Beste wijze uit Nederland,

Tja wat is dit nu weer zul je denken. Zoals het onderwerp al een beetje verklapt ben ik opzoek naar een solid state relais die schakelt op basis van de spanning op de bekrachtiging van een wisselstroomdynamo. Lijkt simpel maar met standaard materiaal lukt het mij niet. Dus ben ik opzoek naar aanvullende tips voor een klant-en-klaar iets of tips hoe ik dit met losse componenten kan bouwen.

Situatie uitgebreid:
Ik wil een zwaarder relais laten schakelen zodra ik het contact van mijn oldtimer aan zet. Omdat ik de kabelboom e.d. origineel wil houden, wil ik die niet aanpassen (sorry). Nu dacht ik een solid state relais aan te sluiten op de bekrachtiging van de dynamo. Daarop wordt immers, via een 5W lampje, spanning op gezet. Het is een 12V systeem maar de initiële spanning op de dynamo is iets lager door het lampje wat ervoor zit. Echter zodra de motor loopt en dus de dynamo draait, zakt de spanning in naar 1,5V. En dat is nu juist het probleem omdat deze spanning zo laag is.

Wat heb ik al geprobeerd:
Eerst met een gewoon klein relais. Daarna een solid state relais van 5V geprobeerd maar zelfs die valt af. Toen nog een zogenaamde Power PWM-Module geprobeerd. Dat is met een Mosfet.

Waar zit ik aan te denken:
Een relais valt wat betreft keuze af. Elke relais zal bij die 1,5V afvallen. Dus zal ik iets zelf moeten maken van lossen componenten. Maar daar ontbreekt het mij aan de juiste richting. Iets rondom een optocoupler? Toch met een Mosfet?

Wie kan mij helpen op de goede weg? Alvast bedankt voor de aandacht en het meedenken.

Kun je geen sensor bij je tandkrans plaatsen [of een andere plaats waar je pulsen kan tellen] en de frequentie meten, bij een bepaalde frequentie laat je een relais schakelen.

De minimale frequentie moet iets hoger liggen dan stationair toerental. Relais schakeld weer uit als de motor stopt.

Waarom wil je een zwaarder relais en ook tegelijk niets aanpassen ( aan de bedrading)

Maar hoe kan je iets aanpaasen zonder aan de bedrading te zitten? IK volg het echt niet.

Daarop wordt immers, via een 5W lampje, spanning op gezet.

Dat lampje hoort bij de dynamo en dat moet 5W zijn anders werkt je dynamo niet goed voor zover ik weet.

Ik zou kijken waar de draad van het contactslot naar toe gaat en daar waar het kan en ook die draad zit het zwaardere relais plaatsen.

Op donderdag 6 november 2025 20:29:29 schreef Lambiek:
Kun je geen sensor bij je tandkrans plaatsen [of een andere plaats waar je pulsen kan tellen] en de frequentie meten, bij een bepaalde frequentie laat je een relais schakelen.

De minimale frequentie moet iets hoger liggen dan stationair toerental. Relais schakeld weer uit als de motor stopt.

Het relais moet schakelen voordat de motor draait.

Op donderdag 6 november 2025 20:36:38 schreef benleentje:
Waarom wil je een zwaarder relais en ook tegelijk niets aanpassen ( aan de bedrading)

Maar hoe kan je iets aanpaasen zonder aan de bedrading te zitten? IK volg het echt niet.

[...]Dat lampje hoort bij de dynamo en dat moet 5W zijn anders werkt je dynamo niet goed voor zover ik weet.

Ik zou kijken waar de draad van het contactslot naar toe gaat en daar waar het kan en ook die draad zit het zwaardere relais plaatsen.

Vanaf de accu sluit ik direct dat relais aan. Dus buitenom de kabelboom.
Klopt dat het 5W lampje nodig is voor de dynamo. Daarom heb ik een solid state relais geprobeerd omdat deze minimaal stroom trekt dus geen invloed heeft op de combi lampje en dynamo.

[Bericht gewijzigd door ArnoS78 op (13%)]

Als dat relais moet schakelen voor de motor draait dan kan je het toch gewoon met het contactslot schakelen, of mis ik iets in het verhaal?

