benleentje
Golden Member
Op woensdag 25 februari 2026 15:51:25 schreef K7Jz:
Het boeit juist wel, want iemand die af en toe een leuk artikel plaatst zal bij 20 duimpjes meer gemotiveerd zijn nog iets te plaatsen. Bij een reactie is het ook fijn in ieder geval een duimpje van degene te krijgen die de post heeft gestart.
Ik post hier al 21 jaar en 4 dagen en doe dat niet voor een duimpje. Soms moet je in een post op een goede manier ook iemand de waarheid vertellen dus ik zit hier niet om populair te zijn maar om mensen op de goede weg te helpen bij een probleem.
En van mij mogen die duimpjes best maar ik hoop niet dat het mensen aanmoedigt om enkel maar populair te zijn zonder dat ze echt goede bijdragen leveren.
Dit is een forum dus waar technische kennis gedeeld word en ik hoop dat het ook zo blijft.
Het enige topic waar een duimpje zijn recht heeft is in de koffiecorner in het topic het moppen hoekje voor de rest hoeft het voor mij niet zo.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik zou het een plan vinden om 4-10 mogelijke reacties te selecteren en dat iedereen (ingelogde gebruiker) max 2 van die dingen kan geven.
Die 10 mogelijke reacties zouden dan duimpje omhoog, duimpje omlaag ("Slecht plan"), smiley, "LOL", etc moeten zijn. Richting de gebruikers presenteer je dan alleen "1 <duimpje>, 1 <LOL>" en niet welke reacties er NIET gegeven zijn.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het sterrensysteem van rmorg en het oude moderatiesysteem van tweakers zijn ook bruikbare voorbeelden van een kruising tussen gedachtenloze duimpjes en nuttige beoordelingen.
RikR
Be careful about reading health books. You may die of a misprint. Mark Twain
Op woensdag 25 februari 2026 16:58:28 schreef benleentje:
[...]...
En van mij mogen die duimpjes best maar ik hoop niet dat het mensen aanmoedigt om enkel maar populair te zijn zonder dat ze echt goede bijdragen leveren.Dit is een forum dus waar technische kennis gedeeld word en ik hoop dat het ook zo blijft.
Geeheel mee eens, duim-omhoog 
En ja, hopelijk blijft het ook een intens-technisch forum.
Op teveel forums worden inhoudsloze reacties toegevoegd die de niet terzake zijn.
Ach, het bekende +1 is voor mij eigenlijk al prima.
Er zou een -1 bij kunnen eventueel, maar ik ben ook bang dat het een a-sociale media verhaal gaat worden zoals facebook ( dat heb ik niet , maar wel gezien) met alle emoticons.
Ben het eens met Benleentje, het is een hulpforum in eerste instantie.
In de koffiehoek is het wat anders, daar zou het kunnen.
Of alleen voor de leden die ook in de koffiehoek kunnen om "wildgroei" te beperken.
Als ik nu sommige reacties zie van nieuwkomers die een beetje duidelijk schrijven niet machtig zijn, en overal vraagtekens of uitroeptrekens achter zetten.
Als die bij die emoticons kunnen vrees ik het ergste. 
RikR
Be careful about reading health books. You may die of a misprint. Mark Twain
Revado, ben het met je eens.
Jij vertaalt het naar een "+1" , ik naar een "duim-omhoog", is hetzelfde.
De emoticons moeten vooral een functioneel doel hebben:
- duim-omhoog : "ik waardeer je bijdrage"
- lachend gezichtje: "ik snap je humor"
- verbaasd gezichtje : "ik ben je kwijt, wat bedoel je" (meestal zijn dit de bijdrages die niet bijdragen)
Negatief uitlegbare icoons zou ik zelf niet aanklikken, misschien beter geheel weglaten.
Dit forum leeft, mensen reageren technisch op elkaar en zijn positief bezig. Een beetje extra "soft" interactie kan m.i. geen afbreuk zijn, integendeel, het kan bijdragen.
Nou, dit is het laatste wat ik te melden heb.
groeten, Rik
nonius
set SCE to AUX.
