Hé hallo, ik heb hier een oven die de ingestelde temperatuur van 200° niet meer haalt. Via een interessant topic over heteluchtovens hier op het forum heb ik begrepen dat in zo'n geval mogelijk één verwarmingselement kaduuk is. ATAG heeft me de stuklijst van dit model gestuurd, en nou zie ik dat er naast naast het spiraalvormige element voor de heteluchtverwarming maar één 1000W verwarmingselement in deze oven zit: onderin:

https://www.atagonline.nl/ATAGForms//BOM?requestId=27504704_ATAG

We gebruiken deze oven eigenlijk altijd op stand "boven- en onderwarmte", niet "turbo hetelucht". Ik was in de overtuiging dat, ondanks dat je een ventilator hoort in die stand, er twee elementen aan zouden gaan. Maar begrijp ik nu goed dat het mogelijk het onderste element + het spiraalvormige element rond de HL ventilator is die bij "boven- en onderwarmte" aan gaan?

Ik kan (zal) het natuurlijk meten, maar ik zou graag weten wat gangbaar is bij dit soort toestellen.

Het is best al een oud apparaat (minstens 15 jaar), en wordt redelijk intensief gebruikt. Zijn er nog dingen waar ik naar moet kijken/onderhoud op moet doen als ik de oven uit elkaar heb?

Als ik het goed zie is er 1 element van 2000W (10) dat gebruikt wordt bij hete lucht. Is er onderaan een element van 1000W (10B) en bovenaan een element met 2 spiralen (10A). 800W voor oven gebruik en 1650W bij grill gebruik. Verwarrend is wel dat ze niet dezelfde nummering gebruiken in hun onderdelen lijst.

De vraag is komt de oven niet op temperatuur op zowel hete lucht als op gewoon boven en onder warmte? Komt die wel op temperatuur bij gebruik van de 2000W hete lucht, dan is de thermostaat nog OK. Doet die het dan ook niet, dan verdenk ik de thermostaat. Anders bij opstarten eens aan de bodem voelen, wordt die warm? Wordt de bovenkant warm? Probeer eens de grill stand. Normaal moet je dan 1 element vinden dat het niet doet of de thermostaat. Als de oven uit elkaar is kan je ook de elementen doormeten.

Edit: de ventilator die je hoort, is dat niet 18? Begint die niet te blazen vanaf een bepaalde temperatuur in de oven om warmte af te voeren?

Akkoord, de nummering is erg cryptisch, maar je komt er toch wel uit als je de nullen en de "A's" en "B's" weglaat.

Ik heb het vermoeden dat op alleen hetelucht de oven wel op temperatuur komt, maar dat moet ik verifiëren. Bedankt voor de tips, ik ga er mee aan de slag.

Nog iets om te controleren. Komt er spanning op de connector van de elementen?

Hang er ff een vermogens meter tussen. Dan zie je meteen hoeveel vermogen het ding trekt en of dat ergens op lijkt of niet.

Is het een één-fase oven of zit hij aangesloten op een kookgroep of driefase net?

Bij die kleine vermogens is dat meestal een gewone stekker voor een normale WCD. Is tenslotte geen 10A.

Op woensdag 4 februari 2026 18:58:41 schreef EricP:
Hang er ff een vermogens meter tussen. Dan zie je meteen hoeveel vermogen het ding trekt en of dat ergens op lijkt of niet.

Ja, was mijn plan ook al. Daarvoor hoef ik 'm al niet voor uit de kast te tillen, dat scheelt ;) Hopelijk vind ik vanmiddag ergens even tijd...

Op woensdag 4 februari 2026 20:17:02 schreef ohm pi:
Is het een één-fase oven of zit hij aangesloten op een kookgroep of driefase net?

Is inderdaad gewoon aangesloten met een schuko (uiteraard op eigen groep).

Op woensdag 4 februari 2026 15:57:24 schreef buckfast_beekeeper:
Edit: de ventilator die je hoort, is dat niet 18? Begint die niet te blazen vanaf een bepaalde temperatuur in de oven om warmte af te voeren?

Ja, dat was dus ook mijn gedachte: we horen die koelventilator. Maar nu ik zie dat er dus geen apart element bovenin zit, enkel die om de HL ventilator, vermoed ik dat die HL ventilator sowieso meedoet in stand "boven- en onderwarmte".