Tesla coil en dergelijke Deel 7

Dit topic is gesloten

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

@fry
Hoeveel kg is dat ongeveer het kost 10 euro per kilo.
Ik schat het zo op 2 a 3 kilo wat je wilt aan draad. En daar komen dan de verzendkosten enzo nog bij stuur er anders maar even een e-mail over dan handelen we het verder af.

Twee foto's van mijn noeste arbeid.

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=Top+load+001.jpg

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=Top+load+002.jpg

Rara wat zou dit moeten worden?????

Het is wel veeeeeeeel werk.

@ZAQ: Waarom lijkt dat net een oude gordijn die je hebt opgerold tot een worst? :p

Waar kan je eigenlijk wikkeldraad in kleine hoeveelheden bestellen, voor men flyback heb ik nog geen meter nodig, dan zou het nogal stom zijn om 5 km te kopen.

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.

Op 20 juli 2005 19:05:47 schreef Ives:
Waar kan je eigenlijk wikkeldraad in kleine hoeveelheden bestellen, voor men flyback heb ik nog geen meter nodig, dan zou het nogal stom zijn om 5 km te kopen.

Dat metertje draad dat je over hebt, kan achteraf nog nuttig zijn :)
Maar mijn electronikaboer heeft verschillende lengtes van spoeldraad. (maar ik neem toch iets rond de 60 meter, kom je langer mee toe)

@zaq, wat staat er eigenlijk op dat doosje op de plank wat wij niet mogen zien?

Free the whales!

High, high voltage freaks :-P
Heeft er nog iemand belangstelling voor een corona generator + flyback transformator van de fabrikant Tantec type: HV09 ?
Ik zelf ben meer van de high current :-) nl. en dat ding staat me in de weg.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 20 juli 2005 19:31:42 schreef zweetvoetje:
@zaq, wat staat er eigenlijk op dat doosje op de plank wat wij niet mogen zien?

Volgens mij is dat de nummerplaat van zijn aanhangkarretje :-D

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 20 juli 2005 19:37:48 schreef Xenobinol:
High, high voltage freaks :-P
Heeft er nog iemand belangstelling voor een corona generator + flyback transformator van de fabrikant Tantec type: HV09 ?
Ik zelf ben meer van de high current :-) nl. en dat ding staat me in de weg.

Wat voor spannig geeft ie en op wat voor frequentie draait dat ding?

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Op 20 juli 2005 19:05:47 schreef Ives:
Waar kan je eigenlijk wikkeldraad in kleine hoeveelheden bestellen, voor men flyback heb ik nog geen meter nodig, dan zou het nogal stom zijn om 5 km te kopen.

De fietsenmaker heeft soms defecte dynamo's liggen. In zo'n dynamo zit al gauw 5+ meter wikkeldraad. Meestal krijg je zo'n defecte dynamo gratis.

ciao 4 now.....

Wat dacht je van het grofvuil, even een oude CRT meenemen, en de afbuigspoelen afwikkelen...

Free the whales!

Op 20 juli 2005 19:43:15 schreef Atlantis:
[...]
De fietsenmaker heeft soms defecte dynamo's liggen. In zo'n dynamo zit al gauw 5+ meter wikkeldraad. Meestal krijg je zo'n defecte dynamo gratis.

Ik mocht ze van fietsenmaker enkel meenemen als ik er 50 meenam...:p

Op 20 juli 2005 19:40:24 schreef diode:
Wat voor spannig geeft ie en op wat voor frequentie draait dat ding?

Geen idee, wat ik zo kan zien is dat er een grote transformator (ringkern) inzit waar 220V ac ingaat en 210Vac @ 4,5A uitkomt. (er zit ook nog een big-ass ringkern smoorspoel in, zal wel zijn om de netvervuiling te beperken)
Dit wordt volgens mij gelijkgericht en uit de DC spanning wordt met behulp van (volgens mij een H-brug) een tweede transformator (groot ding met ferriet kern) aangestuurd.
Deze zit aan een konnector waaarop je je flyback transformator kan aansluiten.
Deze zit een een aparte aluminium behuizing, dat ding zal denk ik iets tussen de 15 en 25kV produceren (maar wel met een flink vermogen, ik denk wel goed voor een paar honderd wat).
Het geheel is afkomstig uit een CD pers, om het aluminum folie aan het substraat te hechten (was vroeger een experimenteel apparaat).
Er zit een besturingsprintje op (zonder micro, dus het moet zelf makkelijk te modificeren zijn) en een gecombineerde spanning/watt meter.
Momenteel meet ik geen voedingsspanning over de brug, dus er moet iets mis zijn.
Maar mocht je dit apparaat weer aan de praat krijgen dan denk ik dat het een leuke stuureenheid kan zijn voor diverse high voltage experimentjes.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Ik denk dat het wat te high tech en te groot vermogen is voor mijn toepassing. (zie topic Corona Discharge)

