nonius
set SCE to AUX.
Grappig, vele jaren geleden heb ik een foto gezien van zo'n Canon objectief als penhouder. Ik dacht eigenlijk dat iemand werkelijk het binnenwerk van het objectief verwijderd had, want onder de foto stond een tekst als 'the only use for old Canon lenses'.
Waarschijnlijk was het blijkbaar gewoon zo'n originele penhouder.
Ik nam het graag voor waarheid aan, als analoog Pentax-gebruiker, dat oude Canon-objectieven praktisch nutteloos waren 
Overigens, voordat je dat mooie kastje met pulsgenerator gaat slopen: misschien is het origineel wel voor hogesnelheids-flitsfotografie geweest (denk: kogel die een speelkaart doorsnijdt; opspattende duppel melk; etc.)
EG&G waren grootmeesters wat dat betreft: https://en.wikipedia.org/wiki/Doc_Edgerton
(Zo'n flitsbuisje is relatief eenvoudig zelf te bouwen; heb er ooit wel plannen voor gehad maar is er tot nog toe nooit van gekomen.
[Edit: verhip, kwist niet dat EG&G ook de uitvinders van de Krytron waren!]
Op zaterdag 15 november 2025 22:06:20 schreef Tidak Ada:
[...]
'tis ook gen Canon lens, maar een CANAMIAM lens.
CANAMIAM?
Te koop!! https://www.amazon.com/Caniam-Camera-Lens-Coffee-Travel/dp/B00ETHRH2O
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (16%)]
Ik geniet altijd van dit soort beurzen, ik ontmoet oude bekenden en kan soms ook leuke dingen kopen.
Maar wat mij mateloos stoort zijn de belachelijke prijzen van de locatie.
€10 entree, €10 parkeren, een broodje nep-Unox €7,50, en een frisdrank €4,50
En dan nog een plaatsje als je een tafel huurt.
Dat is echt onacceptabel
Ruim €30 en dan heb je nog niet eens iets gekocht.
Het Autotron maakt gruwelijk misbruik van alle mensen die komen.
Schandalig
ronw
Golden Member
Op zaterdag 15 november 2025 23:31:02 schreef Vonkentrekker:
Ik geniet altijd van dit soort beurzen, ik ontmoet oude bekenden en kan soms ook leuke dingen kopen.
Maar wat mij mateloos stoort zijn de belachelijke prijzen van de locatie.
€10 entree, €10 parkeren, een broodje nep-Unox €7,50, en een frisdrank €4,50
En dan nog een plaatsje als je een tafel huurt.
Dat is echt onacceptabel
Ruim €30 en dan heb je nog niet eens iets gekocht.
Het Autotron maakt gruwelijk misbruik van alle mensen die komen.
Schandalig
Ik had graag deze beurs willen bezoeken, maar helaas ontbreekt het mij aan de financiën. Een tocht vanuit Noorwegen naar NL is mij te duur.
Ik begrijp jouw klacht. Alles is veel te duur. Dat is een vraag die wij ons allemaal moeten stellen: waarom is alles zo duur geworden? Is dat omdat het leven in NL zo duur is, of omdat er personen/bedrijven zijn die dit soort evenementen exploiteren om daar vet aan te verdienen?
En indien er sprake is van uitbuiting, hoe denk je dat te kunnen bestrijden?
Ik had graag de entree, parkeergeld, broodje nep en flesje bruis er voor over gehad om deze beurs te bezoeken. Helaas zijn KLM en hotel ver boven mijn kredietlimiet....
Hier gisteravond ook weer terug van Rosmalen.
Was er al om 6.55.
Hele gezellige dag gehad op de beurs en een stuk legere auto op de terugweg.
De beurs zelf was idd stuk kleiner als voorheen en ik mistte zelf eigenlijk een aanbod van Arduino/ESP achtig spul.
Omdat ik er zo vroeg was heb ik geen last gehad van de rij bij de kassa. Echter viel wel op dat de beurs langer druk bleef. Voorheen begon het om 13.00 al te minderen en om 14.30 gingen de eerste standhouders inpakken. (beurs duurde toen ook tot 16.00 meen ik. Iig langer)
Echter het afbreken was wel echt slecht georganiseerd.
Waarom miste ik die Arduino/ESP32 nu? was op zoek naar een ESP32 met wifi (op aanraden van tips in mijn topic draadloos DMX)
Tja voor WLED heb ik wel gezocht. Ook gevonden, maar zowel de Bami porto stand als de CO stand hadden ze als decoratie en niet voor verkoop.
