Op donderdag 29 januari 2026 01:45:12 schreef harry64:
Is die 5V met de lamp nog steeds in serie en 3V op de net elco's?

Nee, de serielamp heb ik er uit nu. De spanning op de hsp elco's zijn nu goed.
Bij inschakelen flitst het display even kort op.
De + 5V is de enige die redelijk goed is. De rest van de spanningen niet (zie vorige post voor de waarden)..Vooral de +48 en -48 V zijn er niet.
Wel vreemd, omdat het allemaal via dezelfde trafo gaat.

Wat ik uit de servicedock begreep zou die puls op de gate van de BUTZ80 een blokgolf moeten zijn van ongeveer 35KHz en niet deze naaldjes van 2.5KHz. Verder valt op dat de plus en min 48 Volt erg laag zijn. Dat zou betekenen dat de BT151 aan secundair zijde geactiveerd wordt. Die is volgens mij ter beveiliging, mocht er wat met het primaire stabilisatie circuit mis zijn. Die stabilisatie loopt o.a. via terugkoppeling op die optocoupler en de UJT transistor.

Kan ook zijn dat de BUZ80 samen met de vorige BUT11A is gesneuveld. Die 4 Volt stuurpulsjes op de gate van de BUZ80 is ook maar net aan begrijp ik uit de datasheet van die fet.

er kan een sluiting zitten in een van de - voedingen (of overbelasting, alle elco's zitten nu goed?), waardoor die niet kunnen opkomen.

vooral bij negatieve voedingen gebeurt het wel eens dat de polariteit op de print verkeerd is aangeduid, zou niet de eerste keer zijn..

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (34%)]

Op donderdag 29 januari 2026 08:45:49 schreef kris van damme:
vooral bij negatieve voedingen gebeurt het wel eens dat de polariteit op de print verkeerd is aangeduid, zou niet de eerste keer zijn..

Precies, daarom vervang ik ze 1 voor 1 en met een stift zet ik steeds een streepje aan de min kant voor ik ze desoldeer of ik controleer heel goed of de opdruk op het PCB klopt en vaak zet ik dan nog steeds een streepje. Als ik eerst alles desoldeer maak ik te makkelijk fouten.

Daarnaast maak ik foto's voor ik aan een pcb begin. Als het klaar is controleer ik nog een keer of alles klopt met de foto. Hoe het zat (als er niemand in gespit heeft) gaat bij mij boven de opdruk op het PCB of de plaatjes in het SM. Bij twijfel (als er in gespit is) ga ik uit van het schema en meet ik het na (doorpiepen op het PCB welk pootje aan welk component moet of wat gnd is)

Dat zou betekenen dat de BT151 aan secundair zijde geactiveerd wordt. Die is volgens mij ter beveiliging, mocht er wat met het primaire stabilisatie circuit mis zijn.

Dit is ook wat ik eerder heb geadviseerd: controleren of die BT151 een triggerpuls krijgt om de 48V-lijnen kort te sluiten. Indien een triggerpuls komt, dan de fout zoeken in de overspanningsschakeling. Indien geen triggerpuls, dan de BT151 (en directe omgeving) sterk gaan verdenken.

[Edit: controleer vooral zener V6133 ook eens. (en V6138 kan ook geen kwaad te controleren]

Op donderdag 29 januari 2026 09:32:55 schreef fred101:
[...]Precies, daarom vervang ik ze 1 voor 1 en met een stift zet ik steeds een streepje aan de min kant voor ik ze desoldeer of ik controleer heel goed of de opdruk op het PCB klopt en vaak zet ik dan nog steeds een streepje. Als ik eerst alles desoldeer maak ik te makkelijk fouten.

Daarnaast maak ik foto's voor ik aan een pcb begin. Als het klaar is controleer ik nog een keer of alles klopt met de foto. Hoe het zat (als er niemand in gespit heeft) gaat bij mij boven de opdruk op het PCB of de plaatjes in het SM. Bij twijfel (als er in gespit is) ga ik uit van het schema en meet ik het na (doorpiepen op het PCB welk pootje aan welk component moet of wat gnd is)

Ik maak ook steeds foto's. En het mooie is dat er ook wat foto's te zien zijn van anderen die deze print ook wel eens hebben aangepakt. In dit voorbeeld heeft iemand de axiale elco's vervangen door radiale. Je ziet geen draadjes. ik denk dat ik wel weet wat die heeft gedaan: die heeft vast onder de elco een gaatje in de print geboord en de draadjes aan de andere zijde aangesloten.

