Op zondag 16 november 2025 15:05:58 schreef Jeroen:
[...]
Dat is mij niet gelukt
[bijlage]
Verder nog een ELV SFG 7002 functiegenerator (met een MAX038) en wat onderdelen, voornamelijk van onze eigen stand.
Gefeliciteerd met je Keithley 199, een ideale meter die handig en snel werkt. En met een AR488 ook in TestController te gebruiken is.
Ben ook op de dvra geweest.
Alleen een setje torx schroevendraaiers en het vademecum van de veron na jaren weer eens gekocht.
De catering daar zal van mij niet rijk worden.
Neem zelf broodjes en wat drinken mee.
Kan ik onder het lopen gewoon wat eten en rustig verder kijken.
Ik hoef gelukkig niet vaak te gaan zitten.
Na afloop onderweg naar huis pak ik wel een restaurant.
Daar kan ik dan voor iets meer uitgebreid lekker eten.
Mooi om te zien dat veel CO leden er dezelfde mening als ik erop na houden.
Mijn volgende bezoek aan een radiobeurs is in België.
De Dirage is er één van een beter kaliber, misschien iets kleiner qua vloeroppervlak, maar wel zó gezellig en vol echt mooie spullen
De Belgen weten hoe je zoiets moet organizeren.
Parkeren is gratis, en eten en drinken is tegen normale tarieven.
Een aanrader.
Voor wie zich nog afvraagt wat dat philips beeldbuisdoosje was
Dat is blijkbaar een video waveform monitor voor (zwart wit?) TV camera's
https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=7455…
Deze is waarschijnlijk defect, ook met een video signaal er in krijg ik er niets anders uit dan een trace.
[Bericht gewijzigd door Sine op (17%)]
It's alive....
Manual: https://www.tek.com/en/manual/keithley-model-160b-digital-multimeter-i…
Leuke van deze meter is dat er twee nA bereiken zijn (die ik nog moet testen)
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Dit jaar waren we, na een onderbreking van een aantal jaren, weer van de partij. Ook een leuke dag gehad. De lange wachtrij, (ik kwam uit België toe om 9h48 en heb aangeschoven tot 11h voor een ticket) neem ik erbij. Massa volk, ongezien. Iemand naast me in de wachtrij zei me dat hij dacht dat de hobby al redelijk ver naar de verdoemenis was maar blijkbaar is er toch nog veel belangstelling
)
Ik België hebben we dit soort vlooienmarkten bijna niet, en al zeker niet van deze omvang, dus ik ben wel blij om hier aanwezig te kunnen zijn. Net voor de middag was er een piek in het aantal bezoekers, ik was toen achteraan in de zaal, en de gangen stonden zo vol dat je niet meer kon bewegen, laat staan kraampjes bekijken. We zijn gewoon naar rustiger gedeelten gegaan, ook al hadden we die al bezocht, toch zie je nog altijd wat nieuws liggen waar je de eerste keer over keek.
Soit, de buit: een aantal pertinax experimenteerprintjes van bij VanDijken, een berg sub miniatuurschakelaartjes van bij een Duitse dame, bloctrafo's, zakjes van 1€ met componenten, een familie stappenmotoren en als laatste gaan halen: een ringkerntrafo die iedereen liet liggen: 230V naar 48V 18,75A 900VA... Das zo'n ding die, als hij uit je handen valt, je een paar tenen kwijt bent. Ik heb me toch wel wat onderschat aan het gewicht, hij ging in een linnen tas die ik bijhad, maar die heb flink moeten ondersteunen want die had het geen 25m uitgehouden. Daarmee op de parking nog aan het rondlopen geweest want als je dan niet meer exact weet waar de kar staat...
Al bij al, geslaagd! Foto's komen wsl morgen.
- - big bang - -
Op zondag 16 november 2025 18:46:03 schreef revado:
Toch blijf ik die bouwtechniek prachtig vinden!
En het werkt na 50 of 60 jaar vaak nog gewoon
Yep, een mengsel van germanium en silicium. Zoals bekend ging Philips destijds veel langzamer into Si dan Japan en de USA.
