DeLorean CRAIG W460 autoradio werkt niet goed

Hallo,

Ik probeer de autoradio van een kennis te repareren.

Het gaat om een CRAIG W460 radio cassette speler uit de jaren 80 van een RVS DeLorean klassieke auto.

De cassette speler werkt goed; er zal een nieuw snaartje in moeten; geen probleem. Het versterker deel lijkt dus in orde; in elk geval op 1 kanaal.

Het AM/FM deel van de radio werkt niet; geen enkele ontvangst. Alle lampjes werken en de functies ook, maar geen ontvangst.

Ik heb al ontdekt, dat er van 1 van de twee eind IC's enkele pootjes losgekomen waren door de hitte. Weer netjes vast gesoldeerd.

Bijgaand het schema.

Iemand een suggestie waar ik kan beginnen?
In het schema staan ook voltages genoemd op verschillende meetpunten. Daar ben ik ook mee aan de slag gegaan ...

Ben benieuwd!

Groeten!

Met het schema er ook daadwerkelijk bij, wordt de puzzel in elk geval niet ingewikkelder...

Klopt! Dat helpt behoorlijk.

1 kanaal kraakt nogal met de casette speler.
Ik verdenk 1 van de 2 eind IC Amps, waar 1/3 van de pootjes loszat. Ik ga beide vervangen, denk ik.

Maar dat lost de radio ontvangst niet op, lijkt me..
Hoe zou ik dat kunnen aanpakken?

Hoe zou ik dat kunnen aanpakken?

Ik zou eens beginnen met dat schema ook hier neer zetten. Dat lijkt me een aardige start?

Ohhhhhh!! Natuurlijk!

Ik wist zeker dat ik het erbij gezet had!
Sorry, sorry!
Ga ik meteen doen!

Qua AM, begin met het invoeren van AM via een meetzender op de antenne ingang, dan met de scoop dit volgen. Zo kun je zien of er bv filters naast de frequentie staan of waar het wegvalt. Kijk ook naar evt mechanische druktoetsen, AM zal lang (of helemaal) niet gebruikt zijn en dan kan het zijn dat hij niet meer schakelt. Edit, fout gelezen, FM doet het ook niet dus daar doe je het zelfde als voor AM.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]

Aha!
Bedankt!
Scoop heb ik, maar geen meetzender…

Zou het werken om bv de antenne- ingang met een draadje steeds regelmatig kort te sluiten met de afscherming?

De toetsen geven meer electrische pulsjes en zijn niet echt “mechanisch”.
De radio schakelt goed tussen AM en FM.
Maar beiden geen signaal; wel ruis

Bij autoscan wandelt ie wel het hele bereik af, maar komt geen enkele zender tegen.

[Bericht gewijzigd door Sens op (12%)]

Als AM en FM het niet doen zou ik eerst eens kijken of de antenne connector en wat er aan vast zit niet open of short is, want dan komt er ook niks binnen. Zonder meetzender wordt het een heeeeel stuk lastiger. Ik heb nooit aan radios gesleuteld zonder, dus ik weet niet of er een alternatieve methode is.
Maar als beide niks doen dan is het een circuit wat voor beide modes werkt. Dat maakt het zoeken wat makkelijker.

Ja , helemaal eens.

Ik ben nu de spanning op alle IC aan het checken volgens de waardes op pagina 5 en verder.

Maar ik ga eerst goed de antenne connector bekijken.

Ik meen me te herinneren dat bij oudere Amerikaanse autoradio's het frequentiebereik anders is omdat bij het zender zoeken de even getallen achter de komma overgeslagen worden.
Weliswaar AI gegenereerd maar toch

Amerikaanse autoradio's gebruiken FM-frequenties
tussen 87,5 en 108,0 MHz, net als in Europa, maar stemmen alleen af op oneven veelvouden (stappen van
, bijv. 102,1 - 102,3 - 102,5). Hierdoor kunnen sommige Europese zenders op even frequenties (bijv. 100,4) niet goed ontvangen worden.
Belangrijke punten:
Frequentiebereik: 87,5 - 108,0 MHz.
Stappen: Alleen oneven getallen achter de komma (bijv. 99.1, 99.3, 99.5).
Oplossing: Voor Europese zenders met een even frequentie is vaak een softwarematige aanpassing van de radio of een FM-transmitter nodig.
AM frequenties: Ook deze verschillen (stappen van 10 kHz in plaats van 9 kHz).
Bij importauto's kan het soms nodig zijn om de regio-instelling van de radio om te zetten naar 'Europa' om alle zenders te kunnen ontvangen.

