rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 4 januari 2026 16:49:05 schreef PE9SMS:
.. je hoeft er niet voor naar Canada!![]()
De CN toren was op de eerste dag van opening gratis te bezoeken. We hebben in de rij gestaan en zijn gratis naar binnen/boven geweest.
(Later hebben we een keer betaald om naar binnen te mogen. Toen zelfs helemaal naar boven. M'n broertje die hard had lopen zeuren dat ie naar helemaal boven wilde vond dat DOODENG.
)
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Een Simrex "all terrain" remote car was tegen een stoeprandje geknald.
Op de stuurservo was een kunststof stangetje, die tevens een soort slip met veertje had, gebroken aan de servokant op het zwakste plekje in de V vorm.
De enige Reserve onderdelen die ze meeleveren, schokbrekers/vering, gaan niet vaak stuk maar dit onderdeel wel.
Het origineel is veel te zwak geconstrueerd en van kunststof. 
Van messing heb ik een "vervanger" gemaakt waardoor hij nu weer bruikbaar is.
Wel enige uren werk met messing draaiwerk, vijlen (V vorm), boren en zilversolderen.
De bussen zijn door M3 er in te tappen met een boutje op de juiste afstand gezet en dan met zilversoldeer vastgesoldeerd. Dan nog het lijmen van een deel van het (kunststof)origineel als binnenwerk in de messing bus op de servo.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Alleen omdat dit mijn lievelingsdraaischijf is 
Toen ik dit stationnetje na een dagenlange voettocht voor het eerst zag, leek het op een heus Faller™ stationnetje, vandaar.... (einde discussie)
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zondag 4 januari 2026 20:50:54 schreef vergeten:
De enige Reserve onderdelen die ze meeleveren, schokbrekers/vering, gaan niet vaak stuk maar dit onderdeel wel.
Het origineel is veel te zwak geconstrueerd en van kunststof.Van messing heb ik een "vervanger" gemaakt waardoor hij nu weer bruikbaar is.
Ha, een "Zo, Dat Gaat Dus Mooi Nooit Meer Stuk!"-reparatie. (Eigenlijk eentje voor het Show Your Repairs topic, maar sowiso een mooie).
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Klein projectje van mij i.v.m. het opruimen en het terug plaatsen van de tweede werkbank switch.
Als eerste klopte het label dat ik op deze switch had geplakt niet meer, de rede is de grote verandering in mijn netwerkjes hier.
Verder heb ik een 230V schakelaar en de switch gemonteerd aangesloten net na de zekering op de voeding print.
Ik was natuurlijk vergeten daar ook even wat foto's van te maken, dus sorry ik kan dat niet even laten zien, dan zou de switch weer open moeten.
Ik heb er ook over nagedacht de Switch via Home Assistent of klik-aan/Klik-uit te regelen, deze directe schakelaar vind ik toch wat prettiger.
Na een aardige zoektocht in mijn bestanden, kon ik het oude sjabloon niet meer vinden(naam vergeten),
toen met een zoekmachine gezocht naar een switchplaatje dat bruikbaar was voor bewerking.
Dit is het basis plaatje dat verder bewerkt is, het linker stuk met de LED's is weg en de poorten deel is ingekort tot 16 stuks.
De nummering in dit plaatje klopt niet voor de TP-Link switch die ik hier gebruikt,
dus de 1 t/m 16 nummers heb ik gewist en in de goede volgorde weer terug aangebracht.

.
Dit is de switch vlak voor hij weer teruggeplaatst werd, oja twee keer ging het mis met iets, als eerste met poort nummers 15 en 16 die had ik omgedraaid, de muts die ik ben.
Op dit plaatje is alles OK.
Het twee foutje komt zo als laatste.

.
Hier is aan de rechterzijde de 230V schakelaar te zien, eerst dacht ik hem aan de achterzijde te plaatsen en daarna net naast het nieuwe logo, dat was allemaal niet zo handig.
Aan de rechterzijde was ook ruimte voldoende binnen in de kast, met als voordeel dat de schakelaar zo net goed binnen handbereik is.
