Op woensdag 21 januari 2026 17:36:05 schreef nonius:
Ik zou eerst alle elco's doormeten op ESR (niet op capaciteit). .
Maar kun je die dan meten terwijl die elco's op het board zijn gesoldeerd? Dus In Circuit?
Want losmaken gaat nog niet zo makkelijk..
nonius
set SCE to AUX.
Want losmaken gaat nog niet zo makkelijk..
Met een soldeerbout gaat dat toch prima? Ik zie het probleem niet....
Ik heb gewoon alle elco's aan één kant losgesoldeerd en doorgemeten op ESR. De slechte vervangen. De capaciteit was trouwens in (volgens mij) alle gevallen nog binnen tolerantie, als ik me goed herinner.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Slechte condensatoren zullen zeker meespelen. Maar of dan het hele apparaat niks meer doet vraag ik me dan af.
Ik heb de C van 6800 uF er even uitgehaald (hoge waarde). Daar meet ik nu 7400 uF. Kunnen waarden van elco's in de loop der tijd zelfs stijgen? Ik dacht dat ze alleen achteruit gingen in waarde.
Heb je dat met een multimeter gemeten? Een hoge ESR maakt een DMM meting onbetrouwbaar.
Ik heb duizenden (grof geschat) elco's gemeten (met bruggen en LCR meters) en ik ben, zover ik onthouden heb, nog nooit een gebruikte elco tegen gekomen met een hogere capaciteit dan de opdruk. Zelfs nieuwe zitten er meestal wat onder. Ik meet met 100Hz (met meetbruggen vaak 1 kHz, dat was vroeger de standaard frequentie)
Niet in situ meten, ook ESR niet want er staan in meetapparatuur vaak een hele zwik condensators parallel.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die 'gedeukte' elco's waren uit een professional serie (werden ook in telefooncentralevoedingen gebruikt), die waren vaak wat hoger in waarde.
Op 100Hz hebben ze een vrij makkelijk leven en gaan ze eigenlijk nooit stuk.
Alle kleine transparant blauwe elcootjes van Philips van < 5mm diameter zijn wel verdacht.
Die drogen uit doordat de rubber seal verpulvert.
Uitgezonderd die met een rood epoxyseal i.p.v. een bruingeel rubber seal, die zijn wel goed...
nonius
set SCE to AUX.
[Bavelt]Slechte condensatoren zullen zeker meespelen. Maar of dan het hele apparaat niks meer doet vraag ik me dan af.
Ja, als er slechte elco's in de voeding zitten dan doet de voeding het niet. En zonder voeding doet het hele apparaat niks.
Bij mij waren de elco's het probleem. (plus het doorgebrande spoeltje - maar na vervanging van die spoel deed de voeding het nog niet. Pas na vervanging van een handvol elco's kwam er weer leven in het beestje.)
Maar als ik condensatoren ga meten en daarvoor een poot moet losmaken, kan ik hem er waarschijnlijk beter meteen helemaal uithalen en vervangen.
Maar met dit apparaat zijn die C's dus best kritisch begrijp ik.
Maar ondertussen toch maar eens speuren naar een ESR metertje...Daar ontkom ik toch niet aan.
benleentje
Golden Member
[Bavelt]Slechte condensatoren zullen zeker meespelen. Maar of dan het hele apparaat niks meer doet vraag ik me dan af.
Voor een geschakelde voeding is de condensator heel belangrijk. De spoel doe het schakelwerk maar dat is meer stroom gestuurd. De spanning moet wel ergens in gebufferd kunnen worden of anders zou je een helegrote rimpel hebben. Maar een condensator kan ook zo slecht zijn dat er te weinig of helemaal geen spanning is.
Maar als ik condensatoren ga meten en daarvoor een poot moet losmaken, kan ik hem er waarschijnlijk beter meteen helemaal uithalen en vervangen.
Maar met dit apparaat zijn die C's dus best kritisch begrijp ik.
Op zicht is een C niet kritisch dat mag er best veel naast zitten. Maar meestal is het de lekstroom in de elco waar je last van hebt. En met een multimeter kan je die lekstroom niet direct meten.
Je zou wel de lekstroom via een labvoeding en een weetstand kunnen meten. Dan Als je bv een 1kΩ weerstand neemt dan komt 1V overeen met 1mA lekstroom. Hele goede condensatoren hebben maar een paar µA lekstroom. 1mA is teveel maar wat hetwel mag zijn weet ik niet.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op woensdag 21 januari 2026 17:36:05 schreef nonius:
Bavelt, die twee hoogspanningselco's waren nou juist één van de weinige die nog wèl goed waren bij mijZe leiden ook niet zo'n zwaar leven.
