Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Geïnspireerd op dit topic wou ik ook wel eens spelen met zo'n monitor. Via forumlid eSe heb ik er nu ook een. Arduino Pro Mini geflashed met de TVOut Oscilloscope sketch, paar weerstanden en ik heb beeld. Er valt nog wel wat te verbeteren, maak tzt wel een topic aan.
Op zaterdag 25 oktober 2025 20:10:43 schreef rudig76:
[...]Concept vind ik geweldig inclusief de gemaakte software.
Twijfel nog iets te hard of het slim is dat ik zelf zoiets ga maken.
Er komen serieuze stromen bij kijken etc.
Maar super mooi dat het werkt en qua opzet (op de software na) relatief simpel is opgebouwd.
valt op zich wel mee.
een 300W omvormer op 36V is maar 9A. de omvormers hangen direct aan de accu . de 880W DS3 heb ik daarvoor weggehaald. daar liep al 24A voor die omvormer alleen.
Ik schakel de 230V kabels van de omvormers, daar is het dus 1A dat ik schakel met de relais.
idem voor de laders. ik schakel de 230V zijde. de DC uitgang van de laders hangen elk met een diode aan de accu.
de BMS van de accu beveiligd alles, en er hangt ook een zekering in serie per accu. loopt er wat fout, wordt de accu afgekoppeld via de zekering.
in software laad ik maximaal op tot 41V en ontlaad ik maar tot 35V.
totale kost valt ook mee.
-die relais kaart met ESP: 27€
-4 omvormers IQ7+ (40€/stuk): 170€ inclusief verzending
-10 cellen 3,7V 94Ah is 27€/stuk geloof ik
https://www.nkon.nl/samsung-sdi-94ah-nmc-lithium-prismatic-battery-3-7…
-50A smart BMS met wifi en RS232 connectie: 50€
totale kost dus 520€ voor een 3,4kWh thuis batterij.
ik heb direct een 2de accu bijgemaakt. komt op 790€ voor 6,8kWh. had ik er die oude ebike accu's aan (werken nog maar hoge Ri), heb ik ineens 10kWh aan capaciteit voor niks meerkost.
de P1 module is gewoon een wemos D1 die aan de P1 hangt en de data voor wifi beschikbaar zet. kostprijs 2€ ofzo
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zaterdag 25 oktober 2025 20:22:21 schreef Roland van Leusden:
Geïnspireerd op dit topic wou ik ook wel eens spelen met zo'n monitor. Via forumlid eSe heb ik er nu ook een. Arduino Pro Mini geflashed met de TVOut Oscilloscope sketch, paar weerstanden en ik heb beeld. Er valt nog wel wat te verbeteren, maak tzt wel een topic aan.[bijlage]
die heb ik van de week nog een krat in de bak gekiept. intercom crt's van 27 jaar oud. dat waren nog z/w schermen met vierkante buis en dus 12cm dik.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
He, SYP is ineens weer actief, wat leuk!
Op zaterdag 25 oktober 2025 20:22:55 schreef fcapri:
Ik schakel de 230V kabels van de omvormers, daar is het dus 1A dat ik schakel met de relais.
idem voor de laders. ik schakel de 230V zijde.
Dat is slim schaalbaar, op die manier. (Regelbaar in stappen, maar ook: grotere accu is gewoon meer modules. Wil je echt 100-en kWh zullen het wel wat grotere modules worden maar het principe blijft. En als je zeg 100W, 200W, 400W, 800W zou doen kun je 1.5kW in 100 W stappen regelen. Misschien nog een 50 en een 25 als je 25W stappen wilt.)
Laden via een diode: Raakt de feedback van de lader daar niet van in de war? Of wordt de celspanning na de diode gemeten/teruggekoppeld? (BMS zal sowiso na de diode zitten denk ik).
In de nette kast ziet het er wel vele malen beter uit dan spicy spaghetti op een plank.
Al eens gedacht je eigen nikkel-ijzer accu te bouwen? (half kidding... Maar als je er de ruimte en ventilatie voor hebt...)
Op zaterdag 25 oktober 2025 20:22:21 schreef Roland van Leusden:
Geïnspireerd op dit topic wou ik ook wel eens spelen met zo'n monitor. Via forumlid eSe heb ik er nu ook een. Arduino Pro Mini geflashed met de TVOut Oscilloscope sketch, paar weerstanden en ik heb beeld. Er valt nog wel wat te verbeteren, maak tzt wel een topic aan.[bijlage]
Dat is ook een leuke. 8Khz sampling is wel 'traag' (maargoed, arduino).
