Op zaterdag 25 oktober 2025 17:01:07 schreef benleentje:
[...]
Helaas zie ik nergens welk stroom de boegschroef nu nodig heeft.
.
De boegschroef is een 'proportional' 5,3kW VDC, 24V 21-28,8V
Ik ben voornemens 2x OptimaYellow Points 75A CCA 975 te plaatsen met kabels 70qmm, 2/0 AWG
Zekeringhouder T1, 200A
Ook wil ik een extra lader Victron IP22 24V/8A plaatsen, exclusief aangesloten aan deze accu set.
Wanneer ik een lange stukken zeil is mijn service accu ook ver leeg. die heeft dan ook een eigen lader.
Voor mijn ankerlier 12V heb ik een Ravioli solenoïde (relais-contractor) 12v 150/180A geplaatst.
Zo'n ding wil ik ook als 24V plaatsen.
NB. Het komt voor dat de boegschroef enkele minuten draait. Ik vaar veel alleen, en in een sluis is dit heel handig. Deze proportional kan langdurig draaien (zolang de accu's bieden)
Vorige aanvullingen zijn heel leerzaam.
5,3 kW bij 24 volt is al dik 220 Amp...
Bij het aanlopen zal er kort nog meer lopen.
Dan vrees ik dat die 200 sneuvelt op een gegeven moment.
En je hebt 12 en 24 volt door elkaar aan boord?
Hoe denk je dat te doen met een 12 volt dynamo en die Victron unit?
Het verhaal is nu ineens heel anders dan in de start topic...
Op zondag 26 oktober 2025 14:48:26 schreef revado:
5,3 kW bij 24 volt is al dik 220 Amp...
Bij het aanlopen zal er kort nog meer lopen.
Dan vrees ik dat die 200 sneuvelt op een gegeven moment.
En je hebt 12 en 24 volt door elkaar aan boord?
Hoe denk je dat te doen met een 12 volt dynamo en die Victron unit?
Die zekering is welke standaard bij de boegschroef door de firma geleverd wordt.
Ik zal ze eens bellen of de 200 wel klopt.
Victron Argofet 100-3 | 12V/24V 100A met 3 accu uitgangen
Volgens de informatie zou deze zich automatisch aan passen 12 -24v
Ik ga ervan uit dat dit per uitgang is. Want uitgang 1 en 2 zijn voor 12v (start en service) accu's.
Op zondag 26 oktober 2025 14:48:26 schreef revado:
Het verhaal is nu ineens heel anders dan in de start topic...
Je hebt gelijk!
Niet aan gedacht dat dit verschil zou maken bij mijn vr 1, 2 en 3
De Dynamo 14V-40/115A gaat naar de ArgoFET.
Van uitgang 3 moet dit naar de 24v set.
Waar sluit je dan de min op aan?
ps. Ik kan natuurlijk ook 2 kabeltjes serie kunnen leggen en uitgang 3 gewoon 12V laten lopen. Toch?
Op zondag 26 oktober 2025 16:00:01 schreef Henry Kerkhof:
[...]
Je hebt gelijk!
.........
ps. Ik kan natuurlijk ook 2 kabeltjes serie kunnen leggen en uitgang 3 gewoon 12V laten lopen. Toch?
Wanneer ik uitgang 3 zou gebruiken als 24V dan kom ik ook in de problemen met de 24V min.
Deze zou ook naar de dynamo moeten. ...dat zal dus niet gaan....pfffff ...ingewikkeld....
ps. k kan uit de Victron documentatie niet uithalen dat de FET per uitgang kan variëren 12 of 24v
benleentje
Golden Member
Volgens de informatie zou deze zich automatisch aan passen 12 -24v
Het ont en breek je toch ook wel aan de nodig kennis en begrip over de werking van dingen.
Een argo fet is gewoon heel simpel een relais met 3 schakel contacnten. Maar ipv mechanisch is dat met relais.
De aansturing van de argo fet gebeurt door een aan of uit signaal die waarschijnlijk van de D+ van de Dynamo komt.
Net zoals een relais heeft een argo fet ook een maximum spanning en stroom.Maximum spannnig zal denk iets van 30V zijn wat een volle 24V accu kan ruim 28V zijn.
Wanneer ik uitgang 3 zou gebruiken als 24V dan kom ik ook in de problemen met de 24V min.
Deze zou ook naar de dynamo moeten. ...dat zal dus niet gaan....pfffff ...ingewikkeld....
De min is juist heel makkelijk gewoon alles aan elkaar.
