Zelf een markt organiseren vergt op zijn minst een ervaren beursteam, dus dat lijkt me duidelijk.

Ik woon in Brabant, ga graag naar radiomarkten maar als het verder dan 150km is, sla ik ze over.
Natuurlijk ga ik naar de dag vd radioamateur en de KAR.
Vooral de KAR was in 2025 een prettige verassing, vroeger was dat in dn herd (ook niet verkeerd, met geweldige hamburgers en een prachtige dame achter de bar) en daarna op een zielig veldje.
Maar in 2025 was dat op een prachtige locatie en veel groter. Echt mooi! Alleen die dame ontbrak helaas, maar je kunt niet alles hebben.
Ook in België zijn veel leuke radiomarkten, misschien moeten we die ook eens vermelden.
Met name de Dirage in Diest is er eentje om eens heen te gaan.

Op maandag 16 maart 2026 20:05:16 schreef maartenbakker:
Zelf een markt organiseren vergt op zijn minst een ervaren beursteam, dus dat lijkt me duidelijk.

We kunnen natuurlijk wel eerst eens proberen in het klein een veldje voor zo'n kofferbak verkoop (mogen ook partytenten bij)
Ik weet wel iemand die daar aan mee zal werken en een veldje ter beschikking zegt te hebben. Gewoon een proefballonnetje, misschien te combineren met een CO-BBQ

@Krelis, hierboven.De tijden op het veldje van de schutters in Bladel werkte perfect.
Nu ze in het gemeentehuis zaten heb ik veel klachten gehoord. Zowel van verkopers als van bezoekers.
Standhouders hadden te weinig ruimte en het vullen van je tafels zou een crime geweest zijn omdat je er niet bij kon met je wagen/aanhanger. Tig keer trappen op en af sjouwen :( is ook geen lolletje, zeker niet met bootankers....
Bezoekers spraken van een chaos.
En last but not least: Twee dagen voor kerstmis!! Zelfs elektronici hebben in die tijd andere besognes.

Op maandag 16 maart 2026 21:06:03 schreef Tidak Ada:
[...]

We kunnen natuurlijk wel eerst eens proberen in het klein een veldje voor zo'n kofferbak verkoop (mogen ook partytenten bij)
Ik weet wel iemand die daar aan mee zal werken en een veldje ter beschikking zegt te hebben. Gewoon een proefballonnetje, misschien te combineren met een CO-BBQ

Leuk idee!
Ik wil wel helpen :)

En Tom heeft een grote kofferbak in de bus en aanhanger dus daar kan een hoop CO spul in mee!

Het moet een proef worden en de eigenaar van het veldje moet het nog steeds willen....

Ik zeg klein beginnen!

Als je hier in het zuiden iets wil doen, kan ik wel meedoen. Ik heb gigaveel staan, kan flink uitpakken waardoor je markt al heel wat is. Mijn beperking is niet spullen maar dat ik geen personeel heb of mensen die meehelpen.

Sorry Hoeben, voorlopig geen handelaren erbij. Dat is voorlopig niet te verhapstukkenen.

Dat gaat absoluut leuk zijn, maar voor mij vooral als gezellige barbecue met voorafgaand wat kofferbakhandel, niet als 'echte' markt.

Voor een echte markt zijn er al 2 mogelijke locaties in de randstad en 3 mogelijke handelaren inclusief mezelf en Hoeben. Alleen om die organisatorisch 'uit het niets' uit de grond te stampen zie ik niet zitten. Geen ervaring en weinig tijd.

In elk geval leuk dat er reacties komen op mijn proefbalonnetje. Ik denk dat we buiten dit topic om nog wat meer van gedachten moeten wisselen.

Op maandag 16 maart 2026 20:31:38 schreef Vonkentrekker:
Ik woon in Brabant, ga graag naar radiomarkten maar als het verder dan 150km is, sla ik ze over.
Natuurlijk ga ik naar de dag vd radioamateur en de KAR.
Vooral de KAR was in 2025 een prettige verassing, vroeger was dat in dn herd (ook niet verkeerd, met geweldige hamburgers en een prachtige dame achter de bar) en daarna op een zielig veldje

Wat was er zielig aan dat veldje? Ik ben er een paar keer geweest en dat was prima te doen.

Op maandag 16 maart 2026 22:48:01 schreef maartenbakker:
[...]
Wat was er zielig aan dat veldje? Ik ben er een paar keer geweest en dat was prima te doen.

Helemaal mee eens, heb er 2 x zelf gestaan en de beste aanloop en gezelligheid gehad in vergelijk met andere markten.

Op maandag 16 maart 2026 21:18:42 schreef Tidak Ada:
Het moet een proef worden en de eigenaar van het veldje moet het nog steeds willen....

Ik zeg klein beginnen!

Iemand met een grote tuin (Henk?) zal al voldoende zijn. Of een perceeltje paarden manege ofzo. Er is hier ook iemand die zeer afgelegen in de Ardennes woont. Daar in het bos vast wel plaats voor wat verkoop activiteiten. /hardop denken

Ik denk dat ik Zaterdag ook maar eens op de step stap.

ROTFLOL

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (50%)]

Op maandag 16 maart 2026 23:18:20 schreef Schimanski:
Ik denk dat ik Zaterdag ook maar eens op de step stap.

Zum Tatort? :+

Ik heb geregeld dat ik vervanging heb zaterdagochend, ik ga kijken in Purmerend.
Schimanski, ik mail je even.

Toch ook maar in dit topic vermelden, om alle radiomarkt info bij elkaar te houden:

De Lichtmis verhuist naar De Spil in Nieuwleusen, en is nu op 19 december.

Op dinsdag 17 maart 2026 20:20:51 schreef DJ RICK:
Na dik 40 jaar gaat de r.o.m. verhuizen. Vanwege diverse redenen kan de markt niet meer in zn huidige vorm op het parkeerterrein plaatsvinden. Daarom heeft men gemeend te moeten verhuizen. De r.o.m gaat overdekt worden gehouden, en wel in kulturhuis de Spil in Nieuwleusen. Dat is slechts een paar km verder. De markt word minstens net zo groot als vorig jaar en parkeren is daar gratis. En daarbij geen last van regenbuien.

Helaas moest de datum wel veranderd worden en gaat naar later in het jaar en wel op 19 december. Dus niet meer de traditionele 4e zaterdag van september.

Meer info en discussie in dit topic: R.O.M 2026 de rom (lichtmis) gaat verhuizen

Wat mij betreft erg jammer. De Lichtmis in z'n oude opzet vond ik één van de leukste radiomarkten van het jaar.
We zullen zien hoe het uitpakt in De Spil. Natuurlijk ga ik daar zeker naar toe! :-)

groet, Gertjan.

Ik vond het zeker een mooie beurs, ben er 2 keer als bezoeker geweest als ik het goed tel. In de winter is een binnenbeurs natuurlijk wel fijner, maar buurtcentra zijn er niet altijd op gebouwd, zie Bladel.

Niet echt een slimme datum. 1. Kerstweek en 2. Op zondag ook Bladel (wat een heel leuke beurs is inclusief lezingen)

Klopt, gelijktijdigheid of dichte nabijheid is erg onhandig. MFBFreaks valt bijvoorbeeld op 11 april net als Tytsjerk... En ik ga niet naar Purmerend omdat de NVHR klem de dag erna is.

Het is niet de kerstweek, maar de week er voor.
Niet handig die datum, maar je hebt als organisator niet altijd wat te kiezen, daar weet ik alles van.

We gaan het meemaken, €5,- entree is ook nieuw (de Spil zal wel duurder zijn dan parkeerterrein Lichtmis). Hoewel de parkeergelegenheid bij de Spil redelijk lijkt als je op Google kijkt zal het gauw vol zijn wetende hoeveel bezoekers de Lichtmis altijd trok.

Feit dat het binnen is maakt het voor CO beursteam lastiger, nu moeten we de aanhanger leegsjouwen (dat hebben we al een keer geoefend in Rosmalen bij het afbreken). Ook maar zien hoeveel tafels we hier kunnen huren. 19 December vind ik minder bezwaar, hoewel ik Lichtmis in september altijd erg prettig vond zo na de vakanties.

Voor a.s. zaterdag heb ik de step aan de wilgen gehangen, kreeg een lift aangeboden door Revado :)

En terug van het radiomarktje in Purmerend. Was de moeite waard om even heen te fietsen. Het is klein, in een zaaltje van een buurthuis/bejaardenhuis, maar het was zeer goed gevuld en behoorlijk druk.

Ik zou er niet het halve land voor doorkruisen, maar dat lijkt me ook niet het doel van dit marktje van de lokale VERON afdeling.

Ik heb er een https://en.wikipedia.org/wiki/HP_620LX (5 euro) en een x-phase QRM eliminator (15 euro) gekocht.

Er stonden flink wat oude HF transceivers voor prijzen onder de 100, en iets minder oude voor onder de 200 euro. Veel mooie luchtvarco's, wat tuners, bakken plugjes etc.

Net weer terug van de beurs met Schimanski waar ik in de auto gezellig mee heb zitten praten.
Inderdaad een beursje in een zaal ter grootte van een parochiezaal.
Maar veel aanbod en duidelijk particulieren en geen grote handelaren.
Prijzen waren ook prima.
Heel veel bezoekers voor dat kleine zaaltje, het slaat dus wel aan.
Na een dubbel rondje zijn we koffie gaan drinken met een CO groepje aan een enorme tafel.
Piet Plof met echtgenote, Blackdog, Flash2b , Miedema en daar sloten Fatbeard en zwager Theo van Piet Plof bij aan.
Heerlijk bij zitten praten met iedereen.
Het was een leuk en gezellige dag al met al.

