Ik heb een tweedehands vaatwasser gekocht waarmee ik 1x heb gewassen, bij de volgende wasbeurt kreeg ik foutmelding F24. Ik heb hem toen opnieuw aangezet en hij begint wel met het wegpompen van het water maar na ongeveer 20 seconden krijg ik foutmelding F24. Bij het zoeken naar een oplossing kwam ik een topic tegen op dit forum maar ook daar kom ik er niet mee uit. https://www.circuitsonline.net/forum/view/164237. Het gaat om dezelfde Miele G4203 vaatwasser, hij is uit 2016. Aan de hand van het genoemde topic heb ik het volgende uitgevoerd.

- Het verwarmingsrelais gecontroleerd. Ik heb eerst gekeken of deze werkt en de weerstand van de spoelen gemeten, die waren beide 138 ohm. Daarna heb ik de contacten schoongemaakt en beide relais gecontroleerd met een spanning van 7,5 volt (ze zijn 12 volt) op weerstand tussen de contacten wat niet het geval was. De F24 fout blijft echter terugkomen en daarom heb ik beide relais vervangen door 2 relais die ik nog had liggen. Deze relais zijn iets anders, de weerstand van de spoel is namelijk 156 ohm. Ik heb ook deze relais gecontroleerd met 7,5 volt en in de vaatwasser, je hoort ze klikken. Ik heb de oude relaiscontacten vergeleken met wat ik op internet tegenkom en dan zagen die van mij er nog heel goed uit. Ik twijfel dan ook dat het verwarmingsrelais de boosdoeners is, jammer genoeg heb ik de relais vervangen en kan ik de oude niet meer terugzetten.

- De pressostaat lekt geen water en ik kan hem ook vacuüm trekken. Ik heb aan de hand van een Youtube filmpje gecontroleerd of er overgangsweerstand tussen de contacten zitten. Verder heb ik de contacten 11-12 en 21-22 overbrugt maar ook dan krijg ik foutmelding F24. Alle contacten maken geen verbinding de aarding.

- Het verwarmingselement meet 25 ohm.

- De print van de regeleenheid heb ik bekeken op vervuiling maar die zit er niet op. De contacten heb ik schoongemaakt en daarna alles weer gemonteerd.

- Ik heb een slang van de pomp af gehaald en gecontroleerd of deze vrij loopt.

De foutmelding F24 komt steeds na 20 seconde, het is niet zo dat de vaatwasser wel eens anders reageert zoals in het bovenstaande topic. Ik heb het idee dat er iets anders fout is maar ik heb geen idee waar ik het moet zoeken.

De registratie gebeurt op de bedieningsprint bovenaan. Dat gaat vie de 2 dunnere draadjes vd pressostaat.

Soms is de zeepbak zo rot het glansspoelmiddel op de bekabeling loopt. Dus haal het voorblad er eens af om de achterkant vd zeepbak te inspecteren.

Mss kijken in het scharnier voor draadbreuk maar dat is bij miele zeldzaam....maar niet onmogelijk.

Beschik je over een megger? Dat ga je mss nodig hebben.

Ik heb de dunne blauwe en bruine draad van de pressostaat doorgemeten met een multimeter, ze meten 0 ohm. De voorkant had ik er al af gehaald en het is daaronder brandschoon, aan het zeepbakje zie ik niks. Volgens mij is de vaatwasser erg weinig gebruikt want alles ziet er schoon uit. Een megger heb ik helaas niet, ik moest ook even opzoeken wat het is maar dat is mij nu duidelijk. Is er een manier om te achterhalen wat de F24 fout veroorzaakt?

Ik zou als volgt tewerk gaan:

Het toestel neem toch geen water dus de kraan kun je afkoppelen

Leg het toestel op de rug

Zie dat de bruggetjes 100% correct zijn verbonden (locatie en connectie gewijs)

Trek de verwarming los.

Tijdens het pompen (vlak voor de f24) gaat het verwarmingsrelais kort aan. Zet iets over het spoel om die opkomende zeer korte spanningspuls te meten.

