Op maandag 23 februari 2026 11:11:19 schreef EricP:
[...]buffer elco's overleden. Dat is wat anders dan 'lukraak vervangen' (maar wel een schot hagel: ik heb niet vastgesteld wat er rot is en vervang een hand onderdelen).

Dat reken ik niet onder op de gok vervangen. Jij weet door je ervaring en de hoorbare klacht dat die elco's voor 95% zeker de oorzaak zijn. Dat ik ze dan toch nog meet is gewoon mijn gewoonte omdat ik veel dingen repareer die niet buiten het schip getest kunnen worden. Als ik dan defecte componenten vind dan is er een grote kans dat het weer werkt. Daarom wil ik zeker zijn dat het onderdeel ook echt dood is. Dat is zo'n gewoonte geworden dat ik dat ook doe als het eigenlijk niet hoeft. Maar igv elco's is dat maar een paar seconde werk.

Wat ik bedoel zou in jou voorbeeld zijn dat je op you tube diverse videos vond over die versterker die alles samen een tor, 3 diodes, een IC en 5 elco's vervingen en dat jij dat dan ook allemaal doet omdat je geen flauw idee hebt of die onderdelen bij jou ook maar iets met jou klacht te maken hebben. Daarbij wat pads en vias vermoorden en net een verkeerd IC erin zet omdat je denkt dat een 74hct156 precies het zelfde onderdeel is als een 74156 en laat dat nu net in jou apparaat echt een hct moeten zijn en dan ook nog een oude omdat je anders timing problemen krijgt. (ik verzin maar wat)

Ik (TS) startte de discussie met 'hoe een beginnend hobbyiest een breadbordje moet doormeten'. Maar het is leuk om te lezen hoe in professionele setting zaken worden aangepakt.

Als hobbyiest is de echte oorzaak vinden natuurlijk de graal dan maar wat lukraak elco's vervangen in de hoop dat er defecte exemplaren tussen zitten.

Ik ben het boek How to Diagnose and Fix Everything Electronic aan het lezen maar een antwoord op mijn vraag was ik in dit boek nog niet tegengekomen; vandaar o.a. dit topic. Overigens is de schrijver een groot voorstander om het probleem eerst te overdenken en 'modules' uit te sluiten ('dit moet wel werken'). Als hobbyiest kan je niet uit ervaring putten dus moet je wel een plan hebben :-)

Ik heb een mooi voorbeeld over hoe het niet moet, toen ik nog heel actief met sleutelen aan LandRovers was. Een kennis had een V8 en die liep niet lekker meer. Op een bepaald moment roept hij mijn hulp in want hij liep helemaal niet meer. Na het zien van een video was hij tot de conclusie gekomen dat de bougies met een verkeerde volgorde in de verdeelkap zaten. Na dat "gecorrigeerd" te hebben liep hij helemaal niet meer.

Mijn advies was het achterwiel lager te vervangen. Maar dat heeft niets met het probleem te maken was het antwoord. Klopt, zei ik, net als jouw actie :-). Het ding heeft altijd goed gelopen, bougie kabels wisselen niet spontaan van positie.

Op woensdag 25 februari 2026 08:43:05 schreef fred101:
...
Mijn advies was het achterwiel lager te vervangen. Maar dat heeft niets met het probleem te maken was het antwoord. Klopt, zei ik, net als jouw actie :-). Het ding heeft altijd goed gelopen, bougie kabels wisselen niet spontaan van positie.

:) :) :) (sorry voor flow-interruptie maar dit was grappig)

Overigens is de schrijver een groot voorstander om het probleem eerst te overdenken en 'modules' uit te sluiten ('dit moet wel werken'). Als hobbyiest kan je niet uit ervaring putten dus moet je wel een plan hebben

Dat is exact hoe je een storing moet opsporen. Maar juist als je die ervaring nog niet hebt is dit juist het plan wat altijd werkt.

Hoewel modules en delen van de schakeling uitsluiten een heel goed plan is, is het niet altijd de snelste manier van werken. Maar op zich geeft dat niet. Door ervaring leer je dan wel hoe je sneller kan werken en welke stappen je soms kan overslaan.

om het probleem eerst te overdenken

Ook zonder ervaring kan je een probleem overdenken. JE gaat n iet zoals fred101 net zei eerst een wiellager vervangen als er iets aan de motor mankeert.
hoewel als een wiellager compleet is vast gelopen zal het soms net lijken over de motor niet goed is. O-)