KPN heeft bij mij de glasvezel geïnstalleerd en uiteindelijk werkend afgeleverd. Maar, het kastje zit op een volstrekt onlogische plaats, midden op een muur in de kamer met wat kabels die eruit hangen. Wat zijn de mogelijkheden om dat kastje te laten verplaatsen? Als hij 2 meter kan opschuiven, ben ik al blij. Nog mooier zou zijn als ik hem 10 meter kan verplaatsen, naar de kelder waar ook alle modem/router/NAS staat. Dat mocht niet van de KPN-meneer die de installatie kwam inmeten.

Ter... leveren ze dat echt zo op?

de foto levert het bewijs. Erger nog, buiten steekt de groene mantelbuis boven het maaiveld uit.

en mede omdat ik wil behangen, zit die kabelbundel mij in de weg.

Dat ziet er herkenbaar uit, het witte doosje mag je officieel niet verplaatsen.
Maar zoals dit tegen de muur gegooid is zou ik daar toch anders over denken... en er lijkt ruimte voor te zijn. Goed oppassen dat je de kabel niet knikt!

Het zwarte doosje kun je eventueel los klikken en verplaatsen, de XS4all monteur liet hier bij oplevering een extra glasvezelkabel van 5 meter achter met de opmerking dat het niet gebruikt hoorde te worden(maar ondertussen al enkele jaren werkt).
Dit was voor mij voldoende om de gordijnen te kunnen sluiten en zwarte deel naar de andere hoek te verplaatsen.

Gr. Remko.

goede suggestie. Gewoon zwarte kastje even loshalen, behangen en weer terug plaatsen. Dat is één probleem opgelost. Vraag: hoe "klik" je dat zwarte kastje los? En/of hoe makkelijk maak je de glasvezelkabel los uit het witte doosje?

Midden bovenzijde zit een verend nokje. Zwartje doosje omhoog schuiven zou moeten lukken.

Glaskabeltje voorzichtig aan het groene kunstof uit trekken, in mijn wit doosje zit de glasvezelkabel daarin vast(openmaken om te lossen), bij de moderne zou dat niet meer zo moeten zijn.
In het zwarte doosje kun je deze iig zo los halen.

Verend nokje klopt, dan kan ik het zo naar boven schuiven. Ik merk wel dat dan de verbinding uitvalt, maar dat kan ook liggen aan de glasvezelaansluiting?

Kpn besteed dat uit aan onderaannemers. Als je geluk hebt, doen ze het netjes.
Maar er zitten ook lui tussen die brolwerk leveren.
In dat geval kun je contact met Kpn opnemen en een klacht indienen en eisen dat dit aangepast word.
Bij ons was dat ook het geval, het zág er niet uit. De tweede monteur vond dat ook en heeft alles tiptop gemaakt.

dat is ook een goede suggestie. En dan neem ik de afwerking buiten ook gelijk mee. Erg kwetsbaar.

Je zou ook de kabel kunnen verlengen. De ONT (het zwart gpon kastje) zit nu bovenop de FTU met een korte witte patchkabel.

Je kan zelf een kant- en klare kabel kopen met aan beide kanten SC/APC en die als lange aansluitkabel gebruiken. Dan kan die actieve ONT bij je andere apparatuur in de kelder zonder dat je de zut van KPN sloopt of aanpast.

Als je in de PTT tijd zoiets zou afleveren, werd je meteen ontslagen... :+

Deze uitvoering van de ONT ken ik niet, is dat al wat ouder?
De gene die ik ken zit de ONT over het witte kastje geschoven zonder losse glasvezel patchkabel.

Pas op als je het witte doosje open maakt, daar zit de vezel een stukke in opgerold , en die breekt heel snel...
( ik las zelf glasvezel en weet hoe snel het breekt...)
Witte kastje laten zitten de de zwarte ONT naar de kelder met een lange patchkabel is een goed idee, maar beslist het juiste type nemen!
Er zijn meerdere soorten met een SC connector maar die mag je niet gebruiken.
Het uiteinde van de vezel op de tip is onder een andere hoek geslepen en die mogen niet onderling gewisseld worden.
Een SC/APC is het juiste type.

Op maandag 29 september 2025 22:15:32 schreef Arco:
Als je in de PTT tijd zoiets zou afleveren, werd je meteen ontslagen... :+

Daarom zou ik zeggen: bel KPN en vraag of ze het opnieuw willen doen.
Die monteur had kennelijk geen zin om fatsoenlijk werk afleveren en ook geen zin in kelders, want het mag gewoon wel. Bij mij ook gedaan. Hij moest ook nog in de naastliggende kruipruimte om daar de glasvezel op te halen. Allemaal geen enkel probleem.

doorgaans als de tube lang zat is in de straat is de plek geen probleem. wat extra graafwerk. soms word teveel vastgehouden aan de plek waar ook de oude koperkabel binnenkomt, vaak de huiskamer. mede omdat die tegen de voorgevel zit. bij de meterkast graven ze liever niet omdat risico op iets raken groter is. net als boren door de vloer boven de meterkast is vragen erom..

Je kan natuurlijk, zeker glas, via de kruipkelder naar de meterkast gaan.

ALS je nog een kruipkelder hebt, dat wordt tegenwoordig wegbezuinigd.

Maar inderdaad, zo'n ding hoort in de meterkast, en niet ergens tegen de muur in de woonkamer.

