Op donderdag 22 januari 2026 16:28:09 schreef fred101:
Een medewerker heeft zelf eerst even gekeken voor ze hem brachten.
[bijlage]

Dat zijn de ergste...
Als het bij kijken zou blijven... maar als ze er aan gezeten hebben dan wordt het spannend.

Op donderdag 22 januari 2026 16:36:01 schreef GJ_:
[...]Daar gaan ze toch gewoon de extra uren voor vergoeden neem ik aan. Beetje onbeschofte aktie eigenlijk.

Dat is dubbel tarief. :-)

Gaat lekker vandaag. Mijn CD speler wilde een (beetje gekraste) CD niet spelen zonder gehaper. (mijn discmans spelen hem wel). Ik denk even snel de lens schoonmaken op de eettafel. Hij rook nog al zurig van binnen dus snel even de scoopmeter op wat elco's gezet maar alles leek goed. Even het loopwerk wat smeermiddel. CD erin, nu speelt hij hem prima.

Helemaal blij het deksel erop valt me op dat de display niks meer doet :-( Geen idee wat ik fout gedaan heb, hij was al niet fel meer (VFD) maar genoeg om wat te zien. Weer open, alle kabeltjes zaten vast.

Service manual gevonden, maar geen tijd/ruimte voor een uitgebreide reparatie. Ook geen afstandbediening hopelijk niet nodig voor de service mode. Gisteren zijn er 5 reparaties gebracht dus voorlopig geen ruimte op de werkbank. (en tot overmaat van ramp begint hij nu ik dit type weer te haperen.:-( :-(
(Panasonic DVD-S75 voor maar liefst 4,= bij de kringloop gehaald)

ik zou zeggen haal een andere speler. voor 4€ is een half uur werk al teveel. dvd spelers zijn niet de beste voor audio cd's, veelal goedkope productie met problemen. ik zou een gewone cd speler zoeken.

of neem een autoradio met cd speler. kun je mooi op het 12V boordnet aansluiten.

[Bericht gewijzigd door testman op (17%)]

Maar deze was zo mooi plat, hij paste precies in de ruimte tussen mijn LP's en het dak van de koof. Het was de enige platte die we hadden. Ik repareer hem wel. Gaat niet om die 4 euro tegen tijd. Het is leuk om te doen. Viel me wel op dat er nagenoeg niks inzit. Klein digitaal PCB, heel groot PCB met alleen draadbruggen en elco's en een voeding. Hij speelt niet gekraste CD's nog steeds goed af.
Ik gebruikte voorheen een van mijn discmans. Werkt prima maar de bediening is onhandig. Autoradio heeft een versterker aan board dus die kan niet het mengpaneel in.

Op donderdag 22 januari 2026 20:12:00 schreef fred101:

Ik gebruikte voorheen een van mijn discmans. Werkt prima maar de bediening is onhandig. Autoradio heeft een versterker aan board dus die kan niet het mengpaneel in.

neem een model autoradio met tulp uitgang voor een externe versterker. overigens waren die platte dvd spelers de laatste stuip van de bewegende media. zit idd erg weinig in. vaak kwamen die dingen oa van de blokker af voor 30€ op t laatst..

Heb je wat aan een oude CD-rom drive met audio-uitgang? (aan de voorkant 3.5mm met volumeregelaar, en knopjes next/back/play/pause, aan de achterkant zit een kabeltje dat naar de geluidskaart van een PC hoort te gaan, maar ik weet niet of dat digitale audio is of gewoon analoge. Kan ik testen ;) )

Die kun je voeden uit 12V (en 5, oké - ik weet niet of het beiden nodig heeft), heeft de bediening aan de voorkant, en is vrij plat in te bouwen.

Ik heb er ook al een gesloopt omdat ik een 3.5mm connector nodig had ( :o ) maar ik denk dat ik er nog wel eentje heb.

