Hallo Allemaal,
Ik liep deze week bij de Action om wat ruitewisserspoelvloeistof te kopen, en kwam dit heads-up display tegen van Nortec (Action stickerplakmerk). Ik verwachtte dat het ding moest worden ingeplugd in de OBD-II stekker van de auto, maar er zit alleen maar een USB stekker aan. Hoe kan dat ding dan nou aan de werkelijke snelheid van de auto komen om te tonen op de display? Voor die prijs kan er toch zeker geen GPS ontvanger inzitten? En die goedkope made-in-china versnellingssensoren die zullen wel nooit genoeg correct meten om met een integrator te werken? Wie weet hoe dit zit?
https://www.action.com/nl-nl/p/3214181/nor-tec-head-up-snelheidsdispla…
Bedankt ga er gelijk een halen, ik moet het antwoord schuldig blijven. edit: winkel sluit om 20:00 Morgen is er weer een dag!
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (28%)]
nonius
set SCE to AUX.
Bedankt ga er gelijk een halen.
Als ze ook een HUD hebben waarmee je irritante medeweggebruikers als target kunt selecteren en met een kort salvo van het boordkanon kunt, eh, 'attenderen', dan ga ik er ook gelijk eentje halen! 
Overigens zou ik het niet zo raar vinden als er een goedkoop GPS-chipsetje in het apparaat zit. Maar alleen snelheidsmeting zou ook nog op basis van Doppler-RF kunnen zijn. Ben wel wat nieuwsgierig nu inderdaad.
Traagheidsnavigatie (versnellingssensors en integrators) lijkt me wat ver te gaan, maar geen idee hoever de technologie ondertussen is voortgeschreden en goedkoop geworden....
Denk ook een GPS chippie, kost geen drol meer. Maar als die binnen is wip ik hem open en met foto, natuurlijk.
Hier staat een filmpje https://www.tiktok.com/@actionnederland/video/7541819465500085537 van dit apparaat. Tja youngsters doen meer met TT dan met YT. Voor velen is het de manier om geld te verdienen.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (39%)]
Nu nog eentje van iemand die een schroevendraaier kan vasthouden in plaats van typische tikkietik filmpjes maken waarbij elke actie overdreven moet worden.
Inderdaad gps.
Omdat bij de gps-signaalverwerking de snelheid eerder beschikbaar komt dan de positie, zou je zelfs aan een versimpelde gps-chip zonder positieberekening kunnen denken.
Maar denkelijk zijn de gewone gps-chips zo goedkoop dat een versimpeling niet eens zinvol zou zijn.
Zal inderdaad gps zijn.
Alleen ontgaat mij enig nut van zo'n ( ook nog eens lelijk) ding op het dashboard.
Er zit toch een snelheidsmeter in de auto?
Ik kan die bij mij instellen op de gewone "klok met wijzer " of een digitale aanduiding, of zelfs beide.
Alleen irriteren die verspringende cijfers mij heel erg ( ben heel gevoelig voor knipperende dingen, ook het pwm sturen van led's bij voorbeeld ) dus ik heb de ouderwetse "klok" altijd aan.
Omdat de bestuurder dan niet de blik op de weg kan houden. Bij hoge snelheden is daar de tijd niet voor om op de meter te kijken. F-16 jets hadden die dingen ook al, met veel info op de ruit en nu is het betaalbaar. Vaak een optie in de premium merken auto's, maar dan zit er een speciale voorruit in en is er kleur, speed, verkeersaanduidingen, navigatie afslagen ect. Maak eens een proefrit, kan je zien of het wat is. Dit Action model is natuurlijk spielerei. Maar voor 10 euri kan je er geen buil aan vallen.
Jacques1956
Jacques van Montfort
Ik heb een km teller, die moeilijk is af te lezen en gebruik nu deze head-up display van Action. Het is gewoon een prima ding. Het werkt op GPS en in een tunnel doet die het niet. Ik ben tevreden.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zondag 19 oktober 2025 00:26:55 schreef RAAF12:
Omdat de bestuurder dan niet de blik op de weg kan houden. Bij hoge snelheden is daar de tijd niet voor om op de meter te kijken. F-16 jets hadden die dingen ook al, met veel info op de ruit en nu is het betaalbaar. Vaak een optie in de premium merken auto's, maar dan zit er een speciale voorruit in en is er kleur, speed, verkeersaanduidingen, navigatie afslagen ect. Maak eens een proefrit, kan je zien of het wat is. Dit Action model is natuurlijk spielerei. Maar voor 10 euri kan je er geen buil aan vallen.