Zo te zien zijn de kabels langs de voorgevel opgevoerd (de 'el cheapo ' methode... ;) ), je zit dan vast aan een buitenmuur om het kastje op te plaatsen.
Kan ook bestaande buis zijn)

Meterkast is veel beter, maar die zit meestal niet aan de buitenmuur, en kost daardoor ook veel meer qua aanleg...

Dat was destijds met een CAI met coax ook makkelijk want de TV stond in de woonkamer. Maar nu met fiber is het wel netjes dat de kastje(s) niet in het zicht staan. Er verdwijnt ook een kabel ergens op de foto in post 1 naar een raam, RARA..

Op dinsdag 30 september 2025 09:26:52 schreef Sine:
ALS je nog een kruipkelder hebt, dat wordt tegenwoordig wegbezuinigd.

Maar inderdaad, zo'n ding hoort in de meterkast, en niet ergens tegen de muur in de woonkamer.

It is a feature, not a bug!

Ze willen de boel in de woonkamer opleveren, zodat je dicht bij de TV zit en een centraal punt hebt voor het WIFI AP.

Ik heb ze mijn "elektronica-kast" (met routers, AOPs, APs e.d.) in de woonkamer gewezen en het plan was om het daar op te leveren.

Meestal werden de CAI en telefoon inbouwdozen naast elkaar gepland, da's makkelijk voor de aanleg.

Voor de gebruiker was het meestal erg onhandig als je een vaste telefoon had.
Als men tv zat te kijken moest je voor of naast de tv gaan zitten om te bellen of gebeld te worden, nogal storend...

Ik heb een kast in de gang waar mijn pachkastje met de router etc hangt.
Daar wilde ik het glas eindpunt hebben....
Dat kon niet, moest in de woonkamer naast de cia doos.
Die zijn met centrale opvoergoten ooit naar de balkons gelegd omdat Casema destijds later kwam dan het aloude PTT verdeelnet ( draadomroep, telefoon en tv via twisted pair bij elkaar).
De oranje kabel op balkon was meer dan lang, een rol van zekeer 30 meter.
Ik heb hem zelf maar naar binnen gelegd en in de gangkast neergelegd.
Daar heeft de monteur de las genaakt en het FTU kastje gemonteerd :)
Overigens krijgen die (meestal zelfstandigen) iets van 25 per aansluiting om die er in te rammen...
Ze hebben mij er ook voor benaderd, maar ik heb vriendelijk bedankt.
De KPN monteurs krijgen een salaris en die kunnen dus wel langer werken.

Op dinsdag 30 september 2025 18:07:10 schreef revado:
Die zijn met centrale opvoergoten ooit naar de balkons gelegd omdat Casema destijds later kwam dan het aloude PTT verdeelnet ( draadomroep, telefoon en tv via twisted pair bij elkaar).

Klinkt als het kabeltelevisie testnetwerk in denhaag bezuidenhout/mariahoeve... :)

Die test heeft ruim 13 jaar gelopen.
Na afloop zei men dat de test uitstekend geslaagd was, maar dat de gebruikte techniek na al die tijd hopeloos achterhaald was en dus niet meer bruikbaar...

IN mijn huis heb ik niet eens een meterkast, want daar zit nu ook de trap naar de kelder. Maar daar zit wel een grote verdeeldoos met zekeringen voor de 230V voor naar de buren en mezelf en daar boven zit mijn groepenkast. Dat zit ergens midden in het huis tegen de muur.

Ik heb een beneden woning en aan de voorkant zit nu mijn slaapkamer. ergens in de hoek komt dan glasvezel binnen en dat zit afgewerkt in een doos. En daarvoor staat een nachtkastje dus heb er gelukkig geen last van en zit uit het zicht. Het kastje zit beneden net boven de vloer en is verder ook netjes afgewerkt.

De KPN monteurs krijgen een salaris en die kunnen dus wel langer werken.

Maar of je het nu beneden of boven monteert zal in tijd ook niet zo heel veel uitmaken. Of het moet beneden wel heel moeilijk begaanbaar zijn. Als je zoiets n een huis op 4de verdieping zonder lift met afmonteren ben je ook extra tijd kwijt met trappen lopen.
Het zijn dan denk ik ook veelal monteurs die gewoon maar wat aanrommelen en niet netjes willen werken. Want netjes werken kost je ook niet meer tijd.

Maar wat ik me wel kan indenken is dat ze niet zomaar gaten in de vloer mogen boren omdat er dan altijd weer mensen zijn die daar een klacht over indienen. Dat was bij mij ook het argument, want ik had het kastje ook liever beneden gehad maar boven achter kastje is het ook goed. En de glasvezel hadden ze ook wel erg kort afgeleverd zei de monteur, want ze hadden er geen rekening mee gehouden dat ik extra dikke isolatie tegen de buitenmuur had gemaakt.

Men wil de inkomende kabel het liefst in kelder of meterkast plaatsen, omdat 'ie daar de meeste overlevingskansen heeft...

Het gebeurde namelijk heel vaak dat als de kabel in een bewoonde ruimte zat, die bij verhuizing door de nieuwe bewoners werd afgeknipt (men dacht: 'niet meer nodig')
Om er dan later achter te komen dat 'ie toch wel nodig was. (en veel werk om de boel weer te herstellen)