Inderdaad, de hele grote elcos zijn ongeveer de minst verdachte.
Zoals Arco zegt: Alle (blauwe) elcos met beige seal zijn verdacht ook de wat grotere. T/m 470u orde grootte zou ik ze allemaal vervangen.
nonius
set SCE to AUX.
[Fred101] Ik heb duizenden (grof geschat) elco's gemeten (met bruggen en LCR meters) en ik ben, zover ik onthouden heb, nog nooit een gebruikte elco tegen gekomen met een hogere capaciteit dan de opdruk.
Frappant, want vorige week heb ik de ca. 30 elco's uit een oude schrijvende meter gereformeerd. Zelfde methode: één zijde lossolderen, capaciteit meten en daarna reformeren. (heb niet gecontroleerd op ESR bij deze elco's, vermits ze geen zwaar leven leiden in dit analoge apparaat uit '74 o.b.v. Germanium-technologie).
Bij meting bleken veel elco's een capaciteit te hebben die groter was dan de nominale waarde. Bijv. 150uF i.p.v. nominaal 100uF. Mijn eerste vermoeden was dat de capaciteit was toegenomen door het dunner worden van het oxide-diëlectricum (kleinere plaatafstand --> grotere capaciteit), maar ook na reformeren bleef de capaciteit gelijk (150uF bijv.) en dus hoger dan de nominale waarde. Overigens, ik gebruik een heel goedkoop Conrad LC-metertje (Voltcraft LCR-9063)
Alle elco's herstelden zich trouwens goed na (minimaal) 28 jaar stilstand.
Ik schat dat ca. 50% van de elco's een beduidend hogere capaciteit hadden dan nominaal. Van de rest had geen enkele eigenlijk een waarde die significant onder nominaal lag (ik kan me één elco van 99uF herinneren, i.p.v. 100uF nominaal).
[Arco] Die blauwe 'deuk' elco's waren goede kwaliteit en zelden defect...
Off-topic vraag: waarom maakte Philips opzettelijk deukjes in die elco's?
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op woensdag 21 januari 2026 21:52:33 schreef nonius:
[...]
Bij meting bleken veel elco's een capaciteit te hebben die groter was dan de nominale waarde. Bijv. 150uF i.p.v. nominaal 100uF.
"Toen was geluk nog heel gewoon" (Gerard Cox ea).
Off-topic vraag: waarom maakte Philips opzettelijk deukjes in die elco's?
Misschien is het binnenwerk kleiner en dan toch dezelfde behuizing gebruiken als grotere types?
Ik ben ook met zo'n draak bezig.
Preventief alle elco's aan het vervangen, in de hoop dat hij weer opstart. Nu 60% vervangen.
Verder heb ik alle andere componenten doorgemeten maar geen defecten gevonden.
Wordt vervolgd
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Elco's met een duidelijk te hoge capaciteit hebben mogelijk een te dunne oxidelaag dus moeten geformeerd worden. Als dat nog helpt.
Op donderdag 22 januari 2026 01:04:01 schreef maartenbakker:
Elco's met een duidelijk te hoge capaciteit hebben mogelijk een te dunne oxidelaag dus moeten geformeerd worden. Als dat nog helpt.
Dus we krijgen nu een kabinet met allemaal elco,s... 
Gereformeerden formatteren lijkt me ook een hele klus.
Er staat eentje op MP te koop
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m2…
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (61%)]
Op woensdag 21 januari 2026 21:52:33 schreef nonius:
[...]Frappant, want vorige week heb ik de ca. 30 elco's uit een oude schrijvende meter gereformeerd. Zelfde methode: één zijde lossolderen, capaciteit meten en daarna reformeren. (heb niet gecontroleerd op ESR bij deze elco's, vermits ze geen zwaar leven leiden in dit analoge apparaat uit '74 o.b.v. Germanium-technologie).
Bij meting bleken veel elco's een capaciteit te hebben die groter was dan de nominale waarde. Bijv. 150uF i.p.v. nominaal 100uF. Mijn eerste vermoeden was dat de capaciteit was toegenomen door het dunner worden van het oxide-diëlectricum (kleinere plaatafstand --> grotere capaciteit), maar ook na reformeren bleef de capaciteit gelijk (150uF bijv.) en dus hoger dan de nominale waarde. Overigens, ik gebruik een heel goedkoop Conrad LC-metertje (Voltcraft LCR-9063)
Alle elco's herstelden zich trouwens goed na (minimaal) 28 jaar stilstand.