Op vrijdag 23 januari 2026 00:11:55 schreef Lucky Luke:
Heb je wat aan een oude CD-rom drive met audio-uitgang? (aan de voorkant 3.5mm met volumeregelaar, en knopjes next/back/play/pause, aan de achterkant zit een kabeltje dat naar de geluidskaart van een PC hoort te gaan, maar ik weet niet of dat digitale audio is of gewoon analoge. Kan ik testen ;) )

Die kun je voeden uit 12V (en 5, oké - ik weet niet of het beiden nodig heeft), heeft de bediening aan de voorkant, en is vrij plat in te bouwen.

Ik heb er ook al een gesloopt omdat ik een 3.5mm connector nodig had ( :o ) maar ik denk dat ik er nog wel eentje heb.

Werken die dingen ook zonder dat er een pc aan hangt?of hebben die handshake nodig.

Die met een play/skip knopje doen het in principe ook zonder PC.

Op vrijdag 23 januari 2026 00:11:55 schreef Lucky Luke:

Bedankt voor het aanbod maar dan heb ik wat ik nu ook heb, een CD speler zonder display. ;-) Ik werk bij een kringloop als vrijwilliger op de electronica afdeling. Ik test spullen voor ze de winkel ingaan (en doe wat kleine reparaties) Diverse van mijn collega's vinden CD's en cassette spelers niet te verkopen dus er gaan er een hoop richting milieu straat die met alleen schoonmaken weer zouden spelen. Er lag maandag een mooi kleintje in de container, helaas op de bodem van een krat dus onder water.
Dit is mijn muziek hoekje. De DVD speler ligt op de kratjes die mijn LP's bevatten. Dat gele ding is mijn Pickup want er is geen plaats voor een "echte".

Voor wie deze onduidelijk vond, op onderstaande foto is de domme fout beter te zien:

Ik wilde een wat nettere bevestiging voor de E3D hemera extruder op mijn leapfrog. Keurig uitgedacht hoe alles te bevestigen, ook met de goede afstand tussen de lagers, de bevestiging van de belt, de bevestiging van de kabelrups... Het kon wel met een stukje triplex, wat meccano en geprinte lagerhouders...

En niet de hoogte van de nozzle boven het bed meegenomen.

Dus dan maar alles in openScad mockuppen en nog eens proberen:

En na wat proberen en verbeteren...

... Kwam daar toch wel wat werkends uit:

Waarvan ik het ontwerp op printables en thingverse heb gezet.

De afstand tussen de assen is 60 mm, zowel op de LeapFrog Creatr als op de Mendel90, dus mogelijk past dit zo op andere printers ook, mocht die afstand een standaard blijken te zijn... Dan is het misschien voor iemand anders ook nog nuttig.

Op vrijdag 23 januari 2026 10:02:26 schreef fred101:
Er lag maandag een mooi kleintje in de container, helaas op de bodem van een krat dus onder water.

Ik ken iemand die een bedrijfje heeft dat elektronica repareert, ook als het bijvoorbeeld waterschade heeft. Misschien kun je contact met hen opnemen ;) O-)

Ik heb de voeding nu van verse Panasonic elco's voorzien. Een aantal waren buiten specs, de meeste nog net binnen de afkeur grenzen. Wel opvallend er zaten diverse merken elco's in, oa Panasonic, Nitchicon en Elna.
Hij hapert nu niet meer, zelfs niet op mijn meest gekraste CD's. Ik heb het SM dus binnenkort de display weer aan de gang maken.

Deze mooie USB-C poort trof ik aan op een Samsung Galaxy A25, die ze mij hadden gegeven om na te kijken omdat de kabel niet vast zit... En hij niet wil opladen of starten. Hoe krijg je in godsnaam zoiets voor elkaar. Ik heb hier twee oude mobieltjes van zeker tien jaar oud, eentje nog in gebruik, daar is niks mis mee die usb-c poort ziet er als nieuw uit. Sommige mensen krijgen alles stuk en dragen geen zorg voor elektronisch spul.

En dan klagen hoe slecht dat merk wel niet is, dit is echt schaamteloos.

