Op 4 februari 2020 18:35:46 schreef smd:
Is je brood nog hard?? Indien hard is vriezer wel -18, bij -10 kan je brood bijv al inknijpen...
Het brood was zacht, dus dat de temperatuur geen -18 graden was klopte
Op 4 februari 2020 19:32:34 schreef Beeldbuisje:
We kunnen over dit toestel blijven leuteren als er niet eerst gemeten/nagekeken wordt wat al enkele keren werd gesuggereerd.1. Een defecte verdampervoeler kan heel intermitterend storingen geven. Ventilator kan te pas en te onpas draaien, ontdooien loopt in de soep enz.
2. Ventilator zelf kan haperen
3. Geraakt de ventilator vast door ophopend ijs?
4. Is ie koeltechnisch nog OK? Als het koelrendement niet goed genoeg meer is, geraakt hij na de ontdooifase niet snel genoeg meer op temperatuur, dat geeft ook alarm.Ik blijf bij punt 1.
Ik ben ook zeker van plan de boel te controleren waar het mis gaat. Echter heb ik daar nu helaas geen tijd voor zoals ik eerder al aangaf. Daarom vroeg ik mij af of het uit/aan-zetten misschien een oké "oplossing" was tot ik wel tijd heb. (of eerder uitstel van executie)
Maar helaas bleef de vriezer nu op -10 steken dus ik heb de hele vriezer leeggehaald en deze staat nu te ontdooien. Daarna zet ik hem weer aan en zodra ik tijd heb en de vriezer weer gek doet zal ik de boel eens gaan nameten.
Er gaat iets mis in de ontdooiing vermoedelijk. Modder zo ff nog aan met je reset, kapot gaat het echt niet...
Op 5 februari 2020 18:51:23 schreef smd:
Er gaat iets mis in de ontdooiing vermoedelijk. Modder zo ff nog aan met je reset, kapot gaat het echt niet...
Een kwaaltje dat vaak gebeurt: die tweede ontdooiverwarming die defect is, laat ijs opstapelen tot het uiteindelijk de ventilator bereikt en die vastvriest.
Dan mag je gaan resetten zo vaak je wilt, met een geblokkeerde ventilator geraak je bij kamertemperatuur niet meer op -18° hoor. Hetzelfde geldt voor een dichtgevroren verdamper. Geen luchtcirculatie daardoor leidt tot hetzelfde.
Misschien toch maar een reparateur ernaar laten kijken?
Dat is misschien wel duur (duur is een relatief begrip), maar dan werkt je vriezer wel weer gewoon. Het is ook een goede vriezer (goed merk), en geen 119,99 euro vriezer van alibaba ofzo.
Tip 1:
Vraag op circuit-sonline naar iemand die dit voor je wil doen.
Ik weet even niet of je in je profiel ook vermeld hebt waar je woont?
Zou ik doen, of op zijn minst "regio Arnhem" of zoiets.
Tip 2:
Indien je dit door een witgoedmonteur wilt laten doen, zoek naar een reparateur die niet ook een winkel of onlinewinkel heeft.
Die hebben er nl meer belang bij om je een nieuwe te verkopen.
Dat is voor hun minder werk, minder risico, en snel geld verdiend.
Jouw dure Liebherr nemen ze dan mee voor recycling, waarna hij gewoon wordt gerepareerd voor de verkoop.
Hmm ik zal toch maar eens kijken naar mijn Liebherr vriezer, vermoedelijk ook een probleem met een sensor of element.
Ik heb last gehad van half ontdooide producten, deze allemaal in een andere vriezer gedaan en de sensor van een temperatuur meter met min/max geheugen in de vriezer gelegd.
Soms haalt deze de ingestelde temperatuur maar verder blijft de vriezer rond de -14 hangen met de hoogst gemeten temperatuur van -7 (deur al week dicht).
Op 8 februari 2020 18:44:18 schreef smd:
Blijft continu dan draaien?
De compressor draait al die tijd en de condensor wordt ook gedeeltelijk warm maar heb zo het gevoel dat de ventilator niet ingeschakeld wordt, de verdamper is verder zo goed als helemaal ijsvrij.
In eerste instantie had ik gedacht aan te weinig koudemiddel, dat deze dan na een ontdooicyclus of deur open niet meer terug gekoeld krijgt maar de vriezer is vorige week opnieuw afgevuld en vertoont nog altijd hetzelfde gedrag.
[Bericht gewijzigd door EL83 op (27%)]
Op 9 februari 2020 19:03:15 schreef smd:
Vermoed ontdooi problemen,afvullen is wel vreemd om te doen...