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Ok, deze vraag is al 48743744535 keer gesteld, maar ik doe het lekker nog eens :p
Hoe moest dat ding ook alweer aangesloten? :$ (want heb nu bijde spoeletjes, condensator van alufolie en plastieken inschuifhoesjes en een flyback om te voeden, alhoewel ik dat niet zo een super voedinkje vind)

Mmmmmm, ik kan die ringkern natuurlijk ook als veiligheidstransformator gebruiken. 220V in 215V uit.
Geeft mooi 225V uit bij 230V in :-D
Dat ding is toch bijna goed voor 1000W

[Bericht gewijzigd door Xenobinol op woensdag 20 juli 2005 20:03:52

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

@xenobinol
Ik heb er wel interesse in.
Stuur mij anders maar even een email dan handelen we het buiten dit topic af aangezien de mods dit soort verkoop zaken hier niet waarderen.

@zaq
mooi begin voor een toroid waar heb je hem nu precies van gemaakt ?

[Bericht gewijzigd door Jorrit op woensdag 20 juli 2005 21:04:41

@ Jorrit TL is een zwemband met stroken katoen in behanglijm (twee lagen) daarna de hele handel in de polyesterhars gezet. Moet nu aan de gang met alu folie.

@ Sparks (off toppic) me PJ is starving for air :(

@zaq
Ziet er al wel goed uit :) nu alleen nog zorgen dat je het aluminium tape er mooi omkrijgt.

@Sparks en Fry.
Ik heb vandaag het wikkeldraad bestelt en kan het volgende week dinsdag of woensdag ophalen. 2 kilo 0.4 mm voor Fry en 3 kilo 0.4 voor Sparks
Er komt nog wel btw kom ik net achter. En statiegeld voor de rol maar dat wisten jullie al.

Vandaag trouwens nog weer op mot-jacht geweest alleen bijde witgoed zaken hadden helaas niets staan maar nu heb ik mijn telefoon nummer achtergelaten en word ik gebeld als ze er 1 hebben staan.
Ook heb ik nu rond de 14 meter zachtkoperen buis voor mijn primaire wie ik morgen af ga maken :)

@ zaq Je pulsjet zit verlegen om lucht?
als eens geprobeert een wat dikkere inlaat te gebruiken en dan iets langer?
Wat betreft die turbojet die zal ik binnenkort eens demonteren en wat foto's schieten.
Heb je ook nog bijzondere intresse in bepaalde delen?
olie systeem of verbrandingskamer (flame liner).
of iets anders?

@jorrit

Die wikkeldraad gaat snel op zijn denk ik :P
Een nieuwe lange secundaire voor de vttc (wil toch een klein vttc erbij houden)
En een nieuwe sgtc ook een maatje kleiner
Dan kan ik ook eens ergens wat laten zien zonder meteen een vrachtwagen te hoeven bestellen :P

@zaq

Mooi toroid en degelijker als de mijne was ik had gewoon een zwemband met alutape maar die is te warm geworden op een plek en daar is ie opengescheurt de lasnaad van de zwemband de alutape niet

Enne waar blijft het overzicht:P

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Nieuwe top load met de oude er boven op.
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=T+load+001.jpg

Nog een met de oude ervoor.
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=T+load+002.jpg

Hoop dit weekeinde buiten te kunnen testen.

Ik heb denk ik eindelijk 2 trafo's voor mijn filament winding. Het waren oorspronkelijk trafo's wie begrenst waren op 300 watt (er zaten shunts in). Ik heb de shunts er nu uitgezaagd en de kern levert nu een stuk meer. Als ik hem secondair flink belast schiet hij al snel over de kilowatt dus. De kern kan het makkelijk aan want hij was enorm overgedimensioneerd. De kern is namelijk nog groter als die van mijn mot's dus (18 bij 16 bij 5 cm).
Morgen even de 2de trafo verbouwen en dan opnieuw wikkelen met 8 mm lasdraad.

edit:
@zaq
Dat is een mooie toroid geworden :) nu alleen nog hopen dat hij ook zo goed presteert als dat hij eruit ziet.

[Bericht gewijzigd door Jorrit op vrijdag 22 juli 2005 19:30:26

En de buis heeft gegloeid :) binnenkort ff huisje bouwen en de filament wat beter aansluiten en dan maar testen
primaire en secondaire zijn al klaar dus :)

Dit topic is gesloten