Daar heb ik in bijna 43 jaar en heel erg veel kilometers nog nooit problemen mee gehad.
Misschien ook heel erg afhankelijk van het merk en type auto denk ik.
Maar dat kan voor iedereen natuurlijk anders zijn.
Ik ben gewend om in een heel kort moment even het hele klokkenwinkel gebeuren te bekijken.
Er zitten namelijk ook wat cruciale lampjes en metertjes op... en je wilt toch wel graag tijdig weten als er iets mis gaat met bv de temperatuur, zeker als het eens wat harder gaat in bv duitsland.
Die teller zie ik in een fractie van een seconde, net net als ik in een fractie ook in de buitenspiegels kijk wat er om mij heen en achter gebeurt, dat is automatisme ( ben veel rijden in bestelbussen en vrachtwagen gewend).
Ik rijd zelf hoofdzakelijk op de adaptieve cruisecontrol trouwens.
En om dan alleen maar voor je uit te turen... 
Maar als iemand er wel profijt van heeft is dat tientje natuurlijk een leuke prijs, en dan zeker je voordeel mee doen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik ben al blij dat ik tegenwoordig mijn navigatie met m'n telefoon kan doen zonder los nav-kastje... 
Ik hou niet zo van al die losse 'rommel' in de auto...
Je hebt geen verhoogd risicogedrag, ik wel. Dat is lastig in oa. het verkeer. Vooral waar geen belemmering is in Vmax zoals vele wegen in Duitsland. Veilgste is volgens mij een auto hebben die niet hard kan rijden.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Snelheid is niet perse het risico. Het risico is op je klok willen kijken als er een significante kans is dat de verkeerssituatie verandert voordat je weer op de weg kijkt.
Ik heb in een Mazda 3 gereden die een HUD projector in het dashboard had en ik geloof dat dat opzich best fijn werkte.
@revado: ik heb het idee dat adaptieve cruise control regelmatig voor verkeersovertredingen zorgt maar ken dat niet uit het perspectief van de bestuurder dus misschien kun jij daar wat over zeggen. Ik heb toch wel vrij regelmatig, vaker dan vroeger, dat ik een auto inhaal en dat die plots een flinke dot gas bijgeeft. Ik denk dat dat vaak samenhangt met een auto voor hem die naar rechts gaat. Dit is verboden en ergerlijk en ik denk niet dat dat altijd aan de bestuurder ligt (dat fenomeen bestaat ook en is vaak meer geleidelijk en bovendien onbewust). Is dit gedrag dat de adaptieve cruisecontrol inderdaad vertoont?
Klopt soms licht ik er een ding uit en heb geen zin een lang verhaal te typen en heb het al druk genoeg met andere epistels.
Is hier ter plekke een grappige tegeltjeswijsheid
Inhalen, op een Vmax letten, invoegers die knipperen maar zonder te kijken invoegen, slingerende telefoongebruikers, niet binnen de lijntjes kleuren ect. Soms lijkt het wel een gekkenhuis op de weg in drukbevolkte gebieden.
Dat laatste klopt wel Maarten.
Ik heb deze auto ( volvo XC 60 diesel van 2017) nu Iets meer dan een half jaar en er een kleine 26.000 mee gereden.
Dit is de eerste met een adaptieve cruisecontrol, dat was ook een van de zoekargumenten.
In het begin is het vreemd, maar het went heel snel.
Ik ben een vrij rustige rijder ( ja die volvo rijders bestaan ook
) en houd mij redelijk aan de max snelheid.
Die cruisecontrol gewoon op de geldende max snelheid zetten met max 5 extra en dan blijft hij gewoon netjes volgen.
Het fenomeen gas er op ken ik wel.
Dat is vooral onhandig als je rechts rijdt en het verkeer drukker is en er iemand bv een afslag neemt.
