Enkele maanden geleden mijn eerste pcb gemaakt met Kicad. Alles dubbel gecontroleerd qua footprints en pinouts.
Tijdens het bestukken waar de weerstandsnetwerkjes het laatste waren gemerkt dat ik de verkeerde footprint had gekozen. Gekozen footprint was "Resistor_SMD:R_Array_Convex_4x1206". Niet bij stilgestaan dat dit niet 1x 1206 was met 4 interne weerstanden maar effectief 4x1206. Nooit op gelet tijdens het routen van de traces met dit tot gevolg. |:( Daar past 1x 1206 niet op natuurlijk zonder luchtleidingen te leggen.

De gekozen package was niet te vinden. Dan maar 4x 1206 er op gesoldeerd per package (16 packages in totaal). Tijdens het eerste maal onder spanning te zetten en alle voedingsrails te controleren gemerkt dat een weerstand warm werd aan een level shifter. Vreemd, uitgang van de adc en ingang van de shifter zit rond de 1.7V ipv 3V3. Rarara, gemist in het aanmaken van het symbool, package gespiegeld. Gelukkig is deze shifter symmetrisch waardoor ik deze ondersteboven op de pcb kon zetten.

Het uiteindelijke resultaat is het volgende:

Wie goed oplet ziet ook dat de silkscreen van de ingangsspanning verkeerd is.
Je mag nog alles dubbel controleren, in je eerste pcb zullen er nog altijd fouten zitten. Nu is nog niet alles getest, hopelijk werkt de SRAM en ADC zonder probleem.

Ach, goed te weten dat 'je nooit de enige bent' die fouten maakt... (dank, nonius en elektronic)

Ik vind het dan weer wel creatief opgelost met de 1206jes op de zijkant.
De ingangsspanningssilkscreen zou ik ter voorkoming van verdere fouten wel onder handen nemen met typ-ex en fineliner, danwel botweg met markeerstift... Of zit er een schadeverhinderende seriediode?

En: Dat zijn mooie displaytjes :) Die ken ik ergens van :P

Bij een print van 2 jaar geleden die ik vorige maand pas gesoldeerd hebt was er ook een verkeerde footprint gebruikt door mij. Dat was voor 3x een JST connector dacht ik toen. Maar de gaatjes voor de pootjes waren wel erg klein met een gat van 0,7mm.

Uitgeboord naar 0,8 kon nog net zonder de print te slopen. Maar het paste niet, dan maar de pinnen van de connector met een vijl bewerkt. De connector past er nu met moeite in en kon nog goed gesoldeerd worden zodat het goed vast zit. Bleek later dat ik toch te ver had uitgeboord en 2 signalen kwamen niet meer aan. Dat weer met 2 draadbruggen opgelost.

Stel ik me een keertje kwetsbaar op, krijg je dit :) :

Je had het natuurlijk ook kunnen zien aan de rode draadjes die naar de noodstop gaan.

Tsja, heel die besturingskast zit VOL met rode draadjes! Gelukkig waren sommige wel gemarkeerd met nummering.

Helaas is er tijdens mijn geklooi toch nog iets defect gegaan, de hulpcontacten (N.O.) van een hulpschakelaar. Heb het tijdelijk kunnen oplossen door de losse opbouw-hulpschakelaar over te zetten van een andere contactor, maar dat betekent wel dat de frees het nu niet meer doet. Die heb ik tot nu toe sowieso nog nooit gebruikt, maar ik moet in de toekomst dus nog wel een keertje een nieuwe contactor plaatsen voor de frees. Da's voor een andere keer. Voorlopig kan ik in elk geval weer zagen.

(mocht iemand toevallig nog een Sassin LA1 DN11 hulpschakelaar hebben liggen, al dan niet gebruikt, dan neem ik hem graag over. Anders plaats ik in de toekomst een keer een volledig nieuwe contactor.)