De aanwinst, een aantal zakjes met kooimoeren en bouten voor patchkasten en een mooi microfoon mengpaneel.
Ik zal vanmiddag even een foto maken, spul ligt nog in de auto.

Net weer terug uit Purmerend. Wat een leuke kleine radiomarkt! Best veel aanbod tov de grote en gratis parkeren, gratis entree en (voor mij) dichtbij en pas om 9:30 open.. dus ik kon uitslapen.

Indrukken hoe druk het was:

Mijn buit:

• Data Precision 1750 multimeter
  • 2x Data switch (SUBD25 en KVM)
  • 5x zakken met grote hoeveelheid MKT condensatoren
  • Siemens SPS Probe (logic) met geluid !
  • Extron MTP
  • RS232-V11 interface omzetter

Het was heel erg gezellig bij de grote tafel in de centrale hal. Er zaten veel COers en ik heb er een aantal op de foto kunnen zetten (waaronder mijzelf).

Hopelijk wordt deze markt een jaarlijks event.

Ook weer thuis.

Radiomarkt Purmerend bleek een erg leuke radiomarkt. Kleinschalig, gezellig en gemoedelijk. Héél véél meetapparatuur, veel HAM spul, en weinig onderdelen.

De tafels waren niet groot, maar zeer goed gevuld, en er stond ook veel ónder de tafels :-)

De zaal was vrij klein, en al snel goed gevuld met bezoekers:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2026/IMG_6997__sfeer_radiomarkt_Purmerend-600pix.jpg

https://www.miedema.dyndns.org/co/2026/IMG_7002__sfeer_radiomarkt_Purmerend-600pix.jpg

Buiten de radiomarktzaal was nog een grote café-achtige ruimte waar je in alle rust met elkaar kon praten. Dus lekker bijgepraat met andere CO'ers. Zie de foto van flash2b.

En voor de horecaprijzen zeurders: De koffie kostte €1,- en koffie + appeltaart €2,50. :-)

Mijn buit:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2026/IMG_6602__HP_8640B_en_HP_3200B_generatoren-600pix.jpg

Voor €100,- kon ik de legendarische HP 8640B echt niet laten staan. Deze RF generator was decennia lang de maatstaf voor andere generatoren. Beroemd om z'n zeer schone signaal (lage fase ruis).
Wel zit er veel mechanica in deze generator, met een aantal bekende kwaaltjes. volgens de verkoper werkte hij goed. We zullen zien...

De HP 3200B er boven op moet Haasje93 bekend voorkomen. Hij kocht hem uit de nalatenschap van rbeckers. Zodoende wist ik dat deze generator als bijzonderheid heeft dat hij erg hard uit kan (>200mW / >+23dBm)
Vandaar dat ik hem voor drie tientjes niet kon laten staan :-)

Beide generatoren hebben nog hun HP schildje, hun originele poten, en alle knoppen zijn nog heel. Alleen dat is al bijzonder :-)

Na afloop ben ik nog bij Baco in IJmuiden langs geweest.
Met name voor wat onderdelen.
Maar ook om hun voorraad meetapparatuur te inspecteren. Dat stelde niet veel meer voor...
Wel stond er veel mooi General Radio spul. Zag er als nieuw uit (Fred101 zou kwijlen)
Ik zag vooral meetbrug-achtige dingen, en een paar standaard condensatoren. Veel meer, maar dat kon ik niet zo snel thuis brengen.

Een broodje nieuwe haring in het zonnetje aan de haven completeerde een zeer geslaagde dag.

groet, Gertjan.

Het was een leuke kleine markt, vanuit Den Haag een klein uurtje rijden maar zeker de moeite waard. De samenkomst met andere CO-leden was, als vanouds, gezellig en de koffie en appeltaart in het buurthuis was zeer betaalbaar (resp. €1 en €1.50).

ook een leuke buit gescoord

Fluke 1900A 80MHz counter (€2,50)
Varco 3 x 500pF met vertragingsknop (€2,00)
3 pluggen met passende chassisdelen (€6,00)
communicatie speakertje NIB (€5,00)

De Fluke lijkt een heel warm trafootje gehad te hebben, maar daar is aan de binnenkant niets van te zien. Waarschijnlijk heeft er iets dat heel warm was bovenop gestaan en is de kast over de trafo gezakt.Hij werkt ook nog gewoon.

@Miedema, Baco heeft i.i.d. weining apparatuur meer, wel veel laag geprijsde onderdelen (industrieoverschotten en China spul). Van het ooit legendarische aanbod in buizen is niets meer over. Ik was er een paar weken geleden en toen hadden ze het GR spul al staan.