Op zich, met een arduino kun je ook een tftje aansturen. Maar het leuke van een CRT is dat je in de verticale afbuiging ook analoog vanaf je te meten spanning zou kunnen doen, dus een analoge oscilloscope. En dan evt. de sweep en trigger wel met een arduino doen. (Of: aansturen van de sweep generator, etc). Ben benieuwd of dat makkelijker en hoogfrequenter gaat worden dan met een snelle externe ADC en een TFT een oscilloscope zelf bouwen... Maargoed, dat zou een heel project zijn... De CircuitsOnline Oscilloscope 
Op zaterdag 25 oktober 2025 16:56:18 schreef Sine:
recht tot 30MHz is ERG netjes.
Dank je, maar of het ook echt recht is? In de sim wel, maar daar loopt de bandbreedte ook tot 128 Mhz en ik de praktijk heb de bandbreedte bepaald op basis van de stijgtijd en door te kijken waar een sinus begint te verzwakken. De 30 MHz van mijn functiegenerator is daarvoor niet genoeg, op basis van stijgtijd zou het bij 37 moeten liggen.
Ik kan denk ik wel een frequentie-sweep doen met die fungen en dan kijken of de amplitude varieert. Heb ik nog niet gedaan dus. Bij "gewoon wat frequenties proberen" was er geen amplitudevariatie, dat wel.
Ik moet 'm ook nog voor het eerst in de praktijk toepassen 
Hum, of ik moet de VNAtiny van de makerSpace er op loslaten (Ik heb zelf alleen een TinySA, dan zou ik een mooie vlakke ruisbron nodig hebben)
Ik heb nog printjes over
(Maar de meeste 'belangrijke' componenten niet)
Op zaterdag 25 oktober 2025 21:08:04 schreef Lucky Luke:
Dat is slim schaalbaar, op die manier. (Regelbaar in stappen, maar ook: grotere accu is gewoon meer modules. Wil je echt 100-en kWh zullen het wel wat grotere modules worden maar het principe blijft. En als je zeg 100W, 200W, 400W, 800W zou doen kun je 1.5kW in 100 W stappen regelen. Misschien nog een 50 en een 25 als je 25W stappen wilt.)
Laden via een diode: Raakt de feedback van de lader daar niet van in de war? Of wordt de celspanning na de diode gemeten/teruggekoppeld? (BMS zal sowiso na de diode zitten denk ik).
de lader levert 42V, en 41,4 komt bij de accu.
is de accu op 37V, dan zal de lader aan zijn kant van de diode 37,6V meten. ik gebruik al vaak diodes tussen laders om de accu dan op maximaal 95% te laden.
ik kan alle stappen in principe al doen, maar is het echt nodig de laatste 25W eruit te persen???
ik heb 2 standen op deze accu. winter modus en zomer modus.
ZOMER modus:
50W verbruik: negeren
100W-300W verbruik: 1 omvormer aan, en de overschot weer opladen.
bij 100W verbruik zal ik 300W uit de accu halen, en 200W weer opladen
bij 200W verbruik zal ik 300W uit de accu halen en met 100W weer opladen
bij 300W verbruik haal ik enkel 300W uit de accu
300-600W: 2 omvormers aan en zelfde stappen met de laders
600-900W: 3 omvormers aan en zelfde stappen met de laders
ik ga de laders zo instellen dat ik tot 0-100W injectie behoud. dus bij 300W injectie zal ik maar 200W opladen. zodat ik toch zeker niet een paar wat uit het net betaal, mijn zonnepanelen hebben toch veel overschot.
in de winter ben ik zuiniger, ik accepteer tot 50W verbruik bij het laden. dus als er 50W injectie is, zal ik toch een lader opzetten en dan 50W netverbruik creeeren. net omdat er minder overschot is, moet ik elk beetje bijhouden. liever 50W uit het net in de accu, dan 50W injecteren. netverbruik heb ik toch in de wintermaanden.
aangezien de accu te klein is om mijn verbruik te compenseren, en ze niet dagelijks vol raakt, zal ik maar per 1000W verbruik een omvormer aanzetten
1000-1999W verbruik: 300W uit de accu
2000-2999W verbruik: 600W uit de accu
3000-3999W verbruik: 900W uit de accu als ze minstens op 70% staat
4000-4999W verbruik: 1200W uit de accu als ze minstens op 70% staat.
engie komt al af om mijn voorscht van 139€ te verlagen naar 87€.
grafieken tonen het ook, accu actief sinds juni. verbruik zakt dit jaar tov de vorige jaren, en ook de injectie zakt goed nu. in de zomer blijf ik injectie hebben eens de accu vol was (was ook nog maar 1/3de van de accu capaciteit)
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Op zaterdag 25 oktober 2025 20:22:55 schreef fcapri:
[...]
totale kost valt ook mee.