Het afvullen was gedaan omdat de vriezer bij de vorige eigenaar een tijdje stil heeft gestaan alvorens deze bij mij in gebruik was genomen. Enkele weken later is dit gedrag opgetreden.
Daarom werd er gedacht aan de mogelijkheid dat de verzinkte leiding in de deurrand rot was en daardoor een tekort aan koudemiddel was ontstaan.
Ik heb namelijk de pech mogen hebben dat zowel mijn whirlpool Amerikaanse koelkast als mijn Indesit koel/Vries combinatie na mijn verhuizing (enkele weken uit geweest) last hadden van een doorgeroeste leiding in de deurrand van het vriesgedeelte.
De whirlpool werkte meteen al niet meer en de Indesit heeft enkele dagen gewerkt alvorens het koelgedeelte niet onder de 15 graden kwam en het vriesgedeelte ruim -40 was.
Hier had ik wel een olievlek op de grond onder de Indesit, de whirlpool zag je niks bij.
Beide hebben nu deze leiding afgekoppeld en de Indesit had ik dus verruild voor de Liebherr maar heb nu overlegd dat de ruil ongedaan wordt en ik de Indesit terug krijg 
Die leidingen aan voorzijde rotten alleen maar door door consequent verkeerd ontdooien en het water loopt er tussen en ja, temperatuurtje van 40 Gr rot het snel weg...Ik hier al een 1978 vriezer en die leiding is nog steeds niet doorgerot na diverse verhuizingen en lang stilstaan
Ik heb sinds kort een soortgelijk probleem met onze Liebherr vriezer (GN2756-20A).
Motor draait, ventilator draait, niet echt veel ijsvorming bij de verdamper, deurrubber is goed, de vriezer zit ongeveer 3/4 vol en er wordt hooguit 1 keer per week wat bijgestopt. De deur gaat max 2 keer/dag open. De bovenste lade is nagenoeg leeg.
Sinds een paar dagen gaat het temperatuur alarm aan. Hij geeft dan -9 of -10gr. aan op het displays. Het voedsel lijkt echt wel diepgevroren te zijn. Een rosbief van 1,5kg is steenhard.
Trek ik dan de stekker eruit en na 30 je seconden weer erin, dan kan er zo maar -16gr. op het display staan.
Ik zet de vriezer dan op -28gr. en superfrost. De motor draait, maar de ventilator nog niet.
Ga ik dan in het service menu naar de voelers 'E, dan gebeurt het volgende:
'E#3 (lucht?)geeft -5 of -6gr. aan.
'E#4 (verdamper?) begint bij -14gr. en loopt dan binnen de 5 minuten terug naar -26gr., dan slaat de ventilator aan en loopt de temperatuur van 'E#4 langzaam terug tot -13gr. 'E#3 blijft gedurende deze hele tijd op -6gr.
Trek ik de stekker er weer uit en in, dan kan er zo maar ineens -20gr.ophet display staan.
Ik denk dat de vriezer reëel -18gr. of kouder is.
Heeft iemand misschien enige tips?
Wijken de voelers af en moeten die vervangen worden?
Welke van de 2 of allebei?
Is onderstaande ref. te gebruiken bij dit model? Staat dat het een kit is met lucht en verdamper voeler.
Wel veel prijsverschil tussen origineel Liebherr en vervangend artikel. Maakt dit nog uit?
LIEBHERR 9590148
Al bij al een lang verhaal, maar ik heb geprobeerd zoveel mogelijk info te geven.
Vervang maar de verdamper sensor, deze gaan veelvuldig stuk. De kast berekent temperatuur tussen verdamper en wat kast moet gaan worden en de actuele interieur temperatuur, vandaar wisselende temperaturen bij stekker er uit trekken en er weer indoen. Ik vind 5 min van -14 naar -26 wel erg snel..
Op woensdag 25 juni 2025 22:34:36 schreef smd:
Vervang maar de verdamper sensor, deze gaan veelvuldig stuk. De kast berekent temperatuur tussen verdamper en wat kast moet gaan worden en de actuele interieur temperatuur, vandaar wisselende temperaturen bij stekker er uit trekken en er weer indoen. Ik vind 5 min van -14 naar -26 wel erg snel..
Het zal dan misschien 10 minuten zijn, maar niet veel langer. Dat is wel dan de verdamper temperatuur van -14 naar -26. En dan weer omgekeerd zodra de ventilator aanslaat. Het is wel logisch dat de temperatuur stijgt zodra de ventilator aanslaat en de koude naar de rest van de kast voert. Echter zou je dan denken dat de kast (lucht) temperatuur zou dalen, maar die blijft gelijk (-6gr.).
