Op donderdag 13 november 2025 22:08:16 schreef maartenbakker:
Het kan ook een stukje van de datumcode zijn. Je begint met de regel 1N en dan de regel er direct onder. De rest moet je even vergeten. Als ik het goed begrepen heb kom je dan uit op 1N4x05 met het cijfer op de plaats van de X onleesbaar. Het is aan de hand van de behuizing en inverse opdruk met grote kans een 1W zener.

1N4005 gewone 600V 1A diode in de juiste behuizing
1N4105 zener 11V 500mW
1N4305 kleinsignaal
1N4405 zener 11V 1W in de juiste behuizing
1N4605 puntcontact mixer
1N4705 zener 18V 500mW
1N4805 varicap
1N4905 low noise temp comp zener 400mW

Ik vermoed dus: 1N4405 of een willekeurige 11V 1W of 1,3W zener als vervanger.

Maar waardoor is hij stuk gegaan? Zeners gaan vaak stuk door overspanning.

Hee Maarten ook jij bedankt voor het meekijken en meedenken!
Het is een zaagtafel die ik deel met meerdere collega's/bedrijven, we hebben geen idee waardoor hij is kapot gegaan, we weten alleen dat er in de machine stof is weggeveegd, waarbij er kabels van een motor zijn losgetrokken door de bezem. Deze motor zet de zaag in 90 of 45 graden. Bij het lostrekken van de kabels was de motor zeker weten niet ingeschakeld. Pas een paar dagen later kwamen we er pas achter dat de zaag niet meer in hoogte of hoek in te stellen was. Naar mijn idee is het toeval dat het lostrekken van de motor net gebeurd is voor het doorbranden van de diode.

Ik heb nog een keer naar de diode gekeken, en als ik hem van boven naar beneden zou lezen dan zou ik eerst 1N4 dan (B of wellicht 0) 005 lezen en als laatste 848. Kan me voorstellen dat het dan inderdaad deze 1N4005 gewone 600V 1A diode in de juiste behuizing zou moeten zijn. Maar wat bedoel je met de juiste behuizing?

Ik zal er gewoon een 1N4007 in zetten en kijken wat er gebeurd.
Het klopt dan niet met de silkscreen wat een zenerdiode aangeeft maar misschien bleek achteraf een zenerdiode niet nodig was en er een gewone diode hebben geplaatst wat weer helemaal klopt volgens de foto.

Wat zou dit kunnen zijn? Mjn multimeter denkt dat er tussen de lamellen diodes zitten met ~0.7 V drempelspanning. In het weerstandbereik lijkt het een open-circuit. Die lamelletjes zijn geïsoleerd van het frame d.m.v. pertinax(?) en lucht. Dat is allemaal blauw bij dit ding.

@G-VB

Met de juiste behuizing bedoel ik plastic en de afmetingen.

Ik weet alleen niet zeker of er ooit 1N4005 geproduceerd zijn met zwarte opdruk op een licht oppervlak. Meestal is het andersom en daarom dacht ik ook aan een zenerdiode... Het blijft toch een gokje maar als 1N4005 de meest waarschijnlijke opdruk is dan zal dat het toch zijn.

@soldeersmurf

Een seleengelijkrichter, maar dan zou je verwachten dat de spanningsval per plaatje toch hoger is.

Op vrijdag 14 november 2025 14:43:27 schreef Thevel:
Het klopt dan niet met de silkscreen wat een zenerdiode aangeeft maar misschien bleek achteraf een zenerdiode niet nodig was en er een gewone diode hebben geplaatst wat weer helemaal klopt volgens de foto.

Een "waarschijnlijk zener" door een gewone vervangen, kan in mijn ogen vrij fataal zijn voor de andere onderdelen op de print. Anderzijds, die fysiek open liggende zener zal ook wel niet meer z'n zener werk doen.

Op vrijdag 14 november 2025 14:29:03 schreef G-VB:
Ik heb nog een keer naar de diode gekeken, en als ik hem van boven naar beneden zou lezen dan zou ik eerst 1N4 dan (B of wellicht 0) 005 lezen en als laatste 848. Kan me voorstellen dat het dan inderdaad deze 1N4005 gewone 600V 1A diode in de juiste behuizing zou moeten zijn. Maar wat bedoel je met de juiste behuizing?

