Nou ... ook wel een maandje af en toe een avond mee zoet geweest. De reparatie van een 40 jaar
oude HP4195A.
De DAC was defect van het input filter en SMA connectoren blijken niet altijd even goed contact te maken.
Kun je lang naar zoeken naar intermittent fouten .....
Maar inmiddels weer werkend. Waanzinnig fijn apparaat!
nonius
set SCE to AUX.
Mooie VNA, EgbertG! Ik behelp me met een nano-VNA.... Niet zo'n probleem want ik doe weinig meer met RF tegenwoordig.
Overigens, ik zie nog wel een Rifa-rookbommetje.... misschien toch best even vervangen of verwijderen, nu het apparaat toch open is. Tenzij je het niet erg vindt dagenlang in de stank te zitten als hij het begeeft 
Het tweede probleem met m'n Marconi TF2700 LCR-meter is nu ook gevonden, het was uiteindelijk eigenlijk heel simpel: overgangsweerstanden in de batterijvoedingsketen...
Het rare was dat de output van de oscillator over een periode van ca. 10s langzaam toenam. Bij nadere meting bleek op de emitter van de transistor slechts maximaal ca. 3.5V te staan, heel soms 5V, maar ook dat deze spanning telkens langzaam toenam van 0V tot 3.5-5V (het maximum dat ik meette, terwijl ik eigenlijk 9V verwachtte).
Met de stroomtang zag ik ook dat er nauwelijks stroom uit de batterij werd getrokken. Bij meting op het voedingspunt in het apparaat (rode pijl) mat ik ook weer 0....3.5-5V, terwijl ik op de batterij wel netjes 9V had. Dus toen was de conclusie snel getrokken: teveel weerstand in de voedingslijn.
Achteraf gezien ook niet zo raar, als je ziet hoe een vorige eigenaar het zaakje aangesloten had: de originele batterijtabs van het apparaat zaten aangesloten op de gesloopte aansluitpunten van een PP9 9V-batterij, waar weer draadjes aan gesoldeerd zaten naar een extra toegevoegde DIN-connector (vermoedelijk voor externe voeding, met een adapter, i.p.v. een 9V-batterij). Had dit ongelukkige zaakje al gezien en was al van plan het te vervangen, maar dacht dat het voor het uitproberen en repareren van het apparaat nog wel even zou kunnen blijven zitten. Niet dus.
Wanneer ik het platte 9V-blok rechtstreeks aansluit op het interne voedingspunt (rode pijl) werkt alles prima.
Dus ga het hele aan elkaar gebrouwde zaakje eruit slopen opnieuw bedraden.
Op donderdag 5 maart 2026 19:53:14 schreef EgbertG:
Nou ... ook wel een maandje af en toe een avond mee zoet geweest. De reparatie van een 40 jaar
oude HP4195A.De DAC was defect van het input filter en SMA connectoren blijken niet altijd even goed contact te maken.
Kun je lang naar zoeken naar intermittent fouten .....Maar inmiddels weer werkend. Waanzinnig fijn apparaat!
Living on the edge met die RIFA tijdbom onderin
edit: was al eerder gemeld.
Ik zal het gevaarte eruit halen. Kondigt de explosie zich niet aan met zichtbare scheuren of kleuren?
Scheuren komen voor, maar als het ding faalt dan wordt het een rookbom, die behoorlijk stinkt en vieze plakkerige smurrie achterlaat.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 6 maart 2026 08:46:30 schreef Sine:
Scheuren komen voor, maar als het ding faalt dan wordt het een rookbom, die behoorlijk stinkt en vieze plakkerige smurrie achterlaat.
Of in wat zeldzamere gevallen een brandbom.
Zoals RAAF schrijft is de PHE serie een veilige vervanger voor de PME serie. Ik vermijd ze alsnog omdat ik niet weet of daar niet ook verkeerd op bezuinigd is (PHE403 en PHE404 hebben dezelfde fysieke constructie als de papiertypes) en omdat ik zo'n ballentent niet wil sponsoren.
Nu RIFA eigendom is van Yageo, heb ik wat meer vertrouwen in het uitfaseren van die rotzooi. Yageo weet waarschijnlijk uit het verleden dankzij elco's dat je dat soort akkefietjes snel de kop in moet drukken (was als ik me goed herinner een van de getroffen merken van de elcocrisis begin deze eeuw, of had rond die tijd in elk geval een aantal matige elco's in het assortiment).
brains
Special Member
Ja, van die dicht gekitten electronica is zwaar ambetant.
