Het vacuum zuigen van vrieskast is OK, dan is die koud genoeg blijkt. heb je de kast ook wat tijd gegund? het duurt 24 uur met nieuwe sensoren dat die weer normaal reageert. borrelend geluid uit koelleidingen?? Is kast leeg dan is effect van zuigen ook enorm.. Kan duiden op gas te kort en komt olie deels mee in systeem?? Maar deur zuigt goed dicht dus is wel koud erg vreemd. MKT condensator op print vervangen of getest in voedings deel origineel zwart. maar witte ventilator toch controleren , blijft verdacht.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik las in je openingstekst dat de vriezer zeer snel naar -26 ging dus gingen we er van uit dat gas geen probleem is.
@smd: ik dacht de print opgezocht te hebben in het begin. Geen MKT. Print achteraan met TNY.
Heel basic terug naar af:
Al wat een vriezer nodig heeft is een draaiende compressor en draaiende ventilator. De rest is ter regeling. Zolang deze 2 draaien is de rest irrelevant. Dus: wat gebeurt er als je de vriezer van kamertemperatuur naar -18 laat gaan?
Na een uur zou de ventilator moeten draaien. Deze en de compressor moeten ononderbroken draaien tot de kast op temperatuur is. Ergens tussen de 4 en 6 uur mag dit duren. Langer niet. Je moet dus attent zijn gedurende gans die tijd dat zowel de compressor als die ventilator draait en dat de condensor (grill achteraan) heet wordt. Ook moet je de tijd opmeten. Is dat in orde dan is er geen gasprobleem. Ik zie niet direct een andere basic test. Je zou bijkomend kunnen starten met de instelling op -25 bv zodat je na het bereiken van de -18 je kan verder monitoren wat en hoelang hij doet tss -18 en -25.
Ik ga niet vanuit dat koelsysteem stuk is, ik blijf bij de hekele ventilator.
Deze heeft toch print achter front EricN? Naar mijn weten MKT er op..
EricN
Op maandag 14 juli 2025 18:50:48 schreef smd:
Ik ga niet vanuit dat koelsysteem stuk is, ik blijf bij de hekele ventilator.Deze heeft toch print achter front EricN? Naar mijn weten MKT er op..
Ik dacht het ook maar ben het destijds bij aswo even gaan opzoeken. Het is deze (afbeelding). Onderaan met tny. Bovenaan enkel interface
EricN
De laatste jaren zit de hoofdprint dikwijls in een brooddoos achteraan aan de rechterkant (van achter bekeken).
Ik weet niet of het de bedoeling is, (zoniet dan hoor ik het graag, dan moet ik er een nieuwe post over starten denk ik) maar ik heb ook al een vergelijkbaar probleem met een Liebherr vriezer.
In dit geval een Premium No Frost GN 1056 Index 21/001. Ook deze vriest nog wel maar niet goed meer. Hij is van mijn moeder en staat nu uit. Ik had de hele post al een beetje doorgescrolled en heb vandaag even gekeken toen ik bij haar was. Ik heb de achterplaat er uit gehaald , zie de foto. Toen heb ik hem aan gezet, ik hoor de pomp lopen en vloeistof pruttelen. Na een tijdje, een kwartier of half uur was de leiding links van dat dikke koperen deel (achter die rode en blauwe draden) wit van bevroren aanslag maar de kast werd niet echt koud. Belangrijk : ik heb de ventilator niet zien of horen draaien. Ik heb ook een magneetbithouder bij het magneetcontact midden boven de deur gehouden , ik weet niet of die magneet al sterk genoeg is, maar dat maakte geen verschil. Ook als ik de deur op een heel klein kiertje opende draaide de ventilator niet. Iemand een suggestie wat de volgende stap moet zijn? Is dit ook een geval van temp sensors vervangen, en welke dan?
Nog wat gegevens van het typeplaatje:
Premium No Frost
GN 1056 Index 21/001
Klasse SN-ST
Ap type: 8 6004 4
Ser Nr: 42.271.959.7
Service Nr: 99 87 818-00
vast bedankt voor het meedenken.
EricN
Afhankelijk vd mogelijkheden in het service menu maar het heeft een display dus vermoedelijk kan volgend:
Actuele sensorwaarden uitlezen (E menu). Zolang de verdampervoeler geen -10 of - 15 heeft gaat de ventilator niet starten
Verbruikertest starten. (L menu). Ventilator testen. Wermogenmeter in het stopcontact steken om tijdens de ontdooitest het vermogen te testen. Beide belangrijk.