NB. Het komt voor dat de boegschroef enkele minuten draait. Ik vaar veel alleen, en in een sluis is dit heel handig. Deze proportional kan langdurig draaien (zolang de accu's bieden)
Niet zo handig een lege accu en je schip maakt een botsing?
Wanneer ik een lange stukken zeil is mijn service accu ook ver leeg. die heeft dan ook een eigen lader.
Dan moeten de accu's gewoon groot genoeg zijn.
IK zie niet hoe een aparte lader dan werkt? Dan moet dan toch ook de motor aan staan?
Maak eens en vooral voor je zelf een soort van schema hoe het nu allemaal zit.
Hoe veel stroom je verbruikt en voor hoelang.
Hoe lang de boeg schroef in het slechtste geval onder de slechte omstandig heden moet kunnen werken.
Of je dan niet gewoon een zwaardere dynamo nodig hebt.
Nog een vraag je dynamo op de motor is 12V?
Hoe wil je dan een 24V accu gaan laden?
@benleentje Bedankt voor je reactie.
Ik kan toch 2 accu's parallel en serie schakelen?
Dan sluit ik een + van de ArgoFET output 3 naar een accu pool van die set en de min van die zelfde accu naar de andere min's en die naar de Dynamo.
Toch zal de set pas weer serieus geladen worden wanneer ik walstroom heb.
Daarvoor een aparte 14v lader.
De service accu is een set van 2x 120a en is in de regel genoeg voor 48 uur zeilen. Met een beetje zon komt er nog wat bij. Echter er staat continue navigatie aan en veelal een stuurautomaat.
Bij langere tochten zet ik de motor een uurtje erbij aan. Zo kom ik wel in Shetland bijvoorbeeld.
Na deze boegschroef klus eerst een tijdje sparen, dan oriënteer ik me op een flinke lithium voor de service accu.
Ik ga idd mijn stroomschema aanpassen obv wat ik van jullie hier meekrijg.
benleentje
Golden Member
Overigens ben ik het niet met Jinny eens over de kabel naar de slagroomklopper. Het idee van 'die accu doet het en moet alleen maar bijgeladen worden' is niet heel verkeerd - en daar is 10mm2 ook wel dik genoeg voor (zie mijn eerdere omschrijving: het kost wat tijd, maar soit...). Waar ik over struikel is dat je ruim 100A door die 10mm2 gaat trekken (goed het zal wellicht wat minder zijn door de kabelweerstand, maar reken maar dat de spanning van de accu voorin ook aardig inkakt
De boegschroef heeft zijn eigen accu en die zal dan ook vlak in de buurt staan.
Over de 10mm2 hoeft alleen wat laadstroom verder niet.
En het is ook wel een goed idee om die boegschroef accu niet te snel met te hoge stroom op te laden na gebruik.
Maar blijkbaar heeft er niemand inclusief mezelf niet echt goed opgelet
24V boegschroef op een 12V verdeler dat kan niet.
Vraag 3:
Welke kabel diameter moet ik kiezen van de stroomverdeler naar de boegschroef-set? (ca. 500cm)
Deze accu-set zijn 2x75ah AGM's CCA975A.
Dat mag je niet direct koppelen met een kabel.
Je zal eerst een inverter moeten hebben die van 12V naar 24V gaat en dan achter deze inverter een apart 24V net. Waarbij de minnen wel aan elkaar mogen.
Let er ook op de boegschroef doet 220A bij 24V dat is op 12V dan 440A.
Je weet wat zo een ding aan energie uit de accu trekt in pak 'm beet 5 seconden (langer worden dergelijke schroefjes niet aaneen gebruikt, het is geen hoofd-voortstuwing) en met een gegeven accu weet je ook de opgegeven Ri.
Het gaat denk ik want TS is er niet heel duidelijk over om een heel apart en geisoleerd set accu en boegschroef. Hoe TS de accu nu oplaad is me niet duidelijk.
Ad.1: Het idee, dat een 40/115A dynamo mogelijk een ander ArgoFET dan 100 vraagt was blijkbaar toch geen vreemde gedachte.
Ad.2 en 3 ...... Dit moet ik nog een paar keer over lezen om het goed te volgen. Kom hier later op terug.
Als je toch nog plannen voor heb voor upgrade van systemen dan zou ik ook overwegen om alles op 24V te gaan zetten en dan voor de 12V die er nog nodig is een inverter.
Maar goed er zijn anderen hier met veel meer ervaring misschien is mijn idee ook niet zo simpel of beter.