@Sine mooie koop, leuke CRT ook. Klokje mee maken?
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Op maandag 17 november 2025 07:12:56 schreef 2N3553:
[...]Ik zie een flesje met een CO sticker op jouw foto, Rosin based flux? Verkoopt CO dit ergens, of alleen op beurzen?
Dat is jenever voor het beursteam.. 
Jeroen
Moderator
Op zondag 16 november 2025 16:36:36 schreef flash2b:
Gefeliciteerd met je Keithley 199, een ideale meter die handig en snel werkt. En met een AR488 ook in TestController te gebruiken is.
Ja, ik wil ook eens met Test Controller aan de slag gaan
. De AR488 printjes zijn onderweg.
Op maandag 17 november 2025 07:12:56 schreef 2N3553:
Ik zie een flesje met een CO sticker op jouw foto, Rosin based flux? Verkoopt CO dit ergens, of alleen op beurzen?
Inderdaad, we verkochten dit keer flesjes flux. Dat doen we alleen op beurzen.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Tip voor een volgende keer: spuitjes met dikke flux zijn veel handiger. Ik vind die veel beter solderen, en het geleidt de warmte beter. En als het opwarmt vloeit het ook genoeg.
miedema
Golden Member
Op maandag 17 november 2025 09:09:05 schreef Jeroen:
[Gefeliciteerd met je Keithley 199, een ideale meter die handig en snel werkt. En met een AR488 ook in TestController te gebruiken is.]
Ja, ik wil ook eens met Test Controller aan de slag gaan
. De AR488 printjes zijn onderweg.
Ha Jeroen,
Leuk dat je een Keithley 199 gekocht hebt. Zo op de foto te zien nog een gaaf exemplaar ook. Vast van de Duitser in de hoek 
Het zijn nog steeds fijne meters. Ze meten snel, en door de moving averaging filters net zo stabiel als meters met lange integratietijden.
Jij zult voor audio het brede frequentiebereik (350kHz -1dB) en de dB functie waarderen. (Met dank aan de AD637, klassieker onder de TrueRMS converters.)
Wat betreft TestController: in de laatste versie (v2.88) zit een bug waardoor loggen met deze meter (en ook andere) niet lukt als het setup menu open staat.
Die bug is inmiddels gefixed, maar zit nog niet in de distributie.
De voorgaande distributieversie (v2.77) was wel OK.
En de nieuwe, gefixte testversie (v2.90) is al wel hier te downloaden.
Groet, en K199 plezier, Gertjan.
Zaterdag even geweest, voor mij is het 10 minuten rijden. Aan de kassa ging het al voor half 10 erg traag, 50 minuten wachttijd. Dat kan natuurlijk veel beter. Ik heb gewoon mijn onderdelen lijstje afgewerkt want er was genoeg te koop. Bij de CO stand nog een mooi passend paneel metertje gevonden wat ik nodig had. Omdat het ook 10 minuten terug rijden is geen catering nodig. Helaas wel de parkeer kaart van Eur. 10 maar alles stond gewoon open. Daar maakt Libema een mooie winst op. Ik ken verder niemand want dit is/was mijn eerste beurs sinds ... 40 jaar of zo.
Robert
Bij het uitrijden heb ik wel nog mijn parkeerticket moeten laten zien aan de 'verkeersregelaar' die bij de slagbomen stond.
De hele Autotron beleving is absurd gedateerd en doet ontzettend jaren-'80 aan. Anno 2025 moet je niet meer aankomen met twee ouderwetse kassa hokjes met elk twee kassa's. En al helemaal niet met die stomme papieren tickets.
Daarnaast hadden die kassamedewerkers echt geen flauw idee wat een enorme wachtrij hun ontzettend trage manier van werken veroorzaakte!
Kwa ruimte is het Autotron wel interessant voor een beurs als deze, maar verder is het niets anders dan een zwaar gedateerde zooi! In alles!
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Even dit... 
Parkeren
Je betaalt voor het parkeren en niet voor het opendoen van een boom.