Waarom niet direct aan de echter zijde gedacht/geplaatst, de switch staat op een positie waar ook veel kabels liggen op mijn werktafel, als ik daar bezig ben met IT of Electronica.
Een "Aan" indicatie lampje vind ik niet nodig, er is aan een power lampje en de status knippert als het OK is met de switch.
.
Op deze foto is goed te zijn hoe mijn prutswerk er uit ziet gemonteerd op de switch.
Alle bewerkingen zijn met Irfanview gedaan en een aantal bewerkingen gingen niet echt soepel, dus niet alles staat perfect waar ik het wil, het zij zo.
Als je er met een noodgang langsloopt, ziet niemand het! 

.
De foutjes
Twee foutjes in één foto, de lanpoort nummers van 15, 16 staan verkeert en de speciale lijm op de switch spuiten en daarna het label er op plakken is geen goede manier.
Poetsen met alcohol doet niet zoveel voor het verwijderen van de lijm resten en beschadigt het label een beetje aan de randen als je er langs poetst.
Deze label poging geheel verwijderd met die stinkende label/sticker oplosser, daarna weer met 96% alcohol, HIK... en toen kon het nieuwe label er weer opgeplakt worden.
Het nieuwe label op de bodem van een doos op zijn kop neergelegd met een puntje net klem, zodat bij het bespuiten van de achterzijde van het label met poster lijm, deze niet verplaatste.
En dat ging uitstekend, ik hoefde aan de switch verder geen schoonmaak werkzaamheden meer te doen na het opplakken.
Hier was ik heel blij mee bij de eerste poging! 

.
Klus is klaar en ruim twee uur verder...
Groet,
Bram
Tidak Ada
Ha Bram,
Probeer eens wasbenziene voor het verwijderen van stickerlijm. Dat vliegt er af zónder verf of kunststof te vernielen. Daarna met IPA of 'stierenpis' even ontvetten.
Groet,
T.A.
Klusjes veranderen meestal in klussen 
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (10%)]
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Tidak Ada,
Met de spulletjes die ik heb, kreeg ik de switch weer makkelijk schoon, dit na de horror van het op de verkeerde manier toepassen van de lijm.
Een betere manier is dus het label in een doos leggen en dan van een redelijk grote afstand de posterlijm er tegenaan te spuiten.
Bij andere labels stond mij bij, dat de lijm het label nat maaktje en vlekken op de voorzijde gaf die niet helmaal weg trokken.
Door van een groter afstand de spuiten met de lijm, is dat probleem er niet meer.
Door de vlekken dacht ik dat het handiger was, de switch met de lijm in te spuiten, natuurlijk voorzichtig.
Die gedachtengang was niet echt optimaal *grin*
Groet,
Bram
Tidak Ada
Ha Bram,
Ah, ik dacht dat het om de lijm van de voorgaande sticker ging.
Spuiten zou ik niet durven tenzij ik de switch helemaal ingepakt had op de te bestickeren plek na. Iets met schilderstape en papier.
Groet,
T.A.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 10 januari 2026 16:10:37 schreef blackdog:
Twee foutjes in één foto, de lanpoort nummers van 15, 16 staan verkeert
Die snap ik niet. Ik zie 1 en 2 verwisseld staan, 3 en 4... en de rest ook...
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Behalve de laatste foto, die was fout.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (26%)]
rew
Hmm. IK had denk ik op de eerste foto gezien dat de oneven nummers boven zitten. Kennelijk niet meer van toepassing want het is andersom op alle andere fotos.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zondag 11 januari 2026 11:47:36 schreef henri62:
Behalve de laatste foto, die was fout.
Ik denk dat ook de foto’s verwisseld zijn (de ‘lijmtroep’ is nu de laatste foto en is denk ik bedoeld als voorlaatste). Past dan weer prima voor een project met verwisselingen…
De nummers staan ook naast de led’s rechts van de poorten, als spiekbriefje.
blackdog
Golden Member
Hi Heren, Dames ook als mogelijk. 
Ik heb duidelijk in de tekst aangegeven dat het laatste stukje om de andere miskleunen ging.
Het laatste plaatje is met opset daar geplaatst.