-die relais kaart met ESP: 27€
-4 omvormers IQ7+ (40€/stuk): 170€ inclusief verzending
-10 cellen 3,7V 94Ah is 27€/stuk geloof ik
https://www.nkon.nl/samsung-sdi-94ah-nmc-lithium-prismatic-battery-3-7…
-50A smart BMS met wifi en RS232 connectie: 50€totale kost dus 520€ voor een 3,4kWh thuis batterij.
ik heb direct een 2de accu bijgemaakt. komt op 790€ voor 6,8kWh. had ik er die oude ebike accu's aan (werken nog maar hoge Ri), heb ik ineens 10kWh aan capaciteit voor niks meerkost.[bijlage]
Wat voor laders gebruik je? Die mis ik nog in het lijstje. Niet om zozeer te bewijzen dat eea duurder is, maar puur om het hele systeem te snappen.
gewone ebike laders 42V 2A als eerste lader bij weinig zon.
daarna een 5A lader op de 2de relais
2x 5A op 3de relais.
en nu toekomstig 4x 5A op 4de relais
ik heb niet echt de laadfunctie nodig aangezien ik met de ESP zelf het opladen en ontladen bepaal. maar het is handig als de lader ook zelf stopt, zou er wat foutlopen in mijn software.
wel geen simpele ali laders. volwaardige laders met ventilatoren voor koeling enzo. initieel begon ik met de originele laders van de ebikes die hier stonden.
het hele project is zowat gekomen uit een 'automatisch ebike testsysteem'. overdag opladen, savonds de test draaien en de energie in het huis leveren.
dag erna opladen, smiddags accu eraf, volgende te testen accu eraan.
eigenlijk zijn de ebike batterijen er allemaal aan gebleven en werd het een thuis accu. waardoor ik nu een nieuwe ebike accu tester moet gaan bouwen 
rudig76
Op zondag 26 oktober 2025 06:45:46 schreef fcapri:
gewone ebike laders 42V 2A als eerste lader bij weinig zon.
daarna een 5A lader op de 2de relais
2x 5A op 3de relais.
en nu toekomstig 4x 5A op 4de relais
Feitelijk zet je dus of 1 lader op de accu of 2 laders of meer tegelijk?
Kan je zo simpel de laad amperes van de laders optellen? Dat is nieuw voor mij.
miedema
Golden Member
Op zaterdag 25 oktober 2025 21:08:04 schreef Lucky Luke:
He, SYP is ineens weer actief, wat leuk!Op zaterdag 25 oktober 2025 16:56:18 schreef Sine:
En als iemand die er eentje heeft willen bouwen ... recht tot 30MHz is ERG netjes.Dank je, maar of het ook echt recht is? In de sim wel, maar daar loopt de bandbreedte ook tot 128 Mhz en ik de praktijk heb de bandbreedte bepaald op basis van de stijgtijd en door te kijken waar een sinus begint te verzwakken. De 30 MHz van mijn functiegenerator is daarvoor niet genoeg, op basis van stijgtijd zou het bij 37 moeten liggen.
Om die 30MHz in perspectief te zetten: mijn Fluke DP120 Differential Probe is gespecced op 20MHz -3dB. Zou ik trouwens ook eens een frequentiecurve van moeten meten.
Wel ben ik benieuwd of je wat prut van de DC-DC converter op je uitgang terug vindt. Beïnvloedt dat je ruisvloer?
groet, Gertjan.
Op zondag 26 oktober 2025 08:55:36 schreef rudig76:
[...]Feitelijk zet je dus of 1 lader op de accu of 2 laders of meer tegelijk?
Kan je zo simpel de laad amperes van de laders optellen? Dat is nieuw voor mij.
laders zijn in de beginfase stroombronnen. t is pas als de eindspanning bereikt is, dat ze een spanningsbron worden.
stel je accu is 35V.
je hangt er een lader aan van 42V/2A, die zal 35V 2A aan de uitgang geven
je hangt er een 2de lader aan van 42V 5A. die ook zet zijn uitgang op 35V 5A. samen gaat er 7A in de accu.
zolang je niet op 42V komt, zal geen van beide laders zijn stroom verlagen. aangezien er ook een serie diode is opgenomen, kan de stroom van 1lader niet in een andere lopen
rudig76
Op zondag 26 oktober 2025 10:23:02 schreef fcapri:
zolang je niet op 42V komt, zal geen van beide laders zijn stroom verlagen. aangezien er ook een serie diode is opgenomen, kan de stroom van 1lader niet in een andere lopen
Thanks weer wat geleerd. Je opzet is vele malen eenvoudiger dan de thuisbatterij systemen die men op tweakers vaak in elkaar schroeft. Het modulaire spreekt me erg aan en ook de lagere risico’s met forse stromen e.d.