Op donderdag 18 december 2025 20:21:05 schreef Lucky Luke:
Ach, goed te weten dat 'je nooit de enige bent' die fouten maakt... (dank, nonius en elektronic)

Ik vind het dan weer wel creatief opgelost met de 1206jes op de zijkant.
De ingangsspanningssilkscreen zou ik ter voorkoming van verdere fouten wel onder handen nemen met typ-ex en fineliner, danwel botweg met markeerstift... Of zit er een schadeverhinderende seriediode?

En: Dat zijn mooie displaytjes :) Die ken ik ergens van :P

Ingang is beveiligd tegen overspanning en ompolen. Alle contacten die naar buiten komen (load cells + rs485) zijn beveiligd met transorbs. RS485 is galvanisch gescheiden. Ook op alle voedingsrails zitten transorbs.
Kon voor de weerstandnetwerkjes ook 0805's gebruiken maar dan moest ik soldeerbruggen naar de eilanden maken wat in mijn ervaring leid tot gebroken solderen en slechte contacten. Zeker als deze pcb aan de onderkant van een weegschaal voor dieren komt en dus veel trillingen zal krijgen.
Ik vind deze display zeer mooi. Alleen jammer dat je een 6-bits databus moet gebruiken. Dus voor op een gaatjesprint niet echt geschikt als je er meerdere hebt.

Op donderdag 18 december 2025 18:44:29 schreef nonius:
Hierbij hebben een paar stoppen het begeven en zijn de punten van een setje meetprobes verdampt (voor een idee, zie foto van spanningszoeker van Necessaryevil hierboven in de thread),

ook gehad vorige week. aan het meten op een 36V 200Ah li-ion accu. meter stond in de ampereplug.

k moet zeggen, die goedkope ali meter heeft het overleeft, de meetpennen iets minder. zijn een stuk korter. wordt het direct ook duidelijk waarom ik ali meters heb van 10-15€/stuk. t is de 3de al. de rode draad speelde blijkbaar ook smeltzekering en ook al zegt de meter 10A unfused, de kabel kon die 10A niet aan dus.
nog een voordeel van die 'dunne' meetsnoeren met weinig koper en veel plastic

die chinees moet mij kennen want leverde extra punten mee :P

nr 1 van die meters is gesneuveld toen die met USB plug aan het opladen was en ik spanning aan het meten was op een 36V accu die via een ESP aan het meten was en met de ESP ook aan mijn USB van de pc zat.
ik trek me weinig aan van + en -. zwart aan + en rood aan - boeit me weinig, je ziet dan een negatief getal...
MAAR met die 36V accu aan massa van de ESP aan massa van de USB
en mijn digitale meter met zijn usb laadkabel aan massa van de PC, en dan de massa tegen de +36V hangen. POEF. daar is een ic uit elkaar gegaan. die was dood.

amperemeters zien af bij mij.
ooit met ene zitten foutzoeken achter lekstroom in een auto. en na lang zoeken contact aangezet maar 'iets' te ver aan de sleutel gedraaid. tja, die meter was ook kapot, daar is paarse rook ontsnapt, draden weg, print weg. de meetweerstand was een stuk koperdraad, die was ook weg, de meetbussen waren verdampt.... zal wel een paar 100A gelopen hebben. lekstroom helaas niet weg

mocht iemand toevallig nog een Sassin LA1 DN11 hulpschakelaar hebben liggen,

Ik dacht die komen me bekend voor. Ze lijken op die van telemecanique en hebben ook vergelijkebare nummering.

Ik heb wel een telemecanique LADN04 liggen. 4x NC

ook gehad vorige week. aan het meten op een 36V 200Ah li-ion accu. meter stond in de ampereplug.

Ik gebruik meters nu noot meer in de ampere stand daar gebruik ik wel een clampmeter voor. Ik heb zo ook een dure fluke gesloopt.

amperemeters zien af bij mij.
ooit met ene zitten foutzoeken achter lekstroom in een auto. en na lang zoeken contact aangezet maar 'iets' te ver aan de sleutel gedraaid. tja, die meter was ook kapot,

Van de heftruck op het werk was toen na een dag de 12V startaccu steeds leeg. Ik wou de stroom meten en deed enkel het contact aan en zeker weten ook niet door geschakelt. IK zag toen gelijk een heel erg grote stroom om de fluke en toen niets zekering door.
Ik had niet de geode zekeringen liggen en ik dacht ik doe er wel even een andere 15A zekering in. Toen nog een keer gemeten en toen kwam er rook uit de fluke.