De buit:
10 powerbanks (voor hetzelfde project) welke tijdens de beurs door MNM gedoneerd werden)
2 behuizingen waar de ESP32 strakjes in kan
20 transistoren om drivers voor dat project te bouwen
Zakje darlingtons om de gain van die torren op te schroeven
1 perslucht cilinder voor de carnavals vereniging
1 seinsleutel
1 AVR ISP
1 hdd (die wellicht defect is)
En
1 broodje Unox (die schandalig duur was)
CO heeft heel veel spul verkocht.
Ook veel spul waar we al best wel lang mee sjouwden. 1 apparaat (150 v 3A la voeding van Philips) had wel wat dwang nodig:
Had op de Lichtmis al gezegd dat ik hem anders wel mee zou nemen. Echter heb er ook geen bestemming voor. Nu hadden we een fanatiek lid die zijn spullen altijd achter de stand bewaard en door dit bootanker er netjes bij te zetten.... Dank PietPlof!! (Was wel zo aardig het karretje erbij te lenen)
Verder heb ik echt heel veel mensen gesproken en terug gezien.
Piet Elektro: Die gele hamkoffer heb ik ook voorbij zien komen: je zat toen naast de CO stand op het terras. Vroeg me af wat de inhoud was 
Het was weer een ouderwets gezellige beurs.
Mijn eerste impressie was dat het toch wel erg ruim opgezet was en er toch minder kramen waren dan bij de voormalige BRAC markten, in het verleden stond echt de hele hal en buitenring vol.
Voor mensen met een slecht geheugen (zoals mezelf) hier een kleine impressie van de markt en drukte in 2012
https://www.youtube.com/watch?v=llAh09pdmlY (co-stand vanaf 1:30)
Ik was dan wel weer positief verrast over het aantal bezoekers.
Daar zijn twee kanten aan overigens. Een erg druk bezochte beurs is natuurlijk niet het leukst voor de bezoekers, maar het verhoogt wel de kans dat de handelaren (en de VERON) er nog eens heil in zien dit te herhalen.
Op zaterdag 15 november 2025 15:38:01 schreef Aart:
Ik was er, met mijn vader. Het uur buiten in de rij staan voor de kassa was beslist niet fijn, gelukkig regende het niet.Wellicht nog groeipijn .... het moet volgens mij niet zo heel moeilijk zijn een tientje pp te vangen. Waarom duurde het zo lang om binnen te komen?
Op zaterdag 15 november 2025 16:56:06 schreef HarmP:
Toch CO nog gesponsord door daar de tunnelkoeler (en wat klein spul) mee te nemen.
Ik (her)ken niet veel CO’ers van gezicht, dus alleen de mensen van het beurs team gesproken.
[bijlage][/quote]
Ah, en dan heb ik meteen een beeld bij HarmP 
Op zaterdag 15 november 2025 18:03:12 schreef miedema:
Het was leuk om weer in Rosmalen te zijn. Als mensen zeggen dat er niet veel standhouders waren, dan denk ik dat ze een beetje gefopt zijn door de enorme afmetingen van de hal...
Maar nog steeds was er een enorm aanbod. Bijvoorbeeld veel meer meetapparatuur als op andere radiomarkten, al helemaal vergeleken met markten als Beetsterzwaag etc. Vergeleken met andere Nederlandse radiomarkten was dit echt een hele grote markt.[/]
Zeker, en met een gemengd aanbod. De HF pluggen-. kabel- en antenneboeren ren ik met een drafje langs. Maar daarbuiten was er een hoop leuk spul te vinden. Aan ook niet te abnormale prijzen.
En het blijft een markt, dus handelen is altijd mogelijk.
Het apparaat op de achtergrond meegenomen in het laatste rondje samen met flash2b. Lijkt zelfbouw van universiteit of proto afdeling, zeer mooi gedaan, met 1e kwaliteit onderdelen. Leuk om te kijken wat het is & doet, om daarna te slopen voor de (helemaal gave) kast en onderdelen
Die heb ik tot twee keer toe in mijn vingers gehad ... en laten liggen 
Ik ben erg benieuwd naar de inhoud. Al verwacht ik zelf een kleine berg CMOS of TTL.
Op zaterdag 15 november 2025 20:59:26 schreef Vonkentrekker:
Want de prijzen waren schandalig:
€7,50 voor een nep-broodje Unox worst, en dan heb ik het nog niet over het parkeren (€10)
Je word door het Autotron gewoon schandalig gen@@it
Ja, dat is altijd weer een ding. 'vroeger' was parkeren 5 euro. En dat was al aan de prijs als je het mij vraagt. Vooral omdat je gewoon geen alternatief hebt.
Bammetjes kun je gewoon zelf mee nemen.