Posts die alleen uit smileys, likejes of duimpjes bestaan.... Low effort deelname.
Geen toegevoegde waarde wat mij betreft.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Vandaar dat dat in elk geval niet in posts moet.
Ik herinner me vaag van tweakers dat je diverse +1 +2 of +3 redenen had, -1 voor onzin, -2 voor wegjorissen.
Bij rmorg heb je sterren, en hoeveel sterren je een post geeft hangt vrij duidelijk gedefinieerd van de inhoud af.
Op donderdag 26 februari 2026 01:34:43 schreef maartenbakker:
..
Ik herinner me vaag van tweakers dat je diverse +1 +2 of +3 redenen had, -1 voor onzin, -2 voor wegjorissen.
...
Bij tweakers wordt het voor moderatie en zichtbaarheid van de reactie gebruikt. Iemand die tegen de regels ingaat of onzin verkondigd krijgt dan 'minnen' en is dan niet meer zichtbaar tenzij de lezer ervoor kiest om de bijdrage 'open te vouwen'. Het is bepaald geen 'populariteitsfunctie' iemand kan hooguit een gemiddelde "+3" krijgen en geen opgetelde score van +99 of nog meer.
De functie is in deze startpost is meer een 'waardering/gelezen/akkoord' melding zonder daadwerkelijk een bericht te plaatsen. Op een kleiner forum zoals hier zal dat prima werken.
Stel iemand schrijft:
"Kan ik R1 beter vervangen door 10k? " dan kan een rits duimpjes snel uitsluitsel geven. Zeker als er ook nog duimpjes bij zitten van de gevestigde namen. Natuurlijk kan dit ook in losse berichtjes maar mensen zullen minder snel "Ja prima" toevoegen als dat al twee keer of meer is gedaan..
benleentje
Golden Member
"Kan ik R1 beter vervangen door 10k? " dan kan een rits duimpjes snel uitsluitsel geven. Zeker als er ook nog duimpjes bij zitten van de gevestigde namen.
Dan krijg je een hele rij met namen toch.
Maar dit is een technisch forum waar technische onderbouwing van je antwoord bepalend is, maar ook waar dit hele forum om draait.
En of een ander mijn bericht nu grappig vind doet er niet toe.
- verbaasd gezichtje : "ik ben je kwijt, wat bedoel je"

Allemaal leuk maar wat heeft iemand daaraan. Leg dan ook gelijk uit waarom want dat wil je toch gewoon weten. En heel vaak word zo een emoticon niet eens opgemerkt of verkeerd geinterpreteert weet ik uit ervaring en daar hoort altijd een uitleg bij.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (10%)]
Op donderdag 26 februari 2026 14:59:57 schreef benleentje:
[...]Dan krijg je een hele rij met namen toch.
Maar dit is een technisch forum waar technische onderbouwing van je antwoord bepalend is, maar ook waar dit hele forum om draait.En of een ander mijn bericht nu grappig vind doet er niet toe.
.. .
Wat je vaak ziet is zoiets als een duimpje met +3 erbij en als je daar overheen zweeft/klikt dan zie je de namen.
Het heeft verder ook niets met grappig of leuk te maken. In zakelijke chat wordt er ook continu gewerkt met dit soort reacties: "is versie 2.0-EU klaar en getest?" 5 duimpjes van diverse afdelingen en 1 langer bericht geeft dan een helder beeld. Zeker als iemand anders in hetzelfde draadje ook nog iets vraagt over "versie 2.0-US"..
Tweakers doet het ook met max + en - 3. En als je heel goed bezig ben volgens de lezers kan je Karma Keizer worden. Is wel iets volgens mij voor de jonge gassies die zichzelf willen bewijzen. 'Kijk hoe goed ik ben' Iets met status zoeken en aanzien verwerven? Voor mij hoeft het taggen niet.
maartenbakker
Golden Member
Dat is het huidige systeem van tweakers wat K7Jz aanhaalt, geen ervaring mee. Het oude systeem was inspirerender denk ik. Werkte ook met een gewogen gemiddelde, net als rmorg trouwens.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (28%)]