Ik heb al eens zo'n adapter gehad en proberen open te maken. Niet voor reparatie maar uit nieuwsgierigheid en evt onderdelen te hergebruiken. Kans is toch groot da je bij verwijderen van dat spul wat beschadigd. In dat soort stevige voedingen zit voor een knutselaar met weinig geld als ik bruikbare onderdelen in. Dat was een hoop gepruts maar is gelukt.
Ik weet niet of ik zo'n gerepareerde adapter nog zou vertrouwen voor een laptop, wel voor misschien projectjes waar minder erg is als iets mis gaat.
Ik weet eigenlijk niet of er een goede manier is om zo'n apparaat open te maken.
Ik heb 2 defecte motorcontrollers van e-bike gekregen.
Ik wilde openmaken omdat nog nooit zoiets open heb gehad. En misschien is het repareerbaar. Maar grote teleurstelling, ding is ook vol kit gespoten 
Maar van ander soort, andere structuur dan ik ken van laptopvoedingen. Dat kun je meestal wel afbrokkelen. Dat lijkt bij deze kit in de controllers niet echt het geval.
Iemand tips of dit überhaupt mogelijk is?
Ik hou niet van dit soort dingen die ik niet vaak krijg of vindt af te voeren als e-waste als er mogelijk fijne onderdelen in zitten of kan hergebruiken/repareren.
Zeker omdat ik juist zo'n controller voor een project aan zoeken ben. Ja je kunt ze vast voor wei ig kopen op ali e.d. maar met niet veel geld plus onbetrouwbaarheid van bepaalde dingen daar zou ik het liefst niet eentje kopen.
Was dood, geen spanning op de USB en het IC wel op de prim elco van de trafo. Die oudere serie adapters zijn beter maar wel iets groter en zwaarder.
@brains lange elco en de entree eraf gesloopt voor in de junkbox. Op naar de volgende klus!
Andere zijde van de PCB van de adapter
V boven de oudere adapter V
Die keiharde kit zal wel nodig zijn om het bedrijfzekerder te maken. Trillingsbestendigheid is een issue. Apparaten mogen na hard neerzetten niet kapot gaan.
Show your non-repairs 
Op vrijdag 6 maart 2026 08:35:35 schreef EgbertG:
Ik zal het gevaarte eruit halen. Kondigt de explosie zich niet aan met zichtbare scheuren of kleuren?
Mijn laatste, gebeurde praktisch onder mijn neus:
Het hangt allemaal af van hoe vochtig het op dat moment (of de dagen er voor) is, hoeveel scheuren etc.
Op zondag 8 maart 2026 17:07:16 schreef RAAF12:
Die keiharde kit zal wel nodig zijn om het bedrijfzekerder te maken. Trillingsbestendigheid is een issue. Apparaten mogen na hard neerzetten niet kapot gaan.
Ik denk voornamelijk voorkomen van condens op de print en onderdelen omdat je hogere en lagere spanning dicht bij elkaar hebt, niet galvanisch gescheiden.
Dat lijkt mij een plausibele reden om het zo te doen er zit wel een switcher in. Overigens (RIFA) die RC combi van Rifa geeft ook leuke effecten, zit bijv. in een Quad 33 pre-amp op de potmeter met netswitch gemonteerd. Dat apparaat had jaren niet aangestaan toen ik hem kocht. Boem, stink, weg.
Gisteren bezig geweest met een Surface model, een nieuwer type uit de 5 serie laptops met 15 inch touchscreen. Het USB-C laden gaat goed maar via de eigen poort gaf problemen door slecht contact. Die losgemaakt en geïnspecteerd maar helaas dead as a dodo. Inmiddels een nieuwe besteld die over een week arriveert, een kabeltje met 2 stekkers. En dan maar hopen dat het aankomt, eis en weder dienende ivm het oorlogsgeweld.
1 van de 2 antenne's voor Wifi en Bluetooth
magnetische laadpoort
Touchpad met afscherming verwijderd omdat de bandkabel eruit lag.
Gelost chassisdeel dat doet laden maar ook de data voor het Surface Dock
Het valt mij op dat de omschrijvingen die je bij de foto's plaatst mij geen steek dichterbij wat ik zie brengen. Het enige wat ik herken is in de eerste foto een Wifi (of BT) kaartje rechts-onder.
Magnetische laadpoort, is dat zoiets als draadloos laden ?
Zal wel ouderdom zijn ?