Op donderdag 6 november 2025 21:12:05 schreef revado:
Als dat relais moet schakelen voor de motor draait dan kan je het toch gewoon met het contactslot schakelen, of mis ik iets in het verhaal?

Ja precies gewoon over het contakctslot.

Op donderdag 6 november 2025 21:12:05 schreef revado:

Ik wil de draadboom niet aanpassen of een draad naar het contactslot trekken

Kun je niet het contact van de oliedrukschakelaar gebruiken, als je het perse niet van je contactslot af wilt halen?

Op vrijdag 7 november 2025 00:46:29 schreef Jacques1956:
Kun je niet het contact van de oliedrukschakelaar gebruiken, als je het perse niet van je contactslot af wilt halen?

Bij uitgeschakelde motor ligt dat contact aan massa dus geen spanning zodra ik het contact aanzet. Dus dat werkt niet

Als je dan nu eens een schema van de draadboom plaatst. Mijn draadboom is ook nog gewoon origineel, maar zit toch een hoop extra tussen. Waar zitten zekeringen na het contactslot bv, je hebt er maar 1 nodig op een handige plek.

Op donderdag 6 november 2025 21:04:55 schreef ArnoS78:
Het relais moet schakelen voordat de motor draait.

Ik heb net even een testje gedaan, bij 2Hz wordt het relais aangetrokken. Dat is dus ruim voordat de motor aanslaat, als je de motor stilzet valt het relais af.

Als je de tandkrans detecteert krijg je pulsjes genoeg voordat de motor aanslaat.

Maar wat is de bedoeling precies van dat relais? Daar ben ik wel benieuwd naar en niet alleen ik denk. :)

Op donderdag 6 november 2025 21:18:10 schreef ArnoS78:
[...]

Ik wil de draadboom niet aanpassen of een draad naar het contactslot trekken

Op de plus van de bobine? Als het ene benzinemotor is ten minste.
Je wil ook een draad aan de dynamo maken, dat is ook niet origineel.

Op vrijdag 7 november 2025 15:44:32 schreef Lambiek:
[...]

Maar wat is de bedoeling precies van dat relais? Daar ben ik wel benieuwd naar en niet alleen ik denk. :)

+1

Simpel toch. Met motor uit is de accuspanning rond de 12.3 Volt. Met draaiende motor gaat die in no-time naar rond de 13.8 tot 14 Volt. Dus een vergelijker met LM339 o.i.d.

En anders een eenvoudige inversieschakeling met een transistor aan het lampje hangen. Dan is de collector van de transistor 0.7 Volt bij lampje aan en "12" Volt bij lampje uit.

Of frunnik een fotodiode of transistor naast het dynamolampje.

Op vrijdag 7 november 2025 18:37:46 schreef harry64:
Simpel toch. Met motor uit is de accuspanning rond de 12.3 Volt. Met draaiende motor gaat die in no-time naar rond de 13.8 tot 14 Volt. Dus een vergelijker met LM339 o.i.d.

Ja en als hij stop met laden zit je accu weer 13.3 Volt.

En het relais moet aan voor dat de motor loopt.

Hoe dan ook moet TS toch ergens een aansluiting maken, en dat gaat lastig worden als er geen draden bij mogen...
Welk merk en type oldtimer is het, zou ook handige info zijn.

Een draad extra aansluiten op de dynamo is geen kabelboom aanpassen.

Ja het is een diesel.

Spanning op de bekrachtiging van de dynamo is niet hetzelfde als de laadspanning van betreffende dynamo.

Ik zoek het moment voordat de motor ook maar een slag maakt. Dus voordat de startmotor wat gaat doen.

Als het allemaal zo simpel was had ik het zelf wel verzonnen.
Laat ik de vraag kort en simpel maken: met welke schakeling , die reageert op 1,5V, kan ik een relais aansturen?

[Bericht gewijzigd door ArnoS78 op (12%)]

Ik snap je.
Op de D+ staat maar 1,5 volt omdat het lampje er tussen zit.
Bij lopende motor is de D+ 12 volt via de velddioden.

je zal een schakeling nodig hebben die tussen op 1,5 volt maar ook 12 volt actief is.
Een solid state relais zelf kan dit niet, de led in de optocoupler werkt niet met zo'n lage spanning.