Ja, de volgorde doet er toe, en het was een aanname mijnerzijds daar 1n4848 van te maken. Dat is het dus niet, want het is een 1N4.005 met op . een B of een 0 of een 8 ofzo.

Je zou aan de rest van het circuit misschien kunnen zien of het een zener of een gewone diode is. Hij lijkt aan 1 kant aan de oranje elco te zitten? En hoewel 'ie naast een LM723 zit, zit 'ie daar niet aan vast? (723 is een spanningsregelaar).

Als we kunnen nagaan of 1 kant aan GND zit of ergens aan een connector ofzo, dan verteld dat alweer wat.

Opengebakken zal 'ie in elk geval niet meer zeneren en ook niet meer dioden, (eens met rew), dus er is waarschijnlijk meer stuk, en ook dan is het handig te weten waar 'ie aan vast zit.

Ik zou het ding uittekenen. Ik kan me bv voorstellen dat de zener protectie is, misschien om de ingang van de 723 te beschermen. In de datasheet voorbeelden doen ze dat:
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm723.pdf?ts=1763108164904&ref_u…
Er is een 36V voorbeeld en een 12V

Er is ook een voorbeeld met en gewone diode bij de uitgang. bv op pag 12 en 13

@soldeersmurf:
Is het geen kleine ('radiator type') selenium gelijkrichter?
Zie Philips productdatasheet: https://frank.pocnet.net/other/Philips/Philips_SeleciumRectifiers_1956…

Op vrijdag 14 november 2025 22:00:51 schreef fred101:
Ik zou het ding uittekenen. Ik kan me bv voorstellen dat de zener protectie is, misschien om de ingang van de 723 te beschermen.

precies! En dan doet ie in 99% van de gevallen heel zijn leven precies niets... maar iets zegt mij dat deze tot de 1% behoort die wel wat te doen kreeg...

Op vrijdag 14 november 2025 14:43:27 schreef Thevel:

Dit hebben we inmiddels geprobeerd. Wanneer ik hem erin soldeer met het streepje op de diode dezelfde kant op zoals de (zener) diode erin zat, fikte hij gelijk door. De andere kant op blijven ze heel...

De printplaat wordt beschermd/beveiligd met een zekering (250V 1A) die brandde door met de kapotte zener diode nog op de plaat. Na het verwijderen van de zener diode brandde de zekering niet meer door. Met een diode de 'goede' kant op gemonteerd brand de zekering ook niet meer door.

Deze printplaat zorgt ervoor de het zaagblad omhoog <->omlaag 90graden <-> 45 graden gezet kan worden. Dit bedien je met een joystick. Dus de printplaat krijgt input van de joystick en sensoren (end-stops) en stuurt vervolgens een 8 tal relais aan. Vanaf het moment dat de zener diode eruit is lijken de relais goed te schakelen.
Als je de joystick bijvoorbeeld omhoog doet gaan er 2 ledjes bij 2 relais aan, doe je hem omlaag dan gebeurt hetzelfde maar dan bij 2 andere relais.

Alleen bewegen de motoren dus nu niet.
En daarmee kom ik met de volgende vraag: Is het mogelijk dat de stroomvoorziening van de (dc)motoren ook door deze printplaat loopt? Wellicht via of door of aangestuurd door de LM723 (die mogelijkerwijs kapot is).

Zelf vind ik dit niet heel logisch. Ik ben zelf geen expert met electronica, maar ik heb wel ervaring met Arduino, en als ik daarbij gebruik maak van relais dan schakelen die normaal gesproken een aparte stroomkring (vaak hogere V en A)
Vandaar deze redenatie.

@Arco,
Ik denk dat je gelijk hebt, je bevestigt mijn vermoeden wat betreft een gelijkrichter. Hoewel ik dit model nog nooit eerder heb aangetroffen.

@G-VB: Misschien een apart reparatietopic starten met foto's van voor- en achterkant van de print? Het is een enkelzijdige print, reverse-engineering lijkt me doenbaar, zeker als het alleen het stukje rond 1 (zener)diode is. Dan wordt ook duidelijk wat er meer stuk kan zijn.

