1. Dat lijkt er idd sterk op dat die overleden is.

2. De sensor zit ingeschuimd

3. Je moet hem dus uitsnijden maar er is bij de nieuwe een ombouwkit en handleiding meegeleverd. 959080000

4. Als je alle info wil heb ik een mail adres nodig

dank je [mailknip]

[Bericht gewijzigd door Sine op (57%)]

Doe de mail maar terug weg als je de info toe gekregen hebt.

Kapjes welke bij de set geleverd is lekken altijd water naar binnen. PUR schuim word nat en trekt naar verdamper uiteindeljk. Ik zet uitgesneden deel terug en plaats dikke witte tape er over, meer waterdicht..

Op woensdag 4 juni 2025 20:01:03 schreef EricN:
1. Dat lijkt er idd sterk op dat die overleden is.

2. De sensor zit ingeschuimd

3. Je moet hem dus uitsnijden maar er is bij de nieuwe een ombouwkit en handleiding meegeleverd. 959080000

4. Als je alle info wil heb ik een mail adres nodig

@EricN
Excuus dat ik hier zomaar even inbreek maar sinds gisteren is mijn Liebher GP1466 23E/001 vriezer door blijven koelen naar -25 graden terwijl het display -10 aan gaf.
Printje er uitgehaald en de sensor geeft bij min 25 graden een weerstandswaarde van plm 26 kOhm wat ongeveer overeenkomt met die -10 graden.
Lijkt er dus op dat die sensor overleden is. Ik heb me suf gezocht op internet naar de lokatie maar niets gevonden behalve op een italiaans forum maar dat betrof een ander type vriezer.
Heb jij informatie waar dat ding dan wel zit? Zo ja zou je dan die info met mij willen/kunnen delen?
Ik heb nog 2 sensors liggen van 15K dus ik wil eigenlijk kijken of ik die kan gebruiken ipv de set van Liebherr, vind plm 130 euro voor dat setje wel wat prijzig......
Alvast bedankt.

1: je kan enkel 4k7 (originele) of 5k sensoren gebruiken. Een 300cm riem werkt niet 3x zo goed als een 100cm riem 8)7

2: ik kan wat info sturen maar wederom dezelfde vereiste: waar naar sturen?

3: je kan een alternatieve 5k nemen en zelf verder knutselen. Ik zou je dan wel aanraden om:
1: voorzie krimpkous met lijm en doe dunne rond de 2 draadjes en 1 dikkere rond de kabel om alles elektrisch waterdicht af te sluiten
2: voorzie iets dat het gat waterdicht afsluit om vocht niet richting pur isolatie te laten infiltreren.

4: een 5k kun je best een goede nemen. @smd gebruikt die van tdk dacht ik. Je kan het vinden alhier via de zoekfunctie. Dus best geen ali derivaat. Ik heb er eens 1 besteld, nooit gebruikt wegen ultra goedkoop ogen. Een diepvries behoort bovenal bedrijfszeker te zijn dus opletten met: "de gierigheid bedriegt de wijsheid". Een tdk zou ik zeker nog durven overwegen. Zeker gezien de reputatie die liebherr heeft betreffende hun sensoren (die ondertussen fel verbeterd is)

IDD de TDK versie van Conrad werken perfect!

Op maandag 22 september 2025 22:00:33 schreef EricN:
1: je kan enkel 4k7 (originele) of 5k sensoren gebruiken. Een 300cm riem werkt niet 3x zo goed als een 100cm riem 8)7

2: ik kan wat info sturen maar wederom dezelfde vereiste: waar naar sturen?

3: je kan een alternatieve 5k nemen en zelf verder knutselen. Ik zou je dan wel aanraden om:
1: voorzie krimpkous met lijm en doe dunne rond de 2 draadjes en 1 dikkere rond de kabel om alles elektrisch waterdicht af te sluiten
2: voorzie iets dat het gat waterdicht afsluit om vocht niet richting pur isolatie te laten infiltreren.