Dank, dan moet ik denk ik even een servicemanual gaan zoeken om te zien hoe ik in die menu's kan komen. Hij heeft inderdaad een display. Daar stond linksboven een soort smiley of een zonnetje en rechts daarvan twee min-streepjes. Was ik nog vergeten te melden.
Ga er even naar kijken binnenkort als ik er weer langs ga.
Het is een witte ventilator, die willen wel eens stuk gaan op electronica of lagering.. Controleer of er 230V op komt wanneer verdamper spierwit geheel bevroren is..
Ok, dank voor de tip . Ik heb inmiddels servicemanual van attente forumgebruiker, waarvoor ook dank, dus kan nu even vooruit. Zal even week of twee duren voor ik weer daar ben geweest. Ik laat weten waartoe het geleid heeft.
Daar ben ik weer met een update. Ik had een servicehandleiding gekregen maar daar stond dit type niet bij.Ik hoopte dat de manier om in het servicemenu te komen voor deze Liebherr ook zou gelden omdat die voor alle types in die handleiding min of meer hetzelfde was , maar dat was niet zo. Ik heb even een fotootje van het bedieningspaneel geupload, misschien herkent iemand het? Evengoed ben ik er wel in gekomen, het bleek in dit geval 5 sec op "on/off + * (superfrost) " drukken te zijn. Er ging echter geen tekst "menu" knipperen maar ik kwam meteen in het menu. Daarover hierna meer.
Eerste is, na halfuur of meer was de verdamper inderdaad helemaal wit bevroren.
De ventilator draait als ik de deur dicht doe (of wanneer ik een magneet tegen de opnemer houd), maar hij draait steevast alleen maar een seconde of 4-5 wanneer ik de deur dicht doe (ik kan hem horen) en dan stopt hij.
Ik had er een verbruiksmeter tussen gehangen en die gaf in rust ca 9 Watt.
Nu het menu; als ik de twee toetsen indruk krijg ik
"H" , druk op * , geeft een "A" , verder niets , pijltje up of down doet niets
met On/Off ging hij geloof ik terug naar "H", dan pijl down naar
"E" , druk op *, geeft E3 =7, nogmaals * , geeft E8=0, nogmaals *, geeft E4 = 0 en ging even naar -1 en -2
na "H" met pijl down naar
"L" , druk op * gaf dacht ik steeds "rd" en dan kon ik niks meer , alleen op On/Off drukken en dan ging pomp lopen en gaf de verbruiksmeter 67 Watt aan , aflopend naar ca 41 Watt.
Dan moest ik geloof ik steeds opnieuw het servicemenu in en met een aantal keer pijl down kreeg ik na "L"
"d1" of "d0" en ik weet niet hoe of waarom die veranderde.
(Misschien zat daar nog een menu stand "L1" tussen.)
Daar ging hij wel een keer naar de ontdooi stand door op "*" te drukken volgens mij want toen ging het verbruik voor korte tijd naar ca 380 Watt , dat stopte volgens mij na een seconde of wat vanzelf
Zelf dacht ik dat er misschien toch een temperatuursensor stuk is waardoor die ventilator niet blijft lopen? Zou dat kunnen?
Verder zou het helpen om toch de goede servicemanual te hebben voor deze vriezer denk ik, mocht iemand weten waar die te vinden dan hoor ik het graag, en verder zijn alle tips welkom uiteraard!
EricN
Niet elk type staat er idd in. De rest kan makkelijk geëxtrapoleerd worden vanuit afgeleide handelingen.
1. D0 en D1 is het demo menu dat je in en uit schakelt. Gelieve daar niet te veel mee te spelen. Op d0 doet het toestel niets gezien het dan in toonzaalmodus staat. Staat duidelijk op zowat elke blz vd manual.
2. rd staat letterlijk in de manual. Bijgevoegd een knipsel uit die manual. rd is deur test. Deur open en toe doen en eens op alle toetsen één voor één drukken. Dan pas kan je naar de volgende testfase.
3. De ventilator kun je testen in het L menu. De sensoren in het E menu. E3 en E4 zijn van belang. Monitor de verdampersensor en kijk of die overeen komt met de werkelijke waarde. Is de verdamper volledig dichtgevroren dan verwacht je ook bijhorend de negatieve uitleeswaarde. Is dat niet dan is de sensor stuk. Die gaan veel stuk en worden zelfs veel preventief vervangen om via uitsluiting makkelijke een diagnose te stellen. Ventilators of ventilator sturingen sneuvelen ook wel eens. Test gedurende langere tijd dus.