Oh, en dan uiteraard nog de (in dit topic verplichte!) buit-foto
Een hoop spul van onze buren ( logotje, schakelaars, banaan pluggen/sockets, knoppen ...)
En ook nog het eea van onze eigen stand, waaronder een berg knoppen, lampjes en een paar mooie powerbanks.
Het defecte hamegje kon ik voor 5 euro niet laten liggen, en het mystery philips doosje met CRT ernaast ook niet.
Uiteraard ook weer bedankt aan iedereen die deze beurs weer heeft mogelijk gemaakt met materiaal, tijd en inzet. Speciaal aan de mensen die spullen gedoneerd hebben en de leden van het beursteam. Zonder jullie kunnen we die als CO niet volhouden.
Hopelijk mag/kan het volgend jaar weer.
Die MC kortsluit pluggen waren populair
Zeker gezien de prijs 2 voor 1 EUR ! (zie ze nu al een paar keer voorbij komen)
Mooie spulletjes Sine !
Op zaterdag 15 november 2025 20:59:26 schreef Vonkentrekker:
Persoonlijk heb ik een leuke dag gehad, enkele kennissen ontmoet en wat klein spul gekocht.
Het had idd mooi geweest als er meer standhouders waren.
Maar dat komt denk ik door het Autotron zelf.
Want de prijzen waren schandalig:
€7,50 voor een nep-broodje Unox worst, en dan heb ik het nog niet over het parkeren (€10)
Je word door het Autotron gewoon schandalig gen@@it
Op zich heb je qua prijzen wel gelijk (ik betaalde 3.75 Euro voor een flesje water), normaal neem ik een flesje water wel zelf mee maar deze keer vergeten.
Maar dit soort discussies heb ik ook wel eens met mijn moeder gehad over de prijs van de groente.
ik sta daar als volgt in : Vroeger toen mijn moeder kind was kostte een bloemkool misschien een kwartje en kon(den) ze het niet betalen. Als hij nu een tientje kost bij wijze van spreken wel als ze zou willen.
Overigens werd mijn parkeerkaart met uitrijden ook niet gecontroleerd, boom stond gewoon open.
Video impressie: https://www.youtube.com/watch?v=NnVQxNecmc4&t=1s van de markt.
Nouja, bijna dan. Behalve het stukje van de CO-stand op 3:45 waar iemand een goede poging doet een trace op een kraai te krijgen 
[Bericht gewijzigd door Sine op (10%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zondag 16 november 2025 08:22:51 schreef High met Henk:
[....]En
1 broodje Unox (die schandalig duur was)[....]
Heb je de prijzen bij de "Lichtmis" gezien de laatste twee jaar? Die zijn gelijkwaardig of hoger...
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (14%)]
Ja, we waren dit keer ook niet zo herkenbaar als stand, volgende keer weer een beetje aan branding doen 
De prijzen bij evenementen zijn al langer absurd.
Vroeger kwam ik jaarlijks bij de auto messe in Essen.
Daar kostte toen een broodje "bratwurst" al 17,50 ( D mark nog toen).
En dat was een verschrompeld broodje met een vetkwabje er in 
Ach, kwestie van eigen bammetje meenemen inderdaad, of het is een dagje uit ...
Ik was er niet gisteren, andere afspraak in de middag.
In de ochtend lekker 2 uur mee zitten drummen met een bandje met fanatieke muzikanten 
Volgend jaar wil ik er zeker weer bij zijn.
De opzet ziet er mooi ruim uit in ieder geval.
Mooi dat er weer veel verkocht is op de stand, maar ook mooie aanwinsten zie ik voorbij komen.
De KAR in Bladel gaat het voor mij zeker niet worden.
Vlak voor kerst, parkeerellende, hoe bedenken ze het.
Ik heb de auto met aanhanger het liefst ook achter de kraam staan, het is al genoeg gesleep zoals Pieter ook al zegt.
De markt op het veld was gezellig, een paar keer zelf gestaan met de kraam.
Maar dit sla ik over...
Ik heb ook niet heel veel meer liggen voor een stand, er is heel veel mee gegaan met Chuckie voor de CO kraam.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zaterdag 15 november 2025 21:04:57 schreef flash2b:
De parkeerkaart werd bij mij niet ingenomen of gescanned en is nog geldig tot 31-1-2026 dus misschien is ie nog geld waard !
Wordt dat niet cumulatief met de tijd verhoogd, of moest je die € 10,- vooraf betalen?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Badel vind ik ook onbegrijpelijk. Ik heb afgesproken dat ik daar (als bezoeker) langsga, maar als ik dit zo hoor moet ik zelfs dan het parkeren nog vantevoren uitzoeken.
