Herms
Golden Member
vooral om optisch gescheiden de wisselstand van beide wisseltongen uit te lezen en om zeker te weten dat beide wisseltongen ook exact "aan" liggen, dat er geen vuil of blaadjes tussen liggen waardoor de tram kan ontsporen. Oftewel dat er steeds 2 van de 4 sensoren een "postief"signaal afgeven en de beide andere niet, en andersom.
[Bericht gewijzigd door Herms op (20%)]
EricP
mét CE
Als je dat nou eens in je startpost had gezet in plaats van 'ons' een pagina lang te laten gokken... Hulp vragen en dergelijk essentiële informatie achter houden is nou niet bepaald... netjes...
Herms
Golden Member
Als ik dat had gedaan was dat niet netjes. Maar dat is niet het geval. Het is voor mij een ontdekkingsreis geweest. Met steeds nieuwe stukjes aan infomatie het beeld compleet krijgen. En ook, de startvraag was om een schema te kunnen krijgen van deze print. Die staat nog open en daar ga ik met jullie hulp morgen aan verder werken. Jammer dat jij dat anders ervaart.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op dinsdag 16 december 2025 22:09:27 schreef Herms:
vooral om optisch gescheiden de wisselstand
Niet optisch, maar galvanisch gescheiden.
Ook ik ben van mening dat dit best in de startpost had mogen staan.
Wie weet dat de ene sensor voor elke richting wel bedoeld was om te detecteren dat de tong aanligt en de tweede alleen maar om omgooien van het wissel te voorkomen als er een tram bovenop staat. Dat blijkt dus niet zo te zijn, maar maakt voor de werking van de schakeling wel degelijk uit.
Op dinsdag 16 december 2025 22:09:27 schreef Herms:
Oftewel dat er steeds 2 van de 4 sensoren een "postief"signaal afgeven en de beide andere niet, en andersom.
En met enige kennis van spoortechniek vermoed ik zelfs dat elke fout tot een kortsluiting en daarmee naar de buitenwereld 'veilige' situatie leidt. (lees: je kunt het wissel mogelijk niet meer bedienen, maar in een onveilige stand komt de boel ook niet en ook de detectie blijft in een gewaarborgde stand)
Herms
Golden Member
Als ik dat (galvanisch gescheiden) bij het starten van de post had geweten, had ik het er in gezet. Het werd mij pas na verloop van tijd duidelijk dat dit zo was
Hulp vragen en dergelijk essentiële informatie achter houden is nou niet bepaald... netjes...
Iemand beschuldigen van het "achterhouden" van informatie terwijl die later pas bekend werd vind ik dan weer suggestief en niet bepaald... netjes...
Maar goed, dat "gecopuleer der formica" gaat TS niet helpen.
Ben benieuwd naar de foto's Donderdag.
Herms
Golden Member
De foto's: ik heb ze gemaakt van 2 exemplaren van de print. De éne print is niet-werkend wegens onderbroken printsporen, de ander is werkend, maar reageert vertraagt op de sensoren. Die laatste heeft gerepareerde printsporen. De foto's zijn circa 5MB, dus die kan ik niet zo plaatsen. Ik kan ze gericht sturen naar ..., of in lage resolutie plaatsen.
mvdk
Golden Member
Op donderdag 18 december 2025 22:41:09 schreef Herms:
De foto's: ik heb ze gemaakt van 2 exemplaren van de print. De éne print is niet-werkend wegens onderbroken printsporen, de ander is werkend, maar reageert vertraagt op de sensoren. Die laatste heeft gerepareerde printsporen. De foto's zijn circa 5MB, dus die kan ik niet zo plaatsen. Ik kan ze gericht sturen naar ..., of in lage resolutie plaatsen.
Daar hebben we toch het uploadarchief voor?
https://www.uploadarchief.net/overview.html
Ojee, nou moet ik ook nog uitleg gaan geven?
Of gaat het wel lukken?
Het lijkt wel of de HTM dit in eigen beheer gemaakt heeft in de werkplaats.
Weet niet of ze dat doen, ben hagenaar, maar nooit in een van de werkplaatsen geweest.