Het is wel een hele kritische schakeling met kans op foutief schakelen...

Zit er een stop solenoid op de brandstofpomp?
Die krijgt ook 12 volt met contact aan.

Op vrijdag 7 november 2025 21:31:41 schreef revado:
Ik snap je.
Op de D+ staat maar 1,5 volt omdat het lampje er tussen zit.
Bij lopende motor is de D+ 12 volt via de velddioden.

je zal een schakeling nodig hebben die tussen op 1,5 volt maar ook 12 volt actief is.
Een solid state relais zelf kan dit niet, de led in de optocoupler werkt niet met zo'n lage spanning.

Het is wel een hele kritische schakeling met kans op foutief schakelen...

Zit er een stop solenoid op de brandstofpomp?
Die krijgt ook 12 volt met contact aan.

Nee zo’n luxe oldtimer is het niet

Op vrijdag 7 november 2025 20:25:07 schreef ArnoS78:
Laat ik de vraag kort en simpel maken: met welke schakeling , die reageert op 1,5V, kan ik een relais aansturen?

Geen enkele.

In de openingspost zeg je dat je eerst +/-12V hebt en als de motor draait 1.5V. Hoe zie je dat voor je? Misschien moet je iets met een overneem contact maken en juist een schakeling maken die er voor zorgt dat het relais afvalt als je de motor stopt.

En waarom beantwoord je de vraag niet: Wat wil je met dat relais gaan doen? Misschien is er wel een andere oplossing buiten het relais.

Heb je een klep op je brandstofpomp?

Op zaterdag 8 november 2025 08:52:58 schreef Lambiek:
[...]
Geen enkele.

In de openingspost zeg je dat je eerst +/-12V hebt en als de motor draait 1.5V. Hoe zie je dat voor je? Misschien moet je iets met een overneem contact maken en juist een schakeling maken die er voor zorgt dat het relais afvalt als je de motor stopt.

En waarom beantwoord je de vraag niet: Wat wil je met dat relais gaan doen? Misschien is er wel een andere oplossing buiten het relais.

Heb je een klep op je brandstofpomp?

Oke, geen enkele. Dan houdt het hier op. Bedankt voor het meedenken.

Op zaterdag 8 november 2025 09:21:24 schreef ArnoS78:
Oke, geen enkele. Dan houdt het hier op. Bedankt voor het meedenken.

Logisch toch dat je zo'n antwoord krijgt, je wil helemaal niets, niet één oplossing is goed. En je wil helemaal niets delen over je project.
Waarom beantwoord je de vragen niet?????? Lees je wel? Is dat project geheim of zo?

Ik gaf trouwens nog een voorbeeld met een relais met overneem contact, daar reageer je ook niet op.

Op zaterdag 8 november 2025 09:27:25 schreef Lambiek:
[...]
Logisch toch dat je zo'n antwoord krijgt, je wil helemaal niets, niet één oplossing is goed. En je wil helemaal niets delen over je project.
Waarom beantwoord je de vragen niet?????? Lees je wel? Is dat project geheim of zo?

Ik gaf trouwens nog een voorbeeld met een relais met overneem contact, daar reageer je ook niet op.

Ik heb vele vragen beantwoord.
Alle aangedragen ideeën zijn of workarounds of halve oplossingen. Daarmee komen we niet verder en heeft het geen zin om nog meer vragen te blijven beantwoorden.
Nogmaals dank voor de inzet. Als ik alsnog een oplossing vind, za ik die hier delen.

Ik sluit mij helemaal aan bij Lambiek.
Ook ik heb gevraagd over meer info welke oldtimer, het blijft angstvallig stil...
Veel topics worden helaas met marginale info beantwoord, we willen graag allemaal helpen, maar zo kunnen we ook niets doen.
Er zitten hier een aantal zeer ervaren mensen, een oplossing kan bv ook zijn: op de zekeringenkast zit een aansluiting.
Maar zonder info over de auto, of de functie van een relais komt je niet verder.
Ben benieuwd of er een (werkende) oplossing komt voor een , naar mijn mening, helemaal niet bestaand probleem.