4. Op je foto zie ik een witte ventilator. Dat is dus het model met de miserie. De assen lopen uit en de bdlc print staakt wel al eens het aansturen als het stroomverbruik door het schuren te hoog op loopt. De bdlc print zit in de witte ventilator behuizing. Je zou kunnen de spanning meten. Krijgt de ventilator spanning dan behoort deze te draaien. Valt de ventilator stil en de spanning blijft dan heb je de dader te pakken. Het kan ook zijn dat de ventilator stopt omdat de spanning weg valt. Dan moet je idd zoeken naar andere oorzaken zoals sensoren of ventilator aansturing vanuit de hoofdprint. Dit laatste komt voor zover ik weet niet voor bij deze printplaat maar niets is uit te sluiten.
Ik hoop dat ik mag aanhaken bij dit probleem.
Mijn Liebherr GG5260 vriezer vertoon dezelfde problemen als Ericn heeft beschreven. Temperatuur in de vriezer is lager dan -30 (gemeten met losse thermometer), de display geeft soms -18 aan, dan weer -10. De vriezer blijft vriezen, de compressor is warm.
Er zit wel een knik in de leiding van de compressor naar de vriezer, maar omdat de temperatuur erg laag is verwacht ik niet dat dat het euvel zal zijn.
De sensor in de vriezer heb ik vervangen, maar dat verhelpt het probleem niet. Dus de temperatuurvoeler lijkt mij niet de oorzaak?
Andere sensoren kan ik niet vinden. Waar zouden die moeten zitten in deze vriezer?
EricN
Een GG is een statische vriezer. Dus een gans ander toestel. Dus een gans andere diagnose en methodiek. Deze heeft maar 1 voeler. Je moet met een thermokoppelthermometer die je aan het meetpunt vd sensor verbind de actuele temperatuur volgen of de weerstandswaarde vd sensor monitoren. De bedoeling hiervan is uit te zoeken of de print liegt. Je zegt -30 te meten terwijl de display -10 aangeeft.
De print heeft een geschakelde voeding dus een mkt probleem is het niet. Een elco probleem mss maar die zijn uiterst zeldzaam bij deze. (Lees:nog niet tegengekomen). Tenzij je opgegeven model sterk afwijkt. We vragen ook altijd een foto vh typeplaatje om dat soort miserie te vermijden.
Dus:
1: je neemt de oude sensor en meet de weerstandswaarde bij +25gr. Zo weet je welk model sensor je hebt. De 4k7 versie of de 10k versie. Volgens mijn gegevens 4k7 maar je specifieert in je vraag niet welk model het juist betreft.
2: geeft het display een rare waarde dan trek je het stopcontact uit. Trekt de sensor uit de print en meet de sensorwaarde. Deze vergelijk je met de tabel. Zo weet je de temperatuur die de sensor aangeeft.
3: om 100% zeker te weten. Zoek je het uiteinde vd sensor, het meetpunt dus. Dat zou je moeten weten zitten als je de sensor vervangen hebt. Aan dat punt hang je het meetpunt van een thermokoppel thermometer. Indien je daar absoluut niet aan geraakt verzin je iets dat bijna gelijk is. Bv: je neemt de schuif weg boven de sensor en legt een gewone thermometer boven op het meetpunt vd sensor
Wel rekening houden met met meetfouten. Als je de deur opent gaan de thermometers zeer snel in waarde vergaan. Dus voor:
1: het meten vd weerstandswaarde: hier moet de deur niet voor open en als je het snel genoeg doet (geen uren aan knutselen)is de temperatuur nog niet gewijzigd.
2: voor het meten met de thermokoppel meter: breng de draad tussen de deur naar buiten en wacht enkele uren om te vergelijken zodat alles in evenwicht kan komen.
3: voor meten met een losse thermometer op de sensor: laat de vriezer enkele uren gerust zodat de temperatuur kan in evenwicht komen en zorg bij uitlezen dat je zeer snel bent. Laat daarna terug uren tussen om terug op evenwicht te komen.
Ha Ericn,
Om het samen te vatten, het is dus of de temperatuur voeler, en anders zou het de printplaatzijn?
Bijgevoegd de gegevens van mijn vriezer.
Als de sensor voor een exact zelfde type is vervangen dan kan het nog vocht zijn wat condenseert bij printplaat, eens gezien als vriezer in berging of schuurtje staat. Heb je de volledige kabel van sensor vernieuwd? Soms is er ook vocht in kabel de oorzaak
EricN
@Joop: nee. Het is: ofwel liegt de print/sensor, ofwel liegt die niet. Aka: print stuk of verkeerde sensor geplaatst of gastechnisch probleem en meet je de -30 niet op de plaats waar de -10 gemeten wordt.
