Ik had hem een paar jaar niet meer gebruikt, hij deed het in eerste instantie na aanzetten maar geen beeld meer na een paar minuten. De power led op het front doet het alleen nog.
Ik heb een manual van de D63 die bijna gelijk is.
Ik heb eerst de voeding gedemonteerd, ik zie wel lekage van een elko maar de spanningen lijken allemaal aanwezig.

Het lijkt er op dat de hoogspanning ontbreekt, er komt 105 volt DC binnen op het bordje wat hier voor moet zorgen.

Ik meet geen HF wiselspanning aan de primaire kant van de HV transformator, daarom secundair de eerste drie punten van de trafo aansluitingen losgegooid. Na aanzetten heb ik een ioniseerapparaat :o .
Blauwe overslag naar de aansluitingen, dan zit de cascade nog op de trafo aangesloten. Nu de cascade losgegooid en de rest weer aangersloten. Ik meet primair nu nog steeds een spanning van ca 27kHz. :-)

Ik vermoed daarom dat de cascade stuk is, nu las ik op het forum dat dit bij oude philips scopen ook veel gebeurd wat het wel bevestigd. Hoe zou ik de cascade of scope kunnen testen?

Op dinsdag 3 februari 2026 20:47:38 schreef harry64:
Blauwe overslag naar welke twee punten waarvandaan? En foto cascade graag.

Ik had de drie aansluitingen nu rood omcirkeld losgemaakt van de trafo, de cascade wel laten zitten. Tussen de pinnen van de trafo, zwarte draad en dioden een overslag van ca 2mm. De cascade zie je net links op de foto. Zal nog een betere foto maken.

Ik vond via een ander topic cascade's op AliExpress.

Op dinsdag 3 februari 2026 19:33:01 schreef FrituurFrequentie:
daarom secundair de eerste drie punten van de trafo laansluitingen losgegooid. Na aanzetten heb ik een ioniseerapparaat :o .

Ja, dat is een prima methode om de trafo te slopen, zo niet testen dus ;)

Ik heb wel iets gevonden. Het lijkt op de cascades van m'n Dynatek 8040 en Philips PM3264.

Het leuke aan jouw DM63 is dat deze een geheugen CRT heeft.

Verder is het héél erg uitkijken met die ALI cascades.

Als ik het gevonden schema moet geloven dan zit er een 5X vermenigvuldiger in. Er staan in dit schema geen spanningen vermeld. In mijn Dynatek die een soortgelijke opzet heeft rond de CRT zijn het de volgende waardes:

CRT = 10KV type
CRT Anode = 8KV
CRT kathode = -2KV

De input sinus op de witte draad zou dan 1.2KVrms aka 1.7KVt en 3.4KVtt zijn.

Diodes op dat punt zijn BY584 denk ik. Dat zijn 1.8KV Piek en 1.5KV 'werkspanning' @ 50mA 100nS falltime.

Mijn ervaring met Philips cascade's is dat meestal de dioden nog goed zijn maar de condensatoren stuk. Sommige kreeg ik de gietmassa zacht met aceton, kon er dan stukken uitsteken, aceton erin, wachten en dan zo verder.

Bij de Philips PM3264 isoleerde de gietmassa niet meer waardoor de cascade ging sproeien. C's waren nog redelijk, diodes goed i.d.d.

Van de Dynatek had deze wel sluiting. Ik weet alleen niet op welk deel omdat ik die niet opengepeuterd heb. Voor de Dynatek heb ik toen een huisje van enkelzijdig PCB met luchtisolatie gemaakt omdat ik toen nog geen 3D printer had. In het huisje 5KV diodes en 1nF 10kV C's. De weerstand die in de cascade van de DM63 zit was bij de PM3264 10M en bij de Dynatek zat die uitwendig in een stukje krimpkous maar ook 10M.

Voor de PM3264 heb ik wel en huisje geprint. Die bleek uiteindelijk massief te moeten zijn omdat anders de luchtkamers na verloop van tijd gingen ioniseren en het dan alsnog ging sproeien na een uur o.i.d. Maakte verder (nog) niet uit of ik PLA of PETG gebruikte. Uiteindelijk de PLA versie vervangen voor PETG omdat ik achteraf realiseerde dat PLA ook hydrostatisch is. Deze cascade heeft ook gewoon luchtisolatie en de afscherming is huishoudalufolie die met siliconenvet van de Gamma vastgeplakt zit aan de buitenkant. Van de originele cascade heb ik de HSP connector hergebruikt in het 3D geval en de voedende draad omdat m'n gewone montagedraad overslag gaf.