Ik heb vandaag een nieuwe BT151 en BUZ80 (dure jongen) gekocht om dat helemaal uit te sluiten.
Eerst de print goed controleren en daarna het ding proberen.
Wordt vervolgd..

Ik zag de BUZ80 voor ongeveer 1 euro. Komen dan wel weer bezorgkosten bij, dat wel. BT151 is ook iets in die richting. En dan nog niet eens bij de Ali.

Nieuwe MosFET BUZ80 en Thyristor BT151 er in. Zenerdiodes gecontroleerd (op sluiting).

Nada, nergens meer spanning secundair (ook de 5V niet). Alleen 350V op de hoogspannings-elco's..
Wat een dramaschakeling..

Dit staat er op de gate van de BT151

Denk dat je de zaak aan het kapot repareren bent door allemaal maar op goed geluk onderdelen te vervangen. Ook wel de 'shotgun approach' genoemd.... Ik vervang alleen onderdelen waarvan ik zeker weet dat ze slecht zijn, i.e. nadat ik ze doorgemeten heb.

Dat kun je goed doen met die thyristor, schakeltransistor en FET door een kleine proefopstelling te bouwen. Zeg, 12V voeding, gloeilampje van 12V/1W in de anodeleiding van de thyristor (of drain van de FET). Kathode of source aan massa leggen. Beide moeten nu sperren (lamp uit). Vervolgens, via een 1k-4k7 weerstand een signaal aan de gate van de FET of thyristor toevoegen en de lamp moet gaan branden. Stuursignaal weghalen, dan moet bij de FET de lamp uitgaan maar bij de thyristor blijven branden.

Toegegeven, je test dan alleen het basale functioneren maar dat sluit 99% van de fouten al direct uit. En alleen als de onderdelen deze simpele test niet doorstaan, dan een nieuwe monteren.

Snap je hoe de schakeling hoort te werken? Da's belangrijk bij het repareren. De servicemanual legt goed uit wat de verschillende blokken en onderdelen doen.

Ik heb het herstellen van schakelende voedingen geleerd met het ombouwen van oude PC AT(X)-voedingen. Die kennis kwam later goed van pas bij het herstellen van lasapparaten, zware voedingen en m'n PM3055-voeding. In het begin sneuvelde er wel eens AT(X)-voeding. Da's jammer, maar verder niet erg. Bij deze scope-voeding staat er meer op het spel: kapotte voeding = nutteloze scope.

Overigens, staar je niet blind op deze scope, het is een 13-uit-een-dozijn exemplaar. Ik zou zeker NIET voor 35 euro dat MP exemplaar kopen. Belachelijke prijs. Ga je wel eens naar verkoopavonden van je lokale VERON-afdeling? Die zijn ook vaak toegankelijk voor niet-leden, en daar kun je voor een appel en een ei een scope kopen, al dan niet werkend.

[Edit: zie nu pas de laatste scope foto. Als je die .2V/div meet met een 10:1 probe dan staat er dus ruim 4V op de gate van die thyristor, waardoor hij in geleiding gaat en het primaire deel van de voeding in beveiliging stuurt. In dat geval zou ik mijn aandacht richten op het overvoltage-circuit, rechtsboven in het voedingsschema (geregeld vanaf de -6.4V).]

Ik gebruik een probe 1:1 Ik meet dan 3,5*0,2 = 0,7Vtt

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (38%)]

Maar die BT151, V6112 heeft toch alleen een functie voor de + en - 48V?
De rest van de spanningen zouden er dan toch altijd moeten zijn?

Of zie ik dat niet goed?

zit een c in die niet goed is zie de fot van mij. 680 uf
die acter de trafo kan ik niet zien op jou foto.

[attachment=2]

Die C zit er wel (beetje verscholen).

En welke andere C zou niet goed zijn volgens jou?

Als ik de gate van de Thyristor BT151 en l (waardoor hij niet wordt aangestuurd) dan komr er leven in en de andere spanningen wel.
Het probleem lijkt dus in de + en -48V te ontstaan.