Met het spuiten van de lijm op de switch heb ik natuurlijk de poorten afgedekt en ben ook niet in de buurt geweest met de spuitbus.
Ik ben wel oud ondertussen maar nog niet helemaal gek. 
Dit i.v.m. de opmerking van Tidak Ada.
De laatste foto is dus dubbel fout, dat is de nummering en de lijmtechniek.
Opvallend vind ik, dat het met 14 poorten het goed gaat en ik de laatste twee alsnog fout doe, alleen de Heer weet waarschijnlijk waarom *grin*
Switch staat weer op zijn normale plek en morgen de excel sheet bijwerken van de vier switchen die hier in gebruik zijn.
Voor de gene die denken waarom ik zoveel VLAN's nodig heb, dat is als ik voor werk wat zaken moet testen, ook PC's van klanten kunen in een veilig stukje.
En er is een VLAN waar iedere switch minstens één poort van heeft, die is geheel los van alles.
Dat is makkelijk voor het doorprikken van b.v. mijn LTE router die normaal nergens aan gekoppeld zit, b.v. als het glas er hier uit gaat door een storing,
of in mijn werkkamer wat door wil prikken wat op de tweede werktafel staat in een andere ruimte.
Samen met een TV-VLAN en een IoT VLAN, dan gaat het snel met de hoeveelheid VLAN's.
Groet,
Bram
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Alles is mogelijk blijkbaar. Wat een wild idee was is toch gelukt. De canbus vd wagen gehakt. Gesnift. Frames getest. Data verzameld en nu heb ik 3 toetsen op een canable v2.0 gesoldeerd .De hacktook gehackt dus. Deze op de canbus gezet en een programma voorzien. Nu kan ik met een druk op de knop in een shortcut naar 30/50/70 km/u met de limiter. Geen piano meer spelen op het stuur en meer op het dashboard kijken dan op de weg. We keep it safe en boetevrij. In bijlage de allereerste testversie. Versie 2 nog geen foto's genomen(mooiere bedrading). nu nog duurtesten en inbouwen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (2%)]
Op zondag 11 januari 2026 19:27:23 schreef blackdog:
Voor de gene die denken waarom ik zoveel VLAN's nodig heb, dat is als ik voor werk wat zaken moet testen, ook PC's van klanten kunen in een veilig stukje.
En er is een VLAN waar iedere switch minstens één poort van heeft, die is geheel los van alles.
Dat is makkelijk voor het doorprikken van b.v. mijn LTE router die normaal nergens aan gekoppeld zit, b.v. als het glas er hier uit gaat door een storing,
of in mijn werkkamer wat door wil prikken wat op de tweede werktafel staat in een andere ruimte.
Samen met een TV-VLAN en een IoT VLAN, dan gaat het snel met de hoeveelheid VLAN's.Groet,
Bram
Ook hier alles met gescheiden vlans, ik heb er 11 ... zelfs wifi in 3 verschillende volledig geisoleerde vlans.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op vrijdag 6 februari 2026 22:53:06 schreef EricN:
Alles is mogelijk blijkbaar. Wat een wild idee was is toch gelukt. De canbus vd wagen gehakt. Gesnift. Frames getest. Data verzameld en nu heb ik 3 toetsen op een canable v2.0 gesoldeerd .De hacktook gehackt dus. Deze op de canbus gezet en een programma voorzien. Nu kan ik met een druk op de knop in een shortcut naar 30/50/70 km/u met de limiter. Geen piano meer spelen op het stuur en meer op het dashboard kijken dan op de weg. We keep it safe en boetevrij. In bijlage de allereerste testversie. Versie 2 nog geen foto's genomen(mooiere bedrading). nu nog duurtesten en inbouwen.
Wat voor auto?