Dan wil hij wel eens het gas open trekken.
Maar met de knopjes op het stuur kan je de snelheid zo aanpassen per 5 km, dus gewoon zorgen dat hij niet veel harder kan dat je rijdt op dat moment.
En anders neem het zelf over.
Ik heb mijn voet altijd in de buurt van de pedalen om meteen te kunnen ingrijpen /overnemen.
Ik heb heel zelden een bon voor te hard rijden, de laatste is zeker al 8 jaar terug en dat was in duitsland op de Elbe brucke bij Hamburg waar iedereen blijkbaar te hard rijdt.
In heel druk verkeer is heel vaak op de teller kijken helemaal niet nodig, dan rijd je toch met het verkeer mee.
Ik snap Raaf nu wel een beetje, die "Beier" heeft waarschijnlijk de nodige pit en dat nodigt uit 
Mijn auto heeft 190 pk een koppel van 400Nm ( diesel) die is bet wel snel en kan ver over de 200.
Maar ik heb geen enkele behoefte om dat te gebruiken als het niet nodig is.
Ik weet gemiddeld 1:18 te rijden.
In duitsland op de hele lange, en rustige , stukken kan het iets van 160 zijn en dat is het.
En dan wordt ik nog ingehaald met enorm hard rijdende auto's.
Het probleem met ovetreders zit hem in een deel van de automobilisten die gewoon a-sociaal rijden.
De elektrische bakken, en dan met name de tesla's zijn hier helemaal kampioen in.
Die dingen zijn veel te snel en hebben een absurd hoog koppel.
De berijders kunnen er niet mee om gaan lijkt het wel, ze beseffen volgens mij vaak niets eens wat een absurde rijstijl ze hebben.
Zodra die adaptieve cc geen auto meer zit gaat het gas vol open...
Daar zou een vermogens en koppel beperking voor moeten komen, of een race licentie verplicht gesteld 
Edit:
Raaf post net terwijl ik aan het inkloppen was.
Helemaal met je eens Raaf!
Op zondag 19 oktober 2025 01:05:07 schreef revado:
[...]Daar heb ik in bijna 43 jaar en heel erg veel kilometers nog nooit problemen mee gehad.
Misschien ook heel erg afhankelijk van het merk en type auto denk ik.
Maar dat kan voor iedereen natuurlijk anders zijn.
Ik ben gewend om in een heel kort moment even het hele klokkenwinkel gebeuren te bekijken.
Er zitten namelijk ook wat cruciale lampjes en metertjes op... en je wilt toch wel graag tijdig weten als er iets mis gaat met bv de temperatuur, zeker als het eens wat harder gaat in bv duitsland.
Die teller zie ik in een fractie van een seconde, net net als ik in een fractie ook in de buitenspiegels kijk wat er om mij heen en achter gebeurt, dat is automatisme ( ben veel rijden in bestelbussen en vrachtwagen gewend).
Ik rijd zelf hoofdzakelijk op de adaptieve cruisecontrol trouwens.
En om dan alleen maar voor je uit te turen...Maar als iemand er wel profijt van heeft is dat tientje natuurlijk een leuke prijs, en dan zeker je voordeel mee doen.
Er zijn mensen die fysiek een iets andere lichaamsbouw hebben dan gemiddeld. En die mensen zitten soms net tegen het het stuur of een deel van het stuur aan te kijken dat dan net voor de klokkenwinkel zit. Ik denk dat deze mensen een gadget als deze erg handig vinden. Verder bestaan er ook oudere outo's waar nog niet erg over de ergonomische vormgeving van de bestuursorganen is nagedacht. Ook daar kan het een handig hulpmiddel zijn.
Op zondag 19 oktober 2025 13:37:50 schreef RAAF12:
Is dat die bak iets met 2CV waar een mandje eieren veilig in vervoerd kunnen worden

Maar daar is een snelheidsovertreding mee scoren meteen een diploma waard 
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Op zondag 19 oktober 2025 13:37:50 schreef RAAF12:
Is dat die bak iets met 2CV waar een mandje eieren veilig in vervoerd kunnen worden
nee, dat was een luxe GS