fred en ik zijn het altijd oneens geweest over de waarde van een ESR meting..

Ik ben tegen een in situ ESR meting van "niet bekende" apparatuur zonder schema's waar je dus niet ziet wat er parallel aan die elco's staat. Dit is geen onwil, het is gewoon in de theorie en praktijk niet een uitsluitende meting. Voor iemand die weet wat hij doet en schema's heeft te doen. Je kunt rotte elco's heel makkelijk missen. Toon jij dan maar aan dan waarom dat niet zo is of leg het eens uit, ik leer graag bij. Dus: . Waarom beïnvloeden parallel staande condensators met een lage ESR NIET de meting van de elco die je in situ meet. Volgens mij geldt voor parallel ESR . ( 1/ESR1 +1/ESR2=1/ESRtotaal)

Voor apparaten waar het zo goed mogelijk moet en kosten minder een rol spelen vertrouw ik alleen op uitgesoldeerde C+D metingen. Daarnaast check ik dan eerst en erna met de scoop of er teveel rimpel is. Precies zoals ook wordt aangegeven in de meeste service manuals van meet en kalibratie apparatuur (het scoop deel).

Voor mensen die veel dezelfde apparaten repareren met bekende elco problemen zou ik ook met een ESR meting in situ werken. Wel gecombineerd met een scoop ter controle van de voeding-rimpel.

Ik gebruik zelf een ESR meter bij de reparatie van G&M Secutests. Ik heb ooit, na alles uitgesoldeerd getest te hebben, alle ESR metingen, in situ, opgeschreven. Dat gaat altijd om meting in een zelfde model/type apparaat waar elco's heel zelden een probleem zijn. Ik heb er nu weer drie ter reparatie staan.

Bij mijn bestelling zat tussen de nieuwe elco's van Panasonic ook deze.
Die zijn dus van Philips. Met korte draadjes.
Maakte Philips die dingen dan nog tot laat?

Of zijn ze gewoon oud? :?

Deze zijn oud, de onderste nieuwer dan de bovenste. Deze kleuren van de mantel en het merk Philips zijn al jaren verleden tijd. De hele productie is in 1999 door Philips ondergebracht in Beyschlag Centralab components (merkopdruk BC) en in 2002 verkocht aan Vishay. Sindsdien ook wel bekend als Vishay/BC. Ik denk dat de mantelkleur van de onderste elco nog tot in het Vishay/BC-tijdperk gebruikt is, maar op een gegeven moment zijn die overgegaan op ondoorzichtige krimpkous in plaats van doorzichtige gewikkelde folie.

Je zou eens kunnen kijken of er een datumcode opstaat. Meestal 2 tekens, een letter gevolgd door een cijfer of een van de letters O, N, D.

Onderstaande teksten zijn geen datumcodes, maar de betekenis kan wel handig zijn:
KO = Klagenfurt
030 = reeks 2222 030 (later bij Vishay MAL2 030)

Er staat KO 030 op.

De draadjes zijn ook bijzonder kort en lijken afgeknipt met een tangetje.
Volgens mij worden/werden die zo niet nieuw verkocht.

Wellicht ergens uitgeknipt en in het bakje verkoop terechtgekomen? :?

Erg dubieus, die elco's. Heb net even een paar ongebruikte oude Philips elco's bekeken in m'n onderdelenlades en de aansluitdraden zijn beduidend langer dan op de foto.

Zijn die elco's gekocht bij een reguliere/betrouwbare onderdelenwinkel? Lijken mij tweedehands elco's. Hoeft technisch geen probleem te zijn, maar is wel misleidend als ze als zijnde 'nieuw' worden verkocht maar dat niet zijn.

Sowieso kan reformeren verstandig zijn bij dergelijke oude elco's.

Op zondag 25 januari 2026 20:50:43 schreef nonius:
Zijn die elco's gekocht bij een reguliere/betrouwbare onderdelenwinkel?
.

Ja, ook gewoon de nieuwprijs (2026) betaald.

Tja, ik wilde alle elco's vervangen door nieuwe, maar om er nu een paar te vervangen door exemplaren die ook al 30 jaar of meer oud zijn....
Maakt het voor elco's nog uit of ze gebruikt zijn of is de leeftijd de dominante factor?

Ongebruikt raken ze sneller gedeformeerd. Licht gebruik (bijvoorbeeld halve werkspanning, geen hoge piekstromen) is ideaal voor de levensduur.

Het belangrijkste hier is of ze uitgedroogd zijn. Zo niet, dan kun je ze nog reformeren.

Ik zou ze eerst eens meten.

Op zondag 25 januari 2026 20:50:43 schreef nonius:
Erg dubieus, die elco's. Heb net even een paar ongebruikte oude Philips elco's bekeken in m'n onderdelenlades en de aansluitdraden zijn beduidend langer dan op de foto.

De draden zijn zo te zien voorgevormd. Dat kan af fabriek, kan ook surplushandel zijn. Hoeven dus geen gebruikte te zijn maar voor de verkoop vallen ze dan onder "New Old Stock".

Op zondag 25 januari 2026 20:38:28 schreef Bavelt:
Er staat KO 030 op.

Dat had ik al vermeld. De vraag was of er nog een andere code van 2 tekens op staat. Niet altijd, maar als die er op staat is het de productiedatum.

Elco's met dit soort voorgebogen pootjes lijken uit een of andere bestuekingsvoorraad te komen die overbodig waren...

Het is wel een monnikenwerk..
Er zitten wel héel veel elco's in dit ontwerp..
Philips hield hier blijkbaar van...