Hoeft niet direct. Die twee 48V rails kortsluiten als de +5 te hoog is, is het meest effectief om dan heel de smps te blocken. De trigger van de BT151 komt ook niet van die +/- 48V, die wordt daar alleen gebruikt om de voeding te blokken bij een fout. Zeners moet je verder ook niet alleen testen op sluiting maar ook of de zenerspanning nog klopt.

Oppassen met het uitschakelen van de overvoltage beveiliging (thyristor BT151), want dat kan veel schade aan de rest van de scope opleveren.

Ik zie zojuist dat je 5V lijn stijgt tot 5.5V. Dus volgens mij is de overprotectieschakeling (rechtsboven) gewoon goed, en sluit hij terecht de 48V-lijnen kort, om de rest van de scope (met alle TTL-IC's) te beschermen tegen een te hoge spanning op z'n +5V lijn.

Het lijkt me dus eerder dat er in het regelcircuit iets niet goed zit. ('voltage control' en 'voltage stabilizer')

Met welke meter heb je trouwens al die uitgangsspanningen gemeten? True RMS? Of met een scope? Want hou er rekening mee dat het getalletje op het scherm niet overeen hoeft te komen met de werkelijke spanning....

[Bericht gewijzigd door nonius op (17%)]

de condensator naast de caskade 470 uf moet 680 uf zijn.

Op donderdag 29 januari 2026 18:46:49 schreef Win2k:
de condensator naast de caskade 470 uf moet 680 uf zijn.

Ja dat klopt. DIe had ik echter niet Wat er zat was net als de rest sterk verlopen. Daarom een 470 uF gepakt. Dit is al veel meer dan er zat.
Maar hiervoor had ik er een 1000 uF-er in gedaan maar die was te dik. Met die 1000 uF deed hij het overigens ook niet.
Ik zou er een 220 uF over kunnen zetten dan kom ik heel dicht in de buurt.
In jouw foto zie ik dat C6100 er wel in zit. In mijn scope niet en daar heeft ook nooit iets gezeten zie ik aan de print. Blijkbaar een modificatie geweest.

Wat ik nu niet begrijp; de trafo krijgt pulsen, genoeg om de 5V te krijgen.
Bij inschakelen gaat deze langzaam van 5,5 naar 5,26V.
Maar waarom zou er dan geen -6,4V, de volgende in het schema, komen?
Ik snap dat niet.

Zener V6133 (6V2) heb ik er even uitgehaald en getest met een 1K serieweerstand. Die is goed.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (18%)]

Wat zie je op de uitgang (pin 7) van N6001 (een LM358) ?

[Edit: Op dit punt kun je nog veilig meten met een oscilloscoop, want dit gedeelte is geïsoleerd van het lichtnet. De andere kant van de optocoupler is live mains! Dus verboden terrein voor een oscilloscoop, tenzij de juiste voorzorgen worden genomen!]]

[Bericht gewijzigd door nonius op (70%)]

Ik vond nog een verhaal in het engels over deze scoop. Daarin wordt ook uitgelegd hoe e.e.a. werkt. De lage ocillatie die je eerst hebt gemeten van 2.5KHz is een foutloop omdat de 5V beveiliging ingrijpt door de BT151 aan te sturen. Dat circuit is dus in orde.

De fout zit ergens in het stabilisatie circuit, waar dus ook o.a. de opto onder valt.

Afhankelijk van welke elco('s) je in eerste instantie verkeerd om had gemonteerd, kan het zijn dat de (pieks)stroom beveiliging voor de BUT80 en BUW11A niet meer of verkeerd werkte met een overleden BUW11A tot gevolg. De unijunction tor is ook onderdeel van die stabilisatie én stroombeveiliging aan primaire kant.

Staat in dat engelse verhaal.

https://www.eevblog.com/forum/repair/replacement-for-an-old-bry39-prog…

Op donderdag 29 januari 2026 21:10:00 schreef nonius:
Wat zie je op de uitgang (pin 7) van N6001 (een LM358) ?

[Edit: Op dit punt kun je nog veilig meten met een oscilloscoop, want dit gedeelte is geïsoleerd van het lichtnet. De andere kant van de optocoupler is live mains! Dus verboden terrein voor een oscilloscoop, tenzij de juiste voorzorgen worden genomen!]]

Ik gebruik een scheidingstrafo.

Ik neem aan dat je de T6001 bedoelt? (Wat is een LM538?)
Dit staat er op pin 7: