Ik heb een enkelpits 1200W inductieplaatje gekocht. Maar ik vind dat extreme pendelen op laag vermogen maar niks. Zo ziet het eruit op de "200W" instelling:
Onze grote 11kW plaat van Bosch doet dat helemaal niet, die regelt gewoon netjes het vermogen terug. Ik ga dit Chinese ding dus weer terugsturen. Maar nu is mijn vraag: hoe weet ik of ik een plaat krijg met nette vermogensregeling? Staat dat op een of andere manier vermeld, of is het hit-and-miss?
?? Wat is het probleem dan? Als je zo pulseert krijg je gemiddeld 200W, precies wat je wilt toch? Dat is gewoon extreem-laagfrequent pwm.
[Bericht gewijzigd door deKees op (17%)]
ik heb nog geen enkele inductie plaat gezien die dit NIET deed.
Scholtens doet zo pulsen
Bauknecht doet zo pulsen
Atag doet zo pulsen
Teka doet zo pulsen
Heb nog nooit anders gezien.
Feitelijk is het een hele trage PWM
Ik realiseer me nu dat er geen eenheid op de x-as staat. Ik denk dat het ongeveer 2 seconden vol vermogen aan is, dan vier seconden volledig uit. Inderdaad extreem laagfrequent PWM. Misschien omdat ik maar een klein pannetje erop heb met redelijk weinig voedsel, maar ik vind het niks. Telkens tot over het kookpunt, dan weer uit. Zoals gezegd: het hoeft dus niet zo, onze Bosch plaat moduleert heel netjes terug.
Ik zie inmiddels dat ik moet zoeken naar een:
"...niet-pulserende inductieplaat (ook wel een inductiekookplaat met "continue vermogensafgifte" genoemd) verwarmt voedsel gelijkmatig op lagere standen, in plaats van constant aan en uit te schakelen. Dit lost het veelvoorkomende probleem op waarbij gerechten op de laagste standen toch koken of aanbranden, wat vaak gebeurt bij goedkopere of oudere inductieplaten die 'pulseren'."
Nou , dat wordt weer de volgende rabbit hole... 
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Mijn vierpits VFI6042ZWA fornuis doet dat ook, maar ik vind het geen probleem, nog geen aangebrand voedsel gehad ofzo.
Die van mij is niet goedkoop, ook niet oud, maar doet dit ook tot stand 4 (van 12). Betreft een “6-pits” Atag.
Nou, ik ben al een heel eind:
De Duxtop plaatjes schijnen dit redelijk goed te doen (20 vermogensstanden, tussen 100 en 2000W). In een recensie van deze Hendi plaat staat dat iemand blij is dat ie maar 500W trekt op lager vermogen, iets waar veel mensen die kamperen rekening mee moeten houden. Dan heb je nog een reeks 'middensegmenters' die ook netjes vermogen kunnen sturen, en dan heb je uiteindelijk aan de bovenkant van het segment de Breville "the Control Freak" Home en Pro versies (bijna €1500 voor een plaat met één pit, ouch!).
Van Reddit thread over precies dit onderwerp:
"In inexpensive portable induction cookers, the pulsing is crude and poorly controlled, which accounts for the scorching that can happen with induction cooking and the inability to hold a nice simmer. (Read reviews on Amazon to learn more about scorching.)
In more expensive induction cookers, the pulsing has better controls, with the ability to speed up and slow down based on how close it is to set point, and also to pulse at different wattages (rather than just On/Off, On/Off). This results in smoother temperature transitions and better ability to hold constant temperature, particularly low temperatures. The result is less scorching and gentle, constant simmers.
You don't have to pay a fortune to get decent pulsing. Duxtop makes several models with good pulsing options for the price. No, they're not as good as Vollrath and other commercial brands, but they're better than other induction cooktops in the Duxtop price range."
Dus dat alle inductieplaten dit doen, of zelfs alle enkele plaatjes, daar ben ik niet van overtuigd. Ik heb gewoon m'n huiswerk niet goed gedaan...
Kook al 15 jaar zo en nog nooit iets aangebrand gehad door dit gedrag.
Het wel en niet koken wel, maar dat heb je na 1 minuut ook wel onder controle (dan weet je de fijne balans te vinden waar hij mooi rond het kookpunt blijft)
En oefening baart kunst (of een kind) 
Voordeel van zo regelen is minder schakel verliezen dus hoger rendement.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Echt het enige nadeel van dit gedrag wat ik kan bedenken is het eventuele compenseren door een accu. De onze houdt het bij 800 Watt voor gezien en door het aan/uit gedrag zijn dat pulsen van flink vermogen. Volgens mij duurt het 15 seconden of zo voor de accu gaat leveren, dus hij zal niet constant gaan lopen pendelen, maar daardoor kan de accu nooit, al is het maar 1 pit, compenseren.
De Siemens EI645CFB1E van mijn ouders (en die ik zelf als tweedehands heb) doet exact hetzelfde, maar koken gaat er prima op.
Is je pan wel goed geschikt? Als de bodem wat dikker is gok ik dat het snelle koken-en-niet-koken effect ook afneemt.
Op dinsdag 24 februari 2026 20:01:12 schreef weardguy:
Is je pan wel goed geschikt? Als de bodem wat dikker is gok ik dat het snelle koken-en-niet-koken effect ook afneemt.
Zo denk ik er ook over. Of je legt onder de pan een dikke ronde (giet)ijzeren plaat. Wel opletten dat plaat en pan goed op elkaar aansluiten, dus alles goed vlak.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (11%)]
Kleinere 1-pits inductie platen kun je vaak , behalve op vermogen, ook op temperatuur instellen, ik heb m wel eens gebruik om zo iets net "onder de kook" te houden door hem gewoon op 80 graden in te stellen.
//Even off topic, er zijn mensen die claimen dat voedsel warm gemaakt met inductie sneller afkoelt dan op gas. Behalve verschil in pannen zou ik dat niet kunnen verklaren, omdat in beide gevallen de pan, en itt een magnetron niet het voedsel direct verwarmd word.
Net zoals ons alle techneuten hier zie ik geen probleem. Het is wel jammer dat je het zo ziet, alle kookplaten doen het zo: wij hebben een vrij dure Siemens ( welke uit de Bosch stal komt) en onder stand 3 pulseert die ook, nooit verbrand eten gehad of droogekookte pannen. Heb je van de Bosch ook een diagram van onder stand 3? ik betwijfel of die dat niet doet..Zelfs Magnetrons met inverter pulseren het vermogen onder de 360W zo. Erg kritisch bedacht.
[Bericht gewijzigd door smd op (15%)]
Ik heb het ook al eens gehad in een oppashuis. Heel irritant. Je krijgt 'm niet ingesteld dat iets gewoon constant blijft koken. Bij piepers kan dat mss nog, maar bij bijv. pasta schuimt het eerst de pan uit en daarna is het en paar seconden rimpelloos water. 
Kwa schakelverliezen lijkt het me niks uitmaken. Het ding staat toch de hele tijd te schakelen om AC te maken c.q. met een triac al of niet door te laten. Of je die triac 1 periode van de 10 laat geleiden of 1 sec van de 10 maakt kwa verliezen exact niets uit.
Ik heb een Miele inductie, die doet dat ook al merk je er weinig van.
Soms hoor je het wel dat hij schakelt, zeker met 2 platen op boost stand.
Bij de sportvereniging hebben we zo'n goedkoop los ding.
Die schakelt zeer hoorbaar met een hele trage pwm en die is veel minder mooi te regelen, maar ik maak er prima ballen gehakt in de jus op warm, en dan in zo'n gietijzeren casserole pan.
Werkt prima.
Dus kijk zeker naar je pan.
Op dinsdag 24 februari 2026 23:19:54 schreef Hensz:
Kwa schakelverliezen lijkt het me niks uitmaken. Het ding staat toch de hele tijd te schakelen om AC te maken c.q. met een triac al of niet door te laten. Of je die triac 1 periode van de 10 laat geleiden of 1 sec van de 10 maakt kwa verliezen exact niets uit.
Zo eenvoudig is het niet. de inductieplaat gebruikt een oscillator/vermogen trap. die krijg je maar moeilijk onder een bepaald vermogen (of het wordt complex) daarom wordt voor de kleinere vermogens aan/uit geschakeld (met iedere keer een softstart).
Ik vind dat pulsen zeker niet storend, het bevorderd in vele gevallen ook het Maillard proces.
Je zou haast zo'n ding openbreken en hem zelf PWM'en met een 555 met een schakelperiode ergens tussen 0,1 tot 0,5 seconde. En de regelaar van dat ding zet je gewoon permanent op vol vermogen.
voor zover ik weet doen ze dit bijna allemaal. Net als de magnetron, die staat ook bijna altijd te pendelen op laag vermogen.
En heel vaak maakt het ook niet uit. Maar soms is het erg vervelend. B.v. als je melk wilt doorkoken, dan kookt het over tijdens de pieken, en gaat het van de kook af in de dalen.
Bij een kookplaat kun je ook pannen nemen met een dikke bodem. Dan wodt het vermogen beter uitgemiddeld.
Op dinsdag 24 februari 2026 23:48:11 schreef kris van damme:
Zo eenvoudig is het niet. de inductieplaat gebruikt een oscillator/vermogen trap. die krijg je maar moeilijk onder een bepaald vermogen (of het wordt complex) daarom wordt voor de kleinere vermogens aan/uit geschakeld (met iedere keer een softstart).Ik vind dat pulsen zeker niet storend, het bevorderd in vele gevallen ook het Maillard proces.
Ik snap dat het soms lastig is om onder een bepaalde drempel te komen. Maarr: Als dat ding toch al staat te oscilleren, dan kan die 'PWM'-tijd toch wel van 0,1 Hz naar 1 Hz of meer? Zo eenvoudig is het dus wel!
Ik heb bij het koken van melk, rijst, piepers, bonen, pasta etc. enz. geen enkele behoefte aan Maillardprocessen, integendeel.
Op dinsdag 24 februari 2026 23:19:54 schreef Hensz:
...bij bijv. pasta schuimt het eerst de pan uit en daarna is het en paar seconden rimpelloos water.![]()
Dit dus ^
Op dinsdag 24 februari 2026 23:01:00 schreef smd:
Net zoals ons alle techneuten hier zie ik geen probleem.
De meningen zijn nogal verdeeld. In tegenstelling tot wat ik had verwacht, nemen nogal wat techneuten hier genoegen met een nogal lompe manier van vermogensregeling. Ik denk: anno 2026 mag je toch wel wat knappers verwachten? In de EV van m'n meisje kun je het "gas" heel mooi doseren, maar zelfs van gasgestookte CV-ketels verwachten we al minstens 30 jaar dat ze netjes hun vermogen terugmoduleren.
Onze 11kW Bosch is met perilex aangesloten, ik kan daar niet zo makkelijk een meetplug tussen zetten
Maar ik kan wel eens met ampèretang in de groepenkast kijken wat het gedrag van die plaat is op laag vermogen. Ik heb alleen geen tang die kan loggen, helaas.
En ja, je kunt zeggen: altijd een grote gietijzeren pan erop, tot de rand vullen voor extra massa. Dan demp je het effect, maar ik vind dat nogal andersom geredeneerd.
Dit plaatje heeft twee opties: ofwel stel je 'm in op vermogen (W), of op temperatuur. Als ik 'm op 200W zet krijg je dus die 1000W pulsen uit m'n openingspost. Waar slaat dan die 200W nog op? Stel dat je EV zo rijdt? Telkens 180km/u, dan uitrollen tot 20km/u om op een gemiddelde van 100km/u uit te komen. Je maakt in ieder geval op de weg geen vrienden 
Als ik de plaat na kookpunt op 90° zet, blijft ie twee minuten volledig dood, en begint daarna dit soort dingen te doen:
In de "pauzes" zakt de temperatuur dan (gemeten met probe middenin de pan, tegen de bodem) terug naar 83°.
Vandaag wordt de Duxtop kookplaat bezorgd die zegt 20 vermogensstanden te hebben. We gaan het zien...
Op woensdag 25 februari 2026 10:10:14 schreef dokterbibber:
In tegenstelling tot wat ik had verwacht, nemen nogal wat techneuten hier genoegen met een nogal lompe manier van vermogensregeling. Ik denk: anno 2026 mag je toch wel wat knappers verwachten?
Dat ligt een beetje aan wat je verwacht inderdaad. Een lineaire vermogensregeling is een stuk ingewikkelder. Daarom zijn niet-PWM-ende plaatjes een stuk duurder, daar zit gewoon meer elektronica in.
En zelfs de platen de wel kunnen moduleren kunnen dat vaker niet tot '0', in de laagste standen gaan ze alsnog klapperen.
Dus de achtergond en de beperkingen van de techniek kennende neem je daar genoegen mee. Ik zie er ook geen groot probleem in anders dat het wellicht een wat lompe vorm van regelen is. Maar dat zit vooral tussen de oren 
Bij een magnetron kan ik me iets bij voorstellen dat de vermogensregeling lomp gaat. Je zit immers met de gloeidraad die de nodige tijd nodig heeft om op temperatuur te komen, maar bij een inductiekookplaat is dit niet aan de orde. Een inductiekookplaat neemt in bedrijf een nagenoeg sinusvormige stroom zonder faseverschuiving op, dus de oscillator/vermogensdeel kan de netspanning goed volgen. Ik zie geen probleem om per periode te bepalen of de oscillator/vermogensdeel wel of niet ingeschakeld moet worden.
Het zal wel aan mij liggen, want die fabrikanten zien iets wat ik niet zie.
Die fabrikanten zien geen probleem in een paar seconden aan en dan weer even uit. En dat zal wel komen dat de meeste consumenten er ook geen probleem in zien. Persoonlijk heb ik liever dat het een paar seconden duurt en dan weer even uit, dan dat het als een dolle staat te tikken. Want zoveel is me wel duidelijk: er zit een dom relais in.