Ík doe het ook vooral omdat het leuk is de uitdaging aan te gaan om iets wat het niet doet weer tot leven te wekken.
Ik moet wel zeggen dat ik het gesleutel aan die oude TV met losse componenten met draadsteuntjes leuker vindt dan in printplaten te wroeten...
Ik heb vandaag mijn elco's opgehaald. Ik merk dat axiaal er helemaal uit gaat. Het alternatef, de radiale is soms een factor 3 goedkoper.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Philips had vroeger handige hybride versies... 
(radiaal, gele voetje eraf halen en ze zijn axiaal...)

Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Dat zijn de leukste elcos die met dat gele plastic. Spanning erop in verkeerde richting, en niks sissen of zo. Dat is voor watjes , een veiligheidsventiel. Nee, PATS en heel je kamer onder.
Vanavond een bezoekje aan Bavelt gebracht , ik ben daar in de buurt.
Na ontvangst met koffie en appelgebak een leuke docu op de 2 oude zwartwit tv's gezien.
Wat een nostalgie, en wat hebben ze - na flink opwarmen,- nog een prachtig beeld na ruim 60 jaar!
Heel leuk om een keer te zien 
Die techniek blijft fascineren , zeker uit die tijd .
Op zaterdag 24 januari 2026 18:22:18 schreef Bavelt:
Ik heb vandaag mijn elco's opgehaald. Ik merk dat axiaal er helemaal uit gaat. Het alternatef, de radiale is soms een factor 3 goedkoper.
dat is ook normaal. axiale elco's worden al heel lang niet meer in productie van enige betekenis gebruikt...
Op zaterdag 24 januari 2026 14:26:15 schreef Bavelt:
Hun huismerk is overigens Panasonic.
dan zit je alvast goed. Ik denk dat het gros er van de radiale elco's van Panasonic er ook wel eens zal uitgaan, helaas. Ze gebruiken zelf al sinds een jaar of 20 geen elco's meer, tenzij het niet anders kan en het de levensduur niet schaadt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een greep uit mijn 'score' van elco's bij de plaatselijke leverancier gisteren.
Een merknaam (behalve de eerste) kan ik zo niet ontdekken. Het zijn verschillende fabrikanten zo te zien.
De elco van 68 uF, 400V, 105 Gr kost € 4,50.
Ik heb even mijn nieuwe ESR70 meter losgelaten op de nieuwe aanschaf.
Hierbij wat resultaten:
22 uF / 63V meet 26,6 uF, ESR = 0,41
22 uF / 63V meet 26,9 uF, ESR = 0,35
68 uF / 400V meet 58,7 uF, ESR = 0,33 (voor beide exemplaren)
68 uF / 63V meet 65,5 uF, ESR = 0,42
68 uF / 16 V meet 85,4 uF, ESR = 0,53
100 uF / 25V meet 104,2 uF, ESR= 0,54
220 uF / 10V meet 212,5 uF, ESR = 0,28
220 uF / 50V meet 214,5 uF ESR = 0,15
470 uF / 35V meet 468,2 uF, ESR = 0,02
6800 uF / 16V meet 6522 uF, ESR = 0,02
Ik zat vanmorgen een artikel te lezen uit de blog van Jos Verstraten, die een redelijk uitgebreide test deed op een assortiment elco's van een goedkope Chinese webshop.
Het komt er op neer dat hij het prima onderdelen vindt en in het artikel wordt het algehele negatieve sentiment dat er heest over deze dingen wat ontzenuwt.
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/assortiment-elco-getest.…
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Elco's hebben altijd een serie/type aanduiding. Er staat bij de A merken ook altijd een merk of logo op. De 2e van boven en onderste op de foto zijn van Panasonic (logo is de M in dat vierkante kader) Die 2ev van boven heeft als type opdruk EE. Dan zoek je op panasonic electrolytic capacitors EE series en vind je een datasheet https://industrial.panasonic.com/cdbs/www-data/pdf/RDF0000/ABA0000C102…
Daarin vind je de nieuw tolerantie:
en de afkeur waarden.
Dat is de reden waarom je een echte LCR meter gebruikt die C en D/tanδ geeft, want dan kun je hem gewoon testen tegen de datasheet.
