De + van de batterij zal wel aan pootje 14 van dat IC zitten, en de - aan pootje 7. Dat is een kwestie van spoortjes volgen, of natuurlijk met een doorgangstestertje testen...

https://www.ti.com/lit/ds/symlink/cd4093b.pdf

Reparatie zou wel eens minder werk kunnen zijn dan een nieuwe vinden. Maar... Een multimeter met goede doorpiepstand doet denk ik ook wat je wilt, maar dan met 2 meetpennen.

Tot overmaat van ramp breekt nu ook een draadje af van de pieper (30 AWG). Niet te zien waar dat vandaan komt ook niet met loep. |:(

@maartenbakker: Hoe doe jij dat met een smartfoon???

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (18%)]

Tidak Ada: zekeringen testen met een smartphone: https://www.youtube.com/watch?v=Ac_NiAo0-IE

Maar ouwe rot als ik ben, oude gewoontes slijten niet, ik grijp nog altijd naar m'n ouwe zelfgebouwde testertje.

Na een grofstoffelijke herschoffeling van apparatuur is mijn TV-'probleem' opgelost: ik gebruik nu een van mijn 24inch monitoren en een ander ontvangerkastje van MP.
Maar het geluid van de ingebouwde speakertjes staat me niet zo aan, dus wil ik een setje PC-speakers aansluiten. Dat moet kunnen via de SCART uitgang, maar dan komt het probleem om de hoek kijken van de aansluiting: 9 pins mini-DIN...
De oude kabel was al stuk maar ook niet bruikbaar door verschillende draadbreuken (van de drie draadjes die ik nodig heb waren er 2 onderbroken).

Dus ben ik op zoek (met enige spoed) naar een los 9 pins mini-DIN plugje, bij voorkeur een betaalbare zonder torenhoge verzendkosten.
Alleen zijn die dingen kennelijk zeldzaam: weinig van de fysieke winkels in Amsterdam en omstreken hebben hem, of rekenen er (erg) hoge prijzen voor.
Online is het ook potluck, prijzen tot 20 euro(!) en vaak hoge verzendkosten; zelfs de dienstdoende chinees laat het afweten.

Wie helpt mij aan een (adres voor) zo'n plugje?

Tidak Ada, zo'n ouderwets schuifschakelaartje heb ik hier hoogstwaarschijnlijk nog wel in een rommelbakje liggen, als sloopexemplaar.

Een nieuw buzzertje is ook zo geplaatst en ligt er hier vast ook nog wel eentje van rond te slingeren.

Als het de mijne was zou ik hem repareren: een nieuwe kopen is veel meer gedoe en is nooit precies hetzelfde als het oude, vertrouwde exemplaar waar je blind mee kan lezen en schrijven.

Tenzij dat je natuurlijk gewoon een goed excuus om een nieuw meetapparaat aan te schaffen. >:)

(in dat geval is een 'Widlarizer' trouwens veel effectiever en permanenter in het creëeren van een excuus...)

Op zaterdag 14 februari 2026 10:58:39 schreef fatbeard:

Wie helpt mij aan een (adres voor) zo'n plugje?

De onlinekabelshop heeft in elk geval deze:https://www.onlinekabelshop.nl/mini-din-9-pins-tulp-composiet-3rca-kab…

Is dat inderdaad het plugje dat je zoekt (en misschien zelfs in 1x het kabeltje dat je wilde maken)?

Ik weet niet welke mediabox je hebt, want er staat al bij:

Let op! Niet compatibel met Ziggo Mediabox Next
De Ziggo Mediabox Next gebruikt wel deze connector, maar dan met een andere pinout. Met deze adapter krijgt u geen kleur-beeld, maar enkel zwart-wit.

Ze hebben niet alles in de fysieke winkel op voorraad, maar ze zijn telefonisch bereikbaar.

Die mini-dinplug is meestal geen goed idee om die er zelf aan te zetten: wordt bijna altijd een gammele boel. (doordat het zo klein is)

@rudig76: Daar zie ik alleen 8-polige, zowel standaard DIN als mini DIN.
Wat ik nodig heb is de 9-pins plug aan het kabeltje waar Lucky Luke naar verwijst.

Dat kabeltje is wel wat ik wil maken, maar dan alleen voor audio en met een 3.5mm female stereo jack.
Ik heb een Ziggo digitale ontvanger (geen MediaBox Next); desondanks ga ik het risico niet nemen.

@Arco: Ik ben gewend aan kleine dingen en connectoren, het gaat mij wel lukken om dat tot een stabiel werkend geheel te maken: ik heb maar drie van de 9 pootjes nodig voor een 2-aderig afgeschermd draadje...

Op donderdag 5 februari 2026 11:21:47 schreef Hubie:
Waar kan ik een paar potkernen (plaatje-1) van 500 mH -Diameter minder dan 30 mm,bestellen/kopen?

Ik kwam 2 spoelen in de junkbox tegen die precies 500 mH zijn maar die zijn wat te groot voor de toepassing.

Iemand?

Voor 'vasthouden' van onderdelen en ledspoelen (zosdat ze niet afrollen) of kabels bij elkaar houden gebruik ik het liefst gewoon een elastiekje.

Nu zullen wel meer mensen meemaken dat hedendaagse elastiekjes binnen een (paar) jaar tot een klevende vergane massa vervallen.

Zijn er nog goede elastiekjes die wel elastisch blijven?
(ik heb ze nog niet meegemaakt, alleen in vroegere tijden...)

Of moet ik dan maar reepjes van een binnenband knippen? :) (dat blijft wel goed...)