Ik zit jullie uitleg grondig te bestuderen en ook wat mee te rekenen.
Dat is jullie sterke kant; feiten, rekenen.
Die feiten bepaal je ergens zelf.
En het rekenen valt ook wel mee.
Stel het is een feit dat je tijdens het zeilen continu 10A aan stroom nodig hebt. Dat rekent lekker makkelijk. Als je dan 10 uur wilt kunnen varen is dat een vrij makkelijk som
10uur x 10A = 100Ah.
Dan hoef je geen einstein te zijn om te zien dat je minimaal een 150Ah accu nodig hebt want wat reserve is wel zo handig.
Dus qua feiten kijk je naar de gebruikte apparaat de stroom die het verbruikt en hoe lang jij wilt dat het werkt.
Daarna hou je er rekening mee dat je wat reserve over moet houden en dat je een tracite batterij maar tot 20% mag ontladen. Er moet dus voor 20% aan energie achterblijven want dan blijven ze langer goed.
voor de stroom mag je daar met een natte vinger naar slaan maar je zal snel iets verkeerd inschatten of over het hoofd zien. Nu zeg je dat je huisaccu na een paar uur zeilen al leeg is. Dan kan je heel makkelijk stroom verbruik uit halen.
Als je een 60A accu in 6 uur leeg trekt zal je zo op gemiddeld 10A zitten.
@benleentje
Da's een goeie!
Hoe weet ik, al draaiend dat ik aan de 80% ondergrens van de accu zit?
Ik hoop eigenlijk dat de machine het gewoon niet meer doet dan.
[Bericht gewijzigd door Henry Kerkhof op (99%)]
benleentje
Golden Member
Het schema klopt niet want er staat 24V aan het begin maar zoals je dat getekend hebt is en moet alles 12Vzijn.
En met de muis en PC hoeft niet je mag ook met de hand een schema maken. Maar dan wel een stuk beter dan wat je nu gedaan hebt. Foto maken, foto goed draaien en dan posten.
Tip gebruik het schema in de argo fet zelf als basis.
En of daar nu op uitgang 3, 1, 2 of meer accu's parallel staan is voor ons niet belangrijk zet er alleen even de totaal aan capaciteit neer.
Wat ik nog mis in het schema is de boegschroef.
IS dat geheel apart nu.
Hoe doe je die accu nu opladen?
Hoe weet ik, al draaiend dat ik aan de 80% ondergrens van de accu zit?
Ik hoop eigenlijk dat de machine het gewoon niet meer doet dan.
Machine?
Maar als er dingen gaan uitvallen dan is je accu wel leeg. Of dat nu al bij 70% is of 100% maakt niet zoveel uit. Neem voor het gemak iets daartussen zeg 85%.
Je hebt dan een ruw beeld van je energie verbruik. Dit energie verbruik zal denk ook variëren met het weer of wat je doet.
Accu's leven langer als je ze maar tot zeg 50% leeg trekt dus extra capaciteit is niet erg, alleen voor je portemonnee of het gewicht.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]
Ik zou het hele plan even stoppen en vanaf 0 opnieuw beginnen.
Wat ik al dacht, er is een 12 EN een 24 volt systeem.
Die zal je gescheiden moeten houden, de "minnen " mogen wel bij elkaar, maar de plussen niet, ook niet via agro.
Een 24 volt dynamo is nodig voor de boegschroef set, maar voor de startaccu weer 12 volt.
De soms gebruikte "truuk" om 2 accus in serie te zetten en de 12 volt spullen op een van de accu's aan te sluiten sloopt je accuset snel om dat je ze dan ongelijk gaat belasten.
Dat gaat een hele aparte installatie worden, en ik denk dat je beter ervaren hulp kan inroepen als je kennis niet ver genoeg gaat hiervoor....
Op zondag 26 oktober 2025 16:00:01 schreef Henry Kerkhof:
[...]Je hebt gelijk!
Niet aan gedacht dat dit verschil zou maken bij mijn vr 1, 2 en 3
De Dynamo 14V-40/115A gaat naar de ArgoFET.
Van uitgang 3 moet dit naar de 24v set.
Waar sluit je dan de min op aan?ps. Ik kan natuurlijk ook 2 kabeltjes serie kunnen leggen en uitgang 3 gewoon 12V laten lopen. Toch?
Kort gezegd, dit kan dus absoluut niet 
De laatste zin geeft veel rook... dan maak je volle kortsluiting tussen de accu's!