Bleek het start relais te blijven hangen en als je het contact inschakelde liep er gelijk een heel hoge stroom. Maar de startmotor zelf deed dan weer niks. Startmotor en relais is toen vervangen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (40%)]

Op donderdag 18 december 2025 20:41:37 schreef nonius:

[...]
(mocht iemand toevallig nog een Sassin LA1 DN11 hulpschakelaar hebben liggen, al dan niet gebruikt, dan neem ik hem graag over. Anders plaats ik in de toekomst een keer een volledig nieuwe contactor.)

[bijlage]

Dat is eenzelfde als van telemecanique, (Ik zie het aan de LC1xxx markering). En ja ik heb nog van dat spul liggen.
Wat heb je precies nodig, maak/break zo te zien?
Ik leg het wel bij de schrijver....

Op donderdag 18 december 2025 22:12:24 schreef benleentje:
Ik gebruik meters nu noot meer in de ampere stand daar gebruik ik wel een clampmeter voor. Ik heb zo ook een dure fluke gesloopt.

ik heb dus 1 amperemeting gedaan, om te verifieren dat de INA228 wel correct meet. was dus ter vergelijking. even de accu eraf, A-meter ertussen, verifieren, check.
en 5min later wou ik de accuspanning meten, en stekker niet veranderd. POEF

Als ik een meter wegzet, doe ik die altijd op het hoogste ac bereik, en de meetdraden in de volt stand..(niet vragen waarom ik dat doe.. 8)7 )

Op vrijdag 19 december 2025 09:41:21 schreef fcapri:
[...]

ik heb dus 1 amperemeting gedaan, om te verifieren dat de INA228 wel correct meet. was dus ter vergelijking. even de accu eraf, A-meter ertussen, verifieren, check.
en 5min later wou ik de accuspanning meten, en stekker niet veranderd. POEF

Ja heel erg herkenbaar, die fouten heb ik vroeger ook veel gemaakt. En heb me toen voorgenomen om nog enkel spanning te meten of een stroomtang te gebruiken.

Op vrijdag 19 december 2025 10:11:02 schreef mel:
Als ik een meter wegzet, doe ik die altijd op het hoogste ac bereik, en de meetdraden in de volt stand..(niet vragen waarom ik dat doe.. 8)7 )

Meetsnoeren in de A-bus laten zitten is van hetzelfde kaliber als een sleutel in de klauw van een draaibank laten steken.

Ellende gegarandeerd.

Op vrijdag 19 december 2025 15:00:54 schreef Sine:
[...]

Meetsnoeren in de A-bus laten zitten is van hetzelfde kaliber als een sleutel in de klauw van een draaibank laten steken.

Ellende gegarandeerd.

Of als je meerdere meters tegelijk in gebruik heb, een voor spanning en eentje voor stroom te meten, en ze dan verwisselen.. 8)7

Op donderdag 18 december 2025 21:05:10 schreef fcapri:
de rode draad speelde blijkbaar ook smeltzekering en ook al zegt de meter 10A unfused, de kabel kon die 10A niet aan dus.

Dat zal echt geen 10A geweest zijn. En ook geen 100. In zo'n geval gaat er VEEL meer lopen. Dat er 10A op de meter staat betekent dat ie niet te heet wordt bij 10A (en kennelijk wel bij 20A). Maar een fractie van een seconde (zeker als er een meetsnoer als zekering tussen zit) honderden amperes kan ie ook wel hebben.

als een sleutel in de klauw van een draaibank laten steken.