Die boom is er omdat vele mensen graag misbruik maken van situaties.
Mijn mening over de 10 Euro parkeer kosten, 3 à 4 Euro zou een mooi bedrag zijn geweest, die 10 Euro is graaien.
Kaartverkoop
Dat had helemaal niets met professionaliteit te maken, wat een geknoei.
Minstens vier kassa's waren er nodig en mensen die hierin ervaring hebben en een pinsystemen dat snel is.
Niets van dat alles was aanwezig en dit is toch niet de eerste beurs die gehouden wordt.
Indeling van de ruimte
Dat had ook weinig te maken met inzicht, de stallen moesten veel beter verspreid moeten worden over de totale ruimte,
zodat het vastlopen van de mensen vanaf 11:30 veel minder zou optreden.
Door dit vastlopen ben ik eerder weggegaan en er is daardoor voor de verkopers ook minder omzet gedraaid (door iedereen die er genoeg van had)
Dit is geregeld door mensen die wat mij betreft, weinig inzicht in deze materie hebben.
Kaliteit materiaal
De materialen die verkocht werden was wat mij betreft OK,
ik kijk ook naar spul wat ik niet ga kopen en
er was veel leuk spul aanwezig voor vele wintermaanden hobby. 
Catering
Ik neem allang brood en koffie mee, catering is ook weer zoiets waar ze graag mee in je financien graaien.
Een goed broodje worst mag best 6€ kosten, hier op de Lindengracht markt is het rond 5-Euro.
De kwaliteit daarvan is zo goed dat er bijna altijd een rij staat en het goede broodje worst en/of ham, zuurkool wordt gemaakt waar je bij staat.
Het kwijl loopt me nu alweer uit de bek als ik er aan denk. 
2 Cent en Groet,
Bram
Even ter referentie. HAM Radio Friedrichshafen is 12 EUR entree en 6 EUR parkeren. En dat is een heel stuk grotere beurs/markt.
Verder vond ik dat de verkopers wel schappelijke prijzen hanteerden.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@blackdog:
Inderdaad, 2 jaar geleden op de markt in Bentheim (D) Echte Duitse Bratwürsten van een goeie slager
; €3,-. Het is dus toch mogelijk.
Hier draaide alles om pegels, ten koste van publiek en standhouders. De laatsen missen er omzet door omdat het geld al door de verhuurder van de hallen en "horeca
" wordt opgesnoept.
Helaas gebeurt dat ook bij buitenmarkten, zoals de Lichtmis. Daar kunnen we dat enigszins compenseren door in ieder geval kofie voor onze leden te serveren. 
Mijn mening over de 10 Euro parkeer kosten, 3 à 4 Euro zou een mooi bedrag zijn geweest, die 10 Euro is graaien.
Dat bedoel ik.
En inderdaad niet genoeg spreiding in de opstelling waar door het op bepaalde plekken te druk werd. De hal was groot genoeg.
Genoeg aanbod en de prijzen van de onderdelen waren best ok. Alleen Eur. 20 voor entree en parkeren is gewoon aan de hoge kant vnml. de parkeer kosten staat niet meer in verhouding.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op zondag 16 november 2025 18:54:35 schreef flash2b:
It's alive....
[bijlage]Manual: https://www.tek.com/en/manual/keithley-model-160b-digital-multimeter-i…
Leuke van deze meter is dat er twee nA bereiken zijn (die ik nog moet testen)
Hey Flash, mooi Keithleytje hoor! Dat ik die niet heb zien staan. Ik heb wel een paar andere Keitleys gezien, een DMM en een scannerding, maar deze vind ik ook wel een aanwinst. proficiat.
- - big bang - -
miedema
Golden Member
Op zondag 16 november 2025 10:50:36 schreef Sine:
miedema schreef: Het apparaat op de achtergrond meegenomen in het laatste rondje samen met flash2b. Lijkt zelfbouw van universiteit of proto afdeling, zeer mooi gedaan, met 1e kwaliteit onderdelen. Leuk om te kijken wat het is & doet, om daarna te slopen voor de (helemaal gave) kast en onderdelen
Die heb ik tot twee keer toe in mijn vingers gehad ... en laten liggen
Ik ben erg benieuwd naar de inhoud. Al verwacht ik zelf een kleine berg CMOS of TTL.