Dat is zeker frappant, want zoals Fred al aangaf is het heel uitzonderlijk dat een oude elco groter meet dan de aangegeven waarde, in een "echte" meetbrug. alle indirecte meetmethodes, zoals toegepast door en DMM en goedkope LC metertjes laten zich misleiden door een te hoge ESR en lek, en het is typisch dat die veel meer gaan meten dan werkelijk over is. de simpele ESR meters meten wel de ESR correct, vandaar dat dit een veel belangrijke indicator is van de kwaliteit van een elco op jaren dan de gemeten capaciteit zelf.
voor nieuwe elco's is de meting via een DMM ok, maar voor verdachte, oudere exemplaren.. niet doen. heeft geen enkele betekenis. (ik heb ter leering en vermaak hier nog wat elcos liggen die met een DMM prima op waarde meten, maar zelfs demeest simpele brug geeft aan dat ze kwasi geen waarde meer over hebben
)
voor de scoop van Bavelt zal het gros van de kleinere elco's wel terziele zijn, zeker gezien de schakelende omgeving.
Op donderdag 22 januari 2026 05:07:24 schreef RAAF12:
Gereformeerden formatteren lijkt me ook een hele klus.
Offtopic, sorry Bavelt....@Raaf12, is zich misschien niet bewust dat er ook gereformeerden op dit forum mee lezen. Ik word een beetje zat van die flauwe opmerkingen aan het adres van deze kerkelijke gezinte, als het gaat over het formeren van elco's. A, er staat in de forum regels dat je geen kwetsende tekst of opmerkingen aan het adres van een ander maakt. En B, het heeft niets met het topic te maken. Laat godsdienstige opmerkingen/sneren op CO achterwege, daar zijn andere forums voor.
nonius
set SCE to AUX.
Dat is zeker frappant, want zoals Fred al aangaf is het heel uitzonderlijk dat een oude elco groter meet dan de aangegeven waarde, en een "echte" meetbrug.
Dan zal het wel aan m'n instrumenten/meetmethode liggen. Overigens, een deel van de metingen met de Voltcraft LCR-meter heb ik ook gecontroleerd met de Philips PM2525 benchtop multimeter en de resultaten kwamen goed overeen met elkaar. Maar ook die Philips blijft natuurlijk een DMM, geen echte LCR-meetbrug.
Ik heb nu in elk geval wel het perfecte excuus om een keertje aan een echte, goede LCR-meter/meetbrug zien te geraken....
Het grote geluk is wel dat de exacte capaciteitswaarde van elco's zelden heel kritisch is. En sommige elco's met een hoge ESR (8-9 ohm) in die Philips scope heb ik vervangen (bijv. op de XYZ-print), maar dit maakte geen bespeurbaar verschil in de werking van het apparaat. Hangt uiteraard erg van de plaats en functie van betreffende elco's af.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op woensdag 21 januari 2026 20:59:03 schreef benleentje:
[...][...]Op zicht is een C niet kritisch dat mag er best veel naast zitten. Maar meestal is het de lekstroom in de elco waar je last van hebt. En met een multimeter kan je die lekstroom niet direct meten.
Bij oude, vooral lang niet gebruikte, apparatuur is lekstroom iets wat zeker problemen kan geven.
Nonius,:
die Voltcraft meet met 250Hz maar zover ik weet meten dat soort LCR meters niet vectoriaal. Ze meten de impedantie en rekenen die om naar reactantie en zo naar capaciteit. Een "echte" LCR meter meet Cs (best voor elco's) of Cp (best voor laag pF bereik) samen met de fasehoek/verlieshoek en geeft dat op als D(tan δ), verlieshoek, of ESR. D is daarbij de in de industrie gebruikte grootheid. Dit meet je op 100/120Hz. Vroeger toen 1000uF elco's nog bijna science fiction waren was de standaard 1 kHz en dat is nog steeds bruikbaar alleen moet je D dan omrekenen. D is de ratio tussen Xc en Rs, dus als je meet op 1kHz dan moet je D omrekenen naar 100Hz omdat dit de waarde is die in de datasheets staan.
Dat stelt weinig voor, scheelt een factor 10. Dus meet je op 1 kHz een D=1 dan is dat D=0,1 op 100Hz.
