https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers…

Voor dat geld verwacht ik eigenlijk wel een gezeefdrukte achterkant ipv een "sticker".

ik heb hem uiteindelijk niet gekocht,
Medevoort wil geen schema leveren en met die geverfde componenten geef ik het op!
Ondertussen een andere gekocht met ook een mogelijk probleempje, maar dat zet ik in een andere post!

Goede beslissing Francisco,

Bij nader inzien, zie ik in het goede kanaal geen tantaal, die deze brandhaard veroorzaakt kan hebben.
Om deze schade te veroorzaken, moet er dan een heel grote stroom gelopen hebben (zat er wel een goede zekering in, is de trafo niet doorgebrand etc).
Zonder service van de fabrikant (schema) wordt het dan wel erg moeilijk; teveel onzekerheden.

Op woensdag 3 december 2025 11:37:06 schreef bprosman:
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers…

Voor dat geld verwacht ik eigenlijk wel een gezeefdrukte achterkant ipv een "sticker".

Die sticker heeft Vredenburg erop geplakt. Met een beetje wasbenzine haal je hem er zo af. Vind je hem mooi, dan kan je er een stukje boeklon erover heen plakken. Dan blijft hij jaren mooi.

Ik ben die audiofool die hem maar gekocht heeft (na lezing van dit topic en de gesuggereerde waarde ter harte nemend :+ )
In plaats van bij het begin te beginnen (meten) ben ik natuurlijk meteen aan het slopen gegaan.....

Zoals gewoonlijk is er dus meer aan de hand, want het is dus een gebrugde "4 kanaals" versterker en dus ook de andere kant van de print is stuk. Het kapotte torretje is heel heet geweest, de print is daar verbrand en dus geleidend, ik zal eerst de print moeten repareren met epoxylijm.

Ik boorde er maar ff een gaatje doorheen voor een leuke foto . Maar goed ik ben eigenlijk met ander projectje bezig dus de echte reparatie wordt later...( rood is npn blauw pnp)

oja de torren zijn japans en niet afgevijld, de kleintjes 2sa970/2sc2240

Op donderdag 11 december 2025 20:03:38 schreef Gerard Slikker:
Ik ben die audiofool die hem maar gekocht heeft (na lezing van dit topic en de gesuggereerde waarde ter harte nemend :+ )
In plaats van bij het begin te beginnen (meten) ben ik natuurlijk meteen aan het slopen gegaan.....

Zoals gewoonlijk is er dus meer aan de hand, want het is dus een gebrugde "4 kanaals" versterker en dus ook de andere kant van de print is stuk. Het kapotte torretje is heel heet geweest, de print is daar verbrand en dus geleidend, ik zal eerst de print moeten repareren met epoxylijm.

Ik boorde er maar ff een gaatje doorheen voor een leuke foto . Maar goed ik ben eigenlijk met ander projectje bezig dus de echte reparatie wordt later...( rood is npn blauw pnp)

[bijlage]

wat heb je er voor betaald?
Hij wilde hem aan mij kwijt voor 105 euro
Maar ik ben niet ervaren genoeg om zonder schema te werken!

Verbrande gedeelte van de print goed weghalen en dan veel componenten vervangen, kost allemaal de wereld ook niet. Zou de transistoren wel matchen, anders zal er wel een behoorlijk mVdc aan de uitgang komen te staan... vermoed ik.
best leuk projectje, ik heb er ook even naar gekeken maar heb al genoeg staan ter reparatie etc. Doe de Musical Fidelity A1 en A100 ook nog wel 's. Ook zo'n lekker ontwerp ;-)

Ha, ik heb hier al dik 20 jaar een defecte Musical Fidelity A2 versterker liggen, ik weet zelfs niet meer wat het origineel probleem was...
Een vroegere gebuur in Dilbeek stond erop dat ik hem nakeek/herstelde maar ondanks mijn tegensputteren dat ik daar totààl géén tijd voor had (ik was toen zelfstandige) is hij dus al die tijd op zolder blijven staan.
Het is pas toen we 5 jaar geleden verhuisd zijn naar Lincent dat ik hem teruggevonden heb (staat nu in afwachting in het berghok op het bovenverdiep).