Schema lijkt er idd veel op. Ik moet kijken of ik materiaal heb om te meten op die witte draad naar de cascade.
Maar met de cascade er aan stort de hele HV oscillator in, mag ik daar uit concluderen dat hij stuk is?
Is het een goed idee om de cascade los te nemen en er een gloeilamp aan te sluiten om te belasten, ik weet dat er wel getest werd aan KTV's maar niet precies wat en hoe.

Hi,

Ik heb een aantal jaren geleden een mooie, werkende Philips PM3264 van een NXP employee gekocht (via MP).
Deze scoop werkt nog steeds goed, nadat eerst bij mij na al een week het netfilter het begaf (ook een bekende Philips kwaal).

De NXP medewerker had de EHT cascade (7X) al vervangen (een bekend pijnpunt), in deze Philips scopen (foutieve keuze van gietmassa, polyurethane die over de tijd chemisch uiteenvalt).
(Men denke aan de Philips Apneu apparaten).
Vijf jaar geleden waren dit soort EHT cascaden nog wel in oude Onderdelenzaken te vinden als NOS.
(Ik zou daarom zelf even goed zoeken, ook op Ebay).

Ik heb toen ook uitgebreide testen gedaan met ALI cascaden (geïnspireerd door de thread van Harry64).
Als je de ALI versies met 50KV caps neemt (en bijbehorende dioden) gaan die cascades echt niet stuk (er zijn natuurlijk ook veel zwakkere broeders te koop, maar je moet ook niet de goedkoopste kopen).

https://nl.aliexpress.com/item/1005008960486269.html

[Bericht gewijzigd door Sine op (22%)]

Nee geen gloeilamp. Die is geen 1.2KV en de weerstand is veel te laag dus die is alsnog een kortsluiting voor je HS-trafo.

Als de voeding instort met cascade en zonder niet dan mag je aannemen dat die cascade defect is. Dat werkte met de K9 KTV's ook zo, alleen ging dan de netvoeding in protectie en 'hikken'. Cascade los en geen 'hik' meer van de netvoeding. Bij de K9 was dat een SMPS bij jouw scoop is het een 50Hz net trafo heb ik inmiddels gezien op het internet.

Bij m'n Dynatek 8040 Ging dat ook zo met de cascade die in sluiting lag. wel lampjes aan e.d. maar geen HS.

Als je geen HS probes hebt dan niet aan gaan meten. Voor die 1.2KV meten heb ik een speciale 1:100 HS probe, anders mol ik de input van m'n metende scoop.

Als je DMM een 1000V AC bereik heeft wordt het ook niks maar de meeste DMM's houden het tot 750V AC voor gezien.

Op dinsdag 3 februari 2026 23:24:08 schreef redguuz:
Hi,

Ik heb een aantal jaren geleden een mooie, werkende Philips PM3264 van een NXP employee gekocht (via MP).
Deze scoop werkt nog steeds goed, nadat eerst bij mij na al een week het netfilter het begaf (ook een bekende Philips kwaal).

De NXP medewerker had de EHT cascade (7X) al vervangen (een bekend pijnpunt), in deze Philips scopen (foutieve keuze van gietmassa, polyurethane die over de tijd chemisch uiteenvalt).
(Men denke aan de Philips Apneu apparaten).
Vijf jaar geleden waren dit soort EHT cascaden nog wel in oude Onderdelenzaken te vinden als NOS.
(Ik zou daarom zelf even goed zoeken, ook op Ebay).

Ik heb toen ook uitgebreide testen gedaan met ALI cascaden (geïnspireerd door de thread van Harry64).
Als je de ALI versies met 50KV caps neemt (en bijbehorende dioden) gaan die cascades echt niet stuk (er zijn natuurlijk ook veel zwakkere broeders te koop, maar je moet ook niet de goedkoopste kopen).

https://nl.aliexpress.com/item/1005008960486269.html

Die cascade is duur met 22 nogwat euro vergeleken met wat die componenten los kosten en hij is overzized met 10x vermenigvuldiging.

Die 2CL77 diodes zijn iets van max 5 euro de 10. Die 1nF 20KV C's ook met een beetje zoeken. Nog wat beter zoeken en dan ook nog gratis verzending.

Ik heb liever de losse onderdelen met lange pootjes ivm het vormen voor solderingen zonder scherpe puntjes/uitsteeksels. Uitsteeksels pakken meestal niet goed uit met HS verbindingen. Krijg je alsnog overslag.

Hi Harry64,

De vermenigvuldigingsfactor van de Chinese Cascade ligt niet vast.
Je kunt deze gemakkelijk op 7X (zoals in de PM3264 afkappen). Simpelweg 3 "trappen"verwijderen om een 7X multiplier te krijgen.