Doe dezelfde test zonder bruggetjes. Of met de dikke draden vh relais los.

Ik heb de verwarming losgekoppeld en er om de beurt een 60 watt gloeilamp en een LED lamp op aangesloten. Met alle draden op de pressostaat aangesloten krijg ik geen korte lichtpuls net voor foutmelding F24. Als ik de dunne bruine en blauwe draad lostrek van de pressostaat krijg ik al snel foutmelding F51.

Ik neem aan dat je de lamp op de verwarmdraden (die los lagen) hebt aangesloten?
Neem enkel de gloeilamp. Leds kunnen ook kort flitsen door lading. Edit: mss de led toch ook proberen. Ladingen mogen er ook niet zijn op dat punt. Mss toch interessant.

Dat flitsen moeten we onderzoeken. De verwarming zit namelijk op de NO contacten van de pressostaat dus daar komt normaal geen spanning als het water weg is. Kun je het schema begrijpen en analyseren?

Ligt het toestel op de rug. Dit heeft het voordeel dat je overal makkelijk bij kan en dat er geen water in de motor komt zodat deze de pressostaat niet bedient.

Heb je de juiste dunne draad overbrugd? Zijn het 3 blauwe 3bruine of hebben ze andere kleuren? Oranje of wit?

Edit: als zonder de verwarming ook f24 komt is de kans klein dat de verwarming mededader is. Maar niet uitgesloten. We mogen geen aannames maken. Enkel bedenkingen.

Edit 2: ik heb verkeerd gelezen. Je schreef "geen lichtpuls". Dan moet ik het herbekijken

Een elpw517?

Ik heb de twee losse draden aan iedere kant van de pressostaat met elkaar verbonden. Het zijn aansluiting 12 en 22 van pressostaat type 6996820. Zijn dat de goede? Er zitten 3 bruine en 3 blauwe draden aan de pressostaat. Ik krijg als ik deze doorverbind krijg ik F51. Ik heb de verwarming doorgemeten op de aarding maar daar meet ik niets.

De besturing is inderdaad een ELPW517.

Kan het zijn dat op het verwarmingsrelais geen spanning staat of is dat onmogelijk? Hij klikt wel maar of er iets door gaat weet je dan niet of zoek ik het veel te ver.

Je laatste opmerking lijkt belangrijk. De netspanning gaat rechtstreeks naar het relais. Dus aan de ingang vh relais behoor je 230v te meten. Als het relais klinkt behoor je 230v aan de uitgang te meten (de tijd dat het relais aangetrokken is, dat kan kort zijn). Gezien de pressostaat doorverbonden is moet je dus ook kort 230v op de 2 dunne draden moeten meten die richting print gaan.

De volgende stap is een hele moeilijke. De ingang vd print (2 dunne draden vd pressostaat) analyseren. Maar begin eerst met te kijken dat je laatste opmerking klopt. Of wat daar juist mis is.

[Bericht gewijzigd door EricN op (20%)]

Relais van verwarming zijn ook vaak wel eens slecht, is het een blokje met een printje en 2 relais er op of een wit of rood blok? De rode relais willen nogal eens rottig zijn . Maar denk ook eens de andere kant op: als de omwals pomp verstopt is met plastic in de schoep en te weinig debiet heeft komt deze error ook!!

nog mogelijkheden zijn dat Ns niet aanwezig is.

@smd. F24 verschijnt als er een onevenwicht is in de terugkomende L en N vd pressostaat contacten. Als de motor net te weinig druk geeft om maar 1 contact te bedienen kan dit. TS heeft echter de contacten doorverbonden en pressostaatdruk is niet van toepassing. Ook op de rug liggend kan de motor niets van druk maken.

Ik ga maandag eerst eens aan de slag met het meten aan het verwarmingsrelais. Tot zover iedereen bedankt voor de reacties, hier kom ik echt verder mee.

Niet gekocht, maar gekregen veronderstel ik. Dan kan het lonen voor een Miele. Gekocht zou bij mij rap terug zijn. Sorry voor het off topic. Ieder zijn mening.