Thanks
op tweakers zitten ze inverters te gebruiken die je in vermogen kan regelen. daarvoor moet je al home assistant hebben en één of andere api om met de inverter te communiceren.
ik wou het veel eenvoudiger hebben, gewoon 250W inverters inschakelen indien nodig
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zondag 26 oktober 2025 09:14:47 schreef miedema:
Wel ben ik benieuwd of je wat prut van de DC-DC converter op je uitgang terug vindt. Beïnvloedt dat je ruisvloer?
"Vermoedelijk". Maar een specifieker antwoord heb ik op dit moment niet. Als ik het goed wil doen zou ik het ter vergelijking met een schone lineaire +/- 5V voeding moeten meten, vrees ik. Die heb ik niet (wel +/-15, maar die is niet regelbaar. Van daaruit met een 7805/7905 kan misschien...).
De DC/DC zit expres zo ver mogelijk van de ingang vandaan, en via een C+R+C dat wel. Het leek me handig de probe uit de 'scope te kunnen voeden. (Uit de USB aansluiting)
Ik denk dat je Fluke beter is, als niet op ruwe bandbreedte dan toch op CMMR en ruis. En frequentie-afhankelijkheid / lineairiteit.
Er vallen dus meer specificaties te meten dan ik tot nog toe in die blogpost gedaan heb. Vandaag heb ik geen zin in een deel 2, maar misschien ooit. Of zou jij het leuk vinden die probe aan de tand te voelen als ik 'm opstuur? (ik wil 'm dan wel terug, daarna)
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op zaterdag 25 oktober 2025 22:02:46 schreef fcapri:
[...]
engie komt al af om mijn voorscht van 139€ te verlagen naar 87€.
[...]
Betaal jij nog voorschotten? Ik ben al meer dan een jaar gestopt met gratis kredietverstrekker te spelen voor een energiereus. Maandelijkse facturatie en afrekening. In de winter wat meer, in de zomer veel minder.
buckfast_beekeeper
Op dinsdag 15 juli 2025 21:05:25 schreef fcapri:
ik heb ook zo een bakken, van 12cm hoog, 18cm hoog en ik denk 40cm hoog.
ik zit ze altijd te stapelen maar zo een rek lijkt mij ook heeel handig om te maken. alleen nog een muur vinden om tegen te zetten.
voor electronica te stockeren lijkt het ook handig, kunnen hopen bakjes in, en ook mijn 'onderdelen koffertjes' kunnen erin.
maar eens op zoek om die bakken 2dehands aan te schaffen, want nieuw is het best prijzig
FB 2de hands bakkerij benodigdheden worden ze vaak aangeboden. 40*60 (wordt ook euronorm genoemd) en 60*80 zijn in de bakkerij standaard maten. Het merendeel van alle platen en rekjes valt binnen die afmetingen. Industriële koelkasten en diepvriezers zijn in de regel 60*80.
Laat je gaan vanaf 208 stuks 5,25€ excl BTW. Je kan er >4000 in 1 keer aanschaffen.
Omdat de injectievergoeding zo goed als waardeloos is geworden heb ik dit gemaakt:
Een 'zero injectie' apparaatje dat gekoppeld is met de P1 poort van de digitale meter.
Het leest de injectie en afname uit van de P1 poort en stuurt een stevige triac aan die verbonden is met een elektrisch vuurtje van 2000Watt.
Vooral nu handig in het tussenseizoen als de zon wat schijnt en er verwarming in het huis nodig is.
buckfast_beekeeper
En wat ga je ermee doen in de zomer? Ook vuurtje aan zetten?
Ik begrijp dat je maximaal zelf wil gebruiken. Maar ergens stopt dat verhaal. Tenzij je minder PV liggen hebt dan je minimale verbruik en dan is het sop de kolen niet waard.
Elke weldenkende mens wist op voorhand dat het verdienmodel niet ging blijven bestaan. Stroom leveren als die amper iets kost en later op de dag evenveel kWh terug ophalen, terwijl de prijs intussen een stuk hoger ligt. Met de natte vinger voel je toch aan dat er een wanverhouding is. Het is nu eenmaal een gegeven dat als uw PV installatie een maximale opbrengst heeft, die van uw buurman dat ook zal hebben en met jullie zeer velen. Terug leveren aan het net zal dus altijd op een voor u economisch ongunstig moment gebeuren.