Die 2e print is niet gerepareerd maar broddelwerk... anders kan ik het niet noemen.
Sporen zou ik schoonmaken en mooi vertinnen, eventueel met een stukje dun fatsoenlijk koperdraad er bij..
Een stukje koperdraad uit een oude multi telefoonkabel is prima geschikt, vrij zacht en echt koper wat prima soldeerbaar is.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
De onderdelenkant van de slecht werkende, "gerepareerde" print lijkt verdacht veel op die van de niet-werkende. Zoveel zelfs, dat ik denk dat dezelfde foto twee keer is geüpload...
EricP
mét CE
Met die slechte print lijkt niet zoveel mis te zijn. Klein beetje corrosie schade - zo op het oog eenvoudig op te lossen. Overigens is nu - nu de overzichtsfoto's er zijn - duidelijk dat 1 relais afwijkend is. Die kan een keer vervangen zijn. Hint: die relais zijn blijkbaar een gevoelig iets in dit geheel. De boel staat goed in de lak...
Die 2de PCB... die reparatie is broddelwerk. 'Werkt niet 100%' is lekker vaag. Wat doet-ie niet wat-ie wel zou moeten doen (of: wat doet-ie wel wat-ie niet zou moeten doen)?
Nu er enigszins bruikbare foto's zijn: het is nu goed te zien dat er 4 sensoren aan hangen, de buitenwereld hangt aan 4 draadjes waarvan de buitenste 2 de voeding lijken te zijn. De voeding gaan door die draad gewonden weerstand. Die kunnen lang niet altijd tegen nattigheid --> in elk geval meten. De rode LED lijkt over die weerstand te staan. Ik gok op een soort van kortsluit beveiliging met indicatie.
Die relais lijken 2xNO/2xNC te zijn. De 4 dioden er strak naast vrijloopdioden.
De kleine weerstandjes bij de torren lijken pull-up (of pull down) te zijn om een zwevende basis te voorkomen.
Dan zit er nog een heel stuk combinatorisch met zowel relais als dioden waar ik niet in gedoken ben 
Verder lijkt het relais met tekening erop niks meer te doen dan maak contact voor de buitenwereld.
Schema: maak 2 goede foto's met exact de juiste uitlijning van boven en onderkant. Spiegel er eentje. Maar er eentje 'doorzichtig'. Zet ze op elkaar. En daarna is het gewoon een kwestie van de lijntjes volgen. Schema tekenen. Daarna schema fatsoeneren. En dan kun je er zo een nieuwe PCB uit tekenen.
Maar dan nog steeds: als nou eens duidelijk wordt wat de gewenste functionaliteit is, dan is het waarschijnlijk veel minder werk om gewoon opnieuw te beginnen - en gebruik makend van dezelfde componenten - waarschijnlijk bij iets identieks uit te komen. Reverse engineering is duuuuuuuuur (doorgaans in tijd).
[Bericht gewijzigd door EricP op (58%)]
Ik zou zelf helemaal niet meer aan reparatie beginnen maar t spulleke in Kicad zetten en een paar nieuwe printjes maken.
Van de beste pcb de relais eraf halen.
Teken hun layout op de componentenzijde.
Licht onder de soldeerzijde en tekenen maar.
Eenvoudiger dan dat gaat het niet worden bij dit project.
Op zaterdag 20 december 2025 08:28:28 schreef OXO:
Van de beste pcb de relais eraf halen.
Teken hun layout op de componentenzijde.
Licht onder de soldeerzijde en tekenen maar.
Eenvoudiger dan dat gaat het niet worden bij dit project.
Zo zou ik het ook doen maar weet niet of TS de PCB's ook daadwerkelijk in zijn bezit heeft.
Overigens kun je met deze (kwaliteit) foto's ook al een eind komen (zie "voorzetje").
@Herms welk type transistoren zit er op ?
Reverse engineering is duuuuuuuuur (doorgaans in tijd).
Ligt er maar net aan welk "uurloon" je er aan hangt
Op vrijdag 19 december 2025 23:26:02 schreef revado:
Het lijkt wel of de HTM dit in eigen beheer gemaakt heeft in de werkplaats.
