Ik heb voor de zekerheid inmiddels een aantal originele Philips besteld.
Kosten zijn minimaal, dus dan vraag ik me weer af waarom je zo'n ding
zou willen vervalsen....
Dit zullen de echte SGS SAA1057 zijn geweest:
https://www.mercadolivre.com.br/circuito-integrado-saa1057-dip18-sgs/u…
ST zal ze misschien nooit meer gemaakt hebben na die tijd.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die van Philips op de foto zijn ook fake, zullen dus wel van Ebay of Ali komen? Ben wel benieuwd?
En ondanks dat ze fake zijn, werken ze wel. De behuizing lijkt ook te kloppen. Het zullen dus wel uitgesoldeerde en opnieuw gelaserde zijn ofzo.
Zo te zien zijn ze in Nederland nog te krijgen bij: AmateurRadioshop, Display, Okaphone. DutchRFShop heeft ze ook maar claimt "weer leverbaar" dus geen oude stock. In dat geval even navragen of er al tevreden gebruikers van zijn.
EDIT: AmateurRadioshop heeft dus ook fakes, maar ze werken wel.
Googlend zag ik wel een pcb te koop met mn ST exemplaar, maar in ieder geval deze Philips
voor 2.95/stuk deed het in 1x goed.
Bij AmateurRadioShop
Werkt feilloos tot 200 Mhz. Dus 80 Mhz voorbij de spec
[Bericht gewijzigd door EgbertG op (16%)]
Op vrijdag 9 januari 2026 14:28:25 schreef maartenbakker:
Die van Philips op de foto zijn ook fake
Waaraan herken je dat? Logo niet goed, datumcode te nieuw?
De DIP18 SOT102-1 package ziet er in elk geval uit als in de Philips SAA1057 datasheet.
[Bericht gewijzigd door Bobosje op (17%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Package klopt inderdaad netjes, zoals die van ST op het eerste gezicht ook merk-correct lijkt. Met een datumcode van 2013 had er NXP op moeten staan als merk. Het zou kunnen dat NXP ze nog gemaakt heeft, hoewel ik denk dat het toen al een te oud type was. Maar dan had er dus NXP op moeten staan.
De fabrieksletters die vóór de datumcode staan zijn ook apart, maar dat is "neither here nor there". H1H betekent dat ze in Nijmegen zijn geëtst, in "1" zijn afgemonteerd en terug in Nijmegen zijn getest. Normaalgesproken worden er geen cijfers gebruikt voor productielocaties. Als die 1 valide is, zou het een uitbestede montage aan een ongebruikelijke partij kunnen zijn of iets anders raars.
EDIT: mogelijke verklaring. Ik zie Philips SAA1057's uit de jaren '90 met maskerrevisie 9. De valse SAA1057 heeft volgens de opdruk maskerrevisie 2. Dan zou de datumcode dus gekopieerd kunnen zijn van een heel vroege SAA1057 en vervolgens veranderd in 2013. De afmontage de bij de letters H1H hoort zou dan eventueel handmatig kunnen zijn gebeurd of op een proefproductielijn. Ik denk dat dat ook zou kunnen met een getal op die plek. Alternatief had er dan een enkele letter H of HHH kunnen staan.
EDIT2: het productplaatje op https://www.amateurradioshop.nl/webshop/ics/overige-ics/detail/292/saa… toont ook een valse maar wel weer een heel andere met een nog minder plausibele opdruk.
Maargoed, het IC werkt wel. Het zal dus wel een "refurbished" exemplaar of een overgestempeld equivalent zijn. Het wordt hoog tijd dat Chinezen daar gewoon eerlijk over zijn, zeker omdat het gewoon bruikbaar is. Een belangrijke leverancier van dit soort spul is UTSource. Daar kunnen deze ook wel vandaan komen. Het is een relatief betrouwbare leverancier die ook wel een beetje zijn best doet om aan te geven of het originele, equivalente, gebruikte, refurbished, enz. zijn dus de wil is er soort van, maar als afnemer moet je alsnog op je hoede zijn.
Heel informatief, dank je.
Tot welke datumcode zou het nog een echte Philips SAA1057 (old stock) kunnen zijn?
maartenbakker
Golden Member
NXP is opgericht in 2006 dus ergens rond dat jaar moet je verwachten dat de naam Philips is uitgefaseerd. Ik verwacht dat dat vrij snel gegaan is. Oude voorraden hebben immers ook oudere datumcodes dus het was alleen een kwestie van de stempelmachines ombouwen.
Op zondag 9 november 2008 20:43:32 schreef Vaas:
Ik wil graag een SAA1057 aansturen met PicBasic.
In de datasheet van de SAA zie ik dat er een 3-draads bus gebruikt wordt, die niet echt benoemd wordt. De lijnen hebben de namen DATA, DLEN en CLB.Heeft deze bus een specifieke naam zodat ik er wat meer over kan zoeken?
Of misschien; welk commando in PicBasic past bij dit protocol?
Protocol was een voorloper van I2C, dus hebben veel µ-Controllers er nu geen hardware meer voor zoals voor I2C. Lees de datasheet goed, daar staat het allemaal in: https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/18929/PHILIPS/SAA1057.…
k heb jaaaren geleden zo'n chip ooit vanuit een PC via de 'paralelle-poort' aangestuurd met een Pascal programmaatje als ik me goed herinner. Drie lijntjes op het goedee moment toggelen en het werkte. Ondanks dat ik de timing aan de PC-zijde niet kon beïnvloeden .
maartenbakker
Golden Member
Er zijn wel Arduino libraries voor, meen ik gezien te hebben.
Philips heeft ook voorzien in gebruik op een gedeelde bus. I2C zat rond die tijd ook al in de pen.
Op vrijdag 9 januari 2026 22:39:56 schreef maartenbakker:
Er zijn wel Arduino libraries voor, meen ik gezien te hebben.Philips heeft ook voorzien in gebruik op een gedeelde bus. I2C zat rond die tijd ook al in de pen.
Ja, dat dacht ik ook al. Die 3-draads bus was de voorloper van I2C. Kennelijk is er bij Philips iemand op het idee gekomen om de 'control-data' zoals start en stop etc. in de data te integreren over slechts 2 draadjes. SPI (Motorola?) heeft bidirectioneel 4 draadjes nodig. Zowel SPI als I2C vinden nog steeds toepassing. Bij meneer Frits zaten echt wel slimme landgenoten
.