En toch heeft ook daar iemand een oplossing voor gevonden en zit er nu een veer op de sleutel en als je de sleutel zou vergeten dan drukt die veer de sleutel er vanzelf uit.
Ja officieel zit er nu een kap over de klauwplaat maat mijn draaibank is zo oud dat die dat niet heeft dan maar een sleutel met veer.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (21%)]

t gaf een grote vonk, de meetpunten (heel dun) branden direct weg, korte tijd een vlamboog en tegen dan was de rode draad ook al door gebrand. zal misschien maar met een paar haartjes hebben vastgezeten.

een deftige fluke zal het idd nog overleven, maar van zo een 10€ ali ding had ik toch verwacht dat alle veiligheden wegbespaart zijn en dat die ging sneuvelen, of volledig fout meten.

maar, doet het prima. ik krijg nog een herkansing om dezelfde fout in de toekomst nogmaals te doen.
heb ooit een school multimeter gehad waar ik het vermogen van een droogkast (2000W dus 9A op 230V ofzo) wou meten op de 10A unfused aansluting, maar bij inschakelen sneuvelde de meter toch. de inschakelpiek van dat 150W motortje was er toch teveel aan.
sindsdien geleerd, eerst de meter overbruggen en dan de brug wegnemen als het toestel reeds draait. (zou een schakelaar moeten in zitten die je moet indrukken om Amps te meten)

t gaf een grote vonk, de meetpunten (heel dun) branden direct weg, korte tijd een vlamboog en tegen dan was de rode draad ook al door gebrand. zal misschien maar met een paar haartjes hebben vastgezeten.

Je krijgt inderdaad een flinke vlamboog. En als het DC is, met de meetpen negatief, dan gaat 70% van de warmte van de vlamboog naar de meetpen, net als met electrodelassen. Dus je electrode meetpen zal afsmelten. Omgekeerd, als de meetpen positief is gaat slechts 30% van de warmte in de meetpen. Dus zal hij wat minder hard en ver afsmelten.

Overigens steek ik bij m'n antieke DMM (uit 1996, en hij overleeft tot nu toe prima) ALTIJD de meetpennen terug DIRECT na het meten van stroom - óók als ik verwacht even later opnieuw stroom te moeten meten. Door schade en schande wijs geworden, het vervangen van de 10-zekering in de DMM is altijd zo'n gedoe....

En mochten de pennen per ongeluk in de verkeerde bussen zitten (A i.p.v. V) dan valt het me direct op. Na 30 jaar dezelfde meter gebruiken ken ik hem blindelings en iets dat afwijkt van normaal valt onmiddelijk op.

De sleutel in de klauwplaat laten zitten is bij mij nog nooit gebeurd en zal ook nooit voorkomen. Is een aangeleerde gewoonte: degene die me opleidde heeft me zeer ernstig gewaarschuwd hiervoor, EN voor het feit dat, als ik het toch één keer liet zitten, dat ik nooit meer welkom zou zijn in de werkplaats. Idem met de boormachine.

Maar gelukkig zijn er nog tal van andere fouten te maken, ik ben nog niet door m'n repertoire heen.... >:)

draaibank heb ik ook en daar heb ik nog nooit de sleutel op vergeten.

normaal steek ik de pennen ook altijd terug na het meten, want de volgende keer (dagen later) let ik er niet direct op. nu was het een paar minuten later en was ik druk bezig met de accu. je wil een 200Ah li-ion waar je de +draad van afkoppelt niet laten rondslingeren terwijl je een stekker op de meter versteekt.

Op donderdag 18 december 2025 18:44:29 schreef nonius:
...oei, wacht eens, er hoort *nog* een noodstop op de zaagmachine te zitten! Had ik in het heetst van de strijd over het hoofd gezien.

Je bent niet de eerste. Ik ben een keer naar Mercedes gereden om uiteindelijk alleen maar een noodstop uit te trekken :-)
En een keer naar Indonesie om een fotocel uit te richten. Wel 7 dagen van huis, totale kosten ergens tegen de 20.000 euro.

IK was onderhoudsmontuer in bedrijf wat plaatwerk deed voor isolatie te beschermen op petrochemie.
Daar was het ook na een paar reorganisaties dat ik te horen kreeg dat ze me wel duur vonden. Ik antwoordde dan maar waarom heb ik dan zoveel werk en waarom mag ik vaak geen dag vrij nemen omdat het te druk is. Daar hadden ze ook niet echt antwoord op. Maar op een gegeven moment moest ik toch maar naar de shell en daar tracing gaan doen.