Ik kon destijds die goedkope CL77 dioden en 1000pF 50KV C's niet vinden voor die prijs, die jij noemt.
Zie bv. https://highvoltageshop.com/
Ik heb destijds (ca. 5 jaar geleden ) deze 10X Chinese cascade nog voor €10,- gekocht, maar ja de inflatie :-(.

Ik zou zelf ook 2 componenten Epoxy Resin , de speciale versie voor het "potten"van Elektronische Componenten, gebruiken.
Vroeger hadden Elektronica Componenten zaken (zoals bv. Vogelzang in Eindhoven) deze epoxies in een soort flat pack met een zipper in het midden (in een compartiment zat" Component A" en in het tweede compartiment "Component B".
Het was simpelweg een kwestie van de zipper open zetten, en de vloeibare inhoud kneden om A en B goed te mengen.
En daarna de vloeibare massa uit te gieten nadat je een tweede zipper aan het uiteinde van de Flat Pack geopend had.
Heel handig, maar ik weet niet of dit nog zo verkocht wordt.

Hier nog een link naar een "bouwpakket"voor EHT Cascaden:
https://highvoltageshop.com/epages/b73088c0-9f9a-4230-9ffc-4fd5c619abc…

.

Het is logisch dat die HV overslaat zonder load. Dat is de beste manier om iets kapot te maken. Maar blijkbaar werkt hij dus wel.

Ik heb eerst de voeding gedemonteerd, ik zie wel lekage van een elko maar de spanningen lijken allemaal aanwezig.

Het gaat niet alleen om de spanning, het gaat ook om de rimpelspanning. Dat kan DMM metingen verstoren waardoor spanningen goed lijken. Meet dus ook de rimpel met je scoop.

Eerst de voeding perfect hebben (belast) dan pas de rest.

Dat is inderdaad praktisch hetzelfde schema, maar ik heb de manual van de non storage uitvoering dus D63.

Ik heb een 5KV probe aangesloten op mijn Dynatek meter, ik meet zonder de cascade 762V AC op S3 en 788V AC op S2. Met de cascade er aan eigenlijk niets meer. Ik had hoger verwacht. Nu bestudeer ik het schema beter en zie dat er ook gelijkspanningen op staan Grid en Cathode van -1400V en -1350V, zal die ook eens meten.

Overweeg een cascade van een paar euro te bestellen op Ali, een 6 voudige en dan aanpassen naar 5 om te testen.
Dan kan de originele zolang intact blijven.

Hier heb je de juiste:

telequipment_dm63_oscilloscope_sm.pdf

[Bericht gewijzigd door Arco op (13%)]

Op woensdag 4 februari 2026 15:25:37 schreef FrituurFrequentie:
Dat is inderdaad praktisch hetzelfde schema, maar ik heb de manual van de non storage uitvoering dus D63.
[bijlage]
Ik heb een 5KV probe aangesloten op mijn Dynatek meter, ik meet zonder de cascade 762V AC op S3 en 788V AC op S2. Met de cascade er aan eigenlijk niets meer. Ik had hoger verwacht. Nu bestudeer ik het schema beter en zie dat er ook gelijkspanningen op staan Grid en Cathode van -1400V en -1350V, zal die ook eens meten.
[bijlage]
Overweeg een cascade van een paar euro te bestellen op Ali, een 6 voudige en dan aanpassen naar 5 om te testen.
Dan kan de originele zolang intact blijven.

Mooie HV probe.

Wat ik uit de service doc van Arco begreep is het een 8KV CRT. Met de kathode op -1350 zou de HS uit de cascade rond de 6.5KV moeten uitkomen.

762Vrms= 1077Vt x 5= 5.385KV

Zou genoeg moeten zijn om i.i.g. er licht uit te krijgen.

Ik kon zo snel ff geen specs vinden over de ingangs impedantie van de Dynatek en uitgang van de fluke deler.

Rede waarom ik dat noem is omdat soms de HS probes voor een meter b.v. matchen met 10MΩ en als een andere DMM dan 1MΩ is klopt je meting niet helemaal omdat de ingangsimpedantie van de DMM onderdeel is van de in dit geval 50MΩ deler.

Met 1200Vt x 5 = 6KV + 1.350KV = 7.35KV die meer in de buurt zit van 8KV

Anders als je een 1:100 probe voor je scoop hebt kan je even meten wat de Vt is van S3.

Vergeet die 10MΩ ½ W weerstand i.i.g. niet en houd je ALi print ver uit de buurt van de elektronica. Je hebt anders overslag voor je het weet.