Toch nog even melden dat het gebakje weer werkt. Gaatje gevuld met 2komponentenlijm. De extra volumepotjes kraken beetje, vervang ik mss nog wel. Ik geen eindtrap schema gemaakt, de eindtrappen worden door min of meer "parallel"staande torretjes gestuurd waarvan er eentje ergens een extra weerstandje heeft. Aangezien + en - gespiegeld is, 4 torretjes op een rijtje, misschien iets met een "glijdende bias" die hij schijnt te hebben, die staat op ca 250 milliampere (dat stond hij al aan de werkende kant). Met vier uitgangstrapjes is dat dus 1 A totaal aan ruststroom, zijnde 40 watt verbruik.

Aan de "foute" kant waren dus BEIDE kanten van de gebrugde versterker stuk, van de 4 eindtorren was er eentje nog goed, van de driver torren twee, en van de andere torretjes was alleen de ontplofte stuk, maar ik heb de andere 3 in het rijtje ook maar vervangen.

Tjonge wat een prutswerk, want behalve aan een schroefje in het midden hangen die printen dus aan de poten van de transistors en die moet je heel goed uitlijnen met de gaten in de koelplaat..Je moet echter EERST de draden eraan solderen (bakken over twee centimeter, 4 draden op de print...) en die moeten aan het eind tussen de stuurtorren gepropt. Hij lijkt heel makkelijk uit elkaar te halen en in elkaar te zetten, totdat je dat echt wil doen.... Het is echt een draak als je hem moet repareren zonder voorkennis.

Oja, de 40V voedingselco's kregen dus 41 Volt (high-end spanning dus ;-) ) , heb hem dus ook "gerecapt" met 63 Volt types want misschien verkoop ik hem wel weer.
Hij klinkt goed, ik ga er verder niet aan meten wegens die uitgangen die ik liever niet aan de aarde refereer (staat ook waarschuwing op het achterpaneel trouwens).
Gelukkig had ik bijna identieke transistors voorradig.

nog wat foto's. Flux weghalen hadden ze denk ik nooit van gehoord, het rijtje van 4 torretjes stond zo dik in de oude flux met een soldering verdacht dicht bij een andere dat hij misschien wel daardoor is kapotgegaan (al is het verbinden van een uitgang met aarde meest waarschijnlijk).

Het beter bak- en braadwerk. Zie ik daar groene emitterweerstanden die wirewound zijn? Dat in combinatie met snelle transistoren? Dat zal wel lekker ringen. Ik zou er wat anders in zetten.

Geen idee. Zat versterkers waar ik grotere weerstanden zie met wel 20 wikkelingen, en bifilair gewikkelde draadgewonden zie ik eigenlijk nooit, ook al heeft men het daar altijd over. Zelfs een oude simpele Harman Kardon Citation 12 die ik heb met draadgewonden eindtor emitterweerstanden daar kun je een blokgolf instoppen en die blokgolf komt er dan keurig weer uit.

Maar goed, hoogfrequent heb ik geen verstand van, en in ieder geval de driver en uitgangstransistors zijn ongeveer hetzelfde als origineel qua capaciteit en ft. De kleine torretjes waren 2sa970 en 2sc2240, dus daar zitten nu ksa992 en ksc1845 in, de tegenhangers van die oude die niet meer leverbaar zijn.

.

Op zaterdag 17 januari 2026 10:08:40 schreef Gerard Slikker:
Geen idee. Zat versterkers waar ik grotere weerstanden zie met wel 20 wikkelingen,

Even mierenn#$$#n, een Wikkeling bestaat uit een X aantal windingen. Een weerstand met 20 wikkelingen is een vrij extreem iets, denk aan bv een keramisch lichaam met 20 weerstand wikkelingen zoals weerstand netwerkjes maar dan draadgewonden. Dus je zult wel 1 wikkeling met 20 windingen bedoelen. ;-)

Op vrijdag 16 januari 2026 23:33:01 schreef Gerard Slikker:
Flux weghalen hadden ze denk ik nooit van gehoord,

Die flux is toch neutraal spul, waarom zou je dat weg moeten halen?

Op vrijdag 16 januari 2026 23:06:27 schreef Gerard Slikker:
Tjonge wat een prutswerk, ...

Tja, dat is het nadeel van een dure high-end unieke versterker. Er worden maar een paar exemplaren van verkocht, dus er is geen budget voor ontwikkeling van een servicevriendelijk apparaat. Dit in tegenstelling tot platte consumenten-elektronica.

aan de poten van de transistors en die moet je heel goed uitlijnen met de gaten in de koelplaat..