Soms staat er ook de impedantie |Z| bij op 100 kHz bij. Hier helaas niet. Dat kun je dan rekenkundig uitsplitsen in ESR en reactantie. Zie mijn rekenvoorbeelden een aantal posts terug. Bij deze wordt het niet gegeven dus hier moet je maar van je "standaard" lijstje uitgaan en hopen dat het ook klopt voor deze. Dat kun je nu mooi testen. (afkeur is 2x de waarde uit de datasheet, die kun jij niet meten maar als je 2x de ESR die je nu meet aanhoudt zit je veilig.. (Let op, Panasonics zijn vaak een stuk beter dan wat ze opgeven dus de door jou gemeten ESR zal lager zijn dan wat hij nieuw max mag zijn.
Die ESR meter van jou is een goede meter en ESR is een manier om snel in budget consumenten apparatuur de rotte elco's te vinden. (daar zitten al die Chinese crap elco's in die na een paar jaar al falen) Die lijstjes zijn vaak voldoende om een shifting tussen goed en slecht te maken. Je zult mogelijk elco's afkeuren die nog goed zijn maar dat is geen ramp.
Maar in situ metingen zijn hoogst onbetrouwbaar, ook het ESR deel. Ik heb het gisteren in een DVD speler getest met mijn ESR-60 van Peak. Alle elco's waren qua ESR nog goed gemeten in situ. Correct gemeten en uitgesoldeerd waren sommige ver buiten de specs, de rest zat nog net aan de goede kant. Na vervanging waren alle voedingrails weer rimpel vrij en nu hapert hij niet meer bij afspelen. De reden is simpel, er staan bijna altijd meerdere condensators parallel. Je ziet dat ook aan je capaciteit meting.
Meet alle elco's die je wilt vervangen in situ. Soldeer ze daarna uit, laat ze afkoelen en meet nog maals de ESR. Nu kun je kijken of de meting qua ESR betrouwbaar is. Je meet meestal in situ even snel om te kijken of er echt rotte bij zitten. Zolang er niks parallel staat met een lage ESR (bv een film cap, of de Ctjes bij elke voedingpin van elk IC) dan vind je de slechte maar er kunnen dus slechte tussen door glippen op deze manier.
Die testen van Jos zeggen helemaal niets omdat hij nergens de waarden van de fabrikant er naast legt en zijn duurtest is compleet zinloos. 10.000 ontladingen klinkt geweldig maar dat is in een smps die op 100kHz draait een fractie van een seconde en in smps gaat het nu net fout met die China crap. Maar het is jou feestje, als je het leuk vindt dit klusje jaarlijks te herhalen moet je gewoon gokken dat de elco's die hij testte gelijk zijn aan wat ze jou leveren. Een goede fabrikant geeft een levensduur bij een bepaalde temperatuur en dat is meestal 1000, 2000, 5000 of 8000 uur. Bij een lagere temperatuur gaan ze veel langer mee. Er is nog veel meer belangrijk maar dat wordt qua uitleg erg complex.
Op zaterdag 24 januari 2026 18:27:37 schreef Arco:
Philips had vroeger handige hybride versies...
(radiaal, gele voetje eraf halen en ze zijn axiaal...)[bijlage]
Hahaha, Zijn dit oude riaa correctie voorversterkers van het Philips bouwpakketten programma? De R6905 ofzo?
Als je nu een oude pickup (van de kringloop ofzo) wilt uitrusten met een bleutooth of line uitgang kun je denk ik het beste die R6905 voorversterker schakeling van Philips gebruiken. Dan hoor je het geluid precies zoals men het in de jaren 70 - 80 van de vorige eeuw hoorde. Ik denk dat deze schakeling in vrijwel elke versterker waar dan ook werd gebruikt.
Erg leuk om deze oude versterkertjes voor zoiets te gebruiken.
Ik denk niet dat je met welke vorm van AI dan ook je dat geluid van toen terug kan horen.