Ik wil wel pogen uit de foto's een stukje schema te destileren. Tussen de dingen door, dus geen garantie dat ik er ook aan toe kom.

@Lucky Luck

Je hebt helemaal gelijk het begint te off-topic te worden! Momenteel ben ik met een vriend/collega, de overige schakelingen in de machine aan het nalopen, als we zeker weten dat het aan het board ligt dan zal ik een reparatie topic starten! alvast bedankt voor je aangeboden hulp!

Mijn 2 centjes: Volgens mij is het een Motorola zener, misschien kan iemand daar wat mee.

Voor zover ik kan zien is het op de print gedrukte schemasymbool dat van een zenerdiode.

Hallo allemaal,
wie herkent deze connector? Komt uit een PLC opstelling.

Zowel Weidmüller als Würth Elektronik maken die dingen. Oh, en Amphenol ook. Hier een lijstje met mogelijkheden.

Ik pakte een aantal oude kerstlampjes voor een tante uit een laatje en toen zat dit er tussen.
Heeft iemand het wel eens gezien?
Het is geen dood insect :)
Het lijkt een soort 4 voudige LDR, het reageert ook zo als ik het meet.
En door het "open dak" moet dat ook haast wel.
Ding is nog geen cm bij 5 mm groot en de pootjes fragiel dun koperdraad...

Dat is de ideale configuratie om een "lijnvolger" mee te maken.... Maar of ze daar speciaal onderdelen voor gemaakt hebben... Ik zou denken van niet.

Dat is een Anoplognathus porosus, gezien de laatste foto is hij overleden. Sinds het overgaan van lampjes naar leds heeft hij het erg moeilijk.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (20%)]

Bijna Fred, dit is dan de Anoplognathus porosus crompotius :)

Zou het de sensor kunnen zijn uit de auto-focus inrichting van een diaprojector? Die werkten ook met twee LDR's. Waar dan de andere twee voor zouden zijn....?

Heeft betreffende tante nog meer interessante electronicacomponenten in haar rommellades liggen? Asking for a friend....

Op zondag 7 december 2025 21:05:03 schreef nonius:
Zou het de sensor kunnen zijn uit de auto-focus inrichting van een diaprojector? Die werkten ook met twee LDR's. Waar dan de andere twee voor zouden zijn....?

Heeft betreffende tante nog meer interessante electronicacomponenten in haar rommellades liggen? Asking for a friend....

Dat zou best wel eens kunnen.
Hij komt waarschijnlijk uit de verzameling van weilen Jaap Keizerwaard ( van het magic orgel) bedenk ik mij nu, die repareerde apparaten.
De kerstlampjes kwamen uit zijn verzameling dus het zal daar tussen hebben gezeten.
Tante heeft vanmiddag 2 lampjes van mij gekregen voor een oude verlichting.
Wil je het ding hebben?

Bedankt voor het aanbod maar ik heb er geen directe toepassing voor. :)

[Edit: hoewel het geen buis is kan ik me voorstellen dat Giorgio (https://lampes-et-tubes.info), een kennis van Tidak Ada, er misschien wel geïnteresseerd in is? Zijn museum bestaat vooral uit allerlei aparte buizen, met daarnaast ook wat halfgeleiders]

Maar ben vooral ook wel een beetje nieuwsgierig of iemand niet een beter idee heeft waar het voor diende. Lijkt me, vanwege de 4 kwadranten, toch iets met een 'tracking mechanisme' te maken te hebben, zoals Rew ook al suggereerde. Zonnevolger? Sensor uit een Sidewinder luchtdoelraket? :X

Misschien dat iemand van de Google guru's mij kan helpen aan gegevens of een datasheet van deze DC/DC converters (denk ik).

De firma heb ik wel gevonden, heten inmiddels DEV-DORSCH, echter de huidige producten kan ik niet matchen aan de mijne.
https://www.dev-electronic.de/en/

(Ik heb ze ook een mailtje gestuurd).

//EDIT OPGELOST , supersnelle reactie van de fabrikant