4: een 5k kun je best een goede nemen. @smd gebruikt die van tdk dacht ik. Je kan het vinden alhier via de zoekfunctie. Dus best geen ali derivaat. Ik heb er eens 1 besteld, nooit gebruikt wegen ultra goedkoop ogen. Een diepvries behoort bovenal bedrijfszeker te zijn dus opletten met: "de gierigheid bedriegt de wijsheid". Een tdk zou ik zeker nog durven overwegen. Zeker gezien de reputatie die liebherr heeft betreffende hun sensoren (die ondertussen fel verbeterd is)

Dank je wel voor de tips, ga ik zeker opvolgen, ik heb een plastic las apparaat om de uitsnede die ik heb gemaakt weer dicht te lassen.
Ik heb even een denkfoutje gemaakt betreffende de waarde; ging uit van een referentie temperatuur van 0 graden en dan is de waarde volgens de tabel 15,3K vandaar dat ik dacht de 15 K te kunnen gebruiken.....
Even vergeten dat voor een NTC de referentie waarde meestal bij 25 graden wordt genomen.
Theorie is voor mij al heeeel lang geleden...ben ook niet zo jong meer.....;-) :+
Zou je de gegevens naar geewizz25@hotmail.com willen sturen?
Ga vanavond nog die TDK bestellen.
Dan kan ik deze week de frieten er weer in doen :-)

Op maandag 22 september 2025 23:20:48 schreef geewizz:
[...]

Dank je wel voor de tips, ga ik zeker opvolgen, ik heb een plastic las apparaat om de uitsnede die ik heb gemaakt weer dicht te lassen.
Ik heb even een denkfoutje gemaakt betreffende de waarde; ging uit van een referentie temperatuur van 0 graden en dan is de waarde volgens de tabel 15,3K vandaar dat ik dacht de 15 K te kunnen gebruiken.....
Even vergeten dat voor een NTC de referentie waarde meestal bij 25 graden wordt genomen.
Theorie is voor mij al heeeel lang geleden...ben ook niet zo jong meer.....;-) :+
Zou je de gegevens naar geewizz25@hotmail.com willen sturen?
Ga vanavond nog die TDK bestellen.
Dan kan ik deze week de frieten er weer in doen :-)

Veiligheidstip: haal het mailadres weg uit deze post en zet het in je gegevens.
Daar staat het beveiligd, in de post niet!

Op dinsdag 23 september 2025 00:09:12 schreef revado:
[...]

Veiligheidstip: haal het mailadres weg uit deze post en zet het in je gegevens.
Daar staat het beveiligd, in de post niet!

Dit adres word door mij alleen voor dit soort zaken gebruikt.
Ik kijk er alleen naar als ik iets verwacht...
Overigens staat mijn meer gebruikte adres al sinds mijn aanmelding in mijn gegevens.....

Daar staat het als afbeelding, dus wat lastiger te oogsten.

@revado: waarom citeer je het adres integraal? ;-)

Je email vind ik niet terug in je persoonlijke gegevens. Ik gebruik je net opgegeven adres. Houd je spam in de gaten.

Op dinsdag 23 september 2025 06:51:48 schreef EricN:
Je email vind ik niet terug in je persoonlijke gegevens. Ik gebruik je net opgegeven adres. Houd je spam in de gaten.

@EricN
Bestanden ontvangen, erg nuttige extra info, nogmaals bedankt.
Sensor is onderweg, zodra de vriezer weer zonder problemen draait meld ik dat even.

Ref email adres: dat begrijp ik niet helemaal, mijn "echte" email adres heb ik opgeven toen ik me aanmeldde bij dit forum en staat dus gewoon bij mijn gegevens. Echter, zoals bij iedereen waar ik kijk staat het ingesteld als niet openbaar Ik kan dus ook jouw e-mailadres niet zien.

@revado @maartenbakker
Zou een van jullie mij dan wegwijs willen maken waar ik dan een e-mailadres zou moeten invullen zodat het voor de forumleden zichtbaar is ? Of heb ik ergens een vinkje verkeerd staan.

Ik ben geen fan van openbaar email tonen. Ook al is het in de vorm ve afbeelding. Een tijdelijk aangemaakt account zoals jij nu getoont hebt is volgens mij de beste optie om privacy te beschermen. Zit je er niet mee in dan kun je alsnog je email openbaar zetten in je gegevens.