IDD een onbalans in de L en N van element, maar doorverbinden gaat niet oplossen want de electronica wil de schakeling van relais zien, dat red je niet met doorverbinden... Meestal neemt vaatwasser eerst even water spoelt kort en dan de E24... Als de error direct is, dan is het een print issue zoals je beschreef EricN, ik weet ook niet waarom die spoor in de multilayer van de print het begeeft...

Eens een kabelbreuk in deurkabelboom gehad....

Er is precies wat verwarring in de reacties omtrent werking vd onderdelen.

De drukschakelaar is een dubbel wisselcontact. Dit poolt enkel om als de motor druk geeft. Dit gebeurt (of behoort niet te gebeuren) dus niet gedurende de eerste minuten. Pas nadat het toestel water heeft en de motor draait. Zo ver geraakt deze niet in het programma. Dus het is niet van toepassing hier. De 2 NC contacten doorverbinden is dus een legitieme test.

Gezien TS de doorverbinding test gedaan heeft en geen resultaat heeft zijn er dus 2 mogelijkheden
1. Hij heeft de test (doorverbinding) verkeerd gedaan of
2. De pressostaat is niet het probleem.

Tot hiertoe heb ik nog maar 3 oorzaken gehad ve f24
1: relais. 1/10 vd gevallen. Ik vervang ze met dezelfde types dan die er in zitten. Ik heb ook een testkit gemaakt. Een 10w 12v g4 lamp en een adapter 12v. Met connectors die in het relais passen.

2: pressostaat . 9/10 gevallen. Met de megger in 8/10 gevallen te detecteren.

3: uiterst zeldzaam zijn print en bekabelingsproblemen.

Gezien alles in serie staat moet iedere component om beurten getest worden.
Eerst gaat de netspanning naar het relais. Dus een lamp op de relais uitgang en tegen het einde vh afpompen bij programma start moet deze kort oplichten.

Dan de lamp op de uitgang vd pressostaat met de dunne draden niet verbonden naar de print. Wederom kort oplichten.

Als dat allemaal gaat Ns teste en de inkomende spanningen en het nameten vd op de foto's aangegeven printbanen en componenten. A4 is een dubbeldiode en 1F(W) een bc547 of zoiets basic.

De kabel van de 230 volt stekker naar het verwarmingsrelais was niet goed. De bruine draad was in een van de blokjes slecht aangeknepen waardoor hij geen contact meer maakte. ik heb alle stekkers er af geknipt en er nieuwe stekkers aangemaakt. Er staat nu weer 230 volt op het relais maar het werkt nog niet en ik snap er niks van, ik krijg nu gelijk fout F51 als het programma start en ik krijg die niet weg. Ik heb alles meerdere keren gecontroleerd maar ik zie niet wat er fout is. Nu kan het zijn dat ik er natuurlijk overheen want dat heb je zo wel eens natuurlijk. Hoe moet ik nu te werk gaan om deze fout te onderzoeken?

Edit: Het is opgelost. Ik had de plus en min van de voeding naar het verwarmingsrelais omgedraaid. De F51 fout is er uit alleen de vertrouwde F24 fout nog niet.

[Bericht gewijzigd door Brt of Boz op (12%)]

Is de fout er direct of na water nemen? Is het direct bij opstarten test kabelboom door deurscharnier en print en is het later in programma bij start omwals motor is het toch iets in circuit relais/ verwarming..

De fout is er na ongeveer 20 seconde. Hij begint eerst met het wegpompen van het water, dan krijg je F24 en daarna gaat hij verder met wegpompen en stopt het. Er wordt geen water ingenomen. Het verwarmingsrelais schakelt en er staat 230 volt op de 2 middelste contacten. Ik moet nu nog uitzoeken waar die 2 andere contacten naar toe gaan en wat ik daaraan moet meten. Ik wil stap voor stap gaan uitzoeken of overal wel spanning op staat. Ik heb de pressostaat en het verwarmingsrelais getest en die werken.