Weet niet of ze dat doen, ben hagenaar, maar nooit in een van de werkplaatsen geweest.
Ja, lijkt inderdaad wel een eigen bouwsel te zijn gezien de tekst HTM op de print. Toen ik er stage liep, HTM infra aan de Maanweg in 1995 ofzo, werd er voor zover ik me kan herinneren vooral gerepareerd. Er waren ladenkasten vol met componentjes. Dus ja kan best dat deze printjes daar vandaan komen. Alhoewel ik me geen print-ets-opstelling kan herinneren.
@Herms, gezien uw woonplaats, is dit voor het Openluchtmuseum...?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op woensdag 17 december 2025 10:12:38 schreef Herms:
Als ik dat (galvanisch gescheiden) bij het starten van de post had geweten, had ik het er in gezet. Het werd mij pas na verloop van tijd duidelijk dat dit zo was
Snap ik. Maar het was je inmiddels toch duidelijk toen je dat plaatste?
Ik ga dan twijfelen aan iemands kunde als het verschil tussen een relais en optische koppeling niet duidelijk is.
Wat betreft de laatste opmerking:
Tjonge, als we dát nu wat eerder wisten... Ik was namelijk van plan om bijna te gaan reageren 'Goh, als je dingen repareert maar dit relatief simpele printje niet wil uitpluizen qua sporen, waarom neem je dan reparatiewerk van de HTM aan.'
Maar het is dus niet voor de HTM.
Laatste voorzetje dan: Als je Irfanview hebt, kun je twee foto's over elkaar heen leggen. Tijdens het over elkaar heen leggen krijg je de vraag hoe transparant het origineel moet zijn.
Eventueel (dat doe ik zelf vaak) maak je dan de print met sporen zwart-wit, zodat deze duidelijk opvalt over de andere foto.
Het enige wat je moet doen is de foto's goed nemen en uitlijnen. Als je de relais niet wil verwijderen kun je met een GOEDE tele-opname (lees: echt tele, optische zoom dus, geen digitale zoom van telefooncamera's met maar 1 sensor) de perspectiefwerking ervan voorkomen door de print van een flinke afstand te fotograferen.
Op zaterdag 20 december 2025 18:53:48 schreef weardguy:
[...]Laatste voorzetje dan: Als je Irfanview hebt, kun je twee foto's over elkaar heen leggen. Tijdens het over elkaar heen leggen krijg je de vraag hoe transparant het origineel moet zijn.
Eventueel (dat doe ik zelf vaak) maak je dan de print met sporen zwart-wit, zodat deze duidelijk opvalt over de andere foto.
Iemand heeft daar ooit al eens een leuk tooltle voor gemaakt, maar dan moeten de foto's inderdaad wel zonder perspectief zijn. Ikzelf soldeer ze dan meestal leeg (uiteraard gedocumenteerd) en leg ze onder de scanner.
@Herms,
Heb je al geïnformeerd bij de HTM?
Schrijf een briefje naar M van der Heiden. Kan je geen schema krijgen, dan kan je misschien aan de slag als monteur onderstation.
Herms
Golden Member
De transistor is BC556.
Ik heb nog nieuwe info gekregen. Alleen als er 2 sensoren geen wisseltong zien, en de beide andere wel (en wel zodanig dat ze echt tegen de sensor aan liggen) dan wordt er via de relaiscontacten aangegeven dat de wisseltongen goed liggen, veilig dus om te berijden.
Via via is of wordt de HTM al benaderd, maar dat schiet nog niet op. Ik hou dat achter de hand.
[Bericht gewijzigd door Herms op (14%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
De print met het afwijkende relais zal niet goed werken, omdat de spoelpolariteit verkeerd is...
Ik was begonnen met gnireenigne en na het relais van de (Panasonic) datasheet in Eagle gemaakt te hebben zag ik dat de "rechter" twee relais de spoelen omgekeerd hebben van de "linker" relais. En precies dat zorgt ervoor dat het niet (goed) werkt. het verkeerd, zie verderop.
De oorspronkelijke relais hadden geen polariteit (en trokken ook veel meer stroom), maar om koper en energie te sparen is het anker tegenwoordig voorgemagnetiseerd.