Is deze sensor nog specifiek of vrij standaard?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
1. Een verdampersensor is idd een zeer veel voorkomende onruststoker. Je opgegeven bestel nr klopt. Het is een 4,7k sensor met wat krimpkous met interne lijm. Gezien deze zeer veel stuk gaat is dit meestal het begin. Sensor vervangen en afwachten.
Je kan ook een 5k sensor nemen uit de vervangmarkt en zelf krimpkous met lijm kopen. De aaneenzetting kan via gewoon solderen en hoeft niet met rode kabelverbinding.
2. Maar… als ik de sensors uitlees (E) en merk dat ze niet liegen (wat met jou metingen enigszins overeen komt) ga ik wel een dieper kijken en kijk ik naar volgende mogelijkheden:
3. De ventilator is een witte vermoed ik en daar zit een BDLC in met zwakke lagers. Deze durven wel eens “hangen”. Wat wil zeggen dat ze bij start niet altijd starten. Je doet de deur open. De ventilator valt zonder spanning. Je sluit de deur en de ventilator start weer. Het is moeilijk betrappen. Wat je best onderneemt is bij een volgende alarm luisteren of de ventilator daadwerkelijk draait. Ik trek de deur dan 2mm open zodat het deurcontact dit nog niet registreert. Je kan zo al eens oefenen. Door de deur 2mm te openen hoor je de ventilator beter.
4. De sturing vd print die hapert maar dit model heeft deze mankementen niet dus deze nutteloze opmerking mag je negeren
5. Via de (L) in de service kan je ook de ontdooiing testen. Iets van een 200w. (Niet nauwkeurig maar hoeft niet)
Op woensdag 25 juni 2025 23:02:41 schreef EricN:
1. Een verdampersensor is idd een zeer veel voorkomende onruststoker. Je opgegeven bestel nr klopt. Het is een 4,7k sensor met wat krimpkous met interne lijm. Gezien deze zeer veel stuk gaat is dit meestal het begin. Sensor vervangen en afwachten.
Je kan ook een 5k sensor nemen uit de vervangmarkt en zelf krimpkous met lijm kopen. De aaneenzetting kan via gewoon solderen en hoeft niet met rode kabelverbinding.2. Maar… als ik de sensors uitlees (E) en merk dat ze niet liegen (wat met jou metingen enigszins overeen komt) ga ik wel een dieper kijken en kijk ik naar volgende mogelijkheden:
3. De ventilator is een witte vermoed ik en daar zit een BDLC in met zwakke lagers. Deze durven wel eens “hangen”. Wat wil zeggen dat ze bij start niet altijd starten. Je doet de deur open. De ventilator valt zonder spanning. Je sluit de deur en de ventilator start weer. Het is moeilijk betrappen. Wat je best onderneemt is bij een volgende alarm luisteren of de ventilator daadwerkelijk draait. Ik trek de deur dan 2mm open zodat het deurcontact dit nog niet registreert. Je kan zo al eens oefenen. Door de deur 2mm te openen hoor je de ventilator beter.
4. De sturing vd print die hapert maar dit model heeft deze mankementen niet dus deze nutteloze opmerking mag je negeren
5. Via de (L) in de service kan je ook de ontdooiing testen. Iets van een 200w. (Niet nauwkeurig maar hoeft niet)
Fijn dat een alternatieve 'goedkopere' sensor ook mogelijk is. Krimpkous heb ik voldoende en solderen is geen probleem.
Is het misschien handig als de boel toch open ligt, dan meteen de lucht sensor ook te vervangen? Ik neem aan dat die daar ook in de buurt zit.
Heb je enig idee wat die qua weerstand moet zijn?
De ventilator loopt naar mijn mening goed. Bij de deur een beetje openen hoor je hem. Stopt als je de deur opentrekt en gaat weer aan zodra de deur dicht is.
Menu L, de ontdooiweerstanden testen is ook een idee. Ik denk dat die het werk wel goed doen, want er is eigenlijk nooit vriesaanslag bij de verdamper boven.
Zodra ik meer info heb wat betreft de luchtsensor ga ik ermee aan de slag.
EricN
Opgelet! De krimpkous voor deze klus is geen gewone. Zodra je die heet stookt en krimpt smelt ook de interne lijm die het waterdicht afsluit. Het uitzicht is niet te onderscheiden vd gewone krimpkousen.
Ik benadruk nogmaals dat de ventilator een deugniet is. Je kan die 100x testen door de deur open en toe te doen en die start telkens. Van zodra je gaat slapen begint zijn duivels plan. Als hij dan na een pauze terug moet starten gaat hij af en toe weigeren. En, dan kun je uiteraard door het gepiep vh alarm uit je bed. De vraag is of hij op zulk moment aan het draaien is??