Daar was ik zelf natuurlijk ook nieuwsgierig naar 
Maar mijn werktafel lag nog vol met een reparatie:
Dus fluks die reparatie afgemaakt. (Was een Dell monitor waarvan het backlight niet aanging, omdat op de videoprint een elcootje in een soort reset/watchdog circuitje slecht was, waardoor vervolgens de "backlight aan" lijn laag bleef)
En die Unipuls er op gezet.
Het frontje is veel belovend:
Louter kwaliteitsonderdelen. En erg netjes gemaakt. Gegraveerde teksten ruiken naar een professionele prototype afdeling of zo.
Dus vol verwachting verder gekeken:
Een rijtje vrij spaarzaam bestukte printen, bijeengehouden door op maat gemaakte teflon bars. Veel bedrading, keurig in kabelbomen gebonden.
De voeding is lekker makkelijk:
Een trafo, en vervolgens een stel DC-DC converters. Van het soort die je nu echt niet meer wilt gebruiken 
Een kijkje tussen de printen:
Bijna alleen maar 7400 serie en kleine relais met hun stuurtor. Er zit een 6kHz oscillatormodule in, die verder wordt afgedeeld. Niks mooie precisie condensatoren of zo. Er zit geen enkele opamp in, en één comparator (LM311)
Als je die teflon bars er af schroeft zou je beter bij de printen moeten kunnen komen:
Nu zitten de printen mechanisch vrij. maar aan alle kanten zitten er kabelbomen aan vast gesoldeerd. Dus kun je de printen nog nauwelijks bewegen.
Hoe de maker bedacht heeft dat dit later geserviced zou moeten worden is mij een raadsel.....
groet, Gertjan.
Dat de horeca- en parkeerprijzen op deze evenementen locatie hoog zijn is een gegeven dat al jaren speelt en geen verrassing mag zijn. Parkeren Autotron is al jaren €10,- bij de BRAC Radio Vlooienmarkt voor de Corona crisis was het ook al €10,- en ook toen ging een broodje worst al vijf maal over de kop. De lange rijen bij de kassa's waren toen ook al een bron van ergernis.
Je zou verwachten dat VERON met vele jaren DvdRA ervaring het nu wel in de vingers heeft, maar het draait allemaal op vrijwilligers en met een nieuwe locatie zullen ze er weer in moeten komen. De kassa's worden gefaciliteerd door de verhuurder en men ging uit van 2000 bezoekers, het werden er veel meer (wat te verwachten was nu er vorig jaar geen DvdRA was en markten in het algemeen schaarser zijn geworden). Ook de stands worden door de verhuurder geregeld en zijn daarmee naar verhouding duur (bijna twee maal zo duur als een tafel bij de Lichtmis).
Met wegvallen van IJsselhallen zat VERON wel met een probleem, want geschikte en betaalbare locaties zijn moeilijk. Autotron is ook duur vandaar de insteek om de DvdRA om de twee jaar te doen. Met het grote aantal bezoekers dit keer is er wel veel geld binnengekomen, misschien genoeg om toch ook volgend jaar een DvdRA te organiseren.
Ik vond het persoonlijk een geslaagde markt met veel bezoekers die ook tot laat in de middag bleven.
Ha Miedema, Dat is inderdaad ongeveer wat ik ervan verwachtte 
Misschien had ik nog wat netter van constructie verwacht, het lijkt dat de buitenkant meer aandacht heeft gekregen dan de binnenkant. Een beet je de Delta elektronica manier van kastjes bouwen.
Maar voor de prijzen die je bij die stand voor een doosje kwijt was heb je er geen slechte deal aan gehad gok ik zo. Alle onderdelen die aan het frontpaneel hangen zijn in ieder geval van erg mooie kwaliteit. Ik zie ELMA, EAO, Hirschman ...