Wel erg leuk dat het gelukt is met die scoop. Dat nieuwere model met die displaytjes in het midden is inderdaad een drama om uit elkaar te halen. Werkte wel goed maar repareren was echt een vreselijke klus. Dat oudere model had je ook als dualbeam uitvoering met in het midden die A en B drukknoppen. Die drukknoppen konden nog wel eens contact problemen hebben. Maar was een hele fijne scoop om mee te werken. Ik heb er destijds een filmnet decoder mee gebouwd.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (21%)]
Op zondag 25 januari 2026 10:08:20 schreef nonius:
[...]Net als vroeger in pyjama op blote voeten voor de TV op de grond gezeten? Met een kopje warme melk met anijs, kijken naar Pipo of Paulus de Boskabouter, voor je naar bed moest?
[bijlage]
Ik vond 'Dappere Dodo"veel leuker.. 
EricP
mét CE
Fred heeft een chinezen-allergie. Maar... In deze is er wel degelijk 'een punt'. En wel dat je bij een toko als de internetchinees geen idee hebt wat je krijgt.
Zoals ik reeds eerder heb opgemerkt: er komen echt goede spullen vandaan. Er komt ook spul vandaan wat er beter had kunnen blijven. Het is een gokspel.
Dus dan nog maar een keer: koop iets van een behoorlijk merk. Daarvan weet je in elk geval dat het (productie fouten daar gelaten) aan de datasheet voldoet. Zowel qua waarden als qua levensduur (onder de gespecificeerde omstandigheden).
Als het nou 1 elco was, dan zou je nog wat kunnen gokken. Maar je hebt er zomaar een hand vol. Je weet nu al niet welke de boosdoener is. En dan wordt het wel vaak gokken - en als je mis gokt, dan heb je nog steeds een scope met ellende. Met een beetje mazzel haalt het ding bijvoorbeeld z'n werkspanning niet langdurig, ploft na 50 uur... En jij zit met een scope vol drab.
Zo heel spannend is de hoeveelheid (financieel) nou ook weer niet.
Voor wat betreft de tests die je aanhaalt... Je kunt gewoon geluk hebben. Zoals gezegd: die Chinezen kunnen echt wel wat. Maar dat weet je dus niet van tevoren... En ook een merk via de internetchinees kopen is een gokje. Scenario: Een serieuze fabrikant laat het in China maken. Daar zit een partij tussen waar ze niet gelukkig van worden: neem maar weer mee, die voldoen niet. De fabrikant dumpt ze op de lokale markt. En vervolgens komt het via een klein handelaartje alsnog naar hier. En jij denkt 'echte' te hebben... Kortom: een behoorlijk merk bij een betrouwbare leverancier is 'the way to go' met dit soort dingen...
Op zondag 25 januari 2026 12:21:30 schreef mel:
[...]Ik vond 'Dappere Dodo"veel leuker..
Om het maar compleet te maken (voor mijn leeftijdsgenoten
)
Mik & Mak (met oma Tingeling), Floris, Ivanhoe, Rawhide, Pipo (de eerste) en uiteraard Swiebertje.
En dan nog 'de Verrekijker'...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De 2e van boven en onderste op de foto zijn van Panasonic (logo is de M in dat vierkante kader)
Eigenlijk is 't het Matsushita (nu Panasonic) logo...
(vandaar de 'M')
Op zondag 25 januari 2026 13:00:24 schreef Bavelt:
[...]
Om het maar compleet te maken (voor mijn leeftijdsgenoten)
Mik & Mak (met oma Tingeling), Floris, Ivanhoe, Rawhide, Pipo (de eerste) en uiteraard Swiebertje.
En dan nog 'de Verrekijker'...
Bij mij was het Ti Ta Tovenaar, Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, Stuif es in, Q&Q, Pipo de clown, Swiebertje.
Waarschijnlijk iets latere leeftijdsgroep.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Oebele, de fabeltjes krant (ik ben als kind bij de schrijver thuis geweest en een vriend van mijn tante maakte de poppen. Die vertelde mij dat een van de poppen zijn bril op had), verder natuurlijk Pipo, Q&Q, Hamelen, Floris kan ik me vaag herinneren. Swiebertje keek ik altijd naar. Wij keken ook vaak zittend op de vloer voor de TV. Om 19:00 (of was het 18:00) begon de TV maar op woensdag middag was er natuurlijk Stuif es in. En ik keek altijd naar Toppop. Op zaterdag avond mochten we opblijven en was er de weekend kwis en Andre van Duin.