@ericn: Ik heb een nieuwe sensor geplaatst die volgens de leverancier de juiste zou moeten zijn. Inmiddels de oude weer teruggeplaatst. De voeler zit in de houder op dezelfde plek waar deze altijd heeft gezeten
@smd, de vriezer staat in een schuur, maar daar heb ik ook een paar andere veel goedkopere staan die wel probleemloos werken.
De nieuwe (inmiddels weer verwijderde) sensor had een lang snoer. Bevestigd mbv kroonsteentje dicht bij de printplaat, buiten de vriezer.
deze liebherr heb ik via MP gekocht, en heeft meer dan een half jaar goed gewerkt. Op een gegeven moemnt ontstonden de problemen, eerst incidenteel en de laatste tijd steeds vaker.
[Bericht gewijzigd door Joopwillem op (12%)]
EricN
Je begrijpt mijn argument verkeerd. Dat de sensoren niet van plaats gewijzigd zijn doet niets ter zake. Waar je met de losse thermometer de -30 meet en waar de sensor de -10 meet is van belang. Ik probeer vanop afstand meetfouten te elimineren.
Waar andere vriezer staan heeft geen belang, noch is het een argument om uitval mee te vergelijken.
Condens op de print hoeft bij ieder model niet hetzelfde te zijn bv.
Allereerst moet je 100% uitsluiten dat het geen gasprobleem is. Dat doe je met de eerder opgesomde tips. Daarna pas maak je onderscheid tss sensor en printproblemen.
Op het schema staat een verwarmingselement getekend dewelke parallel over de motor staat. Geen idee wat dat moet doen. Kun je dat terug vinden en volgen?
Edit. Er staat bij "indien aanwezig". Het zal iets zijn voor bep. regio's.
De losse thermometer en de voeler bevinden zich dicht op elkaar.
De losse thermeter geeft wel de juiste temp aan, dit omdat ik deze ook in andere vriezers heb gehad en deze toen de ingestelde temp van die vriezers weergaf.
Ik begrijp dat uitgesloten moet worden dat de voeler/sensor de boosdoener is.
Ik begrijp je niet met wat je bedoelt met gasprobleem?
En welk schema?
EricN
"De voeler en thermometer liggen kort bij elkaar". Bedoel je dat wanneer de kast -10 aangeeft de thermometer die op de voeler ligt op dat moment -30 aangeeft? (Na een tijd van rust om de binnenruimte temperatuur te laten egaliseren)
Dan kunnen we met zekerheid stellen dat de kast liegt en dat de werkelijke temperatuur en de weergegeven temperatuur niet overeen stemmen. Ook wil dat zeggen dat de koeling mogelijk nog in orde is. Om zeker te zijn moet je daar een opstart test voor doen maar dat hoeft niet in deze fase vd diagnose.
De volgende stap is zeker zijn dat de voeler/sensor niet de oorzaak is daar dat veel gebeurt. Ik geef dit weinig kans maar we moeten grondig zijn.
Weet je welke ohmse waarde de sensor heeft op het moment dat de thermometer-30 aangeeft en het display -10? Dat is een mogelijk volgende test.
Stel dat de temperatuur in elke schuif niet dezelfde is en dat enkel bovenaan of enkel onderaan -30 gehaald wordt dan is er een gastechnisch probleem. Bij continu draaien behoort gans de kast -30 of nog beter -35 te hebben.
Het schema dat ik hier heb van de gg5260-21u
Er staat niets op dat van belang is en wat jij daar niet voor jouw hebt om te aanschouwen. Opsomming:
Print met aansluiting voor sensor en deurcontact. 3 voedingsdraden met lijn/neuter/motoruitgang. That's all.
EricN
Mogelijk zeer belangrijke mededeling. Ik zocht initieel de print op vd gg5260 en vond een model met schakelende voeding(tny). Na het ontvangen vh correcte type nr heb ik dit niet nagekeken...tot nu.
Blijkbaar heeft de -21U variant een andere print en heeft die wel de bekende zwarte mkt. Dat is in je klachtenverhaal nu de hoofdverdachte.
Dus. Zwarte legoblok uit de print lossolderen en met de capaciteitsstand van je multimeter deze nameten. Meestal staat er iets op als 0,47uF of 0,68uF
Zo zie je maar hoe belangrijk een correct type nr is.
Aha, dank je wel.
Dat zal ik uit gaan zoeken.
Gezien de prijs van een dergelijk onderdeel zal ik deze eerst bestellen en dan uitwisselen.