De fabrikant zal vast wel een mal gehad hebben om de transistoren goed uitgelijnd op de print vast te solderen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (22%)]

Op zaterdag 17 januari 2026 11:02:09 schreef KlaasZ:
[...]Die flux is toch neutraal spul, waarom zou je dat weg moeten halen?

Neutraal, maar vaak hygroscopisch. Wat kan leiden tot een weerstand die aanzienlijk lager ligt dan ∞. Bin d'Aire-Dunndead.
Of en wat dat voor gevolgen heeft is niet te voorspellen, in mijn geval ging de zaak oeverloos oscilleren.

Leuk dat je dit ding gerepareerd hebt. Ik heb naar de foto's gekeken en zo bijzonder vind ik die versterker niet hoor. Als je alle gouden oortjes hockuspokus wegdenkt is het eigenlijk een vrij gewone versterker met vrij gewone torren. Juist torren die volgens de bouwers helemaal gepaard en uitgezocht zijn, zijn denk ik de meest gewone en simpele torren met een grote spreiding. Doordat je ze gaat uitzoeken kun je met goedkope en simpele torren toch een goede versterker, die goed gelijk loopt krijgen.

De versterker schakeling zelf kan ook eenvoudiger zijn. Speciale ingewikkelde schakelingen die de spreiding in de componenten compenseren, terug regelen en ook beveiligen zijn niet nodig. Zolang alle componenten binnen hun oorspronkelijke waarden blijven is er niets aan de hand en blijft alles heus wel goed werken.

In dit soort gevallen gaat de boel echter wel meteen erg fout als er na jaren door veroudering een waarde buiten de veilige waarden loopt. Dan is het ook meteen klaar

Voor een huiskamer versterkertje is dit heus wel acceptabel. Heb je een of ander apparaat op een onmogelijke plaats zitten waar je nooit meer of alleen tegen zeer hoge kosten bij kunt (Boven in een satelliet ofzo of ergens in het lichaam als kunstorgaan.) dan ga je je versterker toch echt op een andere manier bouwen. Dan maak je de schakelingen zelfher(in)stellend en zorg je dat er nooit een dergelijke uitfiktoestand zoals het blijkbaar in deze voorversterker is gebeurt, kan plaatsvinden.

En er zijn echt veel schakelingen bedacht die kleine foutjes door o.a. veroudering van componenten kunnen compenseren en echt grote schades kunnen voorkomen. Dat hebben ze hier gewoon niet ingebouwd.

Eigenlijk is die versterkerschakeling vrij eenvoudig en niet heel bijzonder en daardoor ook redelijk goed te repareren. De versterker blijkt dus alleen mechanisch erg lastig in elkaar gezet te zijn. Deze versterker was duur niet door een innovatieve vooruitstrevende elektronische schakeling maar door zijn zeer complexe en daardoor arbeidsintensieve mechanische opbouw.

Maar er waren ooit best veel versterkerbouwers die op deze manier met een boel hokuspokus hun apparaten verkochten. Mijn vader had ooit op een firato een z.g. RankArena tunerversterker gekocht. Aanvankelijk speelde dat ding heel leuk. Maar na een jaar of 10 fikte er een kanaal uit. eindtransistoren en de bias regeling stuk. Als 15 jarige ofzo heb ik daar toen geloof ik een paar 2N3055 en 2N2955 in geplakt. Ik heb van vrienden en kennissen heel veel commentaar gehad. Die 2N3055 waren geen highend transistoren enzo. Mijn vader was er wel blij mee. En ik en niemand van de familie heeft ooit verschil gehoord in de muziek kwaliteit met die 2N3055 transistors er in. En de versterker heeft met de 3055 en 2955 uiteindelijk nog vele jaren gespeeld.

Zulke versterkers zijn opzich best leuk om te repareren. Niet echt lastig. Maar op marktplaats liefst 200 euro geven voor een defect exemplaar vind ik de achterdeur uit. Dan kun je beter een paar tientjes aan een klasse D bleutooth boombox ding uitgeven. Geluid is ook daarvan ook helemaal niet verkeerd, en dergelijk spul is met de huidige techniek veel bruikbaarder en goedkoper en zuiniger. Maar ja helaas geen high end audio voodoo. Dat is dan wel weer jammer want dan ken het niet goed zijn.