Op zondag 25 januari 2026 17:13:30 schreef RAAF12:
In een kamer met de lichten uit en vaak de gordijnen dicht zeg maar de huisbioscoop, ik denk dat we ongeveer van dezelfde lichting zijn. Op de foto is Dappere Dodo te zien. Volgens mij was het op woensdagmiddag rond 15.00 als de scholen vrij hadden. Eerst RMA testbeeld en klok en dan de omroepster (juffrouw Hanny?) in beeld.

Dappere Dodo liep tot 1964 ( net even opgezocht) en dat is mijn bouwjaar ook dus dat heb ik niet bewust gezien op tv.
Wel paulus de boskabouter, fabeltjeskrant en natuurlijk Q en Q met die rode Mercedes diesel , wat ik toen al een machtige auto vond met dat mooie geluid :D
Bij Bavelt de schoentjes maar aan gehouden en het bij koffie gehouden :)

Extra gegevens van de Philips-Elco's-met-gebogen-pootjes:

33uF / 40 V extra opdruk: U2, C=26,5 uF, ESR = 2,2

150 uF / 16 V Extra opdruk: TD, C= 79,8 uF, ESR = 0,8
Deze is dus gewoon slecht met gehalveerde waarde.

Ik neem aan dat je er mee terug gaat, dit zijn NOS elco's die duidelijk niet meer aan de specs voldoen.

Die twee Elco's zijn volgens mij voorbewerkt voor printmontage.
Niet meer nodig geweest en toen maar als nieuw verkocht.

Op zondag 25 januari 2026 22:25:05 schreef Roland van Leusden:
Ik neem aan dat je er mee terug gaat, dit zijn NOS elco's die duidelijk niet meer aan de specs voldoen.

Ik moet er sowieso heen, de elco's 68 uF van 63V zijn 16V exemplaren...

Op zondag 25 januari 2026 22:07:17 schreef Bavelt:
Extra gegevens van de Philips-Elco's-met-gebogen-pootjes:

33uF / 40 V extra opdruk: U2, C=26,5 uF, ESR = 2,2

150 uF / 16 V Extra opdruk: TD, C= 79,8 uF, ESR = 0,8
Deze is dus gewoon slecht met gehalveerde waarde.

Die eerste is misschien nog bruikbaar, die tweede duidelijk uitgedroogd.

De datumcodes zijn volgens volgens IEC62.

TD is productiedatum december 1985
U2 is productiedatum februari 1986

Zijn ze inderdaad net wat anders van kleur? Dan weten we nu misschien vrij nauwkeurig wanneer die kleurverandering is geweest.

Dec. '85, feb. '86.... Dat zal ongeveer ook de leeftijd van die PM3055 zelf zijn, dus het zijn wel onderdelen die de authenticiteit van het apparaat niet aantasten! :+

Op zondag 25 januari 2026 23:09:54 schreef maartenbakker:

TD is productiedatum december 1985
U2 is productiedatum februari 1986

Bestaat er een lijstje van dat soort coderingen, of is er een bepaalde coderingslogica?

Dit is geen interne Philipscodering, maar een 20-year-cycle code volgens IEC62. Was in Duitsland, ook in Oost-Duitsland, nog vrij populair en is veel door componentenfabrikanten gebruikt.

Zie https://en.wikipedia.org/wiki/RKM_code#Production_date_codes

Wij hebben vroeger ook printen geassembleerd.
Voor de componentjes hadden we onderstaand "snijbonenmolentje" waar je band met weerstanden en dergelijke in stopte en dan draaien aan een zwengel.
Het ding trok de componentjes met 2 tandwieltjes er door heen en boog en knipte de pootjes.
Het was wel een hoop instelwerk om het exact goed te krijgen maar dan draaide je zo honderden compontjes kan en klaar in een bakje.
Die elco's zijn in zo'n zelfde machientje geweest.

( Foto van marktplaats, daar staat ie op! )

Kon je er ook snijbonen mee malen? O-)

Je kunt er inderdaad geen snijbonen mee malen.
Heb zelf duizenden onderdelen (weerstanden en condensators) met deze molen bewerkt.

Bestaat er een lijstje van dat soort coderingen, of is er een bepaalde coderingslogica?

N.a.v. de opmerking 'IEC62' van Maarten heb ik gisteravond wat gezocht en dit gevonden: https://en.wikipedia.org/wiki/RKM_code#Twenty-year_cycle_code

Het lukt me wel om te onthouden dat voor 2025 de jaarcode 'T' is, en van daaruit elke 20 jaar terug te rekenen. En om terug te rekenen naar alle andere jaren tussenin (hoewel ze een paar letters hebben overgeslagen, maar voor een grove inschatting kom ik zo toch in elk geval 'close enough').

[Edit: Aargh! Spuit 11!

Het antwoord van Maarten staat er al gewoon vlak onder! 8)7 ]

Op zondag 25 januari 2026 23:09:54 schreef maartenbakker:

Zijn ze inderdaad net wat anders van kleur? Dan weten we nu misschien vrij nauwkeurig wanneer die kleurverandering is geweest.

De TD van 150 uF is lichter van kleur,

Nou, ongeveer 3 kilo aan elco's vervangen..
Straks de boel maar eens aansluiten. Ik ben benieuwd..

Dat wordt dus weer foutzoeken...
Bij inschakelen flitst het lampje een halve seconde en dooft meteen weer.
Het display idem dito.
Geen beam.. ;(