De blauwe condensator waar sticker op zit is vaak defect, meet deze na of vervang gewoon, gaan vaker defect. Gelukkig dat je compressor goed draait! Kan je voorlopig een tijd schakelaar op zetten met half uur aan half uur uit ongeveer.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Grote blok waar de sticker er op hangt los solderen en met de multimeter op C stand (condensator/capaciteit) uitmeten. Niet meten op de print. Geeft nooit juiste waarde.
Edit: ik zie dat smd me voor is. Dubbele instructie nu gaat het dubbel zo soepel lopen 
[Bericht gewijzigd door EricN op (22%)]
Ik heb geen multimeter dat de capaciteit kan uitmeten. Best gewoon vervangen denk ik. Is dit een MKT filmcondensator van 470nF / 400V?
EricN
Je kan met een stroommeting of serieweerstand een testopstelling knutselen. 230v dus opletten. De condensator gedraagt zich als een "weerstand". Xc genaamd. Meet je stroom rechtstreeks in het stopcantact: X=230/stroomwaarde. Stroommeter die mA AC meet. Zet je een 1000 ohm weerstand in serie dan moet je AC volt meten over de weerstand. : I=Ur/1000. , Meet AC volt over condensator en Xc=Uc/stroom(die je net berekende). Wel een weerstand die het vermogen aan kan. Wat heb je ter beschikking? Dit kost niets en spaart tijd. Geen wachten op bestelling.
Ach, bij niet hebben van meetapparatuur deze X2 condensator gewoon vervangen, 90% kans dat het deze is..
Op woensdag 4 februari 2026 18:55:09 schreef smd:
Ach, bij niet hebben van meetapparatuur deze X2 condensator gewoon vervangen, 90% kans dat het deze is..
+1
Het uitzoeken en een meetopstelling maken staat niet in verhouding tot de prijs van een nieuwe.
EricN
Nee maar het wachten op de bestelling kan als het dringend is zeer vervelend zijn en even stroom meten kost ook geen 5 minuten en dan weet je het instant met zekerheid.
Op woensdag 4 februari 2026 18:55:09 schreef smd:
Ik heb vandaag de X2 condensator vervangen. Dit was inderdaad de oplossing. Allen bedankt voor de medewerking!
Sja, en er staat nog een Topic hier op CO met zelfde print, zelfde euvel. Fijn dat het weer werkt! Maar was zeker bij de vorige eigenaar ook zo, jammer dat er niet eerlijk over geweest is..