Lijkt mij ook wel iets.
leuk, heb ik ook al aan gedacht om zo 'shortcuts' te maken via de canbus. momenteel nog heel weinig tijd gehad om het cangebeuren uit te zoeken. heb al arduino en esp, en ook een canbus printje. maar daar is het stilgevallen.
zeker in de nieuwe autos is dat lastig.
onze prius had 3 modi om in te rijden: ECO - NORM - POWER
als je power selecteerd, dan is die bij de volgende restart weer op NORM.
als je eco selecteerd, blijft die eco, PRIMA.
onze nieuwe EV echter staat altijd op NORM, je moet door 3 schermen scrollen om die op eco te krijgen, en de volgende herstart staat die weer op NORM.
en een EV met 286pk is veel te aggresief om op NORM mee te rijden. wil dus iets koppelen dat bij poweron een aantal canbus commando's stuurt om vanalles in te stellen. bij ford kan je het niet zo zetten dat die altijd op ECO staat.
nog beter zou zijn dat je profielen kan maken met een max vermogen.
bv max 100pk. maar dat we manueel kunnen veranderen als we bv in de bergen rijden
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Alles is mogelijk blijkbaar. Wat een wild idee was is toch gelukt. De canbus vd wagen gehakt. Gesnift. Frames getest..
Gaaf project, vaak aan gedacht zoiets te doen en mooi dat je bewijst dat het kan.
Plus de Canable kende ik nog niet. Ben je lang bezig geweest met sniffen?
EricN
Een week. Het sniffen niet per se. Een avond maar de canable laten werken. Rampen. Uiteindelijk de candlelight vervangen door slcan. Werkt als een tierelier. Ik heb ook een USB2CANFDV1 van artstudio. Die komt met slcan en werkt direct. Cangaroo was een hoos (lees: noppes), savvycan werkte goed. Eens je weet je om de bugs om te werken. De oude laptop die al jaren werkloos stof vergaard, met ubuntu geladen en van daaruit verder gegaan. Stm32cube (main/ide/mx) waren ook onontbeerlijk.
Waar ook een week werk in kroop was de canbus analyseren. Op dit forum krijg je hulp betreffende elektronica maar op auto fora nul de botte. Nul. Alles zelf moeten extrapoleren uit een basic blokdiagramma.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Deze op de canbus gezet en een programma voorzien. Nu kan ik met een druk op de knop in een shortcut naar 30/50/70 km/u met de limiter.
Dat is handig, iets wat ik altijd gemist heb. Ga je van de ene naar de andere weg, kun je weer de snelheid gaan zoeken. En ook mooi is dat je dit een keer met een telefoon/tomtom of zo kunt kalibreren en precies 50 of 80 rijdt terwijl je teller meer aangeeft.
EricN
Yep. 32/53/74
, bijstellen is ultra simpel. main.c/edit/hammer/stm32cubeprogrammer. Nu een TX480E besteld en die ga ik eraan koppelen. Ofwel in het progr input reverseren want nu is het pull down ofwel een transistor er tussen om te ontkoppelen en te inverteren. Maar er hoeft niet per se ontkoppeld te worden. Allemaal ultra lage stroom en spanning met common GND. Alhoewel. TX480E is 5v en cstm32 is 3,3v. Moet ik oppassen dat ik geen 5v op de input zet. Spanningsdeler? Er zit toch al een 10k in serie. Slechts 1 xtra R nodig daarvoor.
rew
Op zaterdag 7 februari 2026 13:47:29 schreef EricN:
Yep. 32/53/74, .
In Nederland moet de overheid als ze je meten op "33" uitgaan van dat je 30 reed. De specs voor meetapparaten is namelijk: Mag onder 100km/u maximaal 3km/u afwijken. (daarboven 3% afgerond naar boven op hele km).
Wordt je op 74 gemeten, dan is dus bewezen dat je minmaal 71km/u moet hebben gereden en kan je een boete krijgen. Dus je moet 33/53/73 afstellen als je precies de limiet van "boetes krijgen" wilt rijden.
EricN
Als ik naar waze kijk en naar van die snelheids aangevende borden onderweg en ik zie 74 op mijn kilometriek dan geven die 70 aan. Maar je hebt gelijk. Om safe te spelen kan ik in NL best een tikje minder geven 
De foutmarge is procentueel. Dus 31/52/73. Het voelt allemaal aan als een verdienmodel. Niets meer met veiligheid te maken. De verkeersdoden zaten weer in de lift want iedereen tuurt eindeloos naar zijn dashboard.
[Bericht gewijzigd door EricN op (25%)]