En voor een lithium accu heb je een apart laadsysteem nodig als je zo'n accu gata kopen, maar dat is een ander verhaal voor later.
[Bericht gewijzigd door revado op (11%)]
benleentje
Golden Member
Een 24 volt dynamo is nodig voor de boegschroef set, maar voor de startaccu weer 12 volt.
De soms gebruikte "truuk" om 2 accus in serie te zetten en de 12 volt spullen op een van de accu's aan te sluiten sloopt je accuset snel om dat je ze dan ongelijk gaat belasten.
Dat zijn enkel hobbybob oplossingen verder doet niemand dat zo mag ik hopen. Snel slopen ja maar dan ook heel erg snel.
Maar hier kan dat niet eens want je moet van 12 naar 24V.
Er zijn wel meerder goede oplossingen. Weet er nu even 3
- De motor zo houden op 12V en dan via een converter er 24V van maken.
- Motor uitbreiden met een 24V Dynamo.
- Motor ombouwen naar 24. Maar dan is er weer een converter naar 12V nodig.
Naar 24V ombouwen doe je alleen als je continu veel stroom op 24V nodig hebt. Voor de boegschroef die maar even draait niet nodig.
Een nadeel van een 24V dynamo is denk ik dat je dan ook 2 aparte acculaders voor 12 en 24V nodig hebt als je wall stroom hebt. Met de converter van 12 naar 24V kan je volstaan met een 12V acculader.
Voordeel van de converter is ook dat de kabel naar de 24V accu 4mm2 of 6mm2 kan zijn afhankelijk van de stroom die de converter kan leveren.
Dus mag je zelf kiezen of je 1 of 2 gaat doen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (16%)]
Een converter van 12 naar 24 zou best wel eens aan de frisse lucht kunnen gaan met die hoge stroom van die boegschroef.
Dat moet je wel heel zeker weten vooraf.
Misschien weet Jinny hier meer over te vertellen?
benleentje
Golden Member
Een converter van 12 naar 24 zou best wel eens aan de frisse lucht kunnen gaan met die hoge stroom van die boegschroef.
Die boegschroef heeft zijn eigen accu. En uiteraard moet je een goede converter nemen.
Met accu systemen zit je altijd dat er veel stroom kan lopen enkel als de accu helemaal leeg is door de laadstroom. De converter of acculader moet daar tegen kunnen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (28%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Goed, ik lees dat de story weer geheel over de kop ligt.
Het enige wat ik je -nu- kan adviseren is het hele Agrofet verhaal voor de boegschroef te vergeten en de keuze uit twee zaken te laten bestaan.
1] een aparte 30A 24V lader op 230
2] een 24V dynamo op je hoofdmotor extra laten maken en de al bekende 10qmm veter van de 24V dynamo exclusief naar de boegschroefaccu's trekken.
De laatste optie heb ik op mijn kleine scheepje, daar heb ik wel een boegschroef, 8pk, 24V terwijl de rest op 12V draait.
Verder ben ik het met de rest eens, je moet nog een hoop leren.
Op zondag 26 oktober 2025 20:44:15 schreef benleentje:
Het schema klopt niet want er staat 24V aan het begin maar zoals je dat getekend hebt is en moet alles 12Vzijn.Wat ik nog mis in het schema is de boegschroef.
Hoe doe je die accu nu opladen?
Machine?
[...]
Dank voor jullie reacties, Ik ben blij dat die 24v nog boven kwam drijven.
- volgens mij staat die '24v' wel juist. Het is de aansluiting/voeding naar de boegschroef (machine).
- het schema van de boegschroef staat onderaan mijn tekening.
- de service set (serial) wordt ook door de ArgoFET gevoed.
Ik begrijp dat dit voor de boegschroef set niet kan, omdat dit in combinatie met de parallel gebruiker (boegschroef) dan de accu ladingen scheef trekt. Dat wist ik niet.
ps. Ik begrijp dat mijn amateurisme storend is. Ik zal jullie daarom niet verder meer storen.
Toch heel erg bedankt voor alle moeite.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Je onwetendheid is niet storend, het is alleen wat jammer dat die 24V pas na 3 dagen boven komt.
En dat je niet veel weet, mwah, ik heb 40 jaar terug 7 jaar scholing gehad in electro/energietechniek en verdien er mijn dagelijks brood nog mee.
Dus dat ik er meer vanaf weet dan jij is niet gek.
Maar de oplossing ligt er, in mijn laatste reactie, een dynamo of een acculader.
Dat laatste ervanuit gaande dat je normaliter toch de omvormer al bij hebt staan.