Zoals ik in de specificaties van deze autoradio lees is het frequentiebereik 97.9 - 107.9 en de afbeelding van de display laat 94.7 zien en voldoet de radio niet aan de Europese standaard omdat die de even getallen achter de komma overslaat.
U kunt het bij het zender zoeken al opmerken want als de even getallen worden overgeslagen worden de radiozenders ook niet gevonden.

Begin maar met het vervangen van alle elco's, die hebben na al die jaren heel veel van hun capaciteit verloren.

Dat is een vreselijk slecht advies tenzij je met specifiek dit type radio ervaring hebt en van de serie elco's die hier zijn gebruikt, hebt ervaren dat ze altijd slecht zijn. Het is een laatste redmiddel.
Meestal resulteert het in kapotrepareren.

Altijd éérst meten, dan vervangen.

Ik zou eerst die audioversterker in orde maken. Spanningen meten, doorsolderen met wat extra flux, met je scope en/of signaalzoeker een signaaltje vanaf je weergavekop van de cassette volgen tot waar het gaat kraken. IC's pas vervangen als alle ándere zaken in de versterker in orde zijn. Anders doe je werk voor niks.
Als de audioversterker correct werkt, wordt het repareren van de radio een stuk makkelijker.

Voor het radiodeel - ik zie dat de ingangstrap uit een FET bestaat. Die zijn gevoelig voor statische elektriciteit. Je kan proberen wat er gebeurt als je aan de drain van q401 een draad van 75cm verbindt. Ontvangst? Dan is er een kans dat q401 defect is. Het is ook mogelijk dat de aansturing van de preselector varicaps niet meer werkt.

Zonder meetzender werken is lastiger maar niet onmogelijk. De hele 10,7MHz rits kan je namelijk diagnosticeren door een 10,7MHz MF signaaltje van een ándere batterijgevoede FM ontvanger (die afgestemd staat op een zender) te pikken. Massa's van de radio's doorverbinden, en het MF signaal via een kleine (zeg 10pF) condensator koppelen met de ingang van dat MF versterker IC dat er in zit.
Zelfde kan ook met AM radio's en dan uiteraard de AM MF versterker of de detector opzoeken. Je kan verwachten dat e.e.a. wild gaat oscilleren, maar dat maakt niet zo heel veel uit in dit geval, je moet gewoon weten wat wel en wat niet werkt.
Afregelen moet natuurlijk wel met een goede meetzender.

Zie ook deze video die ik ooit gemaakt heb: https://www.youtube.com/watch?v=67m9AQBby5E

Wat een nuttige tips weer!!!
Hartelijk dank!

Ik ga ermee aan de slag en koppel terug.

Voor wat betreft de Elco's vervang ik deze meestal als ze "bol" zijn; dat lijkt hier niet het geval.

Op pagina 6 staat welke spanning er op de FET Q401 moet staan; dat ga ik goed nakijken...

In de tussentijd ben ik spanning gaan meten op de verschillende IC's, zoals aangegeven op pagina 4&5 van de handleiding.
Ik heb geconstateerd dat het bij vele IC's wel klopt, maar dat de pootjes op IC451 (HA12412) (groen) op pagina 8 eigenlijk geen spanning aangeven.
Dit IC zit niet ver verwijderd van de antenne , links in het schema. Mogelijk dat het hier dus mis gaat.
Ik kan zo even niet goed achterhalen waar dit IC zijn power vandaan krijgt.
Heeft iemand een suggestie?