Dat zit op meer apparatuur om defecte oplaadpoorten te vermijden doordat bijvoorbeeld het apparaat valt of iemand achter de kabel blijft hangen en struikelt. De magnetisch vastgekleefde connector laat dan los zonder schade te veroorzaken aan het chassisdeel wat zich in het apparaat bevind. Op Apple en Microsoft laptops zitten deze types connectors. In dit geval gaan er ook datalijnen over de verbinding om een dock op aan te sluiten. Dat is een kastje waar een netwerkaansluiting, audio, 4 USB poorten en 2 monitor aansluitingen zitten. Dat is makkelijk bij het verzorgen van een presentatie met beamer, aansluiten van monitors of andere kantoortoepassingen, ontwerpstudio's ect.
Linksboven met dat nummer is een langwerpige Bluetooth en Wifi antenne iets rechts is het kabeltje te zien wat naar de Intel Wifi module gaat daar zit een kleine connector op.
De touchpad op een laptop heeft dat afgeschermde kastje aan de binnenkant zitten en de afscherming moest eraf omdat de stekker was los getrokken per abuis. De andere stekker op het mobo had eerst los gemoeten. De hele onderkant van de laptop rondom heeft op alle zijden diverse magneten die de bodemplaat vasthouden. En bij de hoeken zitten 4 schroefjes. De CPU, SSD hebben warmtegeleiding pads voor afvoer van de warmte naar de bodemplaat.
Het nadeel van een magnetische aansluiting is dat het ook minieme ijzerdeeltjes kan aantrekken die in de port blijven zitten en zo schade veroorzaken aan de vele contacten in het chassisdeel. Dat was hier het geval. Er zat een 3 mm lang stukje draad in wat problemen gaf.
Met dit soort spul is een loupelamp een handig attribuut wegens de kleine schroefjes die ook weer worden aangetrokken door de magneet. En als 70+ er worden oa. de ogen ook minder goed. Ik hoop dat de nieuwe kabel snel arriveert, de Surface wordt nu traag geladen op de USB-C port, geen probleem maar er is nu geen fall back mogelijkheid.
Inmidddels is er een Dock 2 met snellere USB-C, deze zat geleverd bij een overgenomen serie 4 laptop van hetzelfde merk.
De bijgeleverde laptop adapter had ook problemen met laden, door dat vermaledijde, miniscule draadje in de aansluiting op de laptop.
Een draadloze oplader werkt met een spoel die oa. een telefoon of earplugs kan opladen. Een telefoon met siliconen hoesje er omheen vergt een aangepast model om de magnetische krachtlijnen goed te positioneren. De telefoon geeft op het display met een rode of groene cirkel aan of die juist is geplaatst (kan niet anders want de magneten doen hun werk) en hoeveel accusap er aanwezig is, bijv 68%.
Earplugs hebben vaak noise cancelling ook zonder muziek af te spelen, dat werkt als oordoppen maar door opgevangen, tegenfazig geluid te injecteren. - + +-= 0 (G) En kan via een app op de telefoon een testrun doen om te bepalen of er afwijkingen zijn aan een of ander oor. In mijn geval heb ik veel hoogcorrectie aangezet waardoor ik bijv. de stemmen op de TV veel beter hoor. Het is een soort van rudimentair gehoorapparaat geworden. Ook bij lange stukken autorijden werkt dat erg prettig omdat bandenlawaai en windgeruis prima onderdrukt worden. Enfin, een lang verhaal, ik hoop dat het duidelijk is en anders bij vragen een nieuw topic openen.
Een heel verhaal, maar duidelijk. Dat magneetje zou bij mij snel een probleem gaan geven, hier vliegen de stukjes metaal regelmatig rond. "Leukste" voorbeeld is het gebruik van een Dremel met staalborsteltje, en als je die machine even op tafel legt dan grijp je de volgende keer in een stekelvarken. Maar dat is een ander verhaal.
De techniek kan rare sporen nalaten, van splinters in het oog, tot verbrande vingers ect. Ik kan weer aan de slag, maar first things first.
De nieuwe kabel is aangekomen die lag hedenmorgen in de postbus, vers uit Trumpania per ijlbode vervoerd, en kon mooi de route volgen vanuit https://www.google.com/search?q=Kenosha%2C+WI+US&sourceid=chrome&a…
naar Nederland.
Zie ook oa. dit topic over de malheur met het chassisdeel in de MS Surface
https://www.circuitsonline.net/forum/view/160707#highlight=surface
Het chassisdeel heeft 2 magneetjes die de connector aantrekken, de connector zelf is ook magnetisch. De kosten: €27,88 incl. vervoer.
edit: het werkt, de nieuwe kabel is gemonteerd. Bovendien knippert het witte LEDje in de spaarstand van de laptop wat op de connector zit die is aangesloten op de Dock. Boe wat een slecht gecomponeerde zin, brr.
