
Hoezo? Was volgen mij nog in de jaren 90 heel normaal.

Omdat het mij heel logisch lijkt dat je dat ding ook wel eens in de keuken zou willen gebruiken, waar dus stopcontacten staan met randaarde als ik het goed begrijp.

Wereldvreemde Philips productmanager lijkt mij.

Als de huidige kookplaat het nog doet dan gewoonweg na het koken de stekker uit het stopcontact halen kost niets en een kookplaat van 1987 zal zeker geen inductie kookplaat zijn.
Heeft u wel bedacht dat uw pannen mogelijk niet meer geschikt voor inductie koken zijn want als dat niet zo is zijn de pannen mogelijk duurder dan de nieuwe inductiekookplaat.