Het was niet helemaal een gok. In theorie, gebaseerd op wat ik gemeten had zou het dit IC moeten zijn. Maar ik wist niet of zo'n ding firmware bevatte. Daarom begon ik dit topic. De "gok" was om hem uit te wisselen zonder hem eerst te testen.

Maar ik denk dat de meeste reparaties zo verlopen. Er gaat een signaal een IC in maar er komt niets uit. Dan kan het IC stuk zijn of iets na het IC trekt de uitgang laag. Een ander IC is dan wat men meestal doet. Dat is een soort van gok. Niet iedereen heeft een berg component testers zoals ik hier heb en gaat dat IC eerst testen. Uitwisselen is dan de snelste weg. Dat ik gefocust ben op zo'n onderdeel zelf te testen komt doordat ik meestal losse boards krijg die alleen niets doen. Daar is dat de enige manier en daar ben ik blijkbaar goed in. Maar bij boards complexe digitale IC's moet je werken dmv uitsluiten. Dat is ook gokken. Als ik dan een fout component vind dat defect geen gevaar vormt voor bv de processor of andere onderdelen en de fout kan verklaren dan fix ik dat en daarna moet de klant hem in situ testen. Tot nu toe heb ik nog geen board terug gehad, en ik heb maar een keer of 3 iets niet kunnen vinden. :-)

Ik kreeg gisteren bericht, hij werkt nog steeds goed.
Bram, Farnell heeft er +500 op voorraad. (uit mijn hoofd iets van 13 euro)

Op donderdag 22 januari 2026 12:38:20 schreef fred101:
Ik kreeg gisteren bericht, hij werkt nog steeds goed.
Bram, Farnell heeft er +500 op voorraad. (uit mijn hoofd iets van 13 euro)

Oh dat moet lukken dan :)

Op woensdag 14 januari 2026 09:09:46 schreef fred101:
Het was niet helemaal een gok. In theorie, gebaseerd op wat ik gemeten had zou het dit IC moeten zijn. Maar ik wist niet of zo'n ding firmware bevatte. Daarom begon ik dit topic. De "gok" was om hem uit te wisselen zonder hem eerst te testen.

Volgens mij 'gok' jij niet maar gebruik je je gezond verstand en ervaring. Ik zou het eerder een 'educated-guess' noemen. Je moet ergens beginnen... Op de boards die jij repareert zit vast geen diagnostische elektronica die je als wegwijzer naar de fout zou moeten leiden.