Het magneetje wat op een luidspreker ligt houdt de schroefjes vast.
Het niet uitgelijnde beeld wat de Flir camera laat zien geeft aan dat de connector goed werkt die in het verse chassisdeel is gestoken maar dat de aansluiting op de Dock wat warmteontwikkeling heeft. De contactdruk is laag en dat vergt nader onderzoek. De pic is kleiner gemaakt ivm de max.grootte van 54MB.
To be continued......
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Eindelijk de Fein magneetboor gerepareerd waar ik dat misterieus component niet kon vinden, met dank aan visje voor de hint dat het een MEMS module kon zijn.
Zie hier waar die zoektocht startte: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2640355#2640355
De BMI270 waar het over ging (tilt & G sensor) kon ik nergens kopen (enkel stuks) dus maar een sparkfun bordje gekocht voor 15 euro (4x zoveel als een los chippie), je moet iets.
Deze onderdelen waren defect rood omcirceld:
Er was nog meer aan de hand, er zit een reedcontact in de magneet voet om te controleren of die werkt, de behuizing (5 mm diameter) was gescheurd en heeft kortsluiting gemaakt met aarde. Daardoor waren die 2 weerstanden eruit gefikt. Het hele ding hangt met zijn voeding aan het life net.
Wonder boven wonder was de CPU dus niet stuk. De BMI270 maakte sluiting op de voeding van ca 75 Ohm.
De processor heb ik geprobeerd uit te lezen met een STlinkV2 (speciaal op alie besteld) maar helaas, code protected.
Nu nog mijn bus conformal coating ergens zien te vinden en de print wat voorzien daarmee.
Ik heb het schema ook maar meteen reverse engineered, staat weer op github:
https://github.com/rev-enge/power-tools
Die BMI270 wordt gebruikt als beveiliging, als de boormachine beweegt als die machine draait wordt direct de power van de motor eraf gegooid. Dat werkt nu ook netjes weer.
Heeft wel enorm veel uren opgevreten, eigenlijk te veel. Maar weer wat wijzer, het is toch een beetje hobby en die machine kost ca 1200 euro nieuw.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
nonius
set SCE to AUX.
Bedankt, Henri62! Hoe heb je *dat* gevonden?! Welke zoektermen en zoekmachine?
Na de recente verbouwing van het meetlab heb ik eindelijk wat plek voor het grote & zware apparaat. Dat werkt wat makkelijker en prettiger dan in de garage. Na het her-synchroniseren van de tandwielen plot hij nu weer. De schrijver staat nu lekker te 'stampen', aangesloten op een signaalgenerator van 0.001Hz @ 50mV.
Nog geen mooie strakke lijn omdat de kop wat juttert op de niet-gebruikte 11 kanalen (zwevende ingangen). Vandaar dat ik dat wil kunnen uitschakelen en maar één kanaal plotten. En ik moet zuinig zijn op het papier, reden dat ik de rol telkens 'terugspoel'
(ironisch, maar 30 jaar geleden had ik nog zo'n nieuwe rol van m'n school; maar jaren geleden heb ik hem weggegooid.... M'n nieuwe levensmotto: nooit meer iets weggooien!
In elk geval, er komt langzaam elke keer een klein beetje verbetering in de situatie. Vind het een zodanig leuk apparaat dat ik nu voorzichtig op zoek ben naar een Philips vlakbed schrijvende meter.
Net als m'n HP7550plus CAD-plotter (uit de tijd van de Apple-II, maar nog steeds hier in gebruik om tekeningen te plotten) blijven deze 'zelf-tekenende' dingen toch iets magisch houden. Magnifieke techniek op het raakvlak van electronica en mechanica.
henri62
Transokomp 288, ik vond ook nog iets van pennen voor dat soort schrijvers.
Ik heb ook nog een HP penplotter staan trouwens, een 7580B. Staat pas 30 jaar in de weg. 
[Bericht gewijzigd door henri62 op (11%)]
Op woensdag 1 april 2026 21:04:13 schreef nonius:
Bedankt, Henri62! Hoe heb je *dat* gevonden?!
Ik vermoed dat hij dit vond op discogs, oorspronkelijk een muziek CD verkoopsite. Het is documentatie op schijf denk ik:
https://www.discogs.com/label/1514230-WITHOF?srsltid=AfmBOoqQgF3_p5xWu…
Het is een laptop adapter.