Yup, gaslekkage is meest waarschijnlijke. Gas is een R600a? Is geen verboden gas en nog regulier. Dat is er al een jaar of 20, daarvoor R134a en dat is er ook nog wel. R12 is ruim verboden..

Op zondag 5 oktober 2025 13:30:55 schreef smd:
Yup, gaslekkage is meest waarschijnlijke. Gas is een R600a? Is geen verboden gas en nog regulier. Dat is er al een jaar of 20, daarvoor R134a en dat is er ook nog wel. R12 is ruim verboden..

R134a is niet meer te krijgen in NL want verboden.
In Spanje is R134A nog wel te krijgen en R600 ook.
Mijn Liebherr gebruikt R600A dus zou theoretisch nog te vullen zijn.
Heb echter gezien dat de buisjes naar de condensor erg verroest zijn, zijn tot mijn verbazing niet van koper.
Zie de foto's

Het betekent voor mij dat het eigenlijk niet meer zinvol is om de kast te repareren.
We hebben dus een nieuwe besteld, helaas geen Liebherr meer want die zijn toch wel heel duur geworden.
Daarbij komt dat wij er maar een paar maanden per jaar gebruik van maken dus is een dure kast niet zinvol.
Wat we hadden was een krijgertje en hij was 2 jaar oud toen.
Inmiddels is hij dus ruim 12 jaar oud, vind het kapot gaan voor een Liebherr wel wat snel.
Hij heeft echter vorig jaar met dat hele slechte weer hier in Spanje een week met z'n voetjes in het water gestaan . (stond gelukkig geen spanning op) dus misschien is dat de oorzaak.
Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken

R134a is gewoon te krijgen in nederland wij vullen de systemen in auto's er ook gewoon mee.

Ze willen het wel uit faseren omdat 1234yf de vervanger is.

R12 is verboden.

Op maandag 6 oktober 2025 20:39:02 schreef daandc:
.........Ze willen het wel uit faseren omdat 1234yf de vervanger is.......

Klopt, ik heb me betreffende R134A niet helemaal juist uitgedrukt, bestaand mag nog, maar in principe is o.a R134A voor nieuwe systemen al een paar jaar door de EU verboden.

Ik vermoed IDD dat de vriezer te lang met zijn bodem in het water heeft gestaan, normaliter is dat niet de plek waarop een Liebherr stuk gaat. R134A word in de auto's nog steeds als hervulling gebruikt, alhoewel de vervanger aardig in opmars is (1234YF)

Op dinsdag 7 oktober 2025 20:12:58 schreef smd:
Ik vermoed IDD dat de vriezer te lang met zijn bodem in het water heeft gestaan, normaliter is dat niet de plek waarop een Liebherr stuk gaat. R134A word in de auto's nog steeds als hervulling gebruikt, alhoewel de vervanger aardig in opmars is (1234YF)

En zelfs deze is alweer ingehaald door CO2 gebruikt bij o.a Vag groep.