Dat ziet er verbrand uit, connector en scherm zijn de meest voorkomende schade's. Een heel gedoe om die connector te vervangen of je laat het doen bij de telecomboer om de hoek.

Nee dat ga ik zelf niet doen, geen ervaring mee en heb ook niet het benodigde materiaal om dit toestel te openen om te beginnen zonder schade. Eerste keer dat ik dit zie, blijf me afvragen hoe ze dat doen.

Je kan natuurlijk een micro USB B stekker inpluggen. Dat past bijna en met een beetje wrikken lukt dat wel.

kan deze smartfoon niet worden opgeladen met een draadloze lader?

Nee kan niet draadloos, heeft geen Qi hardware aan boord. Ok morgen maar bij de lokale boer laten repareren dan. Want dat openen is nog niet zo makkelijk, en je doet zo nog meer schade, ik begin er niet aan.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (30%)]

Zo heel erg verbaast het me niet. Het kost me tegenwoordig steeds meer moeite de kabel met de juiste USB (mini-) stekker te vinden. Zit tegenwoordig toch ook een hele tijd te hannesen voor je erachter komt dat het de verkeerde stekker is.

Vroeger was USB een zeer simpel systeem, maar met de wildgroei aan connectors (om nog maar te zwijgen van half-werkende kabels; wel voeding maar geen data) is het een grote ellende geworden.

Dat past bijna en met een beetje wrikken lukt dat wel.

Ik ben er al een paar keertjes net op tijd achter gekomen dat ik de verkeerde USB-stekker te pakken had, terwijl ik toch al met redelijk wat kracht en friemelen had geprobeerd de stekker erin te duwen....

Kan me goed voorstellen dat iemand met minder finesse/subtiliteit/fingerspitzengefühl de zaak compleet de vernieling in helpt. Wat slechtere ogen, geen optimale verlichting, op het gevoel proberen de stekker erin te steken, wat minder goede hand/oog-coördinatie, ....

Ik vermoed zomaar dat je op MILSPEC-apparatuur weinig consumenten-kwaliteit USB-stekkerverbindingen tegenkomt. :)

Op donderdag 12 februari 2026 17:02:36 schreef CrossFireX:
Hoe krijg je in godsnaam zoiets voor elkaar.

Volgens mij is het: een microUSB kabel er in doen. (niet proberen, DOEN!).

Wat gaat dat stekkertje er lastig in, ik moet vast harder drukken...! |:(

@Fred: Ik heb twee keer voorgehad dat bij een VFD een soldeerverbinding van de gloeidraden niet lekker meer was. Succes!

Ik moest vanmiddag nog even terugdenken aan wat ik laatst in een ander topic schreef over foutzoeken, optimale volgorde, laaghangend fruit, enz.. Waarom? Nou...

Mijn trouwe dutycyle had al wat langer last van een slappe voorflank. Die moest ik steeds vaker oppompen (en nu was m'n pomp ook nog stuk, en m'n bandenplaksetje pleitte).

Dus bandenplaksetje en pomp gehaald, band gelicht, nergens ontsnappende lucht te vinden. Bak water erbij. Band 3 keer helemaal rond. Uiteindelijk hoorde ik toch iets heel zacht pruttelen en toen zag ik toch heel kleine belletjes uit het ventiel komen. Bleek de pakking tussen het huis en het binnenwerk niet goed dicht meer te zijn. Had ik eerder al oppervlakkig geïnspecteerd in plaats van getest door vervangen toen de band er nog gewoon op lag en gedacht "dat zal het toch niet zijn"....

Dus soms is het toch echt de eerste test die je had moeten doen maar hebt overgeslagen.

Naar aanleiding van de advertentie van pe1mix die nog een paar FETs wilde hebben, toch even gekeken wat voor fet het was (NXP ding), let eens op wat er onder de "levens cylus staat" aka zoals wij zeggen EOL, end of life:

Geplande veroudering - levering zal worden stopgezet door de fabrikant.

We wisten al dat sommige fabrikanten dingen maken die bewust stuk gaan :+ , maar deze vertaling is wel erg dom.