Ik heb er nu 1 fout uitgehaald, dat is de 230 volt aansluiting op de 2 middelste contacten van het verwarmingsrelais maar het werkt nog niet. Ik ga morgen verder met zoeken. Kan er trouwens iets kapot zijn nu ik de twee middelste draden van het verwarmingsrelais per ongeluk heb omgedraaid?

In theorie gaat het niet kapot elders maar alle ogen zijn gericht op de electronica.. heb nog niet vernomen dat je de kabelboomnaar de print heb doorgemeten op aardsluiting continuïteit..

@smd: TS heeft geen megger. Een multimeter vind ik niet een betrouwbaar meetmiddel voor dat soort euvels.

@Brt Of Boz: Er staat 440kohm in serie met de binnenkomende voeldraden (op de print 2x220k in serie). Dat voorkomt normaal voldoende verdere schade.

is indicatief, geen 100% uitslag zonder megger... maar hier moet het al gaan om een slordige 100K Ohm, dus met normale meter meetbaar

Ik had gisteren geen tijd om verder te gaan maar vandaag wel. Ik denk dat de print nog in orde is want hij werkt nog gewoon en reageert nog hetzelfde.

Ik denk dat ik de voorgaande berichten verkeerd heb begrepen maar daar kom ik zo meteen op. Ik ben verder gaan meten en heb spanning gemeten tot aan de pressostaat. Nu mijn vraag en ik denk dat ik dat verkeerd begrepen heb: moet er op de dunne draadjes naar de print 230 volt worden gezet om te testen? Ik had ze namelijk "doorverbonden" dat wil zeggen met elkaar verbonden maar dan krijg ik foutmelding F51.

Op de 2 dunne draadjes moet 230v toekomen op het moment dat de relais bekrachtigd wordt. Pool je om dan krijg je f51. Komt er maar 1 vd 2 toe dan krijg je f24 op het moment dat de relais bekrachtigd wordt. Dus op st33-1 moet de N toekomen en op st33-2 moet de L toekomen...op de moment dat het relais sluit.

Als de vaatwas water heeft en de pressostaat door de waterdruk ompoolt mag er geen spanning meer naar de dunne draadjes gaan. Maar zover in het programma geraak je niet dus dat is voorlopig irrelevant.

Wat je kan doen is eerst de zweefspanning meten van st33-1 en st33-2. De 2 440k weerstanden gaan deze 2 ingangen op een bepaald niveau brengen.
Methode:
1.Steek 1 meetpen van je meter in de neuter van de snetsnoeraansluiting. Blauwe draad. Laat deze hier gedurende alle metingen in steken. Zie dat het zeker goed kontakt maakt. Meter op acv stand en meet ook eens op dcv.
2. Verwijder de brug vd dunne draden. Laat ze met niets verbonden zijn.
3. Meet tijdens de programma start (direct na starten tot aan f24 melding) de spanning op st33-1 en st33-2. Opgelet. Het gaatje op de print is klein. Mogelijk is je meetpen te dik of niet lang genoeg. Je zou 2 verschillende metingen moeten hebben. Ik vermoed dat wanneer je de deur opent de spanningen dan gelijk worden op st33-1 en st33-2.
4. Maak terug de 2 bruggen
5. Herhaal de meting en noteer de waarde op st33-1 en st33-2 tijdens het aantrekken vh relais. Dat moet voor st33-1 nul volt zijn en voor st33-2 230vac zijn of beter gezegd de volle netspanning.

Ook zeer belangrijk is st42-5. Dat is Ns. De neuter na de deurschakelaar. Deze spanning wordt intern gebruikt om de 2 440k weerstanden te refereren. Zie vorige foto's. Is deze spanning er niet dan gaat de meting ook mis gaan. Gezien het toestel start vermoed ik dat deze wel moet in orde zijn maar niets mag uitgesloten worden.

Een 2de referentie voor de meting is de verbinding vd massa vd voeding met het primaire 230vac deel. Dat gaat een moeilijkere meting worden.

Dank je voor je uitgebreide antwoord. Ik ga er morgen mee verder en ik meld mij of het allemaal gelukt is.