Op dinsdag 23 september 2025 19:32:03 schreef EricN:
Ik ben geen fan van openbaar email tonen. Ook al is het in de vorm ve afbeelding. Een tijdelijk aangemaakt account zoals jij nu getoont hebt is volgens mij de beste optie om privacy te beschermen. Zit je er niet mee in dan kun je alsnog je email openbaar zetten in je gegevens.

Ben ik helemaal met je eens.
Dacht dat ik iets verkeerd had staan maar normaliter staat mijn e-mailadres op fora altijd op niet openbaar.
Ik laat het dus zo, een "rommel" :+ account vind ik prettig en als daar iets op binnenkomt dat ik nodig heb pluk ik het er zo vanaf. _/-\o_

1: je kan enkel 4k7 (originele) of 5k sensoren gebruiken.......

Heb de sensor inmiddels vervangen maar helaas met slecht/geen resultaat.
De kast werkte weer en begon met koelen tot plm -15 graden volgens de losse thermometer in de kast.
Hij kwam echter niet lager dan die 15 graden en de compressor bleef lopen....
Het display gaf echter -1 graad aan!
Vervolgens sensor losgekoppeld en gemeten; de weerstandswaarde kwam overeen met de -15 graden van de losse thermometer temperatuur. Ik had er twee besteld dus de tweede ook even geprobeerd maar toen kwam de kast helemaal niet meer op temperatuur.
De compressor liep continu maar de temperatuur kwam niet meer lager dan plm 0 graden.
Eerste sensor weer terug gebouwd en nogmaals geprobeerd maar temperatuur kwam niet lager dan 0 graden in de kast en op het display 2 streepjes.
Compressor werd ook erg warm.
Vervolgens de aanloop condensator vervangen (oude was meetbaar nog binnen tolerantie maar je weet maar nooit..)
Ook dat had geen resultaat.
Ik ben dus bang dat het systeem wat gas kwijt is of dat de compressor is overleden en dat ook de elektronica niet goed meer werkt.
Zou me niet verbazen want we hebben de afgelopen 4 maanden bijna elke dag wel korte stroomonderbrekingen gehad.
Ik heb een elektriciteitsmeter met een log functie en bij het terug komen van de spanning diverse malen pieken gezien die in de buurt kwamen van de 255 volt!
Op het moment dat ik dit schrijf is de spanning 212 volt....
Ik heb gelukkig aan mijn netwerk en Pc een UPS hangen maar een buffer voor vrieskast/ hele huis lijkt me wat overdone :+

Ik stop dus met knutselen, de kast is 15 jaar oud dus misschien toch beter een nieuwe plaatsen.
Iedereen bedankt voor het meedenken en m.n. EricN voor het sturen van de info.

PS: Ik woon dus niet in België of Nederland want daar kennen we gelukkig dit soort stroom ellende (nog) niet |:(

Compressors kunnen makkelijk 80 graden worden. Geen probleem.

Je lijkt idd met een gastechnisch probleem te zitten. Als de compressor continu draait (6 u ononderbroken) en de temperatuur wordt niet behaald dan is het niets elektrisch/elektronisch. De oorzaak zie ik niet verband hebben met spanningswisselingen. Bad luck.

Spijtig. Verder mooie toestellen.

Wel benieuwd naar je locatie. Het het er buiten de spanningswisselingen verder een aanrader?
Tip: als je noordelijk genoeg gaat is een diepvries overbodig :-)

Een 300cm riem werkt niet 3x zo goed als een 100cm riem 8)7

Jawel. De 300cm riem is veel te groot en daarom niet bruikbaar. De 100cm riem is te klein en daarom ook niet bruikbaar. :+ (bij mij).

Op dinsdag 30 september 2025 13:34:52 schreef EricN:

Wat mensen zich niet realiseren is dat het in Zweden(*) in zeg juni warmer is dan hier: de zon is daar dan gewoon 20 uur per dag op.

(*) Zeg stockholm of noordelijker.