Op zondag 25 januari 2026 16:08:42 schreef revado:
Alle poppen van de fabeltjeskrant en ander programma's staan bij Beeld en Geluid.
Die heb ik inderdaad live gezien daar...
Op zondag 25 januari 2026 15:44:53 schreef fred101:
Oebele, de fabeltjes krant (ik ben als kind bij de schrijver thuis geweest en een vriend van mijn tante maakte de poppen. Die vertelde mij dat een van de poppen zijn bril op had), verder natuurlijk Pipo, Q&Q, Hamelen, Floris kan ik me vaag herinneren. Swiebertje keek ik altijd naar. Wij keken ook vaak zittend op de vloer voor de TV. Om 19:00 (of was het 18:00) begon de TV maar op woensdag middag was er natuurlijk Stuif es in. En ik keek altijd naar Toppop. Op zaterdag avond mochten we opblijven en was er de weekend kwis en Andre van Duin.
Dat is inderdaad van een latere periode.
Wij hadden in 1957 de eerste televisie van de straat. Toen de eerste kinderprogramma's op woensdag kwamen (Pipo), hadden we de kinderen uit de buurt bij ons te gast.
Wél eerst schoenen uit....
In een kamer met de lichten uit en vaak de gordijnen dicht zeg maar de huisbioscoop, ik denk dat we ongeveer van dezelfde lichting zijn. Op de foto is Dappere Dodo te zien. Volgens mij was het op woensdagmiddag rond 15.00 als de scholen vrij hadden. Eerst RMA testbeeld en klok en dan de omroepster (juffrouw Hanny?) in beeld.
nonius
set SCE to AUX.
Leuk, ik denk dat ik ongeveer van dezelfde lichting ben als Ex-fietser (waarschijnlijk ik een paar jonger). Voor mij was het Paulus de Boskabouter, Bolke de Beer, de Bereboot (mijn favoriete serie, want die ging over boten! Met Brilbeer mijn grote held, 'technisch gesproken') en Tita Tovenaar (ik had heimelijk een oogje op Tika
)
De nadagen van Pipo (Mamaloe en Klukluk) en Swiebertje ook nog meegemaakt maar dat vond ik als kind altijd wat flauw en raar.
Inderdaad, woensdagmiddag was kinderTV-middag. De ene week keken we bij mij, de andere week bij een vriendje met wie ik op woensdagmiddag altijd speelde. Eerst buiten spelen want dan kwamen de TV-programma's voor de kleine kinderen, dan TV-kijken, en dan weer buiten spelen als de TV voor de grote kinderen kwam (Stuif es in bijv.)
Op zondag 25 januari 2026 13:09:09 schreef Arco:
[...]
Eigenlijk is 't het Matsushita (nu Panasonic) logo...(vandaar de 'M')
klopt, alhoweel de naam Matushita of MEI sinds 2008? (het werd toen definitief Panasonic, en nog een beetje Technics) niet meer op de producten staat blijft het her en der nog wel eens op componenten opduiken die al lang in produktie zijn.
Op zondag 25 januari 2026 11:40:11 schreef Bavelt:
Ik zat vanmorgen een artikel te lezen uit de blog van Jos Verstraten, die een redelijk uitgebreide test deed op een assortiment elco's van een goedkope Chinese webshop.
Het komt er op neer dat hij het prima onderdelen vindt en in het artikel wordt het algehele negatieve sentiment dat er heest over deze dingen wat ontzenuwt.https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/assortiment-elco-getest.…
Uiteraard zijn de chinese elco's niet slecht, maar de vraag is hoe ze zich gedragen bij een leven met grote dI/dt, in schakelende voedingen dus. Ook die blauwe Philipsen zijn daar niet echt voor gemaakt. Vandaar dat hun levensduur in die omgeving korter is dan van types die er wel voor gemaakt zijn.
fred en ik zijn het altijd oneens geweest over de waarde van een ESR meting.. Toen begin jaren 90 het elco probleem begon op te duiken (door het toenemend aantal schakelvoedingen sinds mid jaren 80) heb ik toen een ESR meetopstelling gemaakt. ( toen waren er nog geen ESR metertjes op de markt). Ik heb daar enorm veel tijd mee gewonnen. En tussen 1997 en 2005 tienduizenden elcootjes vervangen, emmers vol. ...