Ik hoorde toen dat er steeds meer machines waren met problemen. Later viel er een belangrijke machine die ze echt nodig hadden ook stil en kwam er een zzp'er dat repareren. Dat is hem gelukt die heeft een frequentie regelaar van 400W vervangen. Kosten ruim 10.000 omdat die eerst 3 dagen aan het zoeken was. Ik wist al dat die regelaar kuren had maar mocht hem toen niet vervangen.

Uiteindelijk hebben ze die hele vestiging nu gesloten en komt al het plaatwerk uit polen.

Op donderdag 18 december 2025 20:41:37 schreef nonius:
(mocht iemand toevallig nog een Sassin LA1 DN11 hulpschakelaar hebben liggen, al dan niet gebruikt, dan neem ik hem graag over.

Ik neem deze wel mee op zondag:

Op vrijdag 19 december 2025 19:25:47 schreef GJ_:
[...]Je bent niet de eerste. Ik ben een keer naar Mercedes gereden om uiteindelijk alleen maar een noodstop uit te trekken :-)
En een keer naar Indonesie om een fotocel uit te richten. Wel 7 dagen van huis, totale kosten ergens tegen de 20.000 euro.

Mijn kortste storing duurde 5 seconden..een uitstoter deed het niet meer. De tacho die de bandsnelheid aangaf , was geblokkeerd door een hogedrukspuit, die iemand er tussen had gepropt..Die heb ik opgelost toen ik bij het begin van mijn shift naar de werkplaats liep.. Ze begonnen er over dat het ding het niet deed, en dat ze er de hele dag al aan bezig waren.. |:( Ik zag het meteen...

Ik neem deze wel mee op zondag:

Bedankt, Henri!

Ik kan zondag niet naar de beurs maar een zendamateurkennis die hier in de buurt woont gaat er wel heen en kan het apparaat dan meenemen. Heb je zojuist gemaild met zijn contactgegevens.

Ik ging er trouwens eigenlijk van uit dat dit soort hulpschakelaars uniek was voor elk merk/type contactor (vandaar m'n aanvankelijke plan om gewoon een nieuwe contactor te plaatsen), maar er bestaat dan toch wel uitwisselbaarheid tussen de merken van dergelijke hulpschakelaars voor contactors? Weer wat geleerd!

Ik ging er trouwens eigenlijk van uit dat dit soort hulpschakelaars uniek was voor elk merk/type contactor (vandaar m'n aanvankelijke plan om gewoon een nieuwe contactor te plaatsen)

Nee, die is er niet. Sassin in een Chinees merk. En waarschijnlijk hebben ze Telemecanique gewoon gekloond. Of er destijds voor geproduceerd en met dezelfde machines een serie onder eigen naam op de markt gebracht. En blijkbaar dezelfde nummering gehouden. Een mazzeltje dus.

Ik heb wel eens electrisch wat aan een klein generatortje gedaan. 50kVA ofzo. Het is een Weichai. En een kloon van Deutz qua motorblok. Deutz onderdelen passen gewoon (vooral mat pakkingen is dat makkelijk; Deutz is leverbaar, die Chinees moet besteld worden), het ziet er hetzelfde uit (alleen in een ander kleurtje gespoten). De Deutz loopt vrij 'rauw'. Die Weichai liet me schrikken toen ik dat ding voor het eerst startte: wat een knikkerbak... Dus het is blijkbaar niet helemaal identiek.

[Bericht gewijzigd door EricP op (34%)]

Ik ging er trouwens eigenlijk van uit dat dit soort hulpschakelaars uniek was voor elk merk/type contactor (vandaar m'n aanvankelijke plan om gewoon een nieuwe contactor te plaatsen)

Het is vaak nog erger dan heb je van een bestaand merk een nieuwe serie relais en passen de oude hulp contacten er niet meer op. Heel leuk als dan alvast een nieuw relais heb besteld en je komt die dan op locatie proberen om te wisselen.
Gelukkig leer je daar ook weer van.