De capaciteit wordt meestal opgegeven +/-25%. Afkeur data wordt ook gegeven voor D, dat is meestal 200% (2x zo hoog). Ik zoek dat op voor elco's in bv kalibrators. Voor de rest heb ik ooit een lijstje gemaakt door een stuk of 20 datasheets naast elkaar te leggen. Heel opvallend is dat voor moderne 105 graden elco's dat niet tot nauwelijks varieert tussen fabrikanten. (dat wil niet zeggen dat ze verder gelijk zijn, er zijn ook dingen als ESL, SRF, max stroom, levensduur in uren, lekstroom enz) Gewone 85 graden elco's verschillen in D veel meer per merk. Dat lijstje gebruik ik meestal maar als het gewoon om consumenten spul gaat dan hou ik grof weg een D van 0,05 tot max 0,1 aan)
Ik heb net een kaart (hopelijk, hij moet nog in situ getest worden) gerepareerd waarbij geen schemas zijn. Ik heb op de diverse elco's de spanning en rimpel gemeten en dat was overal goed. Op 2 (parallel) elco's stond geen spanning wat natuurlijk kan op een board met veel aansluitingen naar externe dingen. Voor de zekerheid achterhaald waar die voor zijn omdat er een spoel en een diode naast zaten. Bleek een buck converter met geïntegreerde schakel fet. En die 2 elco's bleken een D van ~0,4 te hebben. De capaciteit was laag geworden. Ik heb er 1 terug gevonden. Na vervangen deed de buck het weer.
Als testje heb ik die met diverse (nog koude) meters gemeten: Nieuw 47 +/-25% dus minimale waarde mag 35,25 uF zijn.D max 0,12 Was een 50V 85 graden dus die hebben meestal een hogere D dan 105 graden.
LCR meters:
BK891 prof. bench LCR meter: 34,95 uF D=0,373, D alleen al geeft hier aan dat het foute boel is.
Hameg plugin 34,8 uF D=0,377 Is het eens met de BK.
DMMs:
Keysight U1273A DMM, 35,97uF Niet slecht dat zit dicht tegen de echte waarde.
Keitley 7510: 7,5digit benchmeter, 42,5 uF, dus ik twijfel niet, elco is nog goed.
Siglent 1062 scoopmeter DMM functie: 43 uF. Perfect, elco kan er terug in gesoldeerd worden
Peaktech 3440, mijn "low budget" meter: 42,07 uF. Perfect aan de elco ligt het niet.
Cem DT9989: 41,44 uF. Prima, elco goed gekeurd
Brymen BM869 44,12 uF, prima, elco goed gekeurd.
Kortom met een DMM zou ik hier de oorzaak niet gevonden hebben.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op donderdag 22 januari 2026 10:31:21 schreef fred101:
De capaciteit wordt meestal opgegeven +/-25%.
Bij die oude elco's -10% tot +50% (soms ook -20% tot +50%)
(dus kans op 'overshoot' in waarde was groter)
Wel een heel nette 5000h bij 85 graden!...
fred101
Golden Member
Ik was niet helemaal correct ivm de lengte van het verhaal het is wat complexer.
De nieuw waarde mag idd ook een bepaald percentage variëren, en de afkeur waarde mag een bepaald percentage variëren. Die 25% die ik gebruikte is de afkeur waarde en dan ga ik van nominaal uit want je moet toch iets 
Hier een stukje datasheet, bij endurance zie je de afkeur waarden.
Ook belangrijk, als je geen goede desoldeerbout hebt en de boel waarschijnlijk een stuk heter wordt bij desolderen, de waarden gelden voor 20 graden. Vooral ERS is temperatuur gevoelig. Laat de elco dus eerst afkoelen.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (22%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op donderdag 22 januari 2026 04:38:26 schreef mel:
[...]Dus we krijgen nu een kabinet met allemaal elco,s...
Vroeger had je Elco Brinkman.
Win2k
Golden Member
soldeersmurf
Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
Op woensdag 21 januari 2026 16:57:50 schreef Bavelt:
[...]
En dan heb ik deze er al uitgehaald en vervangen..
[bijlage]
In mijn beleving zijn die "deuko's" best wel goed. Ik ben nog nooit een kapotte tegengekomen.
soldeersmurf
Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
Op donderdag 22 januari 2026 16:10:01 schreef Win2k:
netzekering zit in de net entree, gewoon alle condensators van de voeding vervangen.
Ik heb een PM 3055 nieuw gekocht (was een demo model bij I&E) in 1987. Afgezien van het lample doet hij het tot op heden nog goed. Ik gebruik nu een 4-kanaals opvolger in de Fluke kleuren. Ik kreeg hem omdat het display niet meer scherp was en de on-screen teksten onleesbaar. Uiteindelijk alle elko's in de voeding vervangen en hij werkt weer prima. Die scope had wel wat meer uurtjes op de klok, volgens mij stond dat ding jarenlang elke werkdag aan. Misschien dat die elko's niet opgewassen waren tegen de scherpe pusen in een switch-mode.
Nu zit ik naar die print te kijken, en op de plek boven zou volgens de lay-out de elco's C6100 en C6101 moeten zitten maar ik zie daar niks.
Ontbrekend? Of wellicht een modificatie?
Aan het soldeerwerk te zien lijkt het dat er eentje later is weggehaald, op de bovenste eilandjes heeft evenwel niets gezeten.
rara