Ik heb een internet radio DAB 150, die het prima heeft gedaan. Echter de laatste tijd schakeld hij over op een vreemde datum en tijd, elke morgen moet ik de radio opnieuw instellen. Valt er nog wat te meten aan dit soort radio's. Of heeft iemand een principe schema van een internet radio of zelfs het schema?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zondag 4 januari 2026 12:17:05 schreef Hsch:
Ik heb een internet radio DAB 150, die het prima heeft gedaan. Echter de laatste tijd schakeld hij over op een vreemde datum en tijd, elke morgen moet ik de radio opnieuw instellen. Valt er nog wat te meten aan dit soort radio's. Of heeft iemand een principe schema van een internet radio of zelfs het schema?
Nee, daar valt niets meer aan te meten. Het is n.l. helemaal geen radio maar een computer met een draadloos modem. Gebruik je WIFI als internet verbinding en verder DAB+. Dan is is alles draadloos. Het kan zijn zijn dat de gevoeligheid van je ingangstransistor is terug gelopen of gewoon stuk is. Maar die transistor zit waarschijnlijk ergens in een IC.
Waarschijnlijker is het echter dat de opstelling van je antenne helemaal verkeerd is. Als je een normale antenne hebt (Eentje met een kabel er aan en geplaatst op het dak van je huis.), je een prima ontvangst hebt.
De dekking van het DAB+ signaal is nu eenmaal niet helemaal perfect. En het kan ook niet perfect. Het blijven immers gewoon radio signalen. Dit in tegenstelling tot wat ze iedereen willen laten geloven.
Hetzelfde geld overigens voor je WIFI. Ook dat blijven gewoon radio signalen.
De reden dat het nu ineens fout gaat en voorheen niet, kan een buurman zijn die een WIFI router heeft neergezet ofzo. Het verplaatsen van een kast of grote bloempot kan ook al een oorzaak zijn. Mijn DAB radio heeft al geen ontvangst meer als ik de de spriet antenne van links naar rechts beweeg. Ik heb hiervoor een grotere en een wat meer afgestemde antenne aan vast gemaakt. Of te wel gewoon een draadje met een krokodillenbekje aan de antenne vast geklemd.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Uit de beschrijving maak ik op dat de ontvangst prima is.
De eerste vraag is: haalt hij de tijd van het internet? Zo ja dan is misschien de internetverbinding weg of de voorgeprogrammeerde tijdserver is opgeheven.
Moet ik het niet zoeken in bv. slechte condensatoren, een Eprom die zijn instelling verliest, ergens een slechte soldering. Maar daarvoor wil ik iets meer weten van dit soort nieuwe techniek. Waar vind ik info, ik denk niet dat ik een schema kan vinden.
Op zondag 4 januari 2026 16:24:20 schreef Hsch:
Moet ik het niet zoeken in bv. slechte condensatoren, een Eprom die zijn instelling verliest, ergens een slechte soldering. Maar daarvoor wil ik iets meer weten van dit soort nieuwe techniek. Waar vind ik info, ik denk niet dat ik een schema kan vinden.
Schema ga je uiteraard niet vinden. Als je de documentatie van de cpu hebt, heb je waarschijnlijk ook het schema. Dit is een z.g. software defined radio. Je zult het zeer waarschijnlijk in de software moeten gaan zoeken.
En eproms zijn wel heel erg out of date. Er is waarschijnlijk ook erg weinig te programmeren. Als het geen hardware is (FPGA afzo) dan is het ongetwijveld wel een otp. Zowel de fpga als de otp zijn maar één keer programmeerbaar. Meer waarschijnlijk is dat het sdr deel een speciale hardware kern op de chip is die alleen maar gemaakt is voor radio ontvangst.
Maar misschien moet je het toestel gewoon maar eens open maken. De buffer condensatoren van de (schakel)voeding kunnen nog steeds stuk zijn hoor. Je kunt dan ook zien wat er eventueel loos is.
nonius
set SCE to AUX.
Ik heb verder totaal geen verstand van DAB/internet-radio's, maar misschien zit er een supercondensator of zelfs een klein batterijtje in als geheugenbackup?
Het zou kunnen dat die laatsten het begeven hebben. Maar ik kan me ook voorstellen dat de radio geen 'harde' aan/uit-schakelaar heeft, waardoor hij altijd onder spanning blijft, ook het geheugen. In dat geval zal er geen backup-accu of supercap in zitten.
Enige manier om zeker te zijn is schema te vinden (onwaarschijnlijk), of het apparaat te openen en hier een paar goede foto's van de printplaat te plaatsen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik kan geen DAB 150 vinden. Wat is het merk? Schema's zou wel eens lastig kunnen worden.
Het eerste wat je bij een reparatie doet is de voeding controleren op hoogte van de spanningen (als het ding niks meer doet) en, zoals in jouw geval, de rimpelspanning met een scoop) Het is mogelijk dat dat vreemde fouten geeft maar ik denk in dit geval niet aan een voeding problem. Heb je ervaring, kennis en reparatie/meet apparatuur?
Corrupte eproms is meer iets van vintage apparatuur uit de jaren 70.
Slechte solderingen is bij moderne apparatuur wel een punt om na te kijken maar dat verwacht ik hier niet.
Als de radio een back-up batterij voor tijd heeft zou je die kunnen nameten. Andere settings zullen wel in flash staan.