HarmP
Golden Member
Op zondag 16 november 2025 13:40:14 schreef maartenbakker:
Badel vind ik ook onbegrijpelijk. Ik heb afgesproken dat ik daar (als bezoeker) langsga, maar als ik dit zo hoor moet ik zelfs dan het parkeren nog vantevoren uitzoeken.
Geldt de blauwe zone ook op zondag? Niet volgens de site van de gemeente Bladel https://www.bladel.nl/parkeren-in-bladel-0. Is dat op 21 December anders?
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op zondag 16 november 2025 13:40:14 schreef maartenbakker:
Maak je geen zorgen, parkeren als bezoeker gaat je echt wel lukken. Op het marktplein mag je 2 uren parkeren. Een eindje verder achter de Jumbo is een parkeerterrein waar je lang kunt parkeren en in de straten rondom het centrum lukt het ook wel. Hooguit een paar blokjes omlopen.
Alleen als je verkoper bent met een bus en aanhanger heb je een probleem. Of auto en aanhanger. Dan heb je tenslotte 2 plaatsen achter elkaar nodig. Dat gaat echt niet lukken. En ik weet ook niet op welke verdieping het is.
Ik heb het net in Bladel nagevraagd, zodra ik antwoord heb laat ik het weten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het is (ook) op de 1e en 2e verdieping begreep ik, vervoer met de lift....
Parkeren zal dan achter de Jumbo worden denk ik, sowieso zal het dichterbij wel redelijk vol staan.
Jeroen
Moderator
Op zaterdag 15 november 2025 18:03:12 schreef miedema:
Geheel tegen de verwachting van sommige CO'ers thuisgekomen zonder meetapparatuur in het algemeen, en Keithley's 199 en 2000 in het bijzonder.
Dat is mij niet gelukt 
Verder nog een ELV SFG 7002 functiegenerator (met een MAX038) en wat onderdelen, voornamelijk van onze eigen stand.
Op zondag 16 november 2025 10:50:36 schreef Sine:
Uiteraard ook weer bedankt aan iedereen die deze beurs weer heeft mogelijk gemaakt met materiaal, tijd en inzet. Speciaal aan de mensen die spullen gedoneerd hebben en de leden van het beursteam. Zonder jullie kunnen we die als CO niet volhouden.
Hier sluit ik mij volledig bij aan!
Op zondag 16 november 2025 12:04:08 schreef Tidak Ada:
[...]Heb je de prijzen bij de "Lichtmis" gezien de laatste twee jaar? Die zijn gelijkwaardig of hoger...
Friet (4€) etc was hier goedkoper als op Lichtmis.
Echter broodje Unox, was
.1 broodje (rook?)worst (geen Unox)
.2 7.50€
Bij de Efteling kost dat broodje 5€ en krijg je wel echt Unox.
De special (seizoensgebonden en varieert dus) krijg je dan voor 6.50 € nog allerhande toppings.
Hier krijg je een kaalwit kadetje, met een huismerk worst en een redelijke hoeveelheid saus die voor mosterdsaus door moest gaan, maar feitelijk meer weg had van fritessaus met wat mosterdzaad erin..
Dus het frietje viel mee, maar dit broodje was over de top en niet de smaak die men verwacht (en claimt).
Maar hier stond geen rij, dus daarom deze dure optie genomen...
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Niet veel gekocht.2 alu bimboxjes om gitaartrapdoosjes van te maken maar degelijke voetschakelaars heb ik niet kunnen vinden.1 x BrandendeStoel slof waar 10 stekkers in kunnen voor €15,
Een active antenne + HF-preselector voor €65,-Made in West-Germany,dus dat zit wel goed,Duitsers maken geen HF-rommel.
Nog even kort langs de CO stand gelopen,handjes geschud met Tidak Ada en High met Henk.
Praatje gemaakt met mijn oude chef bij de NS\Getronics Will-PA0WBS.
1 X koffie met een soort platgeslagen brownie €7,25 en later een broodje nietUnox (Unix) rookworst + koffie voor €14,50 
In mijn beleving was het toch wel erg druk.
Ik was met Gert-PA3GUF (zelfbouw Enigma en seinsleutels) en Frans PA0FMC om 8:30? al binnen.Om ± 16:30 inpakken en terug naar huis.
Op zondag 16 november 2025 10:50:36 schreef Sine:
Het defecte hamegje kon ik voor 5 euro niet laten liggen, en het mystery philips doosje met CRT ernaast ook niet.
Hee, leuk, die Handykit scoop ken ik. Toen ooit eens zo een gekocht als bouwpakket bij de Tandy.