Edit:
En volgens mij zouden de sinussen op de meetpunten 1 en 2 die juiste waarde op de scoop moeten hebben. Ook zonder cascade omdat de regellus van de -1350V afkomt.

Volgens opdruk is die Fluke een spanningdeler met 50M impedantie. Zou dat te veel belasting zijn voor zo'n decade? Zo'n cascade heeft een vrij hoge impedantie waar je nu 50M aan parallel zet.

Ik kan niks over de probe vinden maar ik heb hier een Fluke 1000:1 deler ter reparatie liggen met max 10kV input maar die werkt niet als hoogspanning probe. Die is bedoeld om in combinatie met een kalibrator en te kalibreren DUT te worden gebruikt. Dit omdat de echte deling alleen klopt in die situaties. Hij is 300M + 285k. De 285k staat parallel aan de kalibrator. Ik testte hem met een DMM en toen klopte er niets van (voor ik de correcte waarden en toepassing wist)

Mijn 40kV HV probe heeft een heel veel hogere impedantie (ik dacht 900M) en verlangt een 10M meter. Ik heb een oude Philips 30kV 1000:1 HV probe maar die verwacht een (Philips GM7635) meter met een 8,84M input.

Meet dus na of je meter + probe wel de correcte deling heeft als je hem op die meter en voor die toepassing gebruikt.

Ik meet geen HF wiselspanning aan de primaire kant van de HV transformator, daarom secundair de eerste drie punten van de trafo aansluitingen losgegooid. Na aanzetten heb ik een ioniseerapparaat :o .
Blauwe overslag naar de aansluitingen, dan zit de cascade nog op de trafo aangesloten.

Maar ik blijf er bij dat de decade dan werkt. Zijn gewoon diodes en condensators. Klopt je meetopzet wel. (te hoge belasting?) Meet je met die Owon die 70Vtt met een 100x probe of een 10x probe?

Als er een lekke elco zit kan de rimpelspanning niet binnen de specs vallen. Dus ik zou toch echt bij de voeding beginnen en die cascade voor nu even gewoon vergeten tot alle rails goed en rimpelvrij zijn.

Die cascade kan je toch gewoon op 230V ac zetten via een stroombegrenzende weerstand of gloeilamp?
Dan meet je als het goed is ca 1000Vdc op de uitgang in onbelaste toestand.
Geeft de lamp licht of komt er rook uit de cascade, dan is het mooie ervan af.

Op het gevaar af een open deur in te trappen (is wel mijn specialiteit :+ ): https://w140.com/tekwiki/wiki/Telequipment_DM63
Daar staat ook een nieuwere versie service manual, en heel veel andere nuttige informatie.

Jullie zijn snel! Was er zelf eigenlijk ook nog over aan het nadenken.
Als ik de meter met probe aan het lichtnet hang geeft hij in iedergeval230v.

Ik heb nog zo'n probe, ze werden afgevoerd toen ik op Rens & Rens zat. Achteraf was het onduidelijk of ze weggegooit werden of niet maar bijna iedereen had er al een in z'n koffer zitten. :-). Ik denk dat ze bij de meters hoorden die we daar gebruikten op het lab. BEM noemden we die meen ik..

Ik weet niet of 37Khz te veel is voor zo'n Dynatek meter. En ik meet de rms dan wordt de top waarde iets van 1080V.
Ik heb vanmiddag de punten A en B gemeten dus na de dioden, die zijn -1340V en -1420V. De grid spanning is -1370V en Cathode -1340V. Alles met de cascade er af, zodra die er aan hangt is er vrijwel niets meer te meten.
De cascade is dan ook los van de buis, die zou toch nouwelijks een belasting moeten zijn?
met een aparte connector, ik vermoed dat hij ooit eerder vervangen is door Ypma in Veendam.

Op woensdag 4 februari 2026 20:15:38 schreef fatbeard:
Op het gevaar af een open deur in te trappen (is wel mijn specialiteit :+ ): https://w140.com/tekwiki/wiki/Telequipment_DM63
Daar staat ook een nieuwere versie service manual, en heel veel andere nuttige informatie.

Bedankt, manual zelfs in kleur!

Op woensdag 4 februari 2026 19:58:59 schreef ohm pi:
Die cascade kan je toch gewoon op 230V ac zetten via een stroombegrenzende weerstand of gloeilamp?

Ja kan hem ook achter een variac zetten met die lamp er tussen. Gaat het wat gecontroleerder.

Op woensdag 4 februari 2026 19:58:59 schreef ohm pi:

Ik twijfel of die 1nF C's nog goed werken op 50Hz. Ik gooi het ff in de sim.

Edit:
Werkt niet i.d.d.