Ik zag laatst een reparatie video van een dab radio en die gaf een foute tijd totdat hij weer ontvangst had en toen paste hij vanzelf de tijd aan. Maar als de jouwe eerst wel de tijd onthield en nu niet is er wat verandert binnen of buiten de radio. Staat hij nog steeds op de zelfde plaats als toen hij wel de tijd onthield? Staat er misschien een nieuw apparaat vlak bij wat er eerst niet stond?
mijn radio is xoro DAB150IR. hier een paar foto's. Maar het spul is zo klein dat de foto's niet veel zeggen
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ik heb hier ook een goede DAB/DAB+ radio, de tijd is gewoon perfect hier, loopt zeer synchroon met alle andere klokken thuis. Nog nooit problemen gehad ermee. Loopt tot de seconde juist met de atoomklok hier.
Maar een schema vinden van een raar merk Xoro? Veel geluk ermee. Het is een alles in een MCU zo te zien, daar valt helemaal niks aan te meten. Je kan het ding eens goed opwarmen met een haardroger en dan weer testen. Als het dan werkt zijn het slechte elco's, zo kun je al een en ander uitsluiten.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (18%)]
Sommige adapters van kerstverlichting geven veel stoorsignalen af. Dan kán de oorzaak zijn van slechte DAB of internet ontvangst.
nonius
set SCE to AUX.
Maar
het spul is zo kleinze zijn zo onscherp dat de foto's niet veel zeggen
De tip van Crossfire is een goede: probeer lichtjes te verwarmen. Marginale elco's gaan dan weer eventjes goed werken.
En al een fabrieksreset van het apparaat gedaan?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zondag 4 januari 2026 16:50:32 schreef Ex-fietser:
[...]
En eproms zijn wel heel erg out of date. Er is waarschijnlijk ook erg weinig te programmeren. Als het geen hardware is (FPGA afzo) dan is het ongetwijveld wel een otp. Zowel de fpga als de otp zijn maar één keer programmeerbaar. Meer waarschijnlijk is dat het sdr deel een speciale hardware kern op de chip is die alleen maar gemaakt is voor radio ontvangst.
Doorgaans zit er in zulke apparaten een FLASH-ROM (EMMC) voor de software en een EEPROM voor de instellingen. Die kunnen allebei last krijgen van bitrot.
Maar inderdaad, als de fout in de hardware zit, lijkt het me aangewezen om de elco's na te lopen.
CrossFireX
Werkt het ding op batterijen of een adapter, als het een adapter is kan ook die zelf het probleem zijn. Als het werkt met batterijen indien dat kan, weet je al waar de fout zit. Ik zie een connector voor een adapter op de print. Dus die adapter kan evengoed ook stuk zijn en de radio zelf nog goed.
En eproms zijn wel heel erg out of date. Er is waarschijnlijk ook erg weinig te programmeren. Als het geen hardware is (FPGA afzo) dan is het ongetwijveld wel een otp. Zowel de fpga als de otp zijn maar één keer programmeerbaar.
Iemand op dit forum (een professionele elektronen temmer) legde me uit dat een FPGA her-programmeerbaar is. Sterker zelfs, iedere keer bij het opstarten wordt (werd) de inhoud opnieuw uit een EEprommetje gehaald. Moderne versies hebben dat ingebouwd. Toegegeven, er zijn een hoop varianten van deze 'tegels' en in zo'radiootje zal er wel iets inzitten wat slechts eenmalig programmeerbaar is.
maartenbakker
Golden Member
Een FPGA is te duur voor een toestel zoals dit. Zo te zien zitten er een paar dedicated chips in, met dus waarschijnlijk EMMC en/of EEPROM geheugen erin of eraan.
Ik heb een Xoro HFT440 en die heeft het zelfde probleem.
Tijd via WiFi is na instellen weer binnen een paar uur volkomen van slag. Mijn broer heeft de zelfde op de zaak met het zelfde probleem.
Volgens mij is het binnenwerk van die Xoro's het zelfde. Alleen een andere kast.
CrossFireX
Maar van TS werkte het oorspronkelijk wel en nu ineens niet meer? Dus is er iets anders aan de hand.
Jammer dat ik het moet zeggen, maar hier heb je waarschijnlijk weer een voorbeeld van -electronic waste-, koop liever een nieuwe want reparatie loont niet. Maar bedankt in iedergeval voor het meedenken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wat heb je nu dan al voor werk hieraan gedaan ? Ik heb hierboven gezegd wat je moet doen.
Minstens 95% van wat ik hier ter reparatie krijg heeft geen schema's, toch krijg het meestal gerepareerd. Dus niet te snel opgeven. Dat je dit soort dingen niet kunt laten repareren is omdat dat spul gewoon te goedkoop is tov de hoeveelheid reparatie werk.
Arco
Special Member
Te repareren misschien wel, maar lonend is het eigenlijk nooit in goedkope apparaten met dedicated chips waarvan je niet weet wat ze doen.
Meesten willen niet tientallen uren (of meer) besteden aan doorgronden van de werking (voor zover dat lukt)
En een paar weken (of maanden) zonder radio zitten vindt ook niet iedereen fijn...
Dus: theoretisch is repareren haalbaar maar praktisch eigenlijk niet...
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op zondag 4 januari 2026 13:47:55 schreef Arco:
Ik heb ook een DAB, klok gelijk laten lopen is een drama. (DAB ontvangst is ronduit klote...)
Perfecte DAB+ ontvangst met een verticaal gepolariseerde buitenantenne en goed uitgericht. Kwaliteit 100% geeft het radio display weer.
Binnen en/of een kleine rondontvanger is inderdaad niet zo goed.