Zoals gezegd doet de cassettespeler het wel; 1 kanaal geeft muziek, maar kraakt wat. Ik denkt dat dit kanaal overeenkomt met de vermogens IC AMP, waarvan een deel van de pootjes loszaten. (inmiddels weer vastgesoldeerd).
.
Het klopt dat Amerikaanse radio's minder goede ontvangst hebben; ik heb daar ervaring mee. Maar je ontvangt altijd wel iets en dat is hier niet het geval. Totaal niets op AM noch op FM. Ruis...

Wordt vervolgd!

Groeten en nogmaals dank voor alle support!!!

Elco's die bol staan zijn zichtbaar defect.
Elco's die ca. 45 jaar oud zijn kunnen onzichtbaar (door uitdroging) veel van de capacititeit verloren hebben (defect zijn) en het circuit waar ze in zitten ontregelen.
Een elco los solderen en nameten met een LCR meter kan een misleidende indruk geven dat de elco nog goed is.
Elco's in autoradio's hebben het zwaar te verduren door de grote temp. schommelingen tussen hete zomers en ijzige winters, elco's zijn beperkt houdbaar en beperkt bruikbaar (product life).

Ik heb het niet over uitsolderen, ik heb het over meten of de schakeling nog correct werkt. Je moet niet onnodig gaan lopen bakken en braden in een toestel. Zelfs bij ervaren reparateurs komt het voor dat je een printspoortje loshaalt van de printplaat.

Recappen is een hersenloze methode om soms tot resultaten te komen. Als een IC kapot is, dan doet zelfs na een volledig recap het toestel het nog niet.

Bij elco's geldt meestal ook niet dat uitdroging leidt tot gevolgschade. Dit in tegenstelling tot bij papiercondensatoren in buizenradio's, die bij lekkage voor grote schade kunnen zorgen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (19%)]

Ik heb inmiddels de spanning rond Q401 ( de FET) gemeten en daar staat nergens spanning op.
Het lijkt er op dat hier iets met de voeding van dat deel aan de hand is.

Zou deze FET en het IC451 beiden gevoed worden door de aansluiting 2 op de connector plug "FM +8" ??
Daar meet ik ook 0 V...
Op aansluitingen 1, 5 en 6 staat wel spanning.

Bij Q603 en Q604 meet ik geen waarden volgens het schema (niets...)

Misschien heb je er iets aan?
https://www.rcscomponents.kiev.ua/datasheets/la1130-datasheet.pdf

Bij mij kwam het wel vaker voor dat de midfrequent occ wegliep door een gare trimmer.
Gevolg, geen ontvangst.

[Bericht gewijzigd door BRNRDS op (37%)]

Op maandag 2 maart 2026 23:24:01 schreef Bobosje:

Elco's die ca. 45 jaar oud zijn kunnen onzichtbaar (door uitdroging) veel van de capacititeit verloren hebben (defect zijn) en het circuit waar ze in zitten ontregelen.
Een elco los solderen en nameten met een LCR meter kan een misleidende indruk geven dat de elco nog goed is.
.

Ik ben het met je eens dat elco's in autoradios het zwaar kunnen hebben. (Ligt er aan hoe heet het ding wordt) Maar als de capaciteit terugloopt zie je dat gegarandeerd met een echte LCR meter. Ook als D oploopt. Het enige wat je niet ziet is DC lekstroom maar dat is een heel weinig voorkomend probleem als de C en D nog goed zijn. Daarnaast werkt het versterker deel goed, als voeding elco's rot zijn zou ik verwachten dat je dat hoort.

De beste manier in het algemeen is eerst de voeding rails meten met de scoop. Maar te hoge rimpel zal alleen een probleem kunnen zijn als de radio intern schakelende voedingen heeft. En gezien dat het consumenten elektronica is die een zwaar leven kan hebben gehad zou ik zelf de elco's van smps (als die er zijn) wel vervangen (maar ik heb professionele desoldeer apparatuur en heb duizenden pinnen/pootjes gedesoldeerd) en zelfs dan meet ik ze nog na omdat ik wil weten of ze idd onderdeel van het probleem waren.