Die binnenband hoef je zelf niet te knippen... :)
Ik kocht ooit een doos van deze bij Amazon,ik denk dat het echt rubber is.Ze zijn er in verschillende maten.

Ik gebruik daar dun klittenband voor.
Ik werk veel met patchkasten en utp kabel dus er liggen overal toch wel rolletjes :)

De elastieken die Postnl gebruikt zijn na een jaar ook in een soort staat van ontbinding

Tent en/of wekpotringen blijven wel goed ..echt wubbew :)

Die worden bij mij steenhard, net als alle andere 'moderne' elastieken.
Heeft iets met UV en zuurstof te maken, geloof ik.

Even een vraagje waarvan ik niet zeker weet of het hier wel gesteld mag worden: weet iemand een PCIe floppycontroller (te vinden)?
Ik heb een PCIe IDE controller gevonden, maar die doet geen floppies...
De alom bekende USB-floppy (controllers) laat het gebruiksmatig ook afweten: een diskwissel wordt niet herkend; geen van de drie die ik getest heb (Linux mint 21.3) herkende een diskwissel...

De disk wissel op een (IBM) floppydrive zit op een niet standaard pin. Dat zou het kunnen verklaren dat het niet werkt.

Zo uit mijn hoofd zit die op pin 34 wat bij normale drives een van de 17 GND pinnen zijn en aan elkaar hangen.

Dus check eens aan de USB zijde de 34 polige header of pin 34 apart aangesloten is en NIET aan de GND hangt.

Dan heb je ook nog het stomme gedoe met die twist in de kabel.

Misschien beter een nieuw topic openen met specifiek dit issue als het blijkt dat er nog (ombouw) mogelijkheden zijn?

Pin 34 (je geheugen is nog intact) is aangesloten op de interface MCU, dus mogelijk is het een driver issue.
En dat alles omdat ik een 5¼ inch floppy wilde gebruiken, maar als een 3½ het al niet correct doet...

Een apart topic zou handig kunnen zijn, maar waar?
Het is slechts heeeel zijdelings gerelateerd aan electronica; vandaar ook mijn initiële aarzeling.

Software & Interface topic?

Zolang het maar over "pin 34" en zo gaat, volg ik het met belangstelling. :-)

Ik heb besloten het even te laten voor wat het is, misschien vind ik de oplossing nog.

Een heel ander ding: wie weet of deze pijpzadels nog te koop zijn in kleine aantallen (ik heb er een stuk of 8 nodig, minimaal 5), en zo ja, waar (deze heb ik ff gauw getekend in FreeCAD)?

Is het een idee om ze te 3D printen? Dan iets "massiever". Ik begin de lol er van in te zien om dit soort dingen zo te doen: Dan hangt het er alleen nog maar op: "waar heb ik het design gelaten?" ipv waar kan ik ze ook al weer kopen en dan fysiek naar die winkel moeten gaan.

@raaf: Zeker als je zelf even een malletje 3D print. :-) Maar dan moet je wel net dat 0.5mm? staalstrip spul hebben liggen.

Ik stootte van de week tegen 1 van de bedienings-draden van de luxaflex. 1 draad is om hem te draaien de andere om hem open en dicht te doen.

Anyway, dat ding schijnt 8 jaar in de zon gehangen te hebben en dan is het plastic compleet bros geworden. Kortom spat uiteen in 1000 stukjes. 10 minuten achter cad en 1:17 uur op de printer later en er is een vervanger. Lomp vochtig filament geeft een interessante textuur op de buitenkant.

Anyway... mijn "waar krijg ik?"

Ik ben bezig met een automatische "vier afstandhouderstegelijk schroeven" apparaat voor een specifieke toepassing.

Daar gaan nu: dat soort motortjes in.

Die zijn wel erg mini / gaan waarschijnlijk te snel stuk.

Weet er iemand een zoekterm op aliexpress zodat ik 1 maatje groter kan selecteren?

Volgens mij is de "370" motor maat net twee maten te groot en lomp voor mijn toepassing...

Wat een handige snelheid is weet ik ook nog niet goed. Ik verwacht 150 RPM of meer. De electronica die ik er achter zet zal met PWM de snelheid kunnen reduceren.

Heb je hier wat aan? Niet een klem over de pijpjes maar de pijpjes in een dubbele klem.

Helaas, daar ontbreekt de ruimte voor: twee gekoppelde klemzadels passen al niet.
Het moet tussen een niet-verplaatsbare opbouw WCD (lang verhaal) en een vullat in de hoek van de meterkast passen...

3D printen lijkt een idee, maar de sterkte van het geprinte baar mij dan zorgen: er is voor de twee verticale 3/4 electra pijpen slechts 2 à 3mm extra beschikbaar. De ene pijp voert de aarding standleiding, de andere voert twee glasvezelkabels:

Ik wil die flexpijp vervangen door 'gewone' pijp; dat kan nu nog omdat de rest van de glasvezel voor de bovenburen bij mij op het plafond ligt...
Ik vind flexpijp er gewoon niet uitzien: een kort stukje is prima, maar niet de volle lengte in het zicht...

Zelf buigen van zo'n beugeltje is ook weer zowat; 1 of twee is nog tot daar aan toe, maar 5... "Vroegah" waren die beugels gemeengoed, ze bestonden zelfs in 3 en 4 voudig IIRC.
Misschien moet ik het maar ouderwets doen door twee beugeltjes te gebruiken en de middelste lippen onder de andere pijp te schuiven, daar is net genoeg ruimte voor (de rechter buitenlip komt dan onder de vullat klem te zitten)

@rew: is dit nix? https://www.aliexpress.com/item/1005010051010468.html