Ik zie daar geen 2N3055 maar een MG9410, een tor die wel tien keer zo snel is. Zie https://www.farnell.com/datasheets/972841.pdf
En de MG6330 https://www.farnell.com/datasheets/972842.pdf
Het is een eindtrap met een P en N transistor, tenminste dat printje dat ik daar op de foto zie.

Die torren zijn maar liefst 230V, 15A, 200W, fT 35 MHz. En bij dat alles een hfe 70 tot 140 wat helemaal veel is voor zo'n powertor. Dit is geen 2N3055, dat is speelgoed hiermee vergeleken.

Wat is de waarde van die groene draadgewonden weerstanden? Ik zie bij elektuur dit schema met ook die eindtorren op https://www.elektormagazine.nl/magazine/elektor-201309/23286
en daar hebben ze voor de weerstanden op die positie R10,R11 = 0Ohm2, 1%, 5 W, lage inductie (Vishay Dale LVR05R2000FE73), deze zijn dat echt niet.

Die torren lijken wel moeilijk verkrijgbaar te zijn. Semelab had ze oorspronkelijk, maar die zijn overgenomen door TT, ik zie daar niet fatsoenlijks meer op dit gebied. Alhoewel op deze torren ook TT staat, dus ze hebben ze nog wel gemaakt. Het kan zijn dat dit de -R versies zijn, maar die zijn ook niet vindbaar.

Zijn alle fabrikanten gestopt met dit soort supersnelle powertorren?

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (13%)]

idd, ook als je een 2N2955 in een versterker stopt krijg je vast wel commentaar :+

Van die Japanse torren:
Ik heb ooit vier van elk gekocht om een voorraadje te hebben , dus met deze versterker zijn is nu de helft al op.
inderdaad moeilijk te krijgen al vond ik nog wel één of twee andere alternatieven in deze behuizing bij Mouser.

Het zit als Sziklai pair de dikke weerstanden zitten in serie met elkaar aan de uitgang en zijn 0.1 Ohm. De stuurtorren zijn vergelijkbaar met de oude (nu KSA1220/KSC2690 )

De kapotte torren zijn (ge-edit wegens foutje) 2sc3182,2sa1265,2sb649,2sb869

Van alle nieuwe torren zijn zowel HFE aardig recht versus collectorstroom en ook vergelijkbaar PNP/NPN. Ik beschouw het als "Gepaard" dus, zowel onderling, PNP/NPN, als met de andere kant van de gebrugde versterker.

Inderdaad gaat het aanbod van transistors hard achteruit, ook al ben ik maar een hobbyist, heb ik toch voor een paar honderd euro aan torretjes gekocht beginnende een jaar of 5 terug, dan heb ik voor de rest van mijn leven genoeg.
KSA1220 kun jeal niet meer kopen bij Mouser enzo.

Trouwens, met die print eruit raak je snel in de war, dus blauw/rood maken pnp/npn helpt echt wel :)

Op zondag 18 januari 2026 00:13:49 schreef Hoeben:

...
Zijn alle fabrikanten gestopt met dit soort supersnelle powertorren?

Laatst heb ik bij Mouser nog wel van dat soort spul kunnen aanschaffen.
2SC5200 - 2SA1943
FJAF4310 FJA4313
NJW3281 - NJW1302

NOG wel, idd
https://www.onsemi.com/pdf/datasheet/fja4313-d.pdf

die 2sc5200 enzo hebben ze nu ook in kleinere behuizing, ik zat er al naar te kijken voordat ik ineens besefte nog nieuwe torren te hebben liggen in de behuizing die ik nodig had (TO-3P)

Op dinsdag 2 december 2025 12:43:55 schreef EricP:

Overigens is die flyer van 1993 - die versterker zal dan inmiddels de 30 jaar wel halen.

De versterker is geproduceerd tussen 1989 en 1994

vM-Time-Line-ELECTRONICS.pdf

Door schade en schande wijs geworden en wegens de wet van behoud van ellende, heb ik geleerd enthousiast gerepareerde dingen een dag of wat open te laten liggen

En ja hoor, er is nog wat, een van de 2 potmetertjes die je kunt gebruiken als koptelefoonvolumeregelaar of balansregelaar kraakt iets, die moet ik vervangen of er gaatjes inboren en proberen er spul doorheen te spuiten/droogmaken. Vooralsnog kies ik voor t laatste.