@smd heeft in enkele topics al eens de link naar een alternatieve sensor geplaatst. Als ik me niet vergis een TDK van Conrad. Zelf heb ik al eens een Chinees derivaat besteld en de kwaliteit was bedroevend. Dus de sensor kost wel wat maar alles terug openbreken en terug ter plaatse gaan is duurder. Ik riskeer zoiets niet. De TDK is denk ik wel betrouwbaar maar die heb ik nog niet gehad.
Het tabel vd originele liebherr heb ik hier wel ergens. Ik zal eens zoeken in mijn screenshots.
EricN
IDD de Conrad sensor werkt uitermate goed en vele gebruikt en tot nu toe ( ff afkloppen op onbehandeld hout) geen enkele teruggehad.
https://www.conrad.nl/nl/p/tdk-b57020m2502a001-b57020m2502a001-ntc-tem…
De Ventilator is ook een goede tip van EricN, komt ook vaak voor. Zwarte ventilators nagenoeg niet defect gezien
Bedankt voor de goede tips!
Ik ga ermee aan de slag.
Nog 1 dingetje.
Zijn de lucht- en verdampersensor hetzelfde type of heeft de luchtsensor een andere waarde dan 5k?
EricN
Zelfde sensor. Zelfde waarde bij dezelfde temperatuur.
De reden dat ze stuk gaan is de temperatuursverandering. Ze zitten in de verdamper die kouder wordt dan de vriezertemperatuur. Elke dag ontdooit deze verdamper. Dus deze moet konstante veranderingen ondergaan. -25(30) tijdens compressorwerking. -18 in rust. +5 bij ontdooiing. Dat werkt qua uitzetting mechanisch sterk op de sensor. Alle merken hebben dus wel eens een defecte sensor hoewel de sensor van liebherr hier extra gevoelig voor is.
De ruimtevoeler heeft deze veranderingen niet. Deze gaat dus zelden stuk.
Als je de isomo vd verdamper neemt om de sensor te vervangen, kijk dan even naar het ventilatorhuis. De body/motor. Wit: watch out. Zwart: zelden een probleem en als het een probleem is dan draait hij nooit (zit vast) en niet dit welles nietes spelletje. Daar zijn de witte bekend voor.
[Bericht gewijzigd door EricN op (20%)]
Het is nooit waterlekkage in de sensor maar probleem dat NTC element intern gescheurd raakt en enorm fluctueert in waarde. Temperatuur swings is IDD de oorzaak van wel 35 graden verschil..
Dankjewel EricN en smd!
Heel erg fijn dat jullie de tijd nemen om je kennis hier te delen.
Ik ga de sensor bij Conrad bestellen en zeker naar de ventilator kijken.
Nu eerst op marktplaats een goedkoop vriezertje scoren zodat we al het eten kunnen verplaatsen en de Liebherr uit kunnen zetten.
Als er nieuws is laat ik van me horen.
Helemaal top! is niet zo verkeerd om even een backup vriezer te hebben, is er geen haast en heeft de Liebherr even "rust"
Update:
Inmiddels de reserve vriezer van marktplaats opgehaald en de Liebherr leeggemaakt en uitgezet.
De sensoren van Conrad ontvangen en allebei vervangen.
De ventilator is inderdaad van het witte type, echter kan ik deze er niet op betrappen dat hij het soms niet doet (deur een beetje opendoen en je kan hem duidelijk horen; deur nog ietsje verder open en hij gaat uit.)
Echter is het probleem niet verholpen. Hetzelfde als vorige keer.
Dus, vriezer aan, instellen op -25gr, verdamper sensor #4 loopt terug naar -25gr., sensor binnentemp. #3 blijft hoog tot de ventilator bij -25gr. aanspringt. Daarna loopt de verdampersensor temp. op tot -7gr. en binnen temp. sensor loopt terug tot -3gr.
Het display blijft knipperen en geeft -6gr aan. Superfrost staat aan.
Wat me wel opvalt ten opzichte van voor het vervangen van de sensoren is dat nu na het sluiten van de deur, naast het zuigende geluid door het gecreëerde vacuum voor 30 seconden er nu ook een borrelend geluid uitkomt. Dit lijkt wel van het koelmiddel in de buizen te komen. Ongeveer ook gedurende 30 seconden. Best luid.
Vroeger hoorde je enkel een krakend geluid.
Enige tips?
Ik probeer zo wat foto's toe te voegen van de binnenkant.