Op maandag 10 november 2025 14:35:48 schreef buckfast_beekeeper:
En wat ga je ermee doen in de zomer? Ook vuurtje aan zetten?
Natuurlijk niet. In de zomer schakel ik bij goed weer de airco's aan.
En als we ooit in hier in België gaan moeten betalen voor stroom op het net te zetten dan vink ik dit vinkje (zero export) aan in mijn PV systeem:
En aan jou bericht te lezen merk ik dat je maar weinig kennis hebt van zonnepanelen.
Als de zon schijnt in het tussenseizoen dan lever ik een deel van mijn PV energie aan het net.
Ik probeer mijn verbruikers zo goed als mogelijk overdag te schakelen om maximaal van mijn PV energie te kunnen genieten. (Warmtepomp en elektrische boiler staan hier overdag standaard op)
Echter, als ik geen of weinig verbruik heb, dan stuur ik zo'n 3000Watt het net op. (nu in deze periode toch)
Die energie ben ik zo goed als volledig kwijt. Ik krijg er niets voor. De netbeheerder verkoopt deze energie gewoon door aan andere gebruikers.
Met mijn apparaatje vermijd ik dit. Ik bespaar op mijn energie factuur d.m.v. van gratis zonne-energie die anders verloren is.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
In de zomer zou je het wel voor de airco kunnen gebruiken. Maar dan moet je dat wel wat slimmer doen, aan/uit schakelen lijkt me niet gezond, eventueel een iets langere periode laten lopen. Misschien een airco uitzoeken die je remote aan kunt sturen?
Het slaat nergens op dat je het niet aan je buren mag leveren. Als iets het net ontlast, is het dat wel. Maar ja, daar gaat het niet om. Het energiebedrijf wil gratis jouw stroom zodat ze het duur aan anderen kunnen verkopen. Het verdienen is belangrijker dan het net of milieu.
[Bericht gewijzigd door Hoeben op (36%)]
Op maandag 10 november 2025 15:18:25 schreef Hoeben:
In de zomer zou je het wel voor de airco kunnen gebruiken. Maar dan moet je dat wel wat slimmer doen, aan/uit schakelen lijkt me niet gezond, eventueel een iets langere periode laten lopen. Misschien een airco uitzoeken die je remote aan kunt sturen?
klopt: airco's houden niet van faseaansnijding 
maak jezelf een thuis batterij.
stap 1: maak een grote accu. lood/lifepo, 24V/36V/48V...
stap 2: ongeveer het toestel dat je nu hebt, met een aantal relais/triac erin die een paar stopcontacten aanschakelt.
ik schakel 4 stopcontacten in en daar zitten laders op.
36V 2A - 5A - 10A - 20A.
ik kan dus 80W, 200W, 400W, 800W afzonderlijk inschakelen (van 80-1480w in stapjes van ongeveer 100W).
aan de accu hang je ook een zonnepaneel omvormer die van de accu weer 230V kan maken. een 800W omvormer die je in stappen kan regelen, of zoals ik 4x 250a300W zodat je tussen 250 en 1000W kan terugleveren als je het nodig hebt.
het is ongeveer uw apparaat, alleen uitgebreid naar 8 kanalen.
nu ga je overdag 2000W wegdumpen in warmte.
als je die 2000W kan opslaan, kan je er savonds een airco mee laten draaien (met 500W electra kan je tot 2000W warmte opwekken).
ik heb een boiler (1100W) die gestuurd wordt met P1, ik heb mijn accu die gestuurd wordt, ik kan mijn aircos aanzetten met een ESP op IR
[Bericht gewijzigd door fcapri op (19%)]
benleentje
Golden Member
Nu ook eens een afgerond project wat best goed gelukt is.
Origineel was het een gereedschapsdoosje voor beitels van de draaibank.
Het is deels gemaakt als dubbelwandig aluminium en het is nu mijn coil/ decoil machines.
Ik heb 2 spoelen van hydraulische kleppen die het gek genoeg niet meer deden, was een 2de hands aankoop voor weinig.
IK wil natuurlijk weten hoeveel wikkelingen erop zaten en dat ook weer terug kunnen leggen. Maar ik heb het toen een keer met de hand gedaan en ben bij 2000x maar gestopt en dacht daar moet ik iets voor maken en dat was nu precies 2 jaar gelden. En nu is het dus klaar en weet ik dat er 2700 wikkelingen erop zaten.