[Bericht gewijzigd door rew op (37%)]

Op dinsdag 30 september 2025 13:34:52 schreef EricN:
...........Wel benieuwd naar je locatie. Het het er buiten de spanningswisselingen verder een aanrader?

Locatie is Spanje, klein echt spaans plaatsje, ligt globaal halfweg tussen Alicante en Albacete. Prachtige vallei in een gebied wat wel iets weg heeft van de glooiende streken in Engeland.
Sinds de grote stroomstoring in april dit jaar is het stroomnet in diverse delen van Spanje soms erg onstabiel, zeker in de campo.
We zijn er meestal zo'n 5 maanden per jaar.
Het is er ook erg groen dus we hebben wat meer regen dan gebruikelijk en zeker sinds vorig jaar zijn de hoosbuien erg heftig. Zelfs eergisteren nog, we vallen nog net in de provincie Valencia en daar was het ook weer raak.

En wat betreft de kast heb je gelijk,mooi ding en ik houd er ook niet van om zaken weg te doen als ze nog te maken zijn maar in dit geval gaat het niet lukken, ook omdat het type gas in deze kast niet meer mag....

Yup, gaslekkage is meest waarschijnlijke. Gas is een R600a? Is geen verboden gas en nog regulier. Dat is er al een jaar of 20, daarvoor R134a en dat is er ook nog wel. R12 is ruim verboden..

Op zondag 5 oktober 2025 13:30:55 schreef smd:
Yup, gaslekkage is meest waarschijnlijke. Gas is een R600a? Is geen verboden gas en nog regulier. Dat is er al een jaar of 20, daarvoor R134a en dat is er ook nog wel. R12 is ruim verboden..

R134a is niet meer te krijgen in NL want verboden.
In Spanje is R134A nog wel te krijgen en R600 ook.
Mijn Liebherr gebruikt R600A dus zou theoretisch nog te vullen zijn.
Heb echter gezien dat de buisjes naar de condensor erg verroest zijn, zijn tot mijn verbazing niet van koper.
Zie de foto's

Het betekent voor mij dat het eigenlijk niet meer zinvol is om de kast te repareren.
We hebben dus een nieuwe besteld, helaas geen Liebherr meer want die zijn toch wel heel duur geworden.
Daarbij komt dat wij er maar een paar maanden per jaar gebruik van maken dus is een dure kast niet zinvol.
Wat we hadden was een krijgertje en hij was 2 jaar oud toen.
Inmiddels is hij dus ruim 12 jaar oud, vind het kapot gaan voor een Liebherr wel wat snel.
Hij heeft echter vorig jaar met dat hele slechte weer hier in Spanje een week met z'n voetjes in het water gestaan . (stond gelukkig geen spanning op) dus misschien is dat de oorzaak.
Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken

R134a is gewoon te krijgen in nederland wij vullen de systemen in auto's er ook gewoon mee.

Ze willen het wel uit faseren omdat 1234yf de vervanger is.

R12 is verboden.

Op maandag 6 oktober 2025 20:39:02 schreef daandc:
.........Ze willen het wel uit faseren omdat 1234yf de vervanger is.......

Klopt, ik heb me betreffende R134A niet helemaal juist uitgedrukt, bestaand mag nog, maar in principe is o.a R134A voor nieuwe systemen al een paar jaar door de EU verboden.

Ik vermoed IDD dat de vriezer te lang met zijn bodem in het water heeft gestaan, normaliter is dat niet de plek waarop een Liebherr stuk gaat. R134A word in de auto's nog steeds als hervulling gebruikt, alhoewel de vervanger aardig in opmars is (1234YF)

Op dinsdag 7 oktober 2025 20:12:58 schreef smd:
Ik vermoed IDD dat de vriezer te lang met zijn bodem in het water heeft gestaan, normaliter is dat niet de plek waarop een Liebherr stuk gaat. R134A word in de auto's nog steeds als hervulling gebruikt, alhoewel de vervanger aardig in opmars is (1234YF)

En zelfs deze is alweer ingehaald door CO2 gebruikt bij o.a Vag groep.