TS, als je vaker aan radios werkt zou ik toch eens denken aan een meetzendertje want RF circuits zijn met zo'n ding al lastiger mbt foutzoeken (alleen al correct proben) en nu moet je dat nog blind doen ook. Een gebruikte analoge kost weinig. Je krijgt alleen de afregeling al nooit gedaan zonder.

Op dinsdag 3 maart 2026 08:51:29 schreef Sens:
Ik heb inmiddels de spanning rond Q401 ( de FET) gemeten en daar staat nergens spanning op.
Het lijkt er op dat hier iets met de voeding van dat deel aan de hand is.

Zou deze FET en het IC451 beiden gevoed worden door de aansluiting 2 op de connector plug "FM +8" ??
Daar meet ik ook 0 V...
Op aansluitingen 1, 5 en 6 staat wel spanning.

Bij Q603 en Q604 meet ik geen waarden volgens het schema (niets...)

Waar spanning op staat, kan ook afhangen van de geselecteerde band.

Kan je eerst een aan de hand van de datasheet van de LA1130 op stand AM meten of dat IC zijn voedingsspanningen krijgt?
Vervolgens met scope met 1:10 probe kijken wat er op de OSC pin te zien is.
Vervolgens met een gemoduleerd 452khz of 455khz signaalgeneratortje zien of de MF ingang van het IC goed werkt en je een audiosignaal op de detectoruitgang van het ic ziet. Dat kan je het best met een meetzender maken, of zoals ik al demonstreerde uit een andere radio (met dezelfde MF) halen die op een zender staat afgestemd.

Maar eigenlijk zou ik eerst regelen dat de hele audio versterker goed werkt, want als die onbetrouwbaar of niet werkt, dan krijg je ook geen geluid uit je ontvangstdeel.

[Fred101] zou ik toch eens denken aan een meetzendertje want RF circuits zijn met zo'n ding al lastiger mbt foutzoeken (alleen al correct proben) en nu moet je dat nog blind doen ook. Een gebruikte analoge kost weinig.

Een gebruikte analoge kost weinig maar komt met de gerede kans dat je hem eerst ook weer aan de praat moet krijgen. En daar heb je óók weer meetapparatuur voor nodig (minimaal een frequentieteller, en een spectrum-analyzer heeft me bij m'n meest recente aanwinst, een PM5324, ook flink geholpen. Een ESR-meter en capaciteitsmeter voor elco-problemen.)

Slippery slope.... Er is een reden dat m'n meetgerief zich vermenigvuldigt als konijnen.... :)

Een gerenommeerd merk zoals "Panasonic Industry" die elco's produceren zijn er helder over, na 15 jaar zijn elco's afgeschreven en kunnen ze allerlei defecten gaan vertonen :

Do not use the product for a period longer than its specified service life. A capacitor with its service life ended may cause the following problems: rapid degradation of the product characteristics, short circuit, unnecessary activation of the pressure valve, electrolytic solution leakage, etc. Note that the estimated service life is not longer than 15 years due to the limited environment-resistant property of the sealing rubber.

Een autoradio proberen te repareren zonder te weten of alle voor het circuit belangrijke elco's nog goed functioneren kan leiden tot ronddraaien in cirkels.

Goedenavond,

Dat ronddraaien in cirkels begin ik te herkennen...

Tijdens het testen is transistor Q402 geploft; direct was de FM-ruis weg. Die ga ik dus vervangen.
Verder heb ik gezien dat de zener-diode WZ-096 er nogal gehavend uitzag en in 2 richtingen stroom doorliet. Vervangen dus... kijken wat dat oplevert...

Dat begint aardig op kapotrepareren te lijken, waar hierboven een paar keer voor gewaarschuwd is.
Met alle respect voor je enthousiasme, maar misschien beter om hulp te zoeken